Co to jest GSC i do czego służy?
Szukasz narzędzia, które pozwoli Ci monitorować Twoją witrynę w wyszukiwarce Google, a także zidentyfikować jej problemy? Z pomocą przychodzi Google Search Console!
Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej, z pewnością masz świadomość, że jej prawidłowe działanie ma ogromny wpływ na realizację twoich celów biznesowych. Ma ona przyciągać użytkowników - potencjalnych klientów, a nie sprawiać, że będą z niej uciekać szybciej niż przyszli, bo na przykład okaże się niefunkcjonalna, albo będzie sypać błędami jak przysłowiowymi asami z rękawa.
Abyś mógł poprawić stan swojej witryny potrzebna jest jej dokładna analiza pod kątem SXO, czyli elementów wpływających na pozycję w wyszukiwarce (SEO) i użyteczność, od której uzależnione są doświadczenia klienta (UX).
W tym celu warto skorzystać z GSC, którą podepniesz pod swoją witrynę.
Czym jest Google Search Console?
Google Search Console to darmowe narzędzie oferowane przez Google. Pozwala uzyskać informacje na temat Twojej strony, które pomogą Ci zarówno w podstawowej, jak i szczegółowej analizie jej stanu i pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Zakres informacji, jakie zbiera Google Search Console, to na przykład:
-
stan indeksowania strony,
-
ruch organiczny w wynikach wyszukiwania (liczba kliknięć i wyświetleń strony),
-
linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, anchory,
-
problemy w obrębie strony (w wersji desktop i mobile).
Więcej o nich napiszemy w dalszej części tekstu.
Istnieją narzędzia, które pozwalają zweryfikować niektóre aspekty funkcjonowania Twojej strony w prosty sposób - wystarczy wrzucić jej URL w pole wyszukiwania, by po chwili otrzymać wskaźniki określające jej stan. Na myśl przychodzi tutaj choćby narzędzie Google do mierzenia wydajności strony - Google PageSpeed Insights, o którym pisaliśmy w tym artykule.
Google Search Console, ze swoim sporym zakresem możliwości, wymaga jednak podpięcia pod witrynę, z której będzie zaciągał dane. Jak to zrobić?
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Jak skonfigurować GSC z Twoją witryną?
Aby podpiąć Google Search Console pod stronę internetową, pierwszym krokiem, jaki musisz zrobić, jest wejście w jego panel. Twoim oczom ukaże się strona startowa, na której będziesz musiał zweryfikować swoją domenę.
Do wyboru masz 2 możliwości: weryfikacja domeny (uwzględnia indeksowanie subdomen) i weryfikacja poprzez prefiks adresu URL (w tym przypadku każdą z subdomen do weryfikacji należy dodać osobno).
Po wpisaniu poprawnego adresu Twojej witryny należy wybrać metodę sprawdzenia jej własności. Można to zrobić na kilka sposobów:
-
weryfikacja poprzez przesłanie pliku HTML,
-
weryfikacja poprzez tag HTML,
-
weryfikacja poprzez kod śledzenia Google Analytics,
-
weryfikację poprzez fragment kodu w Google Tag Manager,
-
weryfikację poprzez dostawcę nazwy domeny (warto wspomnieć, że jest to jedyna opcja weryfikacji usługi domeny).
To, którą z opcji wybierzesz, będzie uzależnione od Twoich dostępów do kodu źródłowego serwisu czy konfiguracji ją z różnymi narzędziami (np. GA, GTM). Po wykonaniu wybranego działania (pomogą Ci w tym wskazówki od narzędzia) należy kliknąć “Weryfikuj”.
Czego mogę się dowiedzieć z Google Search Console?
Skoro już wiesz, gdzie szukać dostępu do informacji o Twojej stronie, skupmy się na samych danych. Umożliwiają one:
-
monitorowanie widoczności witryny, czyli analizę danych dotyczących ruchu i klikalności (liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń, średni CTR oraz średnią pozycję),
-
identyfikowanie problemów technicznych, w tym o zaindeksowanych błędach i problemach (powiadomienia o błędach indeksowania, rozwiązywanie problemów związanych z zaindeksowanymi błędami),
Przykładowy widok dla raportu stron zaindeksowanych i nie zaindeksowanych.
- analizę plików robots.txt i map witryny XML poprzez monitorowanie i dostosowywanie plików robots.txt, przesyłanie i sprawdzanie zgodności map witryny
Pole do przesłania mapy witryny i sekcja, w której można sprawdzić, czy mapa została pobrana w sposób prawidłowy i datę ostatniego odczytu mapy.
O indeksacji więcej przeczytasz w artykule: Najczęstsze problemy z indeksacją witryny. Jak im zapobiegać?
- optymalizację treści i zrozumienie sposobu jej indeksowania przez Google i poznanie czynników mających wpływ na indeksację,
- usprawnianie indeksacji witryny, w tym:
- przesyłanie mapy witryny XML do Search Console,
- monitorowanie indeksacji nowych stron i zmian w obrębie stron istniejących, -
generowanie raportów i analizę trendów, które można dołączać do miesięcznego raportowania (np. w Looker Studio).
Sporo tego, prawda?
Jak widzisz, Google Search Console to potężne narzędzie analityczne, które pozwala dostrzec błędy Twojej strony i zidentyfikować obszary wymagające poprawy. Warto się je zaprzyjaźnić, ponieważ regularne, a przede wszystkim umiejętne korzystanie z jego dobrodziejstw może pomóc wypozycjonować wyżej Twoją witrynę. A jeśli chcesz, żeby wykwalifikowani specjaliści od SEO zrobili to za Ciebie, skontaktuj się z nami!