Widmo pandemii - wnioski i przygotowania na wypadek powtórki
Media i politycy wieszczą czwartą falę pandemii. Czy można się do tego przygotować od strony planowania działań marketingowych?
¾ Polaków spodziewa się czwartej fali1, o przewidywanym wzroście zachorowań mówią zarówno media, jak i politycy, trudno więc ignorować możliwość nadejścia kolejnych obostrzeń. Co za tym idzie — utrudnień w prowadzeniu biznesu. I choć na razie jest spokojnie, to warto przygotować się na powtórkę.
Źródło: Worldometers
Covid w biznesie – kto stracił, a kto wygrał?
Konsekwencje pandemii prawdopodobnie będą przedmiotem badań i tematem niejednej pracy magisterskiej czy rozprawy doktorskiej. Na podstawie doniesień medialnych oraz obserwacji i praktyki agencyjnej można wyróżnić 2 grupy biznesów, które odczuły siłę oddziaływania pandemii.
Najprostszy podział przebiega wzdłuż linii zysków i strat – jedne biznesy zyskały, inne walczą z konsekwencjami lockdownów, ograniczeń i zmian zachowań konsumenckich.
Przykładowe branże, na które najmocniej wpłynęła pandemia:
Straciły |
Zyskały |
|
|
Dla wielu podmiotów sposobem na słabnące wyniki sprzedaży okazała się ucieczka do Internetu, czy to przez własny sklep internetowy, czy to z wykorzystaniem istniejących marketplace’ów.
Obecnie otwarcie mówi się o wymuszonej rewolucji internetowej, która przyspieszyła plany cyfryzacji polskiego biznesu o co najmniej kilka lat.
Zachowania konsumenckie w trakcie pandemii
Według raportu „Nowy obraz polskiego konsumenta” sporządzonego przez PWC2, 1/3 Polaków zaobserwowała spadek dochodów. Nie dziwi więc, że na niektórych kategoriach produktów zaczęliśmy oszczędzać.
Dla zdecydowanej większości — 93% respondentów — ceny produktów i usług są istotne podczas dokonywania zakupów, a aż 43% przyznaje, że przez pandemię czynnik ten stał się jeszcze ważniejszy. Oszczędzamy więcej niż przed pandemią, częściej robimy zakupy online, a dla większości z nas ekologia i środowisko stały się ważniejsze niż kiedykolwiek.
Jak przygotować firmę na kolejną falę pandemii?
-
Zadbaj o kanały dystrybucji online — jeśli nie masz, zacznij, jeśli masz — optymalizuj pod względem SEO i UX.
-
Zabezpiecz dostępność towaru – wcześniej niektóre łańcuchy dostaw zostały zablokowane, to może się powtórzyć.
-
Zapewnij Klientom właściwą obsługę i nie zapomnij jej komunikować w mediach społecznościowych, newsletterze i reklamach:
-
dezynfekcja i bezpieczeństwo,
-
szybkość wysyłki,
-
dostępność towaru,
-
wygodne i bezpieczne metody płatności.
-
Przygotuj się na inwestycję – wycięcie budżetów marketingowych w czasie kryzysu rzadko komu przynosi korzyści. Potraktuj je jak paliwo i nie pozwól, żeby zabrakło go w najmniej spodziewanym momencie.
-
Weź pod uwagę zmiany potrzeb i nastawienia swoich Klientów, bo w czasie pandemii charakterystyka Twojej grupy docelowej może ulegać zmianom.
Przedstawione powyżej kierunki działań nie są łatwe w realizacji. Przydadzą się dodatkowe ręce do pracy — doświadczeni specjaliści zarówno do planowania jak i wdrożeń. Jeśli szukasz partnera, który pomoże Ci w realizacji tego wyzwania, to zapraszamy do kontaktu!
2 https://www.pwc.pl/pl/publikacje/nowy-obraz-polskiego-konsumenta.html#bottom-kick-isection