Google Analytics: podstawowe wdrożenie krok po kroku
Zbieraj, mierz i analizuj dane dotyczące ruchu na Twojej stronie. Zacznij od instalacji Google Analytics. Zobacz, jakie to łatwe!
Ilu użytkowników odwiedza dziennie Twoją witrynę – stronę, sklep internetowy? Wszystkich możesz scharakteryzować według konkretnych danych, między innymi: demograficznych (płeć, wiek), czy geograficznych (lokalizacja – miejsce zamieszkania, pracy). Mało tego.
Każdego z nich możesz poznać. Nie tylko jako konsumenta, ale także człowieka. Dowiedzieć się, czym się interesuje. Jakie ma nawyki, w tym z jakich technologii korzysta najchętniej. Kiedy, z jaką częstotliwością pojawia się w sieci – gdzie konkretnie możesz go spotkać i dlaczego akurat tam.
Brzmi dobrze? Powinno, bo gromadzenie, a następnie prawidłowe analizowanie ww. danych przekładają się w praktyce zarówno na zrozumienie, jak i umiejętność prognozowania decyzji zakupowych. Szczególnie, że dla Twoich kluczowych grup odbiorców mogą okazać się skrajnie odmienne.
Przykład: zakup samochodu zupełnie inaczej postrzega singiel, a ojciec dwójki małych dzieci, ale jeśli chcesz, by obydwoje stali się (i pozostali) Twoimi klientami, musisz dotrzeć do każdego z właściwym przekazem. To znaczy – jakim? Tego między innymi dowiesz się z Google Analytics.
Jakie dane gromadzi Google Analytics?
To temat-rzeka, i na odrębny artykuł. Wróć jednak do początku artykułu. Odpowiedź na to konkretne pytanie znajduje się właśnie w raportach Google. Znajdziesz w nich także, w wielkim skrócie, między innymi:
-
dane dotyczące użytkowników:
-
dane demograficzne i geograficzne,
-
częstotliwość odwiedzin - utrzymanie odbiorców,
-
średni czas, jaki użytkownik spędza na Twojej stronie,
-
ilość podstron, na które wchodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę,
-
stopień zaangażowania, z jakim przeglądają stronę,
-
rodzaj urządzenia/systemu, z jakiego korzystają najczęściej, przeglądając Twoją witrynę,
-
-
informacje dotyczące funkcjonowania serwisu:
-
podstrony, które użytkownicy odwiedzają jako pierwsze,
-
hasła wpisywane w wyszukiwarkę wbudowaną w witrynę,
-
rodzaj podstron, na które najczęściej wchodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę,
-
-
informacje dotyczące źródeł ruchu na stronie:
-
odwołania,
-
płatne źródła ruchu,
-
organiczne źródła ruchu,
-
bezpośrednie wejścia na stronę,
-
-
informacje dotyczące transakcji (e-commerce):
-
przychody sklepu,
-
średnia wartość zamówienia,
-
najlepiej sprzedające się produkty,
-
szczegółowe informacje dotyczące konkretnych zamówień,
-
-
informacje dotyczące celów (witryny niekomercyjnych):
-
liczba realizacji celów,
-
współczynnik realizacji celów,
-
wizualizacja ścieżek realizacji celów
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
-
Zakładanie konta i usługi Google Analytics w 7 prostych krokach
Do założenia konta Google Analytics niezbędne jest konto Google. Możesz je utworzyć za pośrednictwem poczty na Gmailu - @gmail.com, bądź innego, dowolnie wybranego, adresu mailowego - @nazwafirmy.pl.
Krok 1: wejdź na stronę: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/
Krok 2: kliknij Zacznij dziś i zarejestruj się w aplikacji Google Analytics
W nowo utworzonym koncie Google kliknij Rozpocznij pomiary.
Krok 3: stwórz konto
Nie ma szans uciec od formalności! Zobacz, jak wypełnić formularz rejestracji Google Analytics:
- wpisz nazwę konta
Taką, po której szybko i łatwo odnajdziesz swój projekt - może nią być nazwa serwisu, ale nie musi.
-
dostosuj opcje udostępniania danych na koncie
Jest to potrzebne np. przy kontakcie z działem wsparcia Google.
Krok 4: utwórz usługę
-
wpisz nazwę usługi
Nie tytułuj jej tak samo, jak konto GA. Z poziomu pojedynczego konta możesz zarządzać wieloma zróżnicowanymi usługami. Warto zadbać o łatwe wyszukiwanie każdej z nich.
-
ustaw strefę czasową
Wpływa ona na raportowanie i nie jest zależna od źródła danych. Ustaw ją jednak dobrze! Zmiana jest możliwa, jednak będzie dotyczyła tylko danych gromadzonych od chwili jej wprowadzenia.
-
ustaw walutę
Ona również nie jest uzależniona od źródła - Analytics każdorazowo wykonuje przeliczenia, stąd też mogą wystąpić delikatne różnice w raportach. Dodatkowo, w przeciwieństwie do strefy czasowej, zmiana waluty obejmuje również dane historyczne.
Krok 5: dodaj szczegóły firmy
Wybierz kategorię branży Twojej działalności oraz jej wielkość, czyli liczbę pracowników.
Krok 6: wybierz cele biznesowe
Dzięki tym informacjom, Analytics lepiej spersonalizuje raporty pod tematy, które są dla Ciebie najważniejsze.
Krok 7: zaakceptuj regulamin i politykę RODO dotyczące użytkowania usług Google Analytics.
Czy to już wszystko? Jeśli chodzi o samo założenie konta w GA, to tak. Będąc w tym miejscu, możesz rozpocząć zbieranie danych, a więc konfigurację strumienia. O tym jednak przeczytasz w innym artykule!
Wdrożenie Google Analytics to pierwszy krok do gromadzenia bardzo zróżnicowanych, ale jednakowo cennych danych o użytkownikach oraz samej witrynie – stronie, sklepie internetowym czy blogu. Czas, jaki poświęciłeś na ten proces, zwróci Ci się w przyszłości. Zamiast zastanawiać się, czy uruchomiona kampania przyniesie założony dochód, będziesz trzymał rękę na pulsie. Bieżąca analiza i optymalizacja działań pozwoli Ci zrealizować cel, a nawet przeskoczyć docelowy próg zysków.
Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu Google Analytics - zapraszamy do kontaktu!