Co to jest zaplecze SEO?

SEO / SEM

Data aktualizacji: 10.11.2023

Co to jest zaplecze SEO? Jak wpływa na pozycjonowanie strony/sklepu internetowego i czy to zawsze opłacalna inwestycja?

O tym, że SEO link-buildingiem stoi, powstało już tysiące artykułów. Przemyślany profil linków to nadal jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Wartość dobrze obranej strategii pozyskiwania backlinków jest niepodważalna, a jedną ze ścieżek, która do niej prowadzi, jest zaplecze SEO.

 

Co to jest zaplecze SEO?

Najprościej rzecz ujmując, pod terminem zaplecza SEO rozumie się stronę internetową (lub strony), która linkuje do witryn internetowych przez nas pozycjonowanych. Przykładowo, jeśli zajmujemy się pozycjonowaniem strony A, to strona B, na której umieściliśmy odnośniki do witryny A, będzie naszym zapleczem.

Własne zaplecze pod SEO to obecnie standard w pozycjonowaniu stron internetowych. Bez względu na to, czy są to blogi, czy mikroserwisy, zaplecze SEO ma jeden główny cel – linkowanie do strony/stron pozycjonowanych w taki sposób, aby poprawić ich pozycje w wyszukiwarce Google. 

 

Tworzenie zaplecza SEO

Istnieje kilka głównych, żelaznych zasad, którymi powinniśmy się kierować przy tworzeniu zaplecza:

  • wybranie odpowiedniej domeny oraz hostingu dla strony zapleczowej - o tym, jak to zrobić pisaliśmy w artykule dotyczącym ogólnych kosztów SEO,

  • wybranie odpowiedniej tematyki - czasy, w których liczyła się liczba linków, a nie ich jakość już dawno minęły. Obecnie algorytmy Google doskonale radzą sobie z wyłapywaniem treści spamowych, linków niskiej jakości oraz praktykach z pogranicza Black Hat SEO.

Przed podjęciem decyzji o stworzeniu strony zapleczowej, warto zaplanować publikowane na niej treści, dostosowując je do tematyki pozycjonowanej strony - pamiętaj: jeśli do sklepu internetowego, który sprzedaje biżuterie pozyskamy linki z wpisów o tematyce wędkarskiej, nie mamy co liczyć na uznanie i podniesiony kciuk od wyszukiwarki Google,

  • zaprojektowanie strony internetowej - budowanie zaplecza SEO to także projektowanie witryn przyjaznych dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Popularnym wyborem do zarządzenia "zapleczówkami” są systemy CMS - np. WordPress. W tym punkcie warto zadbać o estetyczny szablon, dobre rozmieszczenie treści, a także upewnić się, że strona jest w pełni responsywna.

 

Jak zbudować zaplecze SEO, które osiągnie wyznaczony cel?

Jak już wspominaliśmy, strony-satelity – bo często właśnie tak mówimy o witrynach zapleczowych – tworzone są po to, aby w efekcie końcowym poprawić pozycje stron macierzystych w wyszukiwarce Google. Z uwagi na to, że w idealnym założeniu "zapleczówka" powinna stanowić w pełni wartościową stronę internetową, działania oparte na pozycjonowaniu muszą dotyczyć także naszego zaplecza!

 

Jak powinno wyglądać dobre zaplecze SEO?

  1. Użytkownik (lub robot wyszukiwarki), który trafi na witrynę zapleczową nie powinien mieć pojęcia o tym, że znajduje się na tego typu stronie. Budowanie zaplecza SEO powinno opierać się na pełnym profesjonalizmie. Potraktuj je jako pewnego rodzaju autonomiczne strony, wymagające standardowych działań optymalizacji i pozycjonowania,

  2. Linkowanie z głową – zaplecze to nie śmietnik, do którego wrzucisz odpady zmieszane. Traktowanie "zapleczówek" jako miejsca do generowania dużych ilości linków "za darmo" jest pierwszym krokiem do tego, aby Google stwierdził, że grasz nieuczciwie. Linkuj z artykułów, które mają jakościowy content i rób to w sposób maksymalnie naturalny. Nikt nie lubi spamu, zwłaszcza Google,

  3. Pozycjonowanie zaplecza – budowanie autorytetu strony internetowej to niezwykle ważna część SEO. Aby backlinki do stron pozycjonowanych spełniały swoje zadanie,"zapleczówki" również muszą być zasilane odpowiednimi, tematycznymi linkami,

  4. Regularne publikacje wysokiej jakości treści – to formuła, która w świecie SEO nigdy się nie wyczerpie. Bez wysokiej jakości contentu jesteśmy skazani na spadki w organicu. Zadbaj o research słów kluczowych i zaplanuj cykliczne publikacje.

 

Tworzenie nowej witryny, której głównym celem ma być odsyłanie do pozycjonowanej domeny, może nie przynieść oczekiwanych efektów. Dzieje się tak w przypadku, gdy działania prowadzone w obrębie zaplecza nie spełniają przyjętych standardów. Aspekty, których należy unikać to przede wszystkim:

  • Spamowanie – zbyt duża ilość linków odsyłających pochodzących z jednej domeny nie jest naturalna. Strategię linkowania z zaplecza należy prowadzić z umiarem. Link do pozycjonowanej domeny powinien być w każdym przypadku użyteczny dla użytkownika.

 

Zalety własnego zaplecza SEO

Pomimo oczywistych kosztów, jakie generuje zaplecze SEO, istnieje kilka zalet, które przemawiają na jego korzyść:

  • własna, trwała witryna internetowa, która zoptymalizowana pod kątem SEO stanowi niepodważalne wsparcie w kontekście pozycjonowania strony macierzystej,

  • możliwość dywersyfikacji profilu linków,

  • możliwość pozyskania dodatkowego ruchu z google organic, a w konsekwencji szansa na pozyskanie dodatkowych konwersji,

  • szansa na zwiększenie popularności marki,

  • możliwość sprzedaży witryn stworzonych pod zaplecze SEO, a więc uzyskanie dodatkowego przychodu.

 

Dobre zaplecze SEO to składowa dobrych pozycji w wyszukiwarce Google. Poszukujesz dedykowanych witryn zapleczowych, a może wsparcia w procesie pozyskiwania linków? Zapraszamy do kontaktu – wartościowe backlinki czekają na Twoją stronę!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.