Analiza dodatkowych danych w Google Analytics 4 za pomocą formuł
Data aktualizacji: 19.02.2024
Odkryj potencjał Google Analytics 4! Dowiedz się, jak wykorzystać formuły do zaawansowanej analizy danych i pozyskaj cenne wnioski, które wpłyną na Twoje decyzje biznesowe.
Google Analytics 4 (GA4) wprowadza nową erę w analizie danych, umożliwiając użytkownikom dostęp do bardziej zaawansowanych i spersonalizowanych informacji. Jednym z kluczowych elementów tej aktualizacji jest możliwość tworzenia własnych obliczeń, co pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie narzędzia do indywidualnych potrzeb biznesowych.
W poniższym artykule omówimy proces tworzenia nowych obliczeń w GA4 oraz zmiany i korzyści, jakie to podejście może przynieść w analityce.
Wzbogać swoje raporty o nowe dane
Do tej pory w standardowych raportach można było używać jedynie tych wskaźników, które były już dostępne w GA4. Aktualnie mamy możliwość tworzenia nowych wskaźników bezpośrednio i dzięki temu możliwość wzbogacenia naszych raportów o nowe dane.
Nowe obliczenia muszą zostać wprowadzone ręcznie przez użytkownika, a następnie musimy wybrać odpowiednie formuły na podstawie istniejących danych Google Analytics.
Utwórz obliczone w dane w GA4
Aby utworzyć nową metrykę obliczeniową, przejdź do panelu administracyjnego i w sekcji Wyświetlanie danych wybierz Definicje niestandardowe:
Administracja > Wyświetlanie danych > Definicje niestandardowe
Widok po kliknięciu przycisku “utwórz obliczone dane”.
Do wprowadzenia obliczeń należy wypełnić następujące pola:
-
Nazwa – Wpisz nazwę obliczonych danych. Będzie ona widoczna w selektorach danych w raportach. Musi być niepowtarzalna wśród wszystkich obliczonych i niestandardowych danych. Możesz ją później zmienić.
-
Nazwa interfejsu API – Google uzupełnia nazwę interfejsu API na podstawie wartości w polu Nazwa. Możesz zmienić wypełnioną nazwę podczas tworzenia obliczonych danych, ale po ich utworzeniu nie będziesz mógł jej już zmodyfikować.
-
Opis – Przedstaw te dane innym użytkownikom usługi w Google Analytics, którzy mogą nie wiedzieć, jak się je oblicza. Opis jest dostępny w raportach po najechaniu kursorem na rodzaj danych.
-
Formuła – Zacznij pisać, aby zobaczyć listę zdefiniowanych wstępnie danych, których możesz używać do określenia formuły. Możesz też wpisywać liczby i ułamki dziesiętne. Nazwy danych muszą być umieszczone w pojedynczych nawiasach klamrowych: {}. Długość formuły jest ograniczona do 1024 znaków.
Aby zdefiniować formułę, możesz między danymi a liczbami wpisywać operatory. Dopuszczalne operatory to:
- (odejmowanie lub wartość ujemna)
+ (dodawanie)
* (mnożenie)
/ (dzielenie)
() (nawiasy)
-
Jednostka miary – Wybierz jednostkę miary, która będzie określać sposób wyświetlania obliczonych danych w raportach.
Uwaga: Możesz utworzyć maksymalnie 5 rodzajów obliczonych danych na usługę standardową i 50 na usługę w Analytics 360.
Obliczenia na danych – przykłady zastosowań
Koszty dostawy jako odsetek w przychodach sklepu
Formuła: {Kwota dostawa}/{Przychody z zakupów}
Procent rabatu na produkt
Formuła: {Kwota rabatu na produkt}-{Przychody z produktu}
Koszt reklamy * VAT 23%
Formuła: {Koszt reklam}*1.23
Nieaktywni użytkownicy
Formuła: {Całkowita liczba użytkowników}-{Aktywni użytkownicy}
Przeliczenie wartości zakupów z USD na PLN (w sytuacji gdy posługujemy się walutą USD w GA4 i chcielibyśmy szybko przeliczyć wartości zakupów)
Formuła: {Przychody z zakupów}*3.99
Obliczenia w Google Analytics 4 nie działają – co zrobić?
Co w przypadku, gdy po wdrożeniu własnych formuł obliczenia nie zwracają pożądanych wyników? Przedstawiamy najczęściej występujące błędy w konfiguracji obliczeń GA4:
- Wykorzystanie przecinka zamiast kropki w wartościach ułamkowych.
- Wykorzystanie klasycznych nawiasów zamiast klamrowych.
- Dodanie spacji pomiędzy elementami składowymi formuły.
- Wykorzystanie niedozwolonego symbolu do obliczeń.
Skorygowanie ewentualnych błędów w formułach powinno umożliwić skonfigurowanie działających obliczeń.
Jakie korzyści wynikają z tworzenia nowych obliczeń?
Dlaczego warto wdrażać własne obliczenia w Google Analytics 4? Warto wspomnieć o kilku najważniejszych korzyściach.
Dostosowanie do indywidualnych potrzeb biznesowych
Tworzenie własnych obliczeń umożliwia dostosowanie analityki do konkretnych celów i strategii biznesowej. Firmy mogą teraz mierzyć kluczowe wskaźniki zgodnie z własnymi kryteriami i priorytetami.
Lepsze zrozumienie zachowań użytkowników
Indywidualnie dostosowane metryki pozwalają na lepsze zrozumienie interakcji użytkowników z witryną. To z kolei umożliwia bardziej precyzyjne analizy i podejmowanie decyzji opartych na rzeczywistych zachowaniach użytkowników.
Tworzenie nowych obliczeń w Google Analytics 4 to krok w kierunku jeszcze bardziej spersonalizowanej i efektywnej analizy danych. Dzięki temu użytkownicy mogą dostosować narzędzie do swoich indywidualnych potrzeb biznesowych, co przekłada się na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników i skuteczniejsze podejmowanie decyzji opartych na danych. Wprowadzenie możliwości obliczeń na danych otwiera nowe możliwości dla firm, umożliwiając im lepsze wykorzystanie potencjału Google Analytics 4.
Odkrywaj ten potencjał z nami! Wypełnij brief lub skontaktuj się z nami i powierz swoją analitykę w ręce specjalistów!
Źródła:
https://support.google.com/analytics/answer/14166471?hl=pl (dostęp z dnia 19.02.2024)
https://support.google.com/analytics/answer/6121409?hl=pl (dostęp z dnia 19.02.2024)
autor artykułu
Mateusz Ziętek
PERFORMANCE SPECIALIST