12 rzeczy, które musisz wiedzieć o Consent mode

Porady
Dodano 21.12.2022

Temat consent mode jest złożony i dość wymagający - zarówno pod względem prawnym jak i technicznym. Ma również wpływ na analitykę. W wielu przypadkach wdrożenie jest problematycznym procesem, właśnie ze względu na konieczność połączenia kilku różnych kompetencji. 

Chcąc w jak najprostszy sposób rozwikłać zagadnienie zarządzania zgodami użytkowników,  skoncentrujemy się na kluczowych pytaniach. 

Spis treści:

  • Consent mode - co to jest?

  • Cookies - co to?

  • Consent mode - jak to działa?

  • Consent mode - czy jest obowiązkowy?

  • Consent mode - jak wdrożyć?

  • Jakie są gotowe rozwiązania consent mode i czym jest CMP?

  • Ile kosztuje gotowe rozwiązanie CPM?

  • Consent mode - do kiedy?

  • Jaka jest kara za brak Consent mode

  • Consent mode - pułapki i problemy

  • Czy Consent mode ma wpływ na analitykę w Google Analytics?

  • Czy moja strona jest zgodna z regulacjami consent mode? 

 

Consent mode, czyli tryb uzyskania zgody. Pamiętasz wszechobecne paski i pop-upy informujące o tym, że witryna korzysta z cookies? Consent mode to nowy format tej zgody pozwalający dostosować sposób zbierania danych w zależności od tego czy i jakich zgód udziela użytkownik. 

Podczas pierwszej wizyty na stronie internetowej użytkownikowi wyświetlane jest okno z możliwością wyboru kategorii danych (ciasteczek), na których zapisywanie i przetwarzanie się zgadza. Niektóre cookies są konieczne do prawidłowego działania strony. Inne - opcjonalne zgody, mają charakter marketingowy, analityczny lub umożliwiają  personalizację treści w obrębie witryny. Dopiero, gdy użytkownik wybierze dogodny dla siebie zakres zgód może przejść do dalszego użytkowania strony, a w tle uruchamiane są skrypty zgodne z jego decyzją.     

 

Cookies - co to?

Pliki cookies to niewielkie pakiety danych ze strony internetowej. Są przechowywane w przeglądarce i wczytywane przez witrynę podczas kolejnych wizyt.  Pliki cookie są używane do informowania serwera, że użytkownicy powrócili na daną stronę internetową. Cookies są narzędziem, dzięki któremu strona internetowa może zapamiętać użytkownika, jego preferencje i zwyczaje.

 

Consent mode pozwala dostosować sposób zachowania skryptów i tagów Google w oparciu o status zgody użytkowników. Możesz sobie to wyobrazić jako filtr, który ustala jakie skrypty na Twojej stronie mogą się uruchomić, a tym samym - jakie dane użytkownika mogą być przetwarzane. 

Wbudowane typy zgód Google consent mode:

  • ad_storage - reklama

  • analytics_storage - analityka

  • functionality_storage - funkcjonalne (potrzebne do poprawnego działania strony)

  • personalization_storage - personalizacja

  • security_storage - bezpieczeństwo

 

Przykład działania i sekwencja działań: 

Użytkownik zgadza się na analytics_storage, ale nie daje zgody na ad_storage.

  1. Strona włącza się,

  2. Jako pierwszy skrypt włącza się consent mode - wszystkie zgody domyślnie ustawione są na “odmowa”,

  3. Użytkownik widzi okno z możliwością wyboru zgód i go dokonuje:

    • ad_storage - odmowa,

    • analytics_storage - zgoda,

    • functionality_storage - zgoda,

    • personalization_storage - zgoda,

    • security_storage - zgoda,

  4. Consent mode aktualizuje filtr, przez który przepuści skrypty znajdujące się na stronie.

  5. Strona włączy skrypty analityczne np. Google Analytics i Hotjar, odpalą się podstawowe funkcjonalności strony, ale nie zostanie odpalony Pixel konwersji Facebooka czy Pixel Google Ads, ponieważ nie było zgody na zbieranie danych do celów reklamowych. 

Wszystkie zgody muszą być rejestrowane jako dowód, że zgoda została udzielona.

 

Jeśli Twoja strona zbiera jakiekolwiek dane o użytkowniku za pomocą cookies to tak - consent mode jest obowiązkowy. Co więcej - zgoda musi być nadana aktywnie przez użytkownika. Oznacza to że nie może być przyznana domyślnie.

Konieczność zbierania zgód użytkowników na przetwarzanie danych osobowych reguluje rozporządzenie RODO z 2018 roku, a niepoprawne formy gromadzenia danych są coraz częściej karane -  stąd wdrożenie jest niezbędne.

 

W większości przypadków nie ma sensu konstruować własnego rozwiązania IT by dopełnić obowiązku uzyskania zgody. Istnieje wiele gotowych narzędzi rekomendowanych przez Google. Wdrożenie przebiega zwykle za pomocą skryptu wklejanego w sekcje head i body strony internetowej lub przez gotową wtyczkę implementowaną za pomocą Google Tag Managera.  

Istnieją 2 metody wdrożenia: 

Źródło:https://support.google.com/analytics/answer/9976101?hl=pl

 

Google posiada listę partnerów - Consent management platforms (CMPs)

Porównanie CMPs

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9976101?hl=en

 

Ile kosztuje gotowe rozwiązanie CPM?

Rozliczenie w popularnych CPM takich jak, Cookiebot ma formę abonamentową. Wysokość planu jest uzależniona od liczby podstron Twojej witryny. Właściciele małych strony mogą liczyć na darmowe rozwiązanie, w przypadku większych serwisów miesięczna opłata będzie wynosić między 40 a 200 zł. Należy pamiętać, że opłata jest naliczana odrębnie dla  każdej domeny, jeśli więc posiadamy wersje językowe strony na osobnych domenach to będziemy zmuszeni do opłacenia kolejnych planów. 

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Tryb zgody consent mode powinien zostać wdrożony do końca 2022 roku.

 

Należy tu rozpatrzyć dwa rodzaje konsekwencji

  • Wpływ braku consent mode na działanie produktów Google, takich jak Google Ads. Blokada nie powinna jednak nastąpić znienacka - wcześniej otrzymamy ostrzeżenie i 7-dniowy termin na wdrożenie consent mode. 

  • Wpływ braku zgody jako złamanie GDPR / RODO: możliwość nałożenia kary finansowej:

    • mniejsze naruszenia obejmują karę do 10 mln euro lub 2% całkowitego rocznego obrotu firmy za ostatni pełny rok finansowy 

    • Większe naruszenia obejmują karę do 20 mln euro lub 4% całkowitego rocznego obrotu firmy za ostatni pełny rok finansowy

Źródło: https://gdpr.pl/artykuly/kary-za-naruszenie-rodo

 

  • Consent mode ma wpływ na analitykę strony:

    • Gubienie źródła ruchu w Google Analytics, którego przyczyną jest przeładowanie strony po określeniu statusu zgód consent mode

    • Spadek liczby rejestrowanych sesji - różnica pomiędzy wszystkimi wejściami na stronę a sesjami mierzonymi, czyli tymi, w których została udzielona zgoda na zbieranie danych analitycznych

  • Mimo wdrożenia strona nadal nie jest zgodna z wytycznymi: tagi i skrypty, które odpalają się przed włączeniem skryptu consent mode i aktualizacją zgody. Przyczyną może być np. nieprawidłowe wdrożenie skryptu narzędzia

 

Można to łatwo i za darmo sprawdzić, polecamy narzędzie do analizy dostępne na stronie internetowej jednego z dostawców CMP:  https://www.cookiebot.com/en/

 

Ciasteczka i consent mode mogą być przyczyną wielu kłopotów - od właściwego mierzenia, przez spadek liczby sesji po dotkliwe kary finansowe. Zagadnienie dotyczy każdego właściciela i administratora strony wykorzystującej cookies, a więc prawdopodobnie także i Ciebie. Nie odkładaj dłużej tego trudnego tematu, należy jak najszybciej “zjeść tę żabę”, by móc bez obaw skoncentrować się na biznesie. Mnogość dostępnych gotowych rozwiązań i instrukcji wdrożenia powinna ułatwić cały proces. Powodzenia! 

 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.