Influencer marketing a SEO - czy (i jak) mogą ze sobą współgrać?
Jak połączyć SEO i influencer marketing? Czy te dwa kanały mogą grać do jednej bramki i wzajemnie poprawić wyniki pozycjonowanej strony? I tak, i nie – sprawdź więc, jak zrobić to dobrze!
Influencer marketing vs SEO: definicje i zastosowanie w marketingu
Zaawansowane techniki marketingowe, takie jak SEO i influencer marketing, odgrywają kluczową rolę w budowaniu obecności marki. Aby zrozumieć ich synergiczne działanie, warto przyjrzeć się każdej z tych technik oddzielnie.
Na czym polega Influencer marketing?
Influencer Marketing opiera się na współpracy z osobami o dużej bazie obserwujących w mediach społecznościowych lub blogach, które promują markę lub produkt. To obecnie jedna z topowych metod marketingu cyfrowego, wykorzystująca specyficzny rodzaj więzi i zaufania pomiędzy twórcą a odbiorcą.
Co daje influencer marketing?
Influencer – dzięki relacji ze swoimi odbiorcami – pośrednio wpływa na opinię użytkowników, a ta często decyduje o zakupie danego produktu, skorzystaniu z usługi lub zapamiętaniu marki, co w niektórych przypadkach bywa równie ważne jak natychmiastowa konwersja w e–commerce.
Jak działa SEO?
W zupełnie inny sposób działa SEO. Search Engine Optimization to proces optymalizacji stron internetowych, aby były one bardziej widoczne w wynikach wyszukiwarek. Celem jest zwiększenie ruchu organicznego i pozycji w wynikach wyszukiwania. Proces ten realizowany jest bez udziału osób trzecich – poza wiarygodnymi opiniami na stronie internetowej, SEO nie korzysta z reklam. Wyniki uzyskiwane poprzez ten kanał to efekt organicznej pracy nad stroną, która – często w przeciwieństwie do płatnych reklam – trwa nawet po zakończeniu działań optymalizacyjnych.
Obie strategie odgrywają kluczową rolę w dzisiejszym świecie cyfrowym, ale czy (i jak) mogą ze sobą współgrać?
Zanim zobaczysz efekty – sprawdź, od czego zacząć współpracę opartą na influencer marketingu
Influencer marketing i SEO – aby oba kanały mogły stworzyć dobrą kampanię, konieczne będzie ułożenie optymalnej strategii marketingowej. Na co w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę?
-
Określ cel, oczekiwania i możliwe efekty: zanim podejmiesz decyzję o zaangażowaniu influencera, warto zastanowić się nad pożądanym efektem końcowym. Jak wyobrażasz sobie waszą współpracę? W jaki sposób miałaby ona wpłynąć na prowadzone obecnie działania marketingowe i czy założony przez Ciebie cel jest możliwy do realizacji?
-
Określ grupę odbiorców: to absolutny priorytet, który niestety często bywa pomijany podczas podejmowania decyzji o uruchomieniu dodatkowego kanału w komunikacji marketingowej. Twoi odbiorcy to najważniejsza część układanki – bez nich żadna, nawet najlepiej opłacana kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Profil odbiorcy powinien wyznaczać sposób komunikacji oraz konkretną personę, która może wpłynąć na decyzje zakupowe. Dopiero w tym kroku wybieramy influencera – nigdy wcześniej!
-
Wybierz odpowiedniego influencera: jeśli współpracujesz już z agencją, ten punkt zrealizujesz przy pomocy doświadczonego opiekuna i stratega, który na podstawie Twoich oczekiwań oraz grupy docelowej wybierze grono osób mogących "dowieźć" realizację założonego celu. Tutaj należy zweryfikować zasięgi takiej osoby, jej reputację, a także sprawdzić, czy Wasze grupy odbiorców są tożsame.
-
Dostosuj komunikację i wybierz odpowiednie kanały: celujesz w podcasty, vlogi, materiały video? A może wolisz rekomendację w postach lub artykułach blogowych? Pamiętaj: to wszystko ma znaczenie! Wybierz optymalny dla swoich celów kanał komunikacji i bierz aktywny udział w strategii oraz jej realizacji – przecież to Ty jesteś największym ekspertem w swojej branży :)
Nowoczesny marketing: jak współpraca z influencerami może wypłynąć na działania SEO?
W dobie rosnącej konkurencji w świecie cyfrowym skuteczne działania marketingowe stają się kluczem do sukcesu. Często jednak firmy traktują różne strategie jako oddzielne narzędzia, nie dostrzegając potencjału płynącego z ich integracji. Sprawdźmy więc, jak połączenie sił influencer marketingu i SEO może zrewolucjonizować sposób, w jaki Twoja marka jest postrzegana online.
-
Budowanie wartościowego contentu: jednym z największych atutów influencerów jest ich zdolność do tworzenia autentycznych, angażujących treści. A przecież unikalny content to miód na serce (i stronę!) każdego specjalisty SEO. Twoja firma może więc wykorzystać oryginalne treści stworzone przez influencerów, wzbogacając zawartość swojej strony lub bloga, a także współpracować z influencerami w samym procesie tworzenia wartościowych zawartości – wideo, artykułów, podcastów itp. Takie treści nie tylko zwiększają zaangażowanie, ale także są bardziej atrakcyjne dla wyszukiwarek.
-
Budowanie strategii link buildingowej: linki są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w SEO. Kiedy influencerzy udostępniają treści marki na swoich platformach i łączą się z nimi, tworzy to naturalne linki zwrotne. Linki te mogą znacząco poprawić autorytet domeny strony, a to przecież jeden z kluczowych elementów całej strategii SEO.
-
Wzrost ruchu organicznego: promocja treści przez influencerów może przyciągnąć nowych użytkowników do witryny – a to może oznaczać nowych i oddanych marce klientów! Dodatkowo, jeśli treści są wartościowe, użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie, co może zmniejszyć wskaźnik odrzuceń – kolejny ważny czynnik dla SEO.
-
Poprawa wiarygodności marki: gdy popularny influencer promuje i rekomenduje Twoją markę, jej wiarygodność w oczach konsumentów rośnie. Ponadto, treści stworzone przez influencera często są postrzegane jako bardziej autentyczne i wiarygodne niż tradycyjne reklamy. A jeśli treści są zoptymalizowane pod kątem SEO, marka zyskuje większą widoczność i zaufanie w sieci.
-
Rozszerzenie zasięgu i docieranie do nowych grup odbiorców: influencerzy mają różnorodne grupy odbiorców, które mogą nie być tradycyjnie osiągalne dla danej marki. Dzięki współpracy z influencerami i jednoczesnej optymalizacji SEO, marka może dotrzeć do nowych segmentów rynku, zwiększając swoje możliwości sprzedażowe i rozpoznawalność wśród różnych grup demograficznych.
Jak sprawić, żeby działania influencera były maksymalnie skuteczne? Sięgnij po techniki SEO!
Odpowiednio przygotowane i wdrożone strategie SEO mogą stać się wsparciem dla działań influencer marketingu, maksymalizując efektywność i zasięg kampanii prowadzonych przez influencerów. Jak więc sprawić, aby działania influencerów były bardziej wydajne, a w efekcie bogatsze w zaangażowanie i konwersje?
Przede wszystkim postaw na słowa kluczowe – to chyba podstawa współpracy obu kanałów; dostarczanie influencerom listy słów kluczowych, które są aktualnie popularne i ważne dla Twojej marki, może pomóc im w tworzeniu bardziej trafnych treści dla ich odbiorców. Influencerzy mogą dostosowywać swoje treści tak, aby odpowiadały na aktualne zapytania użytkowników, zwiększając tym samym ich zasięg i angaż.
Pamiętaj również o optymalizacji treści influencerów: chociaż treści influencerów są często autentyczne i angażujące, warto pamiętać o aspektach SEO. Wskazówki dotyczące optymalizacji tytułów, opisów, tagów dla treści wideo, blogów itp., mogą sprawić, że treści będą lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania. Działania te pomogą również w osiągnięciu większej widoczności postów influencerów w mediach społecznościowych.
Jak sprawdzić efekty prowadzonych kampanii?
Monitorowanie i analiza efektów kampanii marketingowej są kluczowe dla jej sukcesu. Podsumowując wdrożone działania, warto również sprawdzić efekty kampanii skupiającej się na SEO i Influencer Marketingu.
Pierwszym krokiem będzie oczywiście weryfikacja narzędzi analitycznych. Korzystaj więc zarówno z Google Analytics, jak i Google Search Console. W kontekście kampanii opartej na usługach influencera monitorowanie ruchu (a w zasadzie jego źródła) będzie podstawowym i najważniejszym elementem. W tym miejscu warto sprawdzić, czy użytkownicy trafiają na stronę bezpośrednio z mediów społecznościowych influencera, czy poprzez wyniki organiczne w wyszukiwarce. Zbadasz również czas spędzony na stronie, wskaźnik odrzuceń, ścieżki nawigacji użytkowników oraz konwersje.
Pod kątem ruchu i nowych użytkowników warto pamiętać o specyfice tego typu działań: źródło i częstotliwość sesji na stronie badaj nie tylko w trakcie kampanii influencera, ale również po jej zakończeniu! Jednym z celów może być przecież stałe pozyskanie nowych odbiorców, którzy zapamiętali Twój brand.
Nie zapomnij o linkach zwrotnych! Tutaj skorzystaj z takich narzędzi jak Ahrefs, Moz czy SEMrush, które pozwalają monitorować linki uzyskane dzięki współpracy z influencerami, jakość tych linków – (np. czy pochodzą z zaufanych źródeł), a także ile ruchu przekierowywane jest poprzez te linki.
Każda kampania, niezależnie od jej charakteru, wymaga stałego monitorowania i optymalizacji. Dzięki odpowiednim narzędziom i jasno zdefiniowanym KPI, możemy skutecznie ocenić efektywność naszych działań w zakresie SEO i Influencer Marketingu, a także dostosowywać strategię w odpowiedzi na uzyskane wyniki.
Chcesz zaczerpnąć większej dawki wiedzy i inspiracji marketingowych? Zajrzyj na naszego bloga!
autor artykułu
Karolina Czuba