Nie mam feedu produktowego i co mi zrobicie? Wdrożenie i konfiguracja feedu

Sklep internetowyGoogle
Dodano 06.12.2021

Chcesz prowadzić kampanie produktowe swojego e-commerce, ale nie wiesz jak stworzyć feed produktowy? Sprawdź nasze wskazówki!

Zacznijmy od początku. Czym jest feed produktowy?

Feed produktowy Google, inaczej plik produktowy, to nic innego jak główne źródło danych o całym asortymencie sklepu, które są niezbędne do prowadzenia kampanii produktowych. Składa się z atrybutów, w których zawarte są wszystkie najważniejsze informacje o sprzedawanych przedmiotach.

 

Podstawowa specyfikacja pliku produktowego

  • Identyfikator (wymagane) – unikalna i niezmienna wartość produktu, np. jednostka magazynowa.

  • Tytuł (wymagane) – nazwa przedmiotu, w której zawrzeć możesz jego wyróżniającą cechę. Nie używaj tutaj haseł promocyjnych ani nie pisz go w całości wielkimi literami.

  • Opis (wymagane) – obszerniejsze przedstawienie produktu, w którym możesz napisać o jego zastosowaniu, przeznaczeniu, wyglądzie oraz parametrach technicznych. Im lepszy opis tym na więcej fraz będą wyświetlać się reklamy.

  •  Link (wymagane) – strona docelowa przedmiotu, która powinna zaczynać się od http lub https.

  •  Dostępność (wymagane) – informacja czy produkt jest dostępny w sprzedaży czy może wyprzedał się.

  • Cena (wymagane) – cena przedmiotu zgodna z ceną na stronie docelowej i stronie płatności. Dodatkowym atrybutem może być cena promocyjna, koszt abonamentu lub rata.

  • GTIN (wymagane) – Globalny Numer Jednostki Handlowej, czyli unikatowy kod produktu przypisany przez producenta. Jeśli go nie ma użyj numeru katalogowego MPN.

Właściwe utworzenie feedu jest bardzo ważne – pozwala na tworzenie skutecznych reklam poprzez dawanie potencjalnym klientom bezpłatnych i trafnych informacji o asortymencie (cena, materiał czy rozmiar) już z poziomu reklamy. Pamiętaj jednak o ich jakości! Tytuł: „Damskie buty zimowe” może nie być do końca jasny i przyjazny. Dookreśl, co masz na myśli, dopisując np.: „Damskie skórzane botki na zimę”. Widać różnicę, prawda?

Dokładną rozpiskę wszystkich potrzebnych danych do stworzenia feedu znajdziesz w supporcie Google: Specyfikacja danych produktów.

 

Wgrywanie pliku produktowego na konto

Feed produktowy wprowadzany jest do konta Google Merchant Center (GMC) połączonego z Twoim kontem Google Ads, gdzie przesyłane są informacje o przedmiotach, które sprzedajesz. Aby wgrać gotowy plik, musisz pamiętać o odpowiednim formacie. 

Za najlepszy uważany jest XML, który może automatycznie aktualizować się codziennie, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że wszystkie informacje zawarte w pliku są poprawne. Nie zawsze jednak da się go utworzyć. 

 

Oto sposoby, aby poradzić sobie z brakiem feedu XML:

  1. Arkusz Google – z tego poziomu możliwe jest utworzenie tabeli, w której uwzględnisz wymagane przez Google atrybuty i dane o każdym produkcie. Konieczne jest jednak ręczne wprowadzanie informacji, co, choć na pierwszy rzut oka wydaje się proste do zrobienia, przy dużej ilości towarów będzie bardzo czasochłonne. 

Wyobraź sobie, że masz na stronie 1000 produktów i musisz dodać identyfikator, tytuł, opis, cenę, link, itd. do każdego z nich z osobna. To sporo pracy. Dodatkowo istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia błędów przy formatowaniu, które w rezultacie mogą spowodować odrzucenie pliku przez GMC oraz konieczność jego poprawy. Zastępowanie feedu w XML tabelą w arkuszu nie jest więc złotym środkiem - a na pewno nie dla większych sklepów.

  1. Merchant Center - na podobnej zasadzie co tworzenie feedu w arkuszach działa dodawanie pojedynczych produktów od razu w Merchant Center. To kolejne dobre rozwiązanie przy małej ilości produktów w sklepie, lecz niekoniecznie, gdy jest ich więcej. Dodatkową opcją jest tu możliwość tworzenia szablonów, aby automatycznie wypełniać wartości atrybutów według ich wersji, np. kolor czy rozmiar.

  2. Interfejs Content API for Shopping – połączenie sklepu i konta GMC, dzięki któremu informacje o produktach są automatycznie aktualizowane w Merchant Center, gdy tylko nastąpi zmiana w sklepie (np. produkt się wyprzeda).

  3. Automatyczny plik danych – tworzony jest w GMC, przy wykorzystaniu funkcji indeksowania witryny, która zbiera aktualne informacje o asortymencie ze sklepu internetowego. Jedyne, co musisz zrobić to przesłać najważniejsze atrybuty oraz dodać znaczniki danych strukturalnych, dzięki którym treści będą bardziej zrozumiałe dla systemów automatycznych.

Brak feedu GMC nie jest jak widać sytuacją bez wyjścia. Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie go w formacie XML. Jeśli jednak z jakiegoś powodu jest to niemożliwe, wciąż masz do dyspozycji szereg rozwiązań. I pomoc doświadczonych specjalistów w tym zakresie! Skontaktuj się z nami, skorzystaj z darmowej konsultacji i uruchom skuteczne kampanie produktowe dla Twojego e-commerce! 

Wypełnij brief

Wypełnij brief’a i poznaj naszą ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.