bądź na bieżąco
Zapisz się do naszego newslettera BLOG’owego
Zgadzam się na otrzymywane komunikatów marketingowych drogą mailową od FEB

Google Analytics: podstawowe wdrożenie krok po kroku

Porady
Dodano 13.01.2020

Zbieraj, mierz i analizuj dane dotyczące ruchu na Twojej stronie. Zacznij od instalacji Google Analytics. Zobacz, jakie to łatwe!

SPIS TREŚCI 

Ilu użytkowników odwiedza dziennie Twoją witrynę – stronę, sklep internetowy? Wszystkich możesz scharakteryzować według konkretnych danych, między innymi: demograficznych (płeć, wiek), czy geograficznych (lokalizacja – miejsce zamieszkania, pracy). Mało tego.

Każdego z nich możesz poznać. Nie tylko jako konsumenta, ale także człowieka. Dowiedzieć się, czym się interesuje. Jakie ma nawyki, w tym z jakich technologii korzysta najchętniej. Kiedy, z jaką częstotliwością pojawia się w sieci – gdzie konkretnie możesz go spotkać i dlaczego akurat tam.

Brzmi dobrze? Powinno, bo gromadzenie, a następnie prawidłowe analizowanie ww. danych przekładają się w praktyce zarówno na zrozumienie, jak i umiejętność prognozowania decyzji zakupowych. Szczególnie, że dla Twoich kluczowych grup odbiorców mogą okazać się skrajnie odmienne.

Przykład: zakup samochodu zupełnie inaczej postrzega singiel, a ojciec dwójki małych dzieci, ale jeśli chcesz, by obydwoje stali się (i pozostali) Twoimi klientami, musisz dotrzeć do każdego z właściwym przekazem. To znaczy – jakim? Tego między innymi dowiesz się z Google Analytics.

Jakie dane gromadzi Google Analytics?

To temat-rzeka, i na odrębny artykuł. Wróć jednak do początku artykułu. Odpowiedź na to konkretne pytanie znajduje się właśnie w raportach Google. Znajdziesz w nich także, w wielkim skrócie, między innymi:

  1. Dane dotyczące użytkowników:
    • dane demograficzne,
    • częstotliwość odwiedzin,
    • średni czas, jaki użytkownik spędza na Twojej stronie,
    • ilość podstron, na które wchodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę.
    • rodzaj urządzenia / systemu, z jakiego korzystają najczęściej, przeglądając Internet.
  2. Informacje dotyczące funkcjonowania serwisu:
    • szybkość ładowania,
    • podstrony, które użytkownicy odwiedzają jako ostatnie,
    • hasła wpisywane w wyszukiwarkę wbudowaną w witrynę,
    • rodzaj podstron, na które najczęściej wchodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę.
  3. Informacje dotyczące źródłeł ruchu na stronie:
    • odwołania,
    • płatne źródła ruchu,
    • organiczne źródła ruchu,
    • bezpośrednie wejścia na stronę.
  4. Informacje dotyczące transakcji (e-commerce):
    • przychody sklepu,
    • średnia wartość zamówienia,
    • najlepiej sprzedające się produkty,
    • szczegółowe informacje dotyczące konkretnych zamówień.
  5. Informacje dotyczące celów (witryny niekomercyjnych):
    • liczba realizacji celów,
    • współczynnik realizacji celów,
    • wizualizacja ścieżek realizacji celów.

Jeśli dotychczas funkcjonowałeś bez Google Analytics, czas na zmianę!

Zakładanie konta Google Analytics w 6 prostych krokach

Do założenia konta Google Analytics niezbędne jest konto Google. Możesz je utworzyć za pośrednictwem poczty na Gmailu - @gmail.com. Bądź innego, dowolnie wybranego, adresu mailowego - @nazwafirmy.pl.

Krok 1: wejdź na stronę: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/

Krok 2: zarejestruj się w aplikacji Google Analytics

W nowo utworzonym kocie Google kliknij Utwórz konto.  Następnie Rejestracja.

Krok 3: uzupełnij formularz

Nie ma szans uciec od formalności! Zobacz, jak wypełnić formularz rejestracji Google Analytics:

  • wybierz rodzaj działalności: serwis internetowy lub aplikacja mobilna,
  • wpisz nazwa konta

Po której szybko i łatwo odnajdziesz swój projekt. Może nią być nazwa serwisu, ale nie musi.

  • wpisz nazwę witryny internetowej

Nie tytułuj jej tak samo, jak konto GA. Z poziomu pojedynczego konta możesz zarządzać wieloma zróżnicowanymi usługami. Warto zadbać o łatwe wyszukiwanie każdej z nich.

  • wpisz adres URL witryny, którą chcesz monitorować

Pamiętaj o wyborze właściwego protokołu i prefiksu WWW. W praktyce oznacza to, że jeśli Twoja strona korzysta z protokołu https, konieczna jest zmiana ustawień domyślnych.

  • wybierz kateorię branży
  • wybierz strefę czasowa

Odpowiednią dla Twojego miejsca zamieszkania.

Krok 4: Wyraź zgodę (lub nie!)

Zaakceptuj (lub nie – Twoja decyzja) prośbę Google o udostępnianie Twoich danych w celu rozwijania funkcjonalności Google Analytics.

Krok 5: klikając w niebieski przycisk Pobierz identyfikator śledzenia,

Krok 6: zaakceptuj regulamin, politykę RODO dotyczące użytkowania usług Google Analytics.

Czy to już wszystko? Jeśli chodzi o samo założenie konta w GA, to tak. Będąc w tym miejscu, zostaniesz przeniesiony do sekcji z indywidualnym kodem śledzącym – UA. Czym właściwie jest?

UA To ciąg znaków informujący Google, gdzie (na które konto) ma wysyłać dane. Identyfikator śledzenia wygląda na przykład tak: UA-111111-22, gdzie liczby 111111 określają numer konta, natomiast kocówka 22 wskazuje numer usługi przypisanej do konta.

Identyfikator śledzenia Google Analytics został wygenerowany dla strony internetowej, a Twoim zdaniem jest go do niej dodać. W jaki sposób? O tym przeczytasz w kolejnym artykule:

Wdrożenie Google Analytics to pierwszy krok do gromadzenia bardzo zróżnicowanych, ale jednakowo cennych danych o użytkownikach oraz samej witrynie – stronie, sklepie internetowym, blogu. Czas, jaki poświęciłeś na ten proces zwrócą Ci się w przyszłości. Zamiast marnować czas na zastanawianie się, czy uruchomiona kampania przyniesie założony dochód, będziesz trzymał rękę na pulsie. Bieżąca analiza i optymalizacja działań pozwoli Ci zrealizować cel, a nawet przeskoczyć docelowy próg zysków.

Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.