Porady

Zbieraj, mierz i analizuj dane dotyczące ruchu na Twojej stronie. Zacznij od instalacji Google Analytics. Zobacz, jakie to łatwe!

 

Ilu użytkowników odwiedza dziennie Twoją witrynę – stronę, sklep internetowy? Wszystkich możesz scharakteryzować według konkretnych danych, między innymi: demograficznych (płeć, wiek), czy geograficznych (lokalizacja – miejsce zamieszkania, pracy). Mało tego.

Każdego z nich możesz poznać. Nie tylko jako konsumenta, ale także człowieka. Dowiedzieć się, czym się interesuje. Jakie ma nawyki, w tym z jakich technologii korzysta najchętniej. Kiedy, z jaką częstotliwością pojawia się w sieci – gdzie konkretnie możesz go spotkać i dlaczego akurat tam.

Brzmi dobrze? Powinno, bo gromadzenie, a następnie prawidłowe analizowanie ww. danych przekładają się w praktyce zarówno na zrozumienie, jak i umiejętność prognozowania decyzji zakupowych. Szczególnie, że dla Twoich kluczowych grup odbiorców mogą okazać się skrajnie odmienne.

Przykład: zakup samochodu zupełnie inaczej postrzega singiel, a ojciec dwójki małych dzieci, ale jeśli chcesz, by obydwoje stali się (i pozostali) Twoimi klientami, musisz dotrzeć do każdego z właściwym przekazem. To znaczy – jakim? Tego między innymi dowiesz się z Google Analytics.

 

Jakie dane gromadzi Google Analytics?

To temat-rzeka, i na odrębny artykuł. Wróć jednak do początku artykułu. Odpowiedź na to konkretne pytanie znajduje się właśnie w raportach Google. Znajdziesz w nich także, w wielkim skrócie, między innymi:

  1. dane dotyczące użytkowników:

    • dane demograficzne i geograficzne,

    • częstotliwość odwiedzin - utrzymanie odbiorców,

    • średni czas, jaki użytkownik spędza na Twojej stronie,

    • ilość podstron, na które wchodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę,

    • stopień zaangażowania, z jakim przeglądają stronę,

    • rodzaj urządzenia/systemu, z jakiego korzystają najczęściej, przeglądając Twoją witrynę,

  2. informacje dotyczące funkcjonowania serwisu:

    • podstrony, które użytkownicy odwiedzają jako pierwsze,

    • hasła wpisywane w wyszukiwarkę wbudowaną w witrynę,

    • rodzaj podstron, na które najczęściej wchodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę,

  3. informacje dotyczące źródeł ruchu na stronie:

    • odwołania,

    • płatne źródła ruchu,

    • organiczne źródła ruchu,

    • bezpośrednie wejścia na stronę,

  4. informacje dotyczące transakcji (e-commerce):

    • przychody sklepu,

    • średnia wartość zamówienia,

    • najlepiej sprzedające się produkty,

    • szczegółowe informacje dotyczące konkretnych zamówień,

  5. informacje dotyczące celów (witryny niekomercyjnych):

    • liczba realizacji celów,

    • współczynnik realizacji celów,

    • wizualizacja ścieżek realizacji celów

      Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

      Wyślij briefa

 


Zakładanie konta i usługi Google Analytics w 7 prostych krokach

Do założenia konta Google Analytics niezbędne jest konto Google. Możesz je utworzyć za pośrednictwem poczty na Gmailu - @gmail.com, bądź innego, dowolnie wybranego, adresu mailowego - @nazwafirmy.pl.

 

Krok 1: wejdź na stronę: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/
 

Krok 2: kliknij Zacznij dziś i zarejestruj się w aplikacji Google Analytics
W nowo utworzonym koncie Google kliknij Rozpocznij pomiary.
 

Krok 3: stwórz konto
Nie ma szans uciec od formalności! Zobacz, jak wypełnić formularz rejestracji Google Analytics:

  • wpisz nazwę konta

 

Taką, po której szybko i łatwo odnajdziesz swój projekt - może nią być nazwa serwisu, ale nie musi.

  • dostosuj opcje udostępniania danych na koncie

Jest to potrzebne np. przy kontakcie z działem wsparcia Google.


Krok 4: utwórz usługę

  • wpisz nazwę usługi 

Nie tytułuj jej tak samo, jak konto GA. Z poziomu pojedynczego konta możesz zarządzać wieloma zróżnicowanymi usługami. Warto zadbać o łatwe wyszukiwanie każdej z nich.

  • ustaw strefę czasową

Wpływa ona na raportowanie i nie jest zależna od źródła danych. Ustaw ją jednak dobrze! Zmiana jest możliwa, jednak będzie dotyczyła tylko danych gromadzonych od chwili jej wprowadzenia.

  • ustaw walutę

Ona również nie jest uzależniona od źródła - Analytics każdorazowo wykonuje przeliczenia, stąd też mogą wystąpić delikatne różnice w raportach. Dodatkowo, w przeciwieństwie do strefy czasowej, zmiana waluty obejmuje również dane historyczne.


Krok 5: dodaj szczegóły firmy
Wybierz kategorię branży Twojej działalności oraz jej wielkość, czyli liczbę pracowników.


Krok 6: wybierz cele biznesowe
Dzięki tym informacjom, Analytics lepiej spersonalizuje raporty pod tematy, które są dla Ciebie najważniejsze.


Krok 7: zaakceptuj regulamin i politykę RODO dotyczące użytkowania usług Google Analytics.


Czy to już wszystko? Jeśli chodzi o samo założenie konta w GA, to tak. Będąc w tym miejscu, możesz rozpocząć zbieranie danych, a więc konfigurację strumienia. O tym jednak przeczytasz w innym artykule!

 

Wdrożenie Google Analytics to pierwszy krok do gromadzenia bardzo zróżnicowanych, ale jednakowo cennych danych o użytkownikach oraz samej witrynie – stronie, sklepie internetowym czy blogu. Czas, jaki poświęciłeś na ten proces, zwróci Ci się w przyszłości. Zamiast zastanawiać się, czy uruchomiona kampania przyniesie założony dochód, będziesz trzymał rękę na pulsie. Bieżąca analiza i optymalizacja działań pozwoli Ci zrealizować cel, a nawet przeskoczyć docelowy próg zysków.

 

Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu Google Analytics - zapraszamy do kontaktu!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.