
Jak napisać tekst pod SEO?
Co to jest tekst SEO i jak Ty i klient możecie na tym skorzystać?
Po ludzku mówiąc, tekst SEO to taki, który ma charakter informacyjny, a równocześnie sprzedaje produkt. Podstawowe jego rodzaje to wpis blogowy, opis produktu i charakterystyka kategorii.
Tekst taki musi być czytelny nie tylko dla potencjalnego nabywcy produktu, ale też dla robotów wyszukiwarkowych. Dlaczego musi zostać odpowiednio skonstruowany? Czytaj dalej!
Dzięki odpowiednim tekstom SEO, twój klient sprzeda więcej, bo jego strona osiągnie wyższe pozycje w wyszukiwarce Google, produkty i marka staną się rozpoznawalne dzięki odpowiedniej komunikacji z klientami, a Ty będziesz zgarniał więcej zleceń. Może właśnie dzięki Tobie zawiąże się nowa współpraca B2B?
PS. Jeśli ten krótki opis to dla Ciebie za mało zajrzyj do naszego artykułu. Znajdziesz tam szerszy opis tego, czym jest SEO.
Jak napisać dobry tekst SEO?
Komunikacja
Jak komunikować o produkcie czy usłudze? Tak, by dotrzeć do Klienta, zyskać jego zainteresowanie, a następnie je utrzymać. To dlatego język i styl są tak ważne.
Warto też na początku dokładnie poznać grupę docelową. Dzięki temu unikniesz wpadek takich jak nieodpowiedni ton czy źle dobrane sformułowania. Dobrym pomysłem będzie także poznanie praktyk konkurencji. Odpowiednia strategia marketingowa to już połowa sukcesu!
Słowa kluczowe
Drugą kwestią są słowa kluczowe (frazy). To słowa lub ciągi słów, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, kiedy szuka konkretnego produktu. To właśnie te wyrażenia musisz sprytnie wpleść w treść, aby spełniała swoją rolę i stała się dobrze widoczna w internecie.
Wyróżniamy dwa rodzaje fraz: generyczne i z długiego ogona. Czym się różnią?
-
frazy short tail: zwane także frazami generycznymi są krótkie, ogólne i nie precyzują celu użytkownika. Internauci wyszukują najczęściej wyszukują za ich pośrednictwem, ale mniejszy ich odsetek dokonuje zakupu. Frazy short tail charakteryzują się także niewielką konkurencyjnością oraz są łatwe do wypozycjonowania.
-
frazy long tail: to inaczej frazy długiego ogona. Dana fraza może składać się z 3 lub więcej słów. Na przykład “Jakie buty na siłownię”. Nie są stosowane tak często jak generyczne (short tail), ale pozycjonowanie na dłuższe frazy jest mniej konkurencyjne. Ponadto, wszystkie frazy long tail generują większą liczbę konwersji niż krótsze a użytkownicy wyszukujący produkt za ich pośrednictwem, częściej dokonują zakupu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej możesz przeczytać nasz artykuł o frazach krótkiego i długiego ogona.
Postaraj się, żeby całość nie straciła przez to spójności i logiki. Pamiętaj, że Twoim głównym odbiorcą są potencjalni Klienci. Roboty nie mają wyczucia stylu, ludzie już tak. Niektórych może odrzucić tekst, w którym słowa kluczowe atakują z każdej linijki.
Narzędzie internetowe
Tworząc content SEO, możesz skorzystać z podpowiedzi narzędzi internetowych do wyszukiwania fraz kluczowych. Zapoznaj się takimii serwisami jak Google Trends, Ubersuggest, Answer The Public czy BuzzSumo. Zyskasz pewność, że dobrane przez Ciebie frazy kluczowe są trafne.
Formatowanie
Kto lubi bałagan w dokumencie czy na stronie książki? Wyobraź sobie, że nie wiesz gdzie zaczyna się rozdział. Niezbyt komfortowa sytuacja, prawda? Także w tekście SEO formatowanie ma spore znaczenie.
Formatując dokument, podkreśl tytuł (pamiętaj, że powinien zawierać frazę kluczową lub jej fragment). Lead natomiast ma jeszcze większe znaczenie. To on robi całą “robotę” i ma sprawić, że potencjalny czytający kliknie w artykuł.
Rozbij treść na wyjustowane akapity i każdemu nadaj śródtytuł. To ułatwia czytanie i szybkie skanowanie tekstu. Smutna prawda jest taka, że ci, którzy szukają informacji w internecie, nie poświęcą zbyt wiele czasu na czytanie.
Dla wyróżnienia śródtytułów stosuj nagłówki. Oznaczane w dokumencie tekstowym poprzez znaczniki H1, H2, etc., niosą szereg korzyści:
-
budują strukturę strony,
-
zatrzymują użytkowników na dłużej,
-
… (https://www.b4after.pl/czym-sa-naglowki-h1-h2-h3-i-po-co-sie-je-stosuje/)
Zaznaczaj też frazy. Te, które pojawiają się w tekście, powinny zostać wyboldowane, by zwracać na siebie uwagę - i czytelnika, i botów.
Linkowanie
Linkuj! Zawsze warto poszerzać zasięgi! Im więcej błądzimy w internecie, tym więcej informacji zbieramy, nawet mimochodem. Zawsze warto docierać z już stworzonym contentem do nowych odbiorców. Wewnętrzne odnośniki wpłyną również na poprawę statystyk wyświetlania czasu spędzanego na stronie.
Linkowanie zewnętrzne to natomiast dobry tip na przekazywanie wartości SEO z jednej domeny na drugą. Potocznie nazywany sokiem linku (z ang. link-juice), ten typ odsyłaczy (w wielkim skrócie) poprawi wiarygodność Twojej witryny i pomoże sprowadzić na nią ruch bezpośredni.
Czego NIE robić w tekście SEO?
Na pewno nie kopiować. Klient agencji płaci za oryginalną treść, która będzie miła w odbiorze, a nie za fragmenty wycięte ze stron internetowych. Powielanie narusza prawa autorskie i podważa Twoją wiarygodność jako twórcy treści. Jeśli chcesz powołać się na źródło, koniecznie podaj link do strony, skąd pochodzi dana informacja.
Błędem jest także sztuczne wstawianie fraz kluczowych i brak odmiany przez przypadki. Przeciętnego Kowalskiego zastosowanie źle odmienionego słowa może nie zmrozi, ale bardziej wymagający czytelnik zamknie zakładkę z irytacją. Po co działać na szkodę naszego klienta i zrażać jego potencjalnych nabywców?
Należy też bezwzględnie unikać nieuczciwych praktyk, które branżowo zamyka się w nazwie Black Hat SEO. Więcej na ten temat przeczytacie w tym artykule.
Co jeszcze jest ważne?
Twórz taki tekst jaki sam chciałbyś przeczytać! Poprawność językowa i umiejętność tworzenia lekkich, pełnych polotu treści bardzo Ci się przyda. Jeśli nie potrafisz napisać dobrego artykułu o czymś, co może wydawać Ci się nudne czy trudne, zastanów się jeszcze raz, czy to na pewno dobra droga dla Ciebie. Możesz także zgłosić się do profesjonalnych Copywriterów. Specjaliści FEB chętnie Ci pomogą!
Jak widzisz, dobry tekst SEO ma wielką moc. Pomaga nie tylko w zawiązywaniu sieci leadów B2B, ale także mniejszym przedsiębiorcom w sprzedaży swoich produktów. Teraz już wiesz, co to jest tekst SEO. Do Ciebie należy decyzja, czy staniesz się autorem, czy zlecisz pisanie na zewnątrz. Na cokolwiek się nie zdecydujesz, pamiętaj, że copywriting ma wielką moc!