Analiza dodatkowych danych w Google Analytics 4 za pomocą formuł

PoradySEO / SEM
Dodano 16.02.2024

Data aktualizacji: 19.02.2024

Odkryj potencjał Google Analytics 4! Dowiedz się, jak wykorzystać formuły do zaawansowanej analizy danych i pozyskaj cenne wnioski, które wpłyną na Twoje decyzje biznesowe.
 

Google Analytics 4 (GA4) wprowadza nową erę w analizie danych, umożliwiając użytkownikom dostęp do bardziej zaawansowanych i spersonalizowanych informacji. Jednym z kluczowych elementów tej aktualizacji jest możliwość tworzenia własnych obliczeń, co pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie narzędzia do indywidualnych potrzeb biznesowych. 

W poniższym artykule omówimy proces tworzenia nowych obliczeń w GA4 oraz zmiany i korzyści, jakie to podejście może przynieść w analityce. 

 

Wzbogać swoje raporty o nowe dane

Do tej pory w standardowych raportach można było używać jedynie tych wskaźników, które były już dostępne w GA4. Aktualnie mamy możliwość tworzenia nowych wskaźników bezpośrednio i dzięki temu możliwość wzbogacenia naszych raportów o nowe dane.

Nowe obliczenia muszą zostać wprowadzone ręcznie przez użytkownika, a następnie musimy wybrać odpowiednie formuły na podstawie istniejących danych Google Analytics.

 

Utwórz obliczone w dane w GA4

Aby utworzyć nową metrykę obliczeniową, przejdź do panelu administracyjnego i w sekcji Wyświetlanie danych wybierz Definicje niestandardowe:


Administracja > Wyświetlanie danych > Definicje niestandardowe


Widok po kliknięciu przycisku “utwórz obliczone dane”.

Do wprowadzenia obliczeń należy wypełnić następujące pola:

  • Nazwa – Wpisz nazwę obliczonych danych. Będzie ona widoczna w selektorach danych w raportach. Musi być niepowtarzalna wśród wszystkich obliczonych i niestandardowych danych. Możesz ją później zmienić.

  • Nazwa interfejsu API – Google uzupełnia nazwę interfejsu API na podstawie wartości w polu Nazwa. Możesz zmienić wypełnioną nazwę podczas tworzenia obliczonych danych, ale po ich utworzeniu nie będziesz mógł jej już zmodyfikować.

  • Opis – Przedstaw te dane innym użytkownikom usługi w Google Analytics, którzy mogą nie wiedzieć, jak się je oblicza. Opis jest dostępny w raportach po najechaniu kursorem na rodzaj danych.

  • Formuła  Zacznij pisać, aby zobaczyć listę zdefiniowanych wstępnie danych, których możesz używać do określenia formuły. Możesz też wpisywać liczby i ułamki dziesiętne. Nazwy danych muszą być umieszczone w pojedynczych nawiasach klamrowych: {}. Długość formuły jest ograniczona do 1024 znaków.

    Aby zdefiniować formułę, możesz między danymi a liczbami wpisywać operatory. Dopuszczalne operatory to:

    - (odejmowanie lub wartość ujemna)
    + (dodawanie)
    * (mnożenie)
    / (dzielenie)
    () (nawiasy)

  • Jednostka miary – Wybierz jednostkę miary, która będzie określać sposób wyświetlania obliczonych danych w raportach.

Uwaga: Możesz utworzyć maksymalnie 5 rodzajów obliczonych danych na usługę standardową i 50 na usługę w Analytics 360.


 

Obliczenia na danych – przykłady zastosowań

Koszty dostawy jako odsetek w przychodach sklepu

Formuła: {Kwota dostawa}/{Przychody z zakupów}

Procent rabatu na produkt

Formuła: {Kwota rabatu na produkt}-{Przychody z produktu}

Koszt reklamy * VAT 23%

Formuła: {Koszt reklam}*1.23

Nieaktywni użytkownicy

Formuła: {Całkowita liczba użytkowników}-{Aktywni użytkownicy}

Przeliczenie wartości zakupów z USD na PLN (w sytuacji gdy posługujemy się walutą USD w GA4 i chcielibyśmy szybko przeliczyć wartości zakupów)

Formuła: {Przychody z zakupów}*3.99

 

Co w przypadku, gdy po wdrożeniu własnych formuł obliczenia nie zwracają pożądanych wyników? Przedstawiamy najczęściej występujące błędy w konfiguracji obliczeń GA4:

  • Wykorzystanie przecinka zamiast kropki w wartościach ułamkowych.
  • Wykorzystanie klasycznych nawiasów zamiast klamrowych.
  • Dodanie spacji pomiędzy elementami składowymi formuły.
  • Wykorzystanie niedozwolonego symbolu do obliczeń.

Skorygowanie ewentualnych błędów w formułach powinno umożliwić skonfigurowanie działających obliczeń.

 

Jakie korzyści wynikają z tworzenia nowych obliczeń?

Dlaczego warto wdrażać własne obliczenia w Google Analytics 4? Warto wspomnieć o kilku najważniejszych korzyściach.

 

Tworzenie własnych obliczeń umożliwia dostosowanie analityki do konkretnych celów i strategii biznesowej. Firmy mogą teraz mierzyć kluczowe wskaźniki zgodnie z własnymi kryteriami i priorytetami.

 

Indywidualnie dostosowane metryki pozwalają na lepsze zrozumienie interakcji użytkowników z witryną. To z kolei umożliwia bardziej precyzyjne analizy i podejmowanie decyzji opartych na rzeczywistych zachowaniach użytkowników.

 

Tworzenie nowych obliczeń w Google Analytics 4 to krok w kierunku jeszcze bardziej spersonalizowanej i efektywnej analizy danych. Dzięki temu użytkownicy mogą dostosować narzędzie do swoich indywidualnych potrzeb biznesowych, co przekłada się na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników i skuteczniejsze podejmowanie decyzji opartych na danych. Wprowadzenie możliwości obliczeń na danych otwiera nowe możliwości dla firm, umożliwiając im lepsze wykorzystanie potencjału Google Analytics 4.

Odkrywaj ten potencjał z nami! Wypełnij brief lub skontaktuj się z nami i powierz swoją analitykę w ręce specjalistów!


Źródła: 
https://support.google.com/analytics/answer/14166471?hl=pl (dostęp z dnia 19.02.2024)
https://support.google.com/analytics/answer/6121409?hl=pl (dostęp z dnia 19.02.2024)


autor artykułu

Mateusz Ziętek

PERFORMANCE SPECIALIST

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.