Dlaczego spis treści w artykule jest ważny dla SEO?

PoradySEO / SEM
Dodano 07.02.2024

 

Sprawdź, jak spis treści podnosi widoczność w wyszukiwarkach!

Spis treści kojarzyć się może głównie z długą listą zawierającą numery stron, na których można odnaleźć poszukiwany rozdział książki. Gdzie w dobie cyfryzacji znajduje się miejsce na niemal zapomniany spis treści? Okazuje się, że jest to ważny element dobrze zoptymalizowanego artykułu internetowego. Dlaczego spis treści jest ważny dla SEO i jak wdrożyć go na swojej stronie? Sprawdź najważniejsze informacje i wskazówki!

 

Czym jest internetowy spis treści?

Spis treści w artykule internetowym to lista przedstawiająca główne punkty i sekcje tekstu w uporządkowanej kolejności. Użytkownicy mogą traktować spis treści jako pewnego rodzaju streszczenie, dzięki któremu z łatwością odnajdą lokalizację interesującego ich zagadnienia. To szczególnie przydatne w przypadku obszernych artykułów, zgłębiających dany temat. 

Na tego rodzaju streszczeniu skorzystają także crawlery, które szybciej ustalą, jaka jest tematyka danej podstrony. W ten sposób algorytm Google może też lepiej zrozumieć strukturę całego artykułu. Wśród ekspertów SEO pojawia się opinia, że warto na początku tekstu krótko opisać, czego będzie on dotyczyć – dokładnie w tym aspekcie pomoże spis treści.

 

Spis treści artykułu a doświadczenia użytkownika

W książkach do interesujących zagadnień można dotrzeć kierując się numerami stron. A jak to działa w przypadku spisów treści w sieci? Dobrze wdrożony spis treści będzie zawierać odnośniki, których kliknięcie przeniesie użytkownika do wybranego nagłówka w contencie bez odświeżania strony. 

Jedno kliknięcie wystarczy także, by pominąć fragment tekstu, który nie interesuje użytkownika. Gdyby spisu treści nie było, pojawiłaby się konieczność samodzielnego scrollowania w dół strony, co wymaga dodatkowej uwagi czytelnika. W ten sposób bardzo szybko można stracić jego zainteresowanie, co w efekcie może skutkować zrezygnacją z dalszych poszukiwań. 

Spis treści może zatem wskazać gdzie znajduje się interesujący dla użytkownika fragment, a dodatkowo ułatwi nawigację po stronie.

 

Korzyści ze spisu treści dla SEO

W jaki sposób spis treści może sprawiać, że artykuł staje się lepiej zoptymalizowany dla wyszukiwarek internetowych? Można wyróżnić kilka czynników, które się na to przekładają.

Spis treści a czas spędzany przez użytkownika na stronie

Wdrożenie spisu treści w artykule sprawia, że użytkownicy mogą szybciej zapoznać się z jego tematyką i treścią. Widząc działające odnośniki, chętniej klikną w link przenoszący ich do wskazanego fragmentu tekstu. Interakcja ze stroną nie tylko pomaga dostarczyć użytkownikom poszukiwanych treści dużo szybciej, ale też obniża współczynnik odrzuceń. Gdy użytkownik dotrze do interesującej zawartości, zostaje na stronie na dłużej. 

Spis treści a CTR w SERP

Artykuły posiadające spis treści mają przewagę również na stronach wyników wyszukiwania. Google jest w stanie rozpoznać element, jakim jest spis treści na stronie i wykorzystać go do przygotowania wyników rozszerzonych. 

Spis treści w SERP przybiera postać kilku mniejszych linków pod meta description. To nie tylko więcej miejsca zajmowanego na stronie wyników wyszukiwania przez dany wpis, ale też łatwiejsza nawigacja i większa liczba odnośników kierujących do różnych fragmentów tego samego artykułu. To bezpośrednio przekłada się na wyższy CTR.

Spis treści przekształcony został w dodatkowe linki na stronie wyników wyszukiwania Google

Spis treści a hierarchia nagłówków

Każda skutecznie zoptymalizowana strona zawiera poprawnie wdrożoną hierarchię nagłówków. Wykorzystanie spisu treści, czy to automatycznego, czy przygotowanego samodzielnie, pomoże zwizualizować strukturę artykułu. Korzystają na tym nie tylko użytkownicy, ale też twórcy treści. W razie zastosowania błędnego stopnia nagłówka, spis treści pomoże zauważyć niepoprawny element i wprowadzić odpowiednie zmiany. 

Większa ilość fraz kluczowych dzięki spisom treści

Wykorzystanie spisu treści to użyteczna metoda na zwiększenie ilości słów kluczowych na danej podstronie. Naturalnie znajdują się one już w nagłówkach, więc ich ponowne wykorzystanie może przynieść wyłącznie korzyści. Dzieje się tak, ponieważ zastosowanie spisu treści jest korzystne dla użytkownika i nie zostanie odebrane przez wyszukiwarkę jako podejrzana metoda na zwiększanie nasycenia frazami kluczowymi. 

 

Gdzie powinien znajdować się spis treści SEO?

Spis treści umieszcza się najczęściej pod leadem, czyli wstępem do artykułu. Ten z kolei pojawia się zazwyczaj pod główną grafiką dopasowaną do zawartości tekstu oraz pod głównym tytułem <h1>. Jeżeli jest taka możliwość, warto jednak umożliwić użytkownikowi wyświetlenie przynajmniej fragmentu spisu treści ATF (Above The Fold – pierwszy obszar widoczny dla użytkownika po załadowaniu podstrony), by mógł sprawdzić skrótowy opis artykułu i z łatwością przejść do jego głębszych sekcji.

Gdy struktura witryny na to nie pozwala, innym miejscem, w którym może pojawić się spis treści, jak pasek boczny. Jest to zaawansowane rozwiązanie, które często dynamicznie podświetla najbliższy nagłówek w contencie w czasie jego scrollowania. W każdym momencie zapewnia on możliwość powrotu do innej sekcji. Jest to jeszcze wygodniejsze dla użytkownika, który nie musi już wracać na górę strony w celu ponownego skorzystania ze spisu treści.

 

Jak wdrożyć spis treści w artykułach?

Można wyróżnić dwie podstawowe metody na wdrożenie spisu treści w artykułach internetowych.

 

Samodzielne przygotowanie spisu treści SEO

Pierwszą z nich jest samodzielne przygotowanie listy nagłówków nad tekstem. Jest to metoda czasochłonna, a do tego w większym stopniu narażona na błędy twórców. Istnieją jednak pewne zalety – jej wdrożenie nie obciąża serwera dodatkowym kodem. Co więcej, często zdarza się, że twórcy treści nie mają całkowitego dostępu do panelu umożliwiającego zarządzanie stroną. System, w którym pracują, może też po prostu nie wspierać automatycznych rozwiązań. 

W celu samodzielnego wdrożenia spisu treści należy zebrać wszystkie nagłówki występujące w artykule i wypisać je jeden pod drugim – każdy od nowej linii. W ten sposób zostanie odwzorowana cała struktura wpisu. Niektórzy kończą wdrożenie już na tym etapie, ale warto wykonać krok dalej. Kolejny etap to dodanie unikalnego id do każdego nagłówka, co w kodzie HTML może wyglądać następująco:

<h2 id=”jak-wdrozyc-spis”>Jak wdrożyć spis treści w artykułach?</h2>

Kolejnym krokiem będzie dodanie odnośnika w spisie treści. Atrybut href dodany do jednego nagłówka z listy powinien kierować na przygotowane wcześniej id, co w kodzie HTML przybierze postać:

<a href=”#jak-wdrozyc-spis”>Jak wdrożyć spis treści w artykułach?</h2>

Tak wdrożony kod należy powtórzyć dla każdego nagłówka, pamiętając o poprawnym wdrożeniu unikalnych id oraz zmianie wartości atrybutu href.

 

Automatyczne generowanie spisu treści

Drugą, częściej stosowaną metodą jest automatyczne generowanie listy nagłówków w formie spisu treści. Odpowiada za to w większości przypadków gotowa wtyczka. Wdrożenie dodatkowego kodu na serwerze pozwala pobierać nagłówki z przygotowanego tekstu w każdym wpisie. Oznacza to, że spis treści zostanie dodany również w tekstach przygotowanych wcześniej. Oczywiście istnieje możliwość wprowadzenia ograniczeń co do typu wpisów, które mają taki spis treści posiadać. Szczegółowość reguł zależy od wtyczki, ale wiele z nich pozwala zejść do poziomu pojedynczych artykułów. 

Korzystając ze wtyczki, automatycznie pojawią się też odpowiednie id oraz odnośniki. Wygenerowany spis treści będzie odpowiednio sformatowany tak, by jak najlepiej odwzorowywać strukturę artykułu. Standardem jest hierarchiczna struktura wodospadu. 

Czy automatycznie generowany spis treści ma jakieś wady? Niektórym twórcom może przeszkadzać, że wygenerowane id oraz odnośniki nie będą miały nazw atrybutów związanych z nagłówkiem, którego dotyczą. Najczęściej będzie to losowy ciąg znaków i cyfr, co może czasem utrudniać pojawienie się spisu treści w rozszerzonych wynikach wyszukiwania. Oferowane funkcjonalności przykuwają jednak uwagę właścicieli dużych serwisów, którzy nie mogą pozwolić sobie na edycję pojedynczych wpisów. Z tego względu wtyczki cieszą się sporą popularnością. I słusznie, bo możliwość swobodnej nawigacji użytkownika jest ważniejszym czynnikiem.

 

W erze cyfryzacji spis treści znalazł swoje drugie życie, służąc jako niezbędne narzędzie dla optymalizacji SEO. Nie tylko zapewnia użytkownikowi klarowność i łatwość nawigacji, ale wspomaga także działania SEO, wzmacniając widoczność strony w wyszukiwarkach. Chcesz, aby Twoja strona internetowa osiągnęła szczyt wyników wyszukiwania? Jesteśmy po to, aby Ci w tym pomóc! Zgłoś się do nas!


Autor artykułu

Marcel Pękala

JUNIOR SEO SPECIALIST 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.