Marketingowe (i nie tylko) podsumowanie 2021 roku

Sklep Internetowy
Dodano 13.12.2021

Czas na podsumowanie roku! Ostatnie 12 miesięcy przyniosło zmiany i postawiło wiele pytań wymagających przemyślenia i odpowiedzi. Zweryfikujmy je!

 

2021 - obyś żył w ciekawych czasach

Zacznijmy od wydarzeń, które w tym roku zmieniły świat i branżę e-commerce. Niewątpliwie żyjemy w ciekawych czasach, w których dzieje się dużo i szybko. Doświadczenie pokazuje, że takie momenty zapisują się na kartach historii i zmieniają jej bieg. 

W tak niespokojnym okresie pojawia się wiele fake newsów i trudno jest odfiltrować to, co naprawdę ważne z powodzi informacji. Nasz wybór jest więc całkowicie subiektywny i ograniczony do czynników, które wydają się kluczowe z punktu widzenia agencji marketingowej i jej Klientów. 

 

Covid-19, 20, 21, 22..?

Pandemia nie ustępuje, a trwająca fala zakażeń najprawdopodobniej nie jest ostatnią. Zapewne powstanie wiele prac magisterskich na temat wpływu pandemii na rynek. Dość powiedzieć, że dużo się zmieniło: od zachwianych łańcuchów dostaw, poprzez przyspieszoną digitalizację sprzedaży, po głębokie zmiany w głowach Klientów i zachowaniach konsumenckich. 

Wiele doskonale opanowanych i z powodzeniem używanych mechanizmów marketingowych zmieniło się, albo w ogóle przestało działać. Warto wrócić do korzeni, przyjrzeć się grupie docelowej i jej segmentom oraz na nowo zaprzyjaźnić się z Klientem, ucząc się o jego nowych potrzebach, oczekiwaniach i przekonaniach. 

 

Inflacja, stopy, tarcze, waluty. Nowy/Polski Ład i ekonomia wywrócona do góry nogami

Bez wchodzenia w przyczyny i w politykę - inflacja bije rekordy wzrostu, złotówka też jest rekordowa, tylko odwrotnie - rekordowo słaba. Ceny surowców rosną, ceny paliw też poszły w górę i tak naprawdę nikt nie wie, co dalej.

Jedno jest pewne: pieniądz pozostaje na rynku i to w dużej ilości. Klienci, coraz bardziej świadomi istniejącego kryzysu, kupują jakby jutra miało nie być, mimo cen, które pędzą w górę w zastraszającym tempie. Dotyczy to również rynku reklamy - ceny emisji, publikacji treści czy kliknięć szybują w górę i nic nie wskazuje na to, że będą spadać, dlatego warto przewidzieć wzrost budżetów w media-planie na 2022. 

 

Tarcia światopoglądów i pogłębienie podziałów, czyli w kraju bez zmian

Uchodźcy, kwestie różnorodności, integracja europejska, szczepienia. Widać rozłam, a mnogość frontów i frakcji przytłacza. Niestety, po raz kolejny sprawdza się stare powiedzenie, że gdzie dwóch Polaków tam trzy opinie. 

Planując swoją komunikację pamiętaj, że Klienci nie muszą podzielać Twoich sympatii i antypatii politycznych czy światopoglądowych. Z resztą świat nie jest czarno-biały, a Polska nigdy nie dzieli się równo na pół. 
 

A co z e-commerce? Jest przyspieszenie, nie ma przełomu

Trwa pospieszna digitalizacja - każdy, kogo nie było w Internecie, chce jak najszybciej nadrobić zaległości. Cel? Oczywiście sprzedaż! Firmy szukają oszczędności i rezygnują z drogiej powierzchni handlowej w galeriach. Dostrzegają za to ogromną szansę w kanale internetowym.

Obietnice Facebooka aka META celują raczej w przyszłość i w tym momencie nie wywróciły do góry nogami naszej (ciągle jeszcze standardowej i analogowej) rzeczywistości. 

Zdawało się, że na równi z pandemią polskim rynkiem e-commerce wstrząśnie wejście Amazon, jednak na razie nic takiego się nie wydarzyło. Firma zaliczyła raczej ostrożny start i póki co nie podbiła serc i portfeli Polaków - choć, patrząc obiektywnie, Amazon Prime za 49 zł rocznie to całkiem dobra oferta. Odpowiedzią Allegro na działanie konkurencyjnego serwisu było czasowe obniżenie ceny usługi Allegro Smart. 

Wydaje się, że przełomu na gruncie technologicznym nie widać, choć zmienia się i świat, i klienci, którzy zdają się powoli gubić w nowej rzeczywistości. Spróbujmy więc w nią zanurkować i bliżej przyjrzeć się trendom:

 

Social commerce

Sprzedaż prowadzona bezpośrednio przez media społecznościowe bez konieczności wychodzenia z aplikacji i przekierowywania ruchu na stronę sklepu internetowego. Cały proces – od pomysłu i intencji zakupowej, przez wybór opcji produktu do finalizacji transakcji.

 

Zakupy na żywo

Element social commerce, pomysł opierający się na bezpośredniej interakcji sprzedającego i kupującego w czasie rzeczywistym. Sprzedający prowadzący stream wideo i prezentuje produkt na żywo, doradzając oraz odpowiadając na pytania osób zainteresowanych.

 

M-commerce

Zakupy mobilne. Koncepcja opiera się na przeprowadzeniu całego procesu sprzedażowego na urządzeniu mobilnym (telefonie lub tablecie) bez udziału wersji desktopowej sklepu. Trend wymusza właściwą optymalizację strony internetowej sklepu. Głównym celem jest  osiągnięcie dużej szybkości ładowania strony, intuicyjna nawigacja czy bezpieczeństwo i wygoda płatności. 

 

Direct to customer, czyli skrócenie łańcucha dostaw

Trend eliminuje rolę hurtowni i detalicznej sieci dystrybucji. Idea polega na sprzedaży produktów z fabryki bezpośrednio do Klienta przez własne sklepy internetowe i marketplaces. 

 

Rosnąca konkurencja

Rosnący e-commerce, więcej podmiotów przechodzących swoją cyfrową transformację. To wszystko odbija się na wzroście konkurencji i kosztów reklam. 

 

Jaki był ten rok dla nas jako agencji?

Przetrwaliśmy silniejsi! Rok 2021 w FEB to:

  • Rozwój zespołu specjalistów – w szczególności działu PPC

  • Zabezpieczenie relacji z kluczowymi Klientami, którzy zaufali nam i zostają z nami na kolejny rok 

  • Rozwój New Business przy jednoczesnej inwestycji w obsługę Klienta i skupieniu się na utrzymaniu jak najdłuższych i najlepszych relacji biznesowych z obecnymi kontrahentami

 

A Ty, jakie inne trendy przewidujesz? Jak sądzisz, w którym kierunku będzie podążał sektor handlu online? Pamiętaj, że zaplanowanie odpowiedniej strategii marketingowej jest bardzo ważne!  Analiza rynku i wdrożenie przemyślanych działań na rok 2022 pomoże Ci wybić się na tle konkurencji i odnieść sprzedażowy sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie. Jeśli potrzebujesz pomocy, wypełnij brief i skorzystaj z konsultacji - jesteśmy tu dla Ciebie! 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.