Niezbędne narzędzia dla specjalisty SEO

Google
Dodano 28.09.2020

 

Narzędzia SEO to nie tylko dostęp do ogromnej bazy danych, ale również znaczące ułatwienie pracy specjalisty.

Prace związane z pozycjonowaniem strony wymagają przetworzenia bardzo dużej ilości danych, często niemożliwej do wykonania „ręcznie”. Narzędzia SEO nie tylko znacząco przyspieszają proces analizy danych, dają również dostęp do danych, których nie znajdziemy w sieci. Obecnie na rynku mamy bardzo szeroki wybór narzędzi, od darmowych po płatne. Na jakie narzędzia postawić oraz czym kierować się przy wyborze? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

 

Po co przepłacać za narzędzia skoro są darmowe?

Wbrew pozorom jest sporo darmowych narzędzi, dzięki którym pozycjonowanie stanie się skuteczniejsze. Dla osób zaczynających swoją przygodę z SEO darmowe platformy są w zupełności wystarczające, nie ma konieczności inwestowania w bardziej zaawansowane rozwiązania.

 

Darmowe narzędzia

Bezpłatnymi narzędziami do analizy są platformy od Google, czyli Google Analytics oraz Google Search Console. Ogólnej funkcjonalności tych narzędzi nie trzeba przedstawiać. Jest to bardzo duża kopalnia wiedzy, z której specjaliści SEO korzystają tylko powierzchownie z powodu nieznajomości wszystkich funkcji. Przygodę z SEO należy rozpocząć od dokładnego poznania tych narzędzi.

 

Planer słów kluczowych

Mimo że Planer słów kluczowych jest częścią platformy reklamowej Google specjaliści SEO znajdą tam wiele przydatnych danych. Narzędzie świetnie sprawdza się przy planowaniu fraz kluczowych. Możemy w nim uzyskać informacje dotyczące uśrednionej liczby wyszukiwań fraz oraz poznać nowe frazy z potencjałem. Panel jest bardzo prosty i intuicyjny, logujemy się do niego poprzez konto Google Ads.

 

Google PageSpeed Insights

Narzędzie PageSpeed Insights powstało z myślą o webmasterach, którzy chcą dostosować swoją witrynę pod kątem szybkości ładowania strony. Odkąd Google poinformował, że ten czynnik wpływa na ranking platforma bardzo często wykorzystywana jest przez specjalistów SEO. Narzędzie nie wymaga logowania, wystarczy wpisać adres URL strony i otrzymujemy wyniki szybkości dla urządzeń mobilnych, jak i desktopowych. Obecnie trudno wskazać jak dużą rolę odgrywa szybkość ładowania strony w aspekcie pozycjonowania, natomiast warto uwzględnić to pod kątem UX. Zbyt wolna witryna może zwiększyć współczynnik odrzuceń.

 

Xenu Link Sleuth

Narzędzie Xenu jest znane przez specjalistów SEO już od wielu lat. Ma wiele funkcjonalności, z których możemy skorzystać, m.in sprawdzić niedziałające linki, meta dane, odnośniki przychodzące oraz nawet utworzyć mapę strony (sitemap.xml). Mimo dosyć archaicznego interfejsu możemy wyciągnąć sporo informacji, które możemy wykorzystać, które wykorzystamy przy optymalizacji witryny lub wyszukiwaniu niedziałających domen. Xenu jest aplikacją, którą instalujemy na naszym systemie operacyjnym.

 

Neilpatel Tools

Na stronie neilpatel.com dostępne są dwa darmowe narzędzia, Backlink checker oraz Ubersuggest. Pierwsze z nich przeanalizuje wybraną stronę pod kątem backlinków. Możemy sprawdzić jakie linki posiada konkurencja lub zweryfikować profil linkowania naszej strony.  Darmowa wersja ma limity analizowanych stron.

Ubersuggest to dosyć popularne narzędzie do analizy i wyszukiwania nowych fraz kluczowych. Uzyskamy informacje potencjale fraz, stawce CPC oraz możemy zweryfikować trendy. Narzędzie śmiało może konkurować ze swoimi płatnymi odpowiednikami.

 

Screaming Frog

Screaming Frog z założenia jest płatny, natomiast możemy skorzystać niego bezpłatnie w serwisach nie przekraczających 500 adresów. Narzędzie służy do dokładnej analizy technicznej witryny, must have przy realizacji audytu.

Dzięki narzędziu sprawdzimy m.in.

  • Usunięte adresy wewnętrzne i zewnętrzne
  • Tytuły i meta dane
  • Błędy przekierowań
  • Strukturę nagłówków

 

Keyword Surfer

Keyword Surfer jest to bardzo przydatna wtyczka, którą możemy zainstalować w przeglądarce Google Chrome. Przyda się podczas wyszukania konkretnej frazy w wyszukiwarce Google, wówczas przy wynikach pojawią nam się dane związane z jej potencjałem, uśrednionym CPC oraz pomysłami na zbliżone frazy. Wtyczka jest w pełni darmowa i bardzo praktyczna. Sprawdzi się wśród specjalistów SEO, jak i performance. 

 

Płatne narzędzia SEO

Płatne narzędzia SEO stanowią zdecydowaną większość wszystkich pomocy dla specjalistów. Niekiedy tego typu rozwiązania bywają drogie, dlatego kierowane są do agencji lub specjalistów obsługujących większą ilość projektów. Większość narzędzi płatnych posiada darmowy okres próbny, dlatego warto przetestować funkcjonalność przed zakupem.

 

Senuto

Najważniejszymi funkcjonalnościami Senuto jest monitorowanie widoczności oraz możliwość dogłębnej analizy fraz kluczowych. Narzędzie świetnie sprawdza się w mierzeniu skuteczności kampanii pozycjonowania. Można je skonfigurować z Google Data Studio i tworzyć atrakcyjne raporty dla klientów.

 

Ahrefs

Ahrefs jest jednym z najbardziej rozbudowanych narzędzi omawianych w artykule. Podstawową funkcjonalnością jest analiza profilu linków zewnętrznych strony internetowej, obok Majestic daje zdecydowanie największy przekrój odnośników. Narzędzie dedykowane jest specjalistom SEO, performance oraz content marketing.

Przykładowe funkcjonalności Ahrefs

  • Analiza profilu linków
  • Audyt strony
  • Wyszukiwarka fraz kluczowych
  • Eksplorator treści
  • Ogólne ocena witryny
  •  Porównanie strony z konkurencją

 

Sitebulb

Sitebulb jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do crawlowania i audytowania stron internetowych.  Główną zaletą programu jest jego interfejs. Wszystkie wyniki są świetnie zaprezentowane, nawet osoba z niewielkim doświadczeniem nie będzie mieć problemu ze zrozumieniem błędów. Z wyników audytu można stworzyć przejrzyste raporty, które znacząco ułatwiają proces analizy danych. Zakres audytu jest zbliżony do tego, co prezentuje Screaming Frog.  

 

SurferSEO

SurferSEO to kolejny kombajn dedykowany specjalistom SEO. Główną funkcjonalnością narzędzia jest analiza SERP-ów z porównaniem konkurencji.  Prezentowane dane są dobrze rozbudowane, obrane w schludną szatę graficzną. Dodatkowo świetnie sprawdza się edytor treści, który pozwala dopasować content pod kątem SEO. Narzędzie jest wciąż bardzo mocno rozwijane.

Pozostałe funkcjonalności:

  •  Audyt SEO
  • Wyszukiwarka fraz kluczowych
  • Eksplorator linków zewnętrznych strony internetowej

Zaprezentowane narzędzia są tylko niewielką częścią wszystkich dostępnych na rynku. Głównymi czynnikami jakimi kierujemy się przy zakupie są funkcjonalności oraz cena. Nawet doświadczeni specjaliści korzystają z darmowych rozwiązań, które pozwolą zebrać niezbędne dane.  Płatne narzędzia posiadają zdecydowanie większy zakres funkcji oraz danych. Zanim zdecydujemy się na zakup, przetestujmy narzędzia, aby spełniało nasze potrzeby i oczekiwania.

 

Chcesz wynieść swoją stronę na wyższy poziom w wynikach organicznych? Zapraszamy do kontaktu!

Rozmowa nie obliguje do współpracy.

 

 

Wypełnij brief

Wypełnij brief’a i poznaj naszą ofertę

Wypełnij brief

Wyślij wiadomość

Wolisz wiadomość? Skorzystaj z formularza!

Wyślij wiadomość
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.