Jak napisać tekst pod SEO?

SEO / SEM
Dodano 13.09.2021

Data aktualizacji: 23.11.2023

Co to jest tekst SEO?

Tekst SEO to zoptymalizowana treść na stronie internetowej, stworzona z myślą o poprawie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Większa widoczność przekłada się na większe konwersje, czyli – w przypadku e-commerce – sprzedaż produktów. Podstawowe rodzaje tekstów SEO to wpisy blogowe, opisy produktów i kategorii. 

Opis SEO jest przygotowany w taki sposób, aby był użyteczny i zrozumiały zarówno dla ludzi, jak i algorytmów wyszukiwarek. Zasady tworzenia treści wygodnych do interpretacji przez użytkowników oraz roboty Google odróżniają teksty SEO od innych opisów.

PS. Jeśli ten krótki opis to dla Ciebie za mało zajrzyj do naszego artykułu. Znajdziesz tam szerszy opis tego, czym jest SEO. 

Jak napisać dobry tekst SEO?

Komunikacja w treści tekstu

Aby napisać dobry tekst SEO, trzeba zrozumieć do kogo kieruje się treść. Poznanie grupy docelowej pomoże w doborze odpowiedniego języka i stylu, co jest kluczowe dla efektywnej komunikacji o produkcie czy usłudze. Należy zastanowinć się, jakie są potrzeby i oczekiwania użytkowników, a następnie dostosować do nich swoją komunikację. Tekst powinien dostarczać użytecznych informacji i rozwiązywać problemy danej grupy docelowej.

Język i ton są bardzo ważne, więc trzeba upewnić się, że są spójne na całej stronie. Może to być formalny, profesjonalny ton dla biznesowych klientów lub luźniejszy dla młodszych odbiorców. Warto obserwować, w jaki sposób tworzy treści najbliższa konkurencja; analiza ich praktyk może dostarczyć cennych wskazówek do Twojej własnej strategii. Odpowiednia strategia marketingowa to połowa sukcesu!

Słowa kluczowe w tekście SEO

Ważną kwestią są słowa kluczowe (frazy). To słowa lub ciągi słów, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, kiedy szuka konkretnego produktu. W procesie tworzenia treści SEO kluczowe jest umiejętne wplecenie odpowiednich słów kluczowych, tak aby były one naturalną częścią tekstu, nie zakłócając jego spójności i logicznej struktury. 

Wyróżniamy dwa rodzaje fraz: generyczne i długiego ogona. Czym się różnią?

  • Frazy short tail: zwane także frazami generycznymi są krótkie, ogólne i nie precyzują celu użytkownika. Internauci wykorzystują je najczęściej, ale niewiele z nich rzeczywiście dokonuje zakupu. Frazy short tail charakteryzują się także większą konkurencyjnością i są trudne do wypozycjonowania.  

  • Frazy long tail: to inaczej frazy długiego ogona. Dana fraza może składać się z 3 lub więcej słów, na przykład "Jakie buty na siłownię". Nie są stosowane tak często jak generyczne (short tail), ale pozycjonowanie na dłuższe frazy jest mniej konkurencyjne. Ponadto wszystkie frazy long tail generują większą liczbę konwersji niż krótsze a użytkownicy wyszukujący produkt za ich pośrednictwem, częściej dokonują zakupu. 

Wykorzystanie narzędzi SEO online do badania i wyboru odpowiednich słów kluczowych, które odpowiadają intencji wyszukiwania użytkownika, jest niezbędne dla skutecznej optymalizacji treści.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, możesz przeczytać nasz artykuł o frazach krótkiego i długiego ogona. 

Ile fraz kluczowych powinno pojawić się w tekście SEO?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile fraz powinno się wykorzystać w opisie SEO. Wszystko zależy przede wszystkim od jego długości. Im dłuższy tekst, tym więcej fraz może zostać w nim wymienione. Nie zaleca się jednak tworzenia tekstów dłuższych niż 3000 słów. To właśnie ta długość stanowi pewnego rodzaju granicę opłacalności - dłuższe teksty rzadziej zdobywają wysokie pozycje. Optymalna długość tekstu to 1000 słów.

Wplatając frazy w tekst, postaraj się, żeby całość nie straciła przez to spójności i logiki. Pamiętaj, że Twoim głównym odbiorcą są potencjalni klienci. Niektórych może odrzucić tekst, w którym słowa kluczowe atakują z każdej linijki.  Nie lubią tego też roboty Google, które są w stanie wykryć tekst o zbyt dużej liczbie fraz kluczowych i ocenić go gorzej niż konkurencyjne opisy. Przepełnienie tekstu frazami kluczowymi to po angielsku keyword stuffing. Jak go uniknąć? Staraj się wplatać frazy kluczowe przede wszystkim w nagłówki tworzonej treści. W poszczególnych akapitach używaj fraz kluczowych tylko tam, gdzie to logicznie uzasadnione.

Internetowe narzędzia SEO do wyszukiwania fraz kluczowych

Tworząc content SEO, możesz skorzystać z podpowiedzi narzędzi internetowych do wyszukiwania fraz kluczowych. Zapoznaj się takimi serwisami jak Google Trends, Ahrefs Keyword Generator, Ubersuggest, Answer The Public czy BuzzSumo. Zyskasz pewność, że dobrane przez Ciebie frazy kluczowe są trafne.

Narzędzia wskażą takie parametry jak liczba miesięcznych wyszukań frazy, konkurencyjność czy sezonowość. Nie zapominaj jednak, że frazy kluczowe wskazują też na różne intencje użytkownika:

  • informacyjne – frazy wpisywane gdy użytkownik chce się czegoś dowiedzieć,
  • komercyjne – frazy wpisywane gdy intencją jest uzyskanie informacji o interesującym produkcie, który użytkownik chciałby zakupić,
  • transakcyjne – wpisywane gdy intencją jest zakup produktu,
  • nawigacyjne – wpisywane przy poszukiwaniu konkretnej strony internetowej.

O intencji frazy kluczowej możesz dowiedzieć się właśnie dzięki narzędziom. Możesz też wpisać interesujące słowa kluczowe w wyszukiwarkę i samodzielnie sprawdzić, jaki jest charakter wyświetlanych treści. Nie jest to jednak wygodne przy większej liczbie słów do sprawdzenia.

Zdobywanie wysokich pozycji na frazy, których intencja nie pokrywa się z oferowanymi funkcjami lub informacjami, jest niemal niemożliwe. Jeżeli Google ocenia, że słowa kluczowe wpisywane są w celu przeprowadzenia transakcji, to właśnie tego rodzaju strony będą promowane. Tworząc treści, skup się na intencji użytkownika, by jak najlepiej spełniać ich oczekiwania.

Jak znaleźć słowa kluczowe w Ahrefs Keyword Generator?

Ahrefs Keyword Generator to proste narzędzie do wstępnej analizy słów kluczowych, które można wykorzystywać bez limitów całkowicie za darmo. Aby zacząć z niego korzystać, wystarczy przejść na stronę https://ahrefs.com/keyword-generator .Wyświetli się pole do wpisania frazy kluczowej, kraj dla którego przeprowadzane jest badanie oraz przycisk wyszukiwania. Domyślnie badanie przeprowadzane jest dla wyszukiwarki Google, jednak można zmienić bazę danych na Bing, YouTube lub Amazon, dla których frazy kluczowe mogą być inne. Jak korzystać z narzędzia Ahrefs Keyword Generator?

  1. W pierwszym kroku należy określić kraj wyszukiwania jako Polska.
  2. Następnie wystarczy wpisać interesującą nas frazę kluczową.
  3. Ostatni krok to wciśnięcie przycisku "Find keywords".

 Pole wyszukiwania Ahrefs Keyword Generator

Po wciśnieciu przycisku wyszukiwania, pojawi się okno wyników składające się z dwóch sekcji "Phrase match" oraz "Questions".

W pierwszej, domyślnej sekcji znajduje się lista 100 fraz kluczowych zawierających podane słowo wraz z informacją o liczbie miesięcznych wyszukań danej frazy - kolumna "Volume". Można znaleźć też informacje na temat trudności pozycjowania danej frazy wynikającej z konkurencyjności - kolumna KD od "Keyword Difficulty".

Sekcja "Questions" zawiera natomiast najczęściej zadawane pytania zawierające podaną frazę.

Wynik wyszukiwania Ahrefs Keyword Generator

Formatowanie w treści SEO

Kto lubi bałagan w dokumentach czy na stronie książki? Wyobraź sobie, że nie wiesz, gdzie zaczyna się rozdział. Niezbyt komfortowa sytuacja, prawda? Także w tekście SEO formatowanie ma spore znaczenie.

Formatując dokument, podkreśl tytuł (pamiętaj, że powinien zawierać frazę kluczową lub jej fragment). Lead natomiast ma jeszcze większe znaczenie. To on robi całą "robotę" i ma sprawić, że potencjalny czytający kliknie artykuł. 

Rozbij treść na akapity i każdemu nadaj śródtytuł. To ułatwia czytanie i szybkie skanowanie tekstu. Prawda jest taka, że ci, którzy szukają informacji w internecie, nie poświęcą zbyt wiele czasu na czytanie. 

Dla wyróżnienia śródtytułów stosuj hierarchiczne nagłówki od ogółu do szczegółu. Oznaczane w dokumencie tekstowym poprzez znaczniki H1, H2, etc., niosą szereg korzyści:

  • budują poprawną strukturę tekstu (i strony internetowej),
  • zatrzymują użytkowników na dłużej,
  • umożliwiają wygenerowanie spójnego spisu treści.

Warto zwrócić uwagę na pogrubianie fraz kluczowych. W ten sposób wizualnie odznaczą się od reszty tekstu, przykuwając uwagę użytkownika. Pogrubione frazy nie są też obojętne robotom wyszukiwarek.

Linkowanie wewnętrzne w treści SEO

Linkuj! Zawsze warto poszerzać zasięgi! Im więcej błądzimy w internecie, tym więcej informacji zbieramy, nawet mimochodem. Zawsze warto docierać z już stworzonym contentem do nowych odbiorców. Wewnętrzne odnośniki wpłyną również na poprawę statystyk wyświetlania czasu spędzanego na stronie. 

Linkowanie zewnętrzne to natomiast dobry tip na przekazywanie wartości SEO z jednej domeny na drugą. Potocznie nazywany sokiem linku (z ang. link juice), ten typ odsyłaczy (w wielkim skrócie) poprawi wiarygodność Twojej witryny i pomoże sprowadzić na nią ruch bezpośredni. 

Parametry EEAT w tworzeniu tekstu SEO

EEAT to akronim pochodzący od pojęć Experience, Expertise, Authoritativeness i Trust (doświadczenie, kompetencje, wiarygodność i zaufanie). Są one ostatnimi czasy wyjątkowo ważne w kontekście pozycjonowania i nie omijają również tekstów SEO. Tworząc opisy, robot wyszukiwarki powinien móc z łatwością ustalić:

  • Kto przygotował dany tekst? (Implementacja bloku autora)
  • Czy autor tekstu wykazuje się doświadczeniem i ekspertyzą w opisywanej branży? (Jakość unikalnych treści)
  • Czy tematyka tekstu nie odbiega zbytnio od tematyki domeny? (Jeżeli domena nie jest wielobranżowa, każdy tekst powinien dotyczyć tej samej dziedziny)
  • Czy tekst jest aktualny? (Implementacja daty stworzenia tekstu i jego ostatniej aktualizacji)

Badany jest nie tylko jeden tekst, ale wszystkie treści domeny. Co więcej, właściciel strony powinien zadbać o to, by informacje o nim były przejrzyste i klarowne. Robot wyszukiwarki musi wiedzieć, kto tworzy dane treści i w jakim celu. Strona musi też stosować wyłącznie uczciwe praktyki, a dodatkowo być niezawodna i bezpieczna. Nie może też zabraknąć sekcji umożliwiającej kontakt z administratorem witryny. Wszystkie te aspekty pozwalają systematycznie zdobywać zaufanie wyszukiwarki Google, co automatycznie przekłada się na wyższe pozycje pisanej treści. 

Tekst SEO według Search Quality Rater Guidelines

Search Quality Rater Guidelines to wytyczne przygotowane przez Google dla osób odpowiadających za ocenianie treści w sieci. Istnieje wiele czynników, na które należy zwrócić uwagę przy publikowaniu tekstów w Internecie, ale dokument wyróżnia cztery najważniejsze parametry:

  • Wysiłek (Effort): stopień, w jakim człowiek aktywnie pracował nad stworzeniem satysfakcjonującej treści. Wysiłek może być bezpośredni, jak na przykład tłumaczenie wiersza z jednego języka na inny. Wysiłek może być również włożony w projektowanie funkcjonalności strony lub budowanie systemów zasilających stronę internetową, takich jak stworzenie strony oferującej maszynowe tłumaczenie jako usługę dla użytkowników. Z drugiej strony, automatyczne tworzenie tysięcy stron poprzez przetworzenie istniejących, swobodnie dostępnych treści za pomocą istniejącego oprogramowania do tłumaczenia bez jakiejkolwiek kontroli, ręcznej kuracji itp., nie jest uważane za wykazujące ludzki wysiłek. Dla stron takich jak posty na mediach społecznościowych czy dyskusje na forach, poziom uczestnictwa i głębia konwersacji jest ważną częścią wysiłku. Wkład wielu osób na takich stronach może sumować się na znaczącą ilość całkowitego ludzkiego wysiłku.
  • Oryginalność (Originality): stopień, w jakim treść oferuje unikalną, oryginalną zawartość, której nie ma na innych stronach internetowych. 
  • Umiejętności (Skill): stopień, w jakim treść jest tworzona z wystarczającym talentem i umiejętnościami, aby zapewnić satysfakcjonujące doświadczenie osobom odwiedzającym stronę.
  • Dokładność (Accuracy): stopień, w jakim treść jest faktycznie dokładna i zgodna z powszechnie uznawanym konsensusem ekspertów.

Czego nie pisać w tekście SEO?

Czego unikać tworząc opisy na stronę internetową? Przede wszystkim, nie wolno kopiować już istniejących tekstów. Klient agencji płaci za oryginalną treść, która będzie miła w odbiorze, a nie za fragmenty wycięte ze stron internetowych. Powielanie narusza prawa autorskie i podważa Twoją wiarygodność jako twórcy treści. Jeśli chcesz powołać się na źródło, koniecznie podaj link do strony, skąd pochodzi dana informacja.  

Błędem jest także sztuczne wstawianie fraz kluczowych i brak odmiany przez przypadki. Przeciętnego Kowalskiego zastosowanie źle odmienionego słowa może nie zmrozi, ale bardziej wymagający czytelnik zamknie zakładkę z irytacją. Po co działać na szkodę naszego klienta i zrażać jego potencjalnych nabywców?

Należy też bezwzględnie unikać nieuczciwych praktyk, które branżowo zamyka się w nazwie Black Hat SEO. Więcej na ten temat przeczytacie w tym artykule.

Co jeszcze jest ważne?

Twórz taki tekst, jaki sam chciałbyś przeczytać! Poprawność językowa i umiejętność tworzenia lekkich, pełnych polotu treści bardzo Ci się przyda. Jeśli nie potrafisz napisać dobrego artykułu o czymś, co może wydawać Ci się nudne czy trudne, zastanów się jeszcze raz, czy to na pewno dobra droga dla Ciebie. Możesz także zgłosić się do profesjonalnych Copywriterów. Specjaliści FEB chętnie Ci pomogą! 

Jak widzisz, dobry tekst SEO ma wielką moc. Pomaga nie tylko w zawiązywaniu sieci leadów B2B, ale także mniejszym przedsiębiorcom w sprzedaży swoich produktów. Teraz już wiesz, co to jest tekst SEO. Do Ciebie należy decyzja, czy staniesz się autorem, czy zlecisz pisanie na zewnątrz. Na cokolwiek się nie zdecydujesz, pamiętaj, że copywriting ma wielką moc!  

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.