Co to jest zaplecze SEO?
Co to jest zaplecze SEO? Jak wpływa na pozycjonowanie strony/sklepu internetowego i czy to zawsze opłacalna inwestycja?
SEO w dużej mierze opiera się na link-buildingu – czyli zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do naszej strony. To wciąż jeden z kluczowych elementów, który wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. Dobrze zaplanowana strategia pozyskiwania takich linków ma ogromne znaczenie i może znacząco poprawić widoczność strony w internecie. Jednym z efektywnych sposobów budowania takich linków jest stworzenie zaplecza SEO.
Co to jest zaplecze SEO?
Definicja frazy zaplecze SEO to: zestaw stron internetowych, które tworzy się i optymalizuje z myślą o wspieraniu pozycjonowania głównej witryny. Strony te zawierają treści powiązane tematycznie z główną stroną i służą głównie do budowania profilu linków poprzez umieszczanie odnośników prowadzących do witryny, którą chcemy promować. Przykładowo, jeśli zajmujemy się pozycjonowaniem strony A, to strona B, na której umieściliśmy odnośniki do witryny A, będzie częścią naszego zaplecza. W ten sposób zwiększa się Domain Authority, czyli autorytet w wyszukiwarkach domeny głównej.
Własne zaplecze SEO to obecnie standard w pozycjonowaniu stron internetowych. Bez względu na to, czy są to blogi, czy mikroserwisy, zaplecze SEO ma jeden główny cel – pozyskać linki zwrotne dla pozycjonowanych stron w taki sposób, aby poprawić ich pozycje w wyszukiwarce Google.
Tworzenie własnego zaplecza SEO
Istnieje kilka głównych, żelaznych zasad, którymi powinniśmy się kierować przy tworzeniu własnego zaplecza:
-
wybranie odpowiedniej domeny oraz hostingu dla strony zapleczowej - o tym, jak to zrobić pisaliśmy w artykule dotyczącym ogólnych kosztów SEO,
-
wybranie odpowiedniej tematyki - czasy, w których liczyła się liczba linków, a nie ich jakość już dawno minęły. Obecnie algorytmy Google doskonale radzą sobie z wyłapywaniem treści spamowych, linków niskiej jakości oraz praktykach z pogranicza Black Hat SEO.
Przed podjęciem decyzji o stworzeniu strony zapleczowej, warto zaplanować publikowane na niej treści, dostosowując je do tematyki pozycjonowanej strony. Pamiętaj: jeśli do sklepu internetowego, który sprzedaje biżuterie pozyskamy linki z wpisów o tematyce wędkarskiej, nie mamy co liczyć na uznanie i podniesiony kciuk od wyszukiwarki Google,
-
zaprojektowanie strony internetowej - budowanie zaplecza SEO to także projektowanie witryn przyjaznych dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Popularnym wyborem do zarządzenia "zapleczówkami” są systemy CMS - np. WordPress. W tym punkcie warto zadbać o estetyczny szablon, dobre rozmieszczenie treści, a także upewnić się, że strona jest w pełni responsywna.
Jak zbudować zaplecze SEO, które osiągnie wyznaczony cel?
Jak już wspominaliśmy, strony-satelity – bo często właśnie tak mówimy o witrynach zapleczowych – tworzone są po to, aby w efekcie końcowym poprawić pozycje stron macierzystych w wyszukiwarce Google. Z uwagi na to, że w idealnym założeniu "zapleczówka" powinna stanowić w pełni wartościową stronę internetową, działania oparte na pozycjonowaniu muszą dotyczyć także naszego zaplecza.
Jakość stron zapleczowych to bardzo istotna kwestia. Zaplecze SEO wymaga uwagi pozycjonera w takim samym zakresie jak pozycjonowane domeny. Z tego względu często pojawia się wyzwanie odpowiedniego zarządzania stronami zapleczowymi, które sprawiają wrażenie zaniedbanych. Idealne zaplecze linków to takie, którego nie odróżnisz od zwykłego serwisu!
Jak powinno wyglądać dobre zaplecze SEO?
Aby upewnić się, że tworzysz profesjonalne zaplecze SEO, zbadaj poniższe aspekty!
-
Użytkownik (lub robot wyszukiwarki), który trafi na witrynę zapleczową nie powinien mieć pojęcia o tym, że znajduje się na tego typu stronie. Budowanie zaplecza SEO powinno opierać się na pełnym profesjonalizmie. Potraktuj je jako pewnego rodzaju autonomiczne strony, wymagające standardowych działań optymalizacji i pozycjonowania.
-
Linkowanie z głową – zaplecze to nie śmietnik, do którego wrzucisz odpady zmieszane. Traktowanie "zapleczówek" jako miejsca do generowania dużych ilości linków "za darmo" jest pierwszym krokiem do tego, aby Google stwierdził, że grasz nieuczciwie. Linkuj z artykułów, które mają jakościowy content i rób to w sposób maksymalnie naturalny. Nikt nie lubi spamu, zwłaszcza Google.
-
Pozycjonowanie zaplecza – budowanie autorytetu strony internetowej to niezwykle ważna część SEO. Aby backlinki do stron pozycjonowanych spełniały swoje zadanie,"zapleczówki" również muszą być zasilane odpowiednimi, tematycznymi linkami.
-
Google Search Console stron zapleczowych – zadbaj o to, by strony satelity miały swój profil w Google Search Console, gdzie będziesz mógł przesłać ich mapy witryn.
-
Regularne publikacje wysokiej jakości treści – to formuła, która w świecie SEO nigdy się nie wyczerpie. Bez wysokiej jakości contentu jesteśmy skazani na spadki w organicu. Zadbaj o research słów kluczowych i zaplanuj cykliczne publikacje.
Czego unikać przy tworzeniu zaplecza SEO?
Tworzenie nowej witryny, której głównym celem ma być odsyłanie do pozycjonowanej domeny, może nie przynieść oczekiwanych efektów. Dzieje się tak w przypadku, gdy działania prowadzone w obrębie zaplecza nie spełniają przyjętych standardów. Aspekty, których należy unikać to przede wszystkim:
- Spamowanie – zbyt duża ilość linków odsyłających pochodzących z jednej domeny nie jest naturalna. Strategię linkowania z zaplecza należy prowadzić z umiarem. Link do pozycjonowanej domeny powinien być w każdym przypadku użyteczny dla użytkownika.
-
Linki nofollow – upewnij się, że linki zwrotne przekazują moc i autorytet domeny do głównej strony internetowej.
Zalety własnego zaplecza SEO
Pomimo oczywistych kosztów, jakie generuje zaplecze SEO, istnieje kilka zalet, które przemawiają na jego korzyść:
-
własna, trwała witryna internetowa, która zoptymalizowana pod kątem SEO stanowi niepodważalne wsparcie w kontekście pozycjonowania strony macierzystej,
-
możliwość dywersyfikacji profilu linków,
-
możliwość pozyskania dodatkowego ruchu ze źródła google organic, a w konsekwencji szansa na pozyskanie dodatkowych konwersji,
-
szansa na zwiększenie popularności marki,
-
możliwość sprzedaży witryn stworzonych pod zaplecze SEO, a więc uzyskanie dodatkowego przychodu.
Zaplecze linków – agencje SEO
Jako agencja marketingowa oferująca kompleksowe usługi SEO, zapewniamy swoim klientom również dostęp do wysokiej jakości stron zapleczowych, które są integralną częścią strategii pozycjonowania. Dzięki starannie zarządzanemu zapleczu, nasze działania są bardziej efektywne, a linkowanie wspiera widoczność witryn klientów w wynikach wyszukiwania. Zaplecze, które prowadzimy, jest regularnie aktualizowane, zgodne z najnowszymi standardami SEO i dostosowane do potrzeb naszych partnerów, co pozwala na skuteczne budowanie Domain Rating.
Dobre zaplecze SEO to składowa dobrych pozycji w wyszukiwarce Google. Poszukujesz dedykowanych witryn zapleczowych, a może wsparcia w procesie pozyskiwania linków? Zapraszamy do kontaktu – wartościowe backlinki czekają na Twoją stronę!
Autor artykułu
Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO