12 rzeczy, które musisz wiedzieć o Consent Mode

Dodano 06.03.2024

Temat Consent Mode jest złożony i dość wymagający – zarówno pod względem prawnym jak i technicznym. Ma również wpływ na analitykę. W wielu przypadkach wdrożenie jest problematycznym procesem, właśnie ze względu na konieczność połączenia kilku różnych kompetencji. 

Chcąc w jak najprostszy sposób rozwikłać zagadnienie zarządzania zgodami użytkowników,  skoncentrujemy się na kluczowych pytaniach. 

 

Consent Mode (tryb uzyskania zgody) to funkcjonalność, która pozwala witrynom na dynamiczne dostosowywanie sposobu zbierania i przetwarzania danych w zależności od tego, czy użytkownik wyraził zgodę na pliki cookies oraz jakie zgody udzielił (np. na analitykę, personalizację reklam itp.).

Pamiętasz wszechobecne paski i pop-upy informujące o tym, że witryna korzysta z cookies? Consent Mode to po nowy, bardziej zaawansowany format tej zgody.

Podczas pierwszej wizyty na stronie internetowej użytkownikowi wyświetlane jest okno z możliwością wyboru kategorii danych (ciasteczek), na których zapisywanie i przetwarzanie się zgadza. Niektóre cookies są konieczne do prawidłowego działania strony.

Inne – opcjonalne zgody, mają charakter marketingowy, analityczny lub umożliwiają  personalizację treści w obrębie witryny. Dopiero gdy użytkownik wybierze dogodny dla siebie zakres zgód, może przejść do dalszego użytkowania strony, a w tle uruchamiane są skrypty zgodne z jego decyzją.

 

Consent Mode v2 (GCM v2), który Google wprowadził 6 marca 2024 roku, jest rozwinięciem dotychczasowego mechanizmu uzyskiwania zgody na przetwarzanie danych, który zadebiutował jako Consent Mode v1 już w 2020 roku. Poprzednia wersja pozwalała użytkownikom wybierać, czy chcą być śledzeni przez cookies, dostosowując zachowanie tagów Google do ich wyboru. W odpowiedzi na zmieniające się przepisy prywatności, takie jak Digital Markets Act (DMA), nowa wersja oferuje bardziej rozbudowane opcje zgodności, pozwalając na większą elastyczność w implementacji.

 

GCM v2 Basic (Podstawowy)

  • Wszystkie tagi Google, takie jak Google Ads, Google Analytics 4 oraz Google Tag Manager, są domyślnie zablokowane do momentu, aż użytkownik wyrazi zgodę poprzez baner cookies.
  • Oznacza to, że nie możesz zbierać żadnych danych ani metryk bez wyraźnej zgody, zarówno w celach reklamowych, jak i statystycznych.
  • Wersja podstawowa jest zgodna z przepisami DMA i obowiązkowa do wdrożenia.

 

GCM v2 Advanced (Zaawansowany)

  • W tej wersji tagi ładują się wcześniej, jeszcze zanim użytkownik podejmie decyzję o wyrażeniu zgody lub jej braku.
  • Jeśli użytkownik zezwoli na pliki cookies, tagi działają jak zwykle, zbierając wszystkie dane bez konieczności ich anonimizacji.
  • Jeśli użytkownik odmówi zgody, nadal można zbierać zanonimizowane dane za pomocą tzw. pingów bez plików cookies. Dane te mogą obejmować odsłony, konwersje oraz inne zdarzenia, jednak nie będą one wykorzystywane do celów reklamowych (np. remarketingu).
  • W razie odmowy, dane są automatycznie modelowane przez algorytmy i sztuczną inteligencję, aby uzupełnić brakujące informacje, co pozwala na zachowanie częściowej widoczności konwersji i ruchu.

 

Consent Mode pozwala dostosować sposób zachowania skryptów i tagów Google w oparciu o status zgody użytkowników. Możesz sobie to wyobrazić jako filtr, który ustala jakie skrypty na Twojej stronie mogą się uruchomić, a tym samym – jakie dane użytkownika mogą być przetwarzane. 

Wbudowane typy zgód Google consent mode:

  • ad_storage - reklama

  • analytics_storage - analityka

  • functionality_storage - funkcjonalne (potrzebne do poprawnego działania strony)

  • personalization_storage - personalizacja

  • security_storage - bezpieczeństwo

 

Przykład działania i sekwencja działań: 

Użytkownik zgadza się na analytics_storage, ale nie daje zgody na ad_storage.

  1. Strona włącza się,

  2. Jako pierwszy skrypt włącza się consent mode - wszystkie zgody domyślnie ustawione są na “odmowa”,

  3. Użytkownik widzi okno z możliwością wyboru zgód i go dokonuje:

    • ad_storage - odmowa,

    • analytics_storage - zgoda,

    • functionality_storage - zgoda,

    • personalization_storage - zgoda,

    • security_storage - zgoda,

  4. Consent Mode aktualizuje filtr, przez który przepuści skrypty znajdujące się na stronie.

  5. Strona włączy skrypty analityczne np. Google Analytics i Hotjar, odpalą się podstawowe funkcjonalności strony, ale nie zostanie odpalony Pixel konwersji Facebooka czy Pixel Google Ads, ponieważ nie było zgody na zbieranie danych do celów reklamowych. 

Wszystkie zgody muszą być rejestrowane jako dowód, że zgoda została udzielona!

 

Jeśli Twoja strona zbiera jakiekolwiek dane o użytkowniku za pomocą cookies to tak – Consent Mode jest obowiązkowy! Co więcej – zgoda musi być nadana aktywnie przez użytkownika. Oznacza to, że nie może być przyznana domyślnie!

Konieczność zbierania zgód użytkowników na przetwarzanie danych osobowych reguluje rozporządzenie RODO z 2018 roku, a niepoprawne formy gromadzenia danych są coraz częściej karane – stąd wdrożenie jest niezbędne.

 

W większości przypadków nie ma sensu konstruować własnego rozwiązania IT by dopełnić obowiązku uzyskania zgody. Istnieje wiele gotowych narzędzi rekomendowanych przez Google. Wdrożenie przebiega zwykle za pomocą skryptu wklejanego w sekcje head i body strony internetowej lub przez gotową wtyczkę implementowaną za pomocą Google Tag Managera.  

Istnieją 2 metody wdrożenia: 

Źródło:https://support.google.com/analytics/answer/9976101?hl=pl

 

Google posiada listę partnerów – Consent management platforms (CMPs)

Porównanie CMPs

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9976101?hl=en

 

Ile kosztuje gotowe rozwiązanie CPM?

Rozliczenie w popularnych CPM takich jak np. Cookiebot, ma formę abonamentową. Wysokość planu jest uzależniona od liczby podstron Twojej witryny. Właściciele małych strony mogą liczyć na darmowe rozwiązanie, w przypadku większych serwisów miesięczna opłata będzie wynosić między 40 a 200 zł.

Należy pamiętać, że opłata jest naliczana odrębnie dla  każdej domeny, jeśli więc posiadamy wersje językowe strony na osobnych domenach to będziemy zmuszeni do opłacenia kolejnych planów. 

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Należy tu rozpatrzyć dwa rodzaje konsekwencji

  • Wpływ braku Consent Mode na działanie produktów Google, takich jak kampanie Google Ads. Blokada nie powinna jednak nastąpić znienacka – wcześniej otrzymamy ostrzeżenie i 7-dniowy termin na wdrożenie consent mode. 

  • Wpływ braku zgody jako złamanie GDPR / RODO: możliwość nałożenia kary finansowej:

    • mniejsze naruszenia obejmują karę do 10 mln euro lub 2% całkowitego rocznego obrotu firmy za ostatni pełny rok finansowy 

    • Większe naruszenia obejmują karę do 20 mln euro lub 4% całkowitego rocznego obrotu firmy za ostatni pełny rok finansowy

Źródło: https://gdpr.pl/artykuly/kary-za-naruszenie-rodo

 

  • Consent Mode ma wpływ na analitykę strony:

    • Gubienie źródła ruchu w Google Analytics, którego przyczyną jest przeładowanie strony po określeniu statusu zgód consent mode

    • Spadek liczby rejestrowanych sesji – różnica pomiędzy wszystkimi wejściami na stronę a sesjami mierzonymi, czyli tymi, w których została udzielona zgoda na zbieranie danych analitycznych

  • Mimo wdrożenia strona nadal nie jest zgodna z wytycznymi: tagi i skrypty, które odpalają się przed włączeniem skryptu consent mode i aktualizacją zgody. Przyczyną może być np. nieprawidłowe wdrożenie skryptu narzędzia

 

Można to łatwo i za darmo sprawdzić, polecamy narzędzie do analizy dostępne na stronie internetowej jednego z dostawców CMP:  https://www.cookiebot.com/en/

 

Ciasteczka i Consent Mode mogą być przyczyną wielu kłopotów – od problemów z pomiarem danych analitycznych po dotkliwe kary finansowe. Zagadnienie dotyczy każdego właściciela i administratora strony wykorzystującej cookies, a więc prawdopodobnie także i Ciebie. Nie odkładaj dłużej tego trudnego tematu, by móc bez obaw skoncentrować się na biznesie. Mnogość dostępnych gotowych rozwiązań i instrukcji wdrożenia powinna ułatwić cały proces. Powodzenia! 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.