Czynniki wpływające na konwersje e-commerce z Google organic

SEO / SEM
Dodano 04.05.2021

Data aktualizacji: 12.12.2023

Załóżmy, że realizujesz działania SEO od roku. Pozycje systematycznie rosną, w TOP 3 pojawiają się wysoko konwertujące frazy. Widoczność w Google organic przekłada się na wzrost ruchu, możesz więc założyć, że kampania idzie w dobrym kierunku. 

 

W przypadku gdy twoim celem jest ruch organiczny, to faktycznie prawda. Ale co jeśli zależy ci na sprzedaży, a ta jest znikoma albo… nie ma jej wcale? To czas, by poszukać rozwiązań niekoniecznie związanych z SEO i pozycjonowaniem. 

Porównajmy twoją sytuację do tradycyjnego sklepu, w którym sprzedawca umieścił produkt w głównej alejce w widocznym miejscu na odpowiedniej wysokości. Czy to wystarczy, by przekonać Klienta do zakupu? Niekoniecznie.
 

Projektowanie UX dla e-commerce

Klienci stają się coraz bardziej wygodni. Oczekują szybkich zakupów – ścieżka konwersji powinna być więc jak najkrótsza. Jeśli chodzi o User Experience i User Interface, konkurencja w branży e-commerce stawia poprzeczkę bardzo wysoko.  

Kategorie i karty produktowe to pierwsze miejsca, gdzie użytkownik może podjąć decyzję o zakupie. Twoja lista produktów musi być zatem przejrzysta i zawierać niezbędne informacje (szczegółowa nazwa produktu, estetyczne zdjęcie, cena, najważniejsze parametry). W przypadku karty produktowej, postaw na szczegółową specyfikację, intuicyjną galerię zdjęć oraz informację o dostawie i ewentualnym zwrocie towaru.

 

Jak zmniejszyć liczbę opuszczanych koszyków?

Po podjęciu decyzji zakupowej użytkownik rozpocznie proces składania zamówienia. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci obniżyć wskaźnik porzuconych koszyków:

  • Ogranicz ścieżkę zakupową do minimalnej liczby kroków oraz pól.
  • Daj Klientom możliwość realizacji zakupu bez zakładania konta.
  • Zadbaj o to, by finalna wartość zamówienia wraz z kosztami dostawy była widoczna w pierwszych krokach składania zamówienia. Nie ukrywaj dodatkowych opłat.
  • Skonfiguruj opcję finalizacji zamówienia w późniejszym czasie.
  • W kwestii płatności postaw sprawdzonego dostawcę usług. Warto, aby lista form płatności była jak najbardziej rozbudowana.
  • Każdorazowo wysyłaj potwierdzenie zamówienia na adres e-mail klienta.

 

Rozpoznawalność marki

W dzisiejszym zatłoczonym świecie e-commerce, dobra pozycja w wynikach wyszukiwania i perfekcyjnie zoptymalizowany sklep online to dopiero początek drogi do sukcesu. Istotnym elementem, który często decyduje o powodzeniu biznesu, jest rozpoznawalność marki. To właśnie ona sprawia, że klienci wybierają Twój produkt spośród wielu innych.

Dla młodych firm, które aspirują do dynamicznego wkraczania na rynek, kluczowe staje się pytanie: jak zwiększyć rozpoznawalność marki? Rozwiązanie tego dylematu często znajduje się w strategicznym przeznaczeniu części budżetu na celową kampanię wizerunkową. Dzięki temu, marka zyskuje na widoczności, a co za tym idzie – na atrakcyjności w oczach potencjalnych klientów.

Pamiętaj, że marka, która jest rozpoznawalna i cieszy się zaufaniem, to marka, która łatwiej zdobywa klientów. Inwestowanie w rozpoznawalność marki to inwestowanie w przyszłość Twojej firmy – to przekonanie do Twoich produktów i budowanie długotrwałych relacji z klientami, które przekładają się na realne korzyści biznesowe. Niech Twoja marka stanie się symbolem jakości i niezawodności, a zobaczysz, jak wielki wpływ na sukces Twojego sklepu internetowego może mieć silny i rozpoznawalny wizerunek.

 

Konkurencyjność oferowanych produktów

Wyobraź sobie, że realizujesz pozycjonowanie frazy "kosiarki spalinowe" dla sklepu internetowego ze sprzętem ogrodowym. Po około dwóch latach intensywnych prac trafiasz do TOP 3 wyników organicznych Google. Rozważając zakupy z tego miejsca, potencjalny Klient uzależni swoją decyzję zakupową od dwóch czynników - opinii o produkcie i ceny.

Użytkownik ma szeroki dostęp do informacji oraz internetowych recenzji, dlatego zanim produkt trafi do jego koszyka, zostanie dokładnie sprawdzony Jak? Przedstawiamy przykładowe formy zbierania informacji przez użytkownika:

  • Wyszukiwanie informacji na serwisach z opiniami
  • Analiza ocen użytkowników na platformach aukcyjnych
  • Bezpośredni kontakt z osobami, które zdecydowały się wcześniej na zakup tego produktu (grupy na Facebooku, znajomi)

Jak widzisz, social proof i internetowe recenzje mogą odegrać znaczącą rolę na ścieżce zakupowej. Potencjalni klienci są bardzo wrażliwi nawet na pojedyncze negatywne opinie (pod ich wpływem rezygnując z zakupów), ale całkowity ich brak w dużym e-commerce również wygląda podejrzanie. 

Złoty środek? Trzymaj rękę na pulsie i reaguj na negatywy. Choć pewnie będzie ich mniej niż pozytywnych recenzji, rzucają się w oczy bardziej niż 5 komentarzy pochwalnych. Z doświadczenia moderatorów wynika jednak, że podjęcie próby rozwiązania problemu Klienta potrafi skutecznie zatrzeć złe wrażenie i zachęcić kupującego do ponownej wizyty na stronie. 

 

Błędy techniczne a konwersje

W świecie e-commerce, każdy detal ma znaczenie, a błędy techniczne mogą być poważnym zagrożeniem dla skuteczności konwersji. Te elementy nie tylko frustrują użytkowników, ale również mogą sprawić, że zdecydują się oni na zakupy u konkurencji. Efektywna diagnostyka i naprawa takich problemów technicznych to klucz do zwiększenia sprzedaży. A jakie są rodzaje błędów technicznych, które mają wpływ na konwersje?

 

Wolny czas ładowania

Wprowadzając czas ładowania strony jako czynnik rankingowy, Google niejako zmusza administratorów stron do optymalizacji pod tym kątem. Niestety, znacząca grupa stron (w tym sklepów internetowych) nadal boryka się z problemem niskich wyników w Google Page Speed. 

Witryny obciążają najczęściej zbyt duże pliki graficzne oraz elementy wizualne (javascript, css). Przymus oczekiwania na załadowanie zawartości nawet przez kilkanaście sekund może zniechęcić twojego Klienta do dalszego przeglądania, czyli również zakupu. 

 

Niedostępność serwera

Niedostępność serwera może mieć charakter długotrwały lub krótkotrwały. Błędy długofalowe można wyłapać stosunkowo szybko, natomiast w przypadku błędów krótkofalowych sytuacja jest bardziej skomplikowana. Najskuteczniejszą metodą analizy niedostępności jest zainstalowanie na serwerze oprogramowania, które będzie monitorowało sytuację w czasie rzeczywistym. 

Niedostępność serwera nie tylko negatywnie wpłynie na widoczność twojej witryny w wynikach organicznych, ale również uniemożliwi użytkownikowi zakup produktu. Sklepy internetowe z częstymi błędami nie wzbudzają też zaufania Klientów, co może zniechęcić do wyboru docelowego wyniku w SERPach. 

 

Niedziałające funkcjonalności

Czy wiesz, że wystarczy jeden błąd techniczny w obrębie e-commerce, byś przekreślił swoje szanse na konwersję? Wyjście jest jedno - systematyczne testy i możliwie szybkie usuwanie ewentualnych błędów. Pamiętaj, że problemy mogą dotyczyć zarówno wersji desktopowej, jak i mobilnej witryny. 

Najczęstsze problemy z niedziałającymi funkcjonalnościami wpływającymi na konwersje:

  • Problem z integracją systemu płatniczego
  • Problem z dodaniem produktu do koszyka
  • Błędy 404
  • Problem z wybraniem rozmiaru/koloru
  • brak optymalizacji wersji mobilnej

 

Sezonowość fraz kluczowych a konwersje

Niektóre branże zarabiają najwięcej w konkretnych przedziałach czasowych. Przykładem może być branża ogrodnicza, która w miesiącach wiosenno-letnich generuje najwyższe przychody. 

Prowadząc sklep internetowy musisz być świadomy, że po osiągnięciu docelowych pozycji fraz kluczowych pojawią się „martwe” okresy, w których nie zrealizujesz sprzedaży mimo świetnych wyników działań SEO. 

Martwe okresy dotyczą okresowo wszystkich branż i występują w czasie wakacji, świąt oraz po akcji Black Friday, kiedy skuszeni promocjami Klienci robią zakupy online, w kolejnych miesiącach oszczędzając domowy budżet. 

W aspekcie pozycjonowania kluczowe jest zatem takie zaplanowanie kampanii, by twój sklep “wyrobił normę” właśnie podczas wysokiego sezonu sprzedażowego.

 

Sezonowość skuteczności wyników organicznych dla branży ogrodniczej. Źródło: Senuto

Pamiętaj! Pozycjonowanie jest działaniem długofalowym, dlatego nie planuj działań na ostatnią chwilę. Im większa konkurencyjność fraz, tym dłuższy czas oczekiwania na zadowalające rezultaty. 

Zaprezentowane wskaźniki mogą mieć charakter uniwersalny i odnosić się do pozostałych kampanii  e-marketingowych realizowanych dla sklepów internetowych. 

Większość właścicieli sklepów internetowych analizuje błędy techniczne, zastanawia się nad sezonowością produktów lub korzysta z usług specjalistów UX dopiero wtedy, gdy witryna przestaje sprzedawać. To błąd! Nawet jeśli do tej pory e-commerce osiągał regularne przychody, dokładna analiza witryny to pierwszy krok do rozpoczęcia planowania nowej kampanii. 

W FEB nie wybieramy drogi na skróty - każdy kolejny krok wspólnych działań jest skrupulatnie przemyślany i oparty na wysnutych z bilansu wnioskach. Jeśli potrzebujesz wsparcia w procesie planowania kampanii e-commerce lub analizy błędów technicznych wpływających na konwersje, skontaktuj się z nami!

 

Pamiętaj! Rozmowa nie zobowiązuje do współpracy. 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.