Jak optymalizować treści, aby zdobyć pozycję 0 w wyszukiwarce?
Osiągnięcie zerowej pozycji w wyszukiwarce wymaga odpowiedniej optymalizacji i dobrej strategii. Jak sprawić, żeby nasze treści znalazły się w absolutnej TOPCE wyników wyszukiwania?
Pozycja 0 w wyszukiwarce - czym jest direct answer?
Pozycja zero w wyszukiwarce Google - inaczej direct answer - to miejsce na stronie wyników wyszukiwania, które umieszczone jest powyżej standardowych wyników organicznych. Wyświetla się w najbardziej widocznym miejscu i często określamy ją jako bezpośrednią odpowiedź na zadane pytanie. Direct answer nie wymaga kliknięcia w konkretny adres URL, researchu lub scrollowania strony - już z pozycji wyszukiwarki dostajemy konkretną odpowiedź na zadane przez nas pytanie.
Przykład bezpośredniej odpowiedzi w wyszukiwarce Google na hasło: najpopularniejsze przeglądarki internetowe
Najpopularniejsze rodzaje direct answer
Fragmenty z odpowiedzią bezpośrednią występują pod kilkoma postaciami. W zależności od tego, jak zadamy pytanie/co wpiszemy w wyszukiwarkę, pozycja 0 może być zaprezentowana w formie:
-
akapitu (paragrafu): to maksymalnie 3-4 krótkie zdania, często będące odpowiedzią na zadane pytanie. Direct answer w postaci paragrafu może (ale nie musi!) być wyświetlane razem z grafiką umieszczoną pod danym adresem URL:
-
tabeli: nieduże zestawienie danych w tabeli jest stosunkowo rzadko spotykane. Ten rodzaj direct answer często przedstawia listę lub zbiór tematów, osób, może również odnosić się do statystyk, kursu walut etc:
-
wideo: często w formie konkretnych wideo, omawiających lub pokazujących jak rozwiązać dany problem, jak coś zrobić. Pod kątem “źródła", w direct answer najczęściej otrzymamy najbardziej dopasowane do zapytania użytkownika wideo pochodzące z YouTube:
-
listy (punktorów): popularny i obok paragrafów (akapitów) zdecydowanie najczęściej spotykany wynik pozycji zero w wyszukiwarce. Punktory i listy odpowiadają na zadane pytanie w sposób prosty, przejrzysty i jasny:
Co wpływa na pozycję zero?
Jak znaleźć się na pozycji 0 w wynikach wyszukiwania? Oprócz podstawy, czyli rzetelnego i merytorycznego contentu, treść powinna zostać odpowiednio sformatowana i skonstruowana. Analizując wyniki znajdujące się w direct answer można zauważyć, że sekcja ta pojawia się w wyniku użycia takich pytań jak:
-
ile,
-
kto,
-
gdzie,
-
kiedy,
-
jak,
-
czym,
-
najlepsze...,
-
największe...,
-
dlaczego.
Oprócz tradycyjnych pytań i odpowiedzi, wynik zero click bywa wyświetlany dla adresów, w których treści znajdziemy porównania, zamienniki, uporządkowane dane chronologiczne, pojęcia i terminy encyklopedyczne lub ciekawostki. Jeśli chcemy zwiększyć swoje szanse na osiągnięcie pozycji zero, w zależności od podejmowanego przez nas tematu, treść powinna obejmować punktory, krótkie definicje, pytania i odpowiedzi lub krótkie tabele, w których przedstawiamy konkretne, uporządkowane dane.
Jak w praktyce dostać się na pozycję zero?
Po pierwsze - wykorzystaj (mądrze!) słowa kluczowe. Z przedstawionych powyżej danych wynika, że większość direct answer pojawia się na pytania zawierające frazy kluczowe. Postaraj się wykorzystać ważną frazę kluczową i użyć jej w formie pytania, a następnie przygotuj krótką i jasną odpowiedź. To jeden z lepszych sposobów na to, żeby pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a następnie zająć "pozycję 0".
Po drugie - sprawdź konkurencję! Jeśli masz stworzony content plan, wymyślony temat artykułu lub chcesz zoptymalizować już istniejącą treść, rozpocznij od researchu stron konkurencyjnych. Wpisz kilka pytań w wyszukiwarkę, wykorzystaj frazy kluczowe i połącz je z wymienionymi wcześniej pytaniami - w ten sposób szybko zorientujesz się kto (i za pomocą jakiej konstrukcji) znajduje się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania.
Po trzecie - wykorzystaj długi ogon. Tym sposobem zwiększasz swoje szanse na pozycję zero w przypadku pytań szczegółowych i konkretnych, które pojawią się od zdecydowanych użytkowników, szukających szybkiej odpowiedzi lub rozwiązania problemu.
Po czwarte - zadbaj o czytelny adres URL, który będzie wspierał pozycjonowaną przez Ciebie frazę.
Po piąte - skup się na meta title. Warto umieścić w nim pytanie wraz z frazą kluczową.
Po szóste - wybierz dopasowany do użytkownika rodzaj pozycji zerowej. Mamy tu na myśli wyczucie intencji użytkownika i takie skonstruowanie treści, które wpisze się w ramy paragrafu, listy czy tabelki. Opisuj tabele, stosuj opisy alternatywne przy grafikach i podziel tekst na przejrzyste akapity - właśnie tak zwiększysz swoją szansę na pozycję zero w wynikach organicznych
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Czy zawsze warto? Za i przeciw w kontekście direct answer
Plus dodatni i plus ujemny - to chyba najlepsze określenie pozycji zero w kontekście korzyści dla strony internetowej, która znajdzie się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania.
Zalety direct answer
-
Jesteś po prostu w TOPCE, a w zasadzie... ponad nią! Eksponujesz nie tylko wycinek swojej treści, ale również adres URL, brand i logo.
-
Twoja bezpośrednia odpowiedź zawiera link do źródła - jest direct answer będzie ciekawa, istnieje duża szansa, że użytkownik przejdzie na Twoją stronę w sposób organiczny.
-
Jesteś wiarygodnym, sprawdzonym i rzetelnym źródłem - pozycja zero często wzmacnia obraz eksperta w danej branży, istnieje więc prawdopodobieństwo, że użytkownicy wrócą na Twoją stronę dzięki zapamiętaniu brandu.
-
Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego - fragmenty umieszczone na pozycji zero są coraz częściej używane jako odpowiedzi w wyszukiwaniach głosowych.
-
Pozycjonowanie się na długi ogon - pozycja zero click to często odpowiedź na długie, skomplikowane lub specyficzne pytanie. O ile konkurencyjność takiego zapytania będzie z pewnością mniejsza niż krótkie i ogólne hasło, o tyle wartość dostępu do wartościowych zapytań będzie stanowić wartość dodaną Twojego serwisu i przewagę nad stronami konkurencyjnymi.
Wady direct answer
-
Potencjalne ryzyko spadku ruchu i wejść na stronę. I chociaż pozornie brzmi to jak kiepski żart, to pozycja zero w formie direct answer może przyczynić się do spadków w ruchu organicznym. W sytuacji, kiedy użytkownik od razu otrzymuje satysfakcjonującą odpowiedź lub rozwiązanie problemu, znika konieczność klikania w link i zagłębiania się w całą treść artykułu. Nasz tekst jest zatem użyteczny, ale CTR może spadać.
UWAGA - jeśli odkryjesz, że "wskoczenie" na najlepszą odpowiedź w wyszukiwarce Google spowodowała spore straty w ruchu organicznym, w każdej chwili możesz zrezygnować z tej funkcjonalności. W dokumentacji Google znajdziesz instrukcję, której wdrożenie uniemożliwi wyszukiwarce pobieranie treści z Twojej strony i wyświetlanie je w tzw. featured snippet. Jak zablokować pozycję zero? Szczegóły dostępne pod tym linkiem.
-
Brak narzędzi do sprawdzenia skuteczności pozycji zero. Odkryłeś, że jesteś na samej górze? Świetnie! Ale skąd wiesz, jaki skutek/efekt osiągniesz dzięki direct answer? Wygrywasz widoczność, ale zmierzenie bezpośredniego wpływu pozycji zero na konwersje może być trudna, czasami wręcz niemożliwa.
-
Tymczasowość (krótkotrwałość) pozycji. Cytując klasyka ,,jak robić, żeby się nie narobić" nie zawsze dotyczy fragmentów z odpowiedzą bezpośrednią. Pozycja zero, podobnie jak cały proces pozycjonowania stron, nie jest dana i gwarantowana na stałe. Wystarczą nieduże zmiany w algorytmie lub wzmożone działania konkurencji i...pracę możemy rozpocząć od nowa.
Pozycja 0 - podsumowanie
To, czy w swojej strategii uwzględnisz pozycjonowanie treści pod direct answer zależy tylko od Ciebie. Pamiętaj, że budowanie wizerunku eksperta i opieranie się na autorytecie domeny jest niezwykle ważne. Być może pozycja zero zmniejszy nieco klikalność organiczną, ale w perspektywie czasu wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie całej strony internetowej?
Jeśli masz wątpliwości i nie wiesz, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze - napisz do nas! Wspólnie opracujemy strategię odpowiednią dla Twojego biznesu :)