Lejek sprzedażowy w content marketingu. Jak przy pomocy treści nakłonić Klienta do zakupu?

PoradySklep internetowy

Umiejętnie wykorzystywany content marketing sprowadza wartościowy ruch na stronę, stanowi także doskonałą metodę generowania leadów czy powiększania grona lojalnych Klientów. POD WARUNKIEM, że zarówno rodzaj treści, jak i sposób ich prezentacji oraz dystrybucji odpowiadają na potrzeby odbiorcy w zależności etapu lejka sprzedażowego, na jakim aktualnie się on znajduje.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Jak efektywny jest content marketing?
  2. jak zbudowany jest lejek contentowy?
  3. jakich treści używać na każdym etapie procesu zakupowego, by doprowadzić do sprzedaży?

Dlaczego warto inwestować w content (marketing)?

To jedna z najważniejszych i najpopularniejszych form marketingu internetowego. Zgodnie z badaniami HubSpot - The Ultimate List of Marketing Statistics for 2020:

  • 47% Klientów przyznaje, że przegląda od 3 do 5 materiałów opracowanych przez firmę, zanim zdecyduje o nawiązaniu kontaktu.
  • Firmy publikujące co najmniej 10 artykułów w miesiącu osiągają 3,5 x więcej ruchu na stronie niż te, które rzadko lub w ogóle nie tworzą treści.
  • Firmy przeznaczają blisko 50% (46%) budżetu marketingowego na tworzenie treści.
  • Strategia content marketingowa to najczęściej wyszukiwana fraza związana z marketingiem treści w 2019 roku.
  • Blisko 40% marketerów uznało content marketing za jeden z najważniejszych elementów strategii marketingowej firmy.

Z biznesowego punktu widzenia bardzo ważną wartością content marketingu jest mocne wsparcie SEO. A to właśnie na ruch organiczny stanowi kluczowy miernik efektywności CM dla większości firm (67%) biorących udział w badaniu HubSpot.

Jako że blog to jedna z trzech podstawowych form kanałów dystrybucji treści wykorzystywanych obecnie w strategiach komunikacyjnych (HubSpot 2020), warto tutaj przytoczyć również wyniki badań SemRush:

  • artykuły o objętości ponad 3 000 słów generują 3x większy rucha nas stronie, zbierają 3.5x więcej backlinków a na dodatek udostępniane są 4x częściej niż krótsze teksty.

Content marketing rozumiany jako użyteczne (tj. niosące praktyczną wiedzę i spełniające konkretne oczekiwania odbiorców) treści to naturalne uzupełnienie działań z zakresu pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Ta współpraca w praktyce oznacza większy ruch w obrębie strony, a tym samym zwiększenie jej widoczności w sieci – organicznych wynikach (przede wszystkim) Google. Co z kolei pomaga generować więcej leadów i pozyskiwać Klientów.

Twoim zdaniem jest dbać o tę relację; płynność przenikania się content marketingu i SEO. Sprostasz mu z łatwością, jeśli będziesz mieć świadomość, w jaki sposób funkcjonuje lejek contentowy.

 

Jak wygląda lejek w content marketingu?

Dlaczego akurat lejek? Bo to najbardziej przejrzysta i zrozumiała forma prezentacji etapów procesu zakupowego. Od pierwszego kontaktu potencjalnego Klienta przez finalizację transakcji po obsługę posprzedażową. Odbiorcy przechodzą przez kolejne fazy procesu zakupowego, ale tylko cześć z nich dociera do samego końca. Stąd właśnie zwężająca się forma schematu.

Lejek sprzedażowy w ujęciu content marketingu. Jakiego rodzaju treści potrzebujesz w tym momencie, by pozyskać lojalnego Klienta?

Lejek contentowy to nieco uproszczona wersja lejka sprzedażowego. Składa się z 3 elementów:

  1. TOFU (Top Of The Funnel): Odkrycie (zwrócenie uwagi, wzbudzenie zaufania),
  2. MOFU (Middle Of The Funnel): Analiza (prezentacja możliwości i wybór najlepszej),
  3. BOFU (Bottom Of The Funnel): Konwersja, Zakup, Utrzymanie Klienta.

Działania prowadzone na każdym z etapów realizowane są przy pomocy odmiennych rodzajów treści realizujących konkretne cele, skierowanych do ściśle określonego typu odbiorcy.

 

Jak wykorzystywać lejek contentowy z korzyścią dla biznesu?

  1. TOFU, czyli odkrycie (zwrócenie uwagi, wzbudzenie zaufania)
  • podcasty,
  • webinary,
  • poradniki,
  • artykuły na blogu.

Pierwsza faza lejka to miejsce, gdzie stajesz się widoczny dla odbiorcy i dajesz mu się poznać z najlepszej strony. Priorytetem jest wzbudzenie zaufania do marki, co osiągasz poprzez edukowanie potencjalnego Klienta. Dostarczasz treści, które potwierdzają Twoje kompetencje, budują pożądany wizerunek marki – jako eksperta w swojej dziedzinie, rzetelnego i uczciwego sprzedawcy/usługodawcy, sprawdzonego partnera biznesowego itp.  

Musisz dawać od siebie tyle, by odbiorca był usatysfakcjonowany tym, co otrzymał i chciał się do Ciebie zbliżyć, by w zamian otrzymać jeszcze więcej wartościowego contentu. Jeśli przyciągniesz uwagę, zdobędziesz zainteresowanie, to w efekcie otrzymasz szansę na wygenerowanie konwersji: zapis na listę subskrybentów.

To kluczowy moment. Na poziomie TOFU nie masz możliwości bezpośredniej czy choćby telefonicznej rozmowy z potencjalnym Klientem. Kontakt odbywa się poprzez treści wysyłane drogą mailową; kiedy odbiorca udostępnia adres e-mail, bądź pewien, że ufa Ci bardziej niż przeciętny użytkownik.

Etap ODRYCIE kończy się, kiedy odbiorca dostrzega, że Twój produkt/usługa może okazać się tym, czego potrzebuje, by spełnić swoje potrzeby, zrealizować założony cel.

Treści, jakie mu dostarczyłeś zdały egzamin. Odbiorca wie kim jesteś i co masz mu do zaoferowania. Zaczyna więc analizować dostępne rozwiązania i porównywać je ze sobą. Innymi słowy, sprawdza, jak Twoja oferta wygląda na tle konkurencyjnych.

  1. MOFU, czyli analiza (prezentacja dostępnych opcji i wybór najlepszej)
  • case study,
  • przeliczniki ROI,
  • demo produktu,
  • poradniki prezentujące sposoby korzystania z produktu (how-to),
  • opisy produktu z uwzględnieniem cech oraz wynikających z nich korzyści.

W środkowym etapie lejka contentowego pojawia się potrzeba tworzenia treści produktowych. Mają podkreślać atuty Twojego rozwiązania oraz wyróżnić go na tle propozycji konkurencji. To NIE JEST DOBRY MOMENT na sprzedaż, ale NAJLEPSZY, by przygotować na nią potencjalnego Klienta.

Obierając za punkt wyjścia unikalne potrzeby i pragnienia odbiorcy, prezentujesz konkretne argumenty, które składają go, by wybrał Ciebie spośród milionów. W tym celu publikujesz wszystkie „dowody uznania” świadczące o wartości (materialnej i funkcjonalnej) Twojego produktu/usługi.

  1. BOFU, czyli Konwersja, Zakup, Utrzymanie Klienta

A) Konwersja i Zakup

dowody uznania (recenzje, testymoniale – szczególnie video).

Ostatni będą pierwszymi. Wbrew pozorom BOFU nie jest dnem, ale szczytem lejka contentowego; miejscem, gdzie potencjalny kupujący staje się Klientem. Teraz celem jest bezpośrednia sprzedaż, wyeliminowanie wszelkich wątpliwości odbiorcy i całkowite zapewnienie o słuszności decyzji zakupowej.

Jak go zrealizować?

Wykorzystaj treści zawierające zorientowane na finalizację transakcji, uwzględniające tzw. social proof (z ang. społeczny dowód słuszności). Konwersję, a następnie zakup warunkuje bezbłędne zaprezentowanie wszystkich zalet produktu/usługi. Górować nad nimi powinna tzw. unique selling proposition (USP) - kluczowa przewaga, która „wybija” Twoją ofertę wyraźnie ponad propozycję konkurencji. Najważniejsze, by pojawiła się W MOMENCIE, kiedy odbiorca podejmuje finalną decyzję zakupową.

Warto wykorzystać (w skróconej formie) część materiałów już opublikowanych na etapie MOFU, takie jak rekomendacje, opisy skuteczności i wydajności czy stosunku ceny do jakości. Dobrym pomysłem jest umieszczenie ich na podstronach produktowych; w ten sposób zwiększasz szansę na szybsze „domknięcie” sprzedaży.

B) Utrzymanie Klienta

FAQ, czyli lista najpopularniejszych pytań wraz z odpowiedziami,

  • webinary dotyczące nowych wersji produktów i możliwości ich użycia (how-to),
  • specjalne oferty (promocje, rabaty, wyprzedaże itp.) kierowane do obecnych Klientów,

Jeśli chodzi o pozyskanie stałego Klienta i prawdopodobieństwo ponownej sprzedaż, to najwięcej energii skoncentruj na umacnianiu dobrej relacji z kupującym. Utrzymanie go i zwiększanie jego lojalności wbrew pozorom jest tańszym zabiegiem niż pozyskanie leada, dlatego warto zainwestować w rozwój obsługi posprzedażowej.

Co liczy się teraz?

Tworzenie i publikowanie materiałów, które wprost wskażą Klientowi, co jak korzystać z zakupionego produktu, jak o niego dbać, by z jego pomocą rzeczywiście osiągnąć oczekiwane wyniki.

Opracowanie skutecznej strategii komunikacji marki nie jest możliwe bez znajomości i zrozumienia lejka sprzedażowego w ujęciu content marketingu. Chcąc płynnie przeprowadzić potencjalnego Klienta przez proces zakupowy, musisz dobrze orientować się, jakie rodzaje treści sprawdzają się najlepiej na poszczególnych jego etapach. Skorzystaj z naszej ściągawki – będziesz wiedział, co, w jakim celu i kiedy publikować, aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe a przy tym pozyskać powracającego Klienta.

 

Zastanawiasz się, jak wykorzystać content marketing z korzyścią dla swojego biznesu? Przedstawimy Ci skuteczne rozwiązania, dzięki którym osiągniesz zakładany cel: pozyskasz leady, zwiększysz współczynnik konwersji i podniesiesz sprzedaż. Skontaktuj się z nami! Pomożemy! 

 

 

 

Wypełnij brief

Wypełnij brief’a i poznaj naszą ofertę

Wypełnij brief

Wyślij wiadomość

Wolisz wiadomość? Skorzystaj z formularza!

Wyślij wiadomość
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.