Widmo pandemii - wnioski i przygotowania na wypadek powtórki

Dodano 07.09.2021

 

Media i politycy wieszczą czwartą falę pandemii. Czy można się do tego przygotować od strony planowania działań marketingowych? 

 

¾ Polaków spodziewa się czwartej fali1, o przewidywanym wzroście zachorowań mówią zarówno media, jak i politycy, trudno więc ignorować możliwość nadejścia kolejnych obostrzeń. Co za tym idzie — utrudnień w prowadzeniu biznesu. I choć na razie jest spokojnie, to warto przygotować się na powtórkę. 

 

Źródło: Worldometers

Covid w biznesie – kto stracił, a kto wygrał?

 

Konsekwencje pandemii prawdopodobnie będą przedmiotem badań i tematem niejednej pracy magisterskiej czy rozprawy doktorskiej. Na podstawie doniesień medialnych oraz obserwacji i praktyki agencyjnej można wyróżnić 2 grupy biznesów, które odczuły siłę oddziaływania pandemii. 

Najprostszy podział przebiega wzdłuż linii zysków i strat – jedne biznesy zyskały, inne walczą z konsekwencjami lockdownów, ograniczeń i zmian zachowań konsumenckich. 

Przykładowe branże, na które najmocniej wpłynęła pandemia:

 

Straciły

Zyskały

 
  • Turystyka

  • Przewóz osób

  • Gastronomia 

  • Pozaszkolne formy edukacji

  • Branża eventowa

 
  • Usługi kurierskie

  • Sklepy online

  • Jedzenie na dowóz

  • Branża medyczna

  • Budowlanka

 

Dla wielu podmiotów sposobem na słabnące wyniki sprzedaży okazała się ucieczka do Internetu, czy to przez własny sklep internetowy, czy to z wykorzystaniem istniejących marketplace’ów. 

Obecnie otwarcie mówi się o wymuszonej rewolucji internetowej, która przyspieszyła plany cyfryzacji polskiego biznesu o co najmniej kilka lat. 

Zachowania konsumenckie w trakcie pandemii

 

Według raportu „Nowy obraz polskiego konsumenta” sporządzonego przez PWC2, 1/3 Polaków zaobserwowała spadek dochodów. Nie dziwi więc, że na niektórych kategoriach produktów zaczęliśmy oszczędzać. 

Dla zdecydowanej większości — 93% respondentów —  ceny produktów i usług są istotne podczas dokonywania zakupów, a aż 43% przyznaje, że przez pandemię czynnik ten stał się jeszcze ważniejszy. Oszczędzamy więcej niż przed pandemią, częściej robimy zakupy online, a dla większości z nas ekologia i środowisko stały się ważniejsze niż kiedykolwiek. 

 

Jak przygotować firmę na kolejną falę pandemii?

 

  • Zadbaj o kanały dystrybucji online  — jeśli nie masz, zacznij, jeśli masz — optymalizuj pod względem SEO i UX. 

  • Zabezpiecz dostępność towaru – wcześniej niektóre łańcuchy dostaw zostały zablokowane, to może się powtórzyć.

  • Zapewnij Klientom właściwą obsługę i nie zapomnij jej komunikować w mediach społecznościowych, newsletterze i reklamach:

  1.  dezynfekcja i bezpieczeństwo,

  2.  szybkość wysyłki,

  3.  dostępność towaru,

  4.  wygodne i bezpieczne metody płatności.

  • Przygotuj się na inwestycję – wycięcie budżetów marketingowych w czasie kryzysu rzadko komu przynosi korzyści. Potraktuj je jak paliwo i nie pozwól, żeby zabrakło go w najmniej spodziewanym momencie.

  • Weź pod uwagę zmiany potrzeb i nastawienia swoich Klientów, bo w czasie pandemii charakterystyka Twojej grupy docelowej może ulegać zmianom.

Przedstawione powyżej kierunki działań nie są łatwe w realizacji. Przydadzą się dodatkowe ręce do pracy — doświadczeni specjaliści zarówno do planowania jak i wdrożeń. Jeśli szukasz partnera, który pomoże Ci w realizacji tego wyzwania, to zapraszamy do kontaktu!

 Źródło: https://forsal.pl/lifestyle/zdrowie/artykuly/8207464,prawie-34-polakow-spodziewa-sie-czwartej-fali-koronawirusa-jesienia-sondaz.html

2  https://www.pwc.pl/pl/publikacje/nowy-obraz-polskiego-konsumenta.html#bottom-kick-isection

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.