Jak optymalizować treści, aby zdobyć pozycję 0 w wyszukiwarce?

SEO / SEM
Dodano 08.12.2023

Osiągnięcie zerowej pozycji w wyszukiwarce wymaga odpowiedniej optymalizacji i dobrej strategii. Jak sprawić, żeby nasze treści znalazły się w absolutnej TOPCE wyników wyszukiwania?

Pozycja 0 w wyszukiwarce - czym jest direct answer?

Pozycja zero w wyszukiwarce Google - inaczej direct answer - to miejsce na stronie wyników wyszukiwania, które umieszczone jest powyżej standardowych wyników organicznych. Wyświetla się w najbardziej widocznym miejscu i często określamy ją jako bezpośrednią odpowiedź na zadane pytanie. Direct answer nie wymaga kliknięcia w konkretny adres URL, researchu lub scrollowania strony - już z pozycji wyszukiwarki dostajemy konkretną odpowiedź na zadane przez nas pytanie.

Przykład bezpośredniej odpowiedzi w wyszukiwarce Google na hasło: najpopularniejsze przeglądarki internetowe

 

Najpopularniejsze rodzaje direct answer

Fragmenty z odpowiedzią bezpośrednią występują pod kilkoma postaciami. W zależności od tego, jak zadamy pytanie/co wpiszemy w wyszukiwarkę, pozycja 0 może być zaprezentowana w formie:

  • akapitu (paragrafu): to maksymalnie 3-4 krótkie zdania, często będące odpowiedzią na zadane pytanie. Direct answer w postaci paragrafu może (ale nie musi!) być wyświetlane razem z grafiką umieszczoną pod danym adresem URL:

  • tabeli: nieduże zestawienie danych w tabeli jest stosunkowo rzadko spotykane. Ten rodzaj direct answer często przedstawia listę lub zbiór tematów, osób, może również odnosić się do statystyk, kursu walut etc:

  • wideo: często w formie konkretnych wideo, omawiających lub pokazujących jak rozwiązać dany problem, jak coś zrobić. Pod kątem “źródła", w direct answer najczęściej otrzymamy najbardziej dopasowane do zapytania użytkownika wideo pochodzące z YouTube:

  • listy (punktorów): popularny i obok paragrafów (akapitów) zdecydowanie najczęściej spotykany wynik pozycji zero w wyszukiwarce. Punktory i listy odpowiadają na zadane pytanie w sposób prosty, przejrzysty i jasny:

 

Co wpływa na pozycję zero?

Jak znaleźć się na pozycji 0 w wynikach wyszukiwania? Oprócz podstawy, czyli rzetelnego i merytorycznego contentu, treść powinna zostać odpowiednio sformatowana i skonstruowana. Analizując wyniki znajdujące się w direct answer można zauważyć, że sekcja ta pojawia się w wyniku użycia takich pytań jak:

  • ile,

  • kto,

  • gdzie,

  • kiedy,

  • jak,

  • czym,

  • najlepsze...,

  • największe...,

  • dlaczego.

Oprócz tradycyjnych pytań i odpowiedzi, wynik zero click bywa wyświetlany dla adresów, w których treści znajdziemy porównania, zamienniki, uporządkowane dane chronologiczne, pojęcia i terminy encyklopedyczne lub ciekawostki. Jeśli chcemy zwiększyć swoje szanse na osiągnięcie pozycji zero, w zależności od podejmowanego przez nas tematu, treść powinna obejmować punktory, krótkie definicje, pytania i odpowiedzi lub krótkie tabele, w których przedstawiamy konkretne, uporządkowane dane.

Jak w praktyce dostać się na pozycję zero?

Po pierwsze - wykorzystaj (mądrze!) słowa kluczowe. Z przedstawionych powyżej danych wynika, że większość direct answer pojawia się na pytania zawierające frazy kluczowe. Postaraj się wykorzystać ważną frazę kluczową i użyć jej w formie pytania, a następnie przygotuj krótką i jasną odpowiedź. To jeden z lepszych sposobów na to, żeby pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a następnie zająć "pozycję 0".

Po drugie - sprawdź konkurencję! Jeśli masz stworzony content plan, wymyślony temat artykułu lub chcesz zoptymalizować już istniejącą treść, rozpocznij od researchu stron konkurencyjnych. Wpisz kilka pytań w wyszukiwarkę, wykorzystaj frazy kluczowe i połącz je z wymienionymi wcześniej pytaniami - w ten sposób szybko zorientujesz się kto (i za pomocą jakiej konstrukcji) znajduje się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania.

Po trzecie - wykorzystaj długi ogon. Tym sposobem zwiększasz swoje szanse na pozycję zero w przypadku pytań szczegółowych i konkretnych, które pojawią się od zdecydowanych użytkowników, szukających szybkiej odpowiedzi lub rozwiązania problemu.

Po czwarte - zadbaj o czytelny adres URL, który będzie wspierał pozycjonowaną przez Ciebie frazę.

Po piąte - skup się na meta title. Warto umieścić w nim pytanie wraz z frazą kluczową.

Po szóste - wybierz dopasowany do użytkownika rodzaj pozycji zerowej. Mamy tu na myśli wyczucie intencji użytkownika i takie skonstruowanie treści, które wpisze się w ramy paragrafu, listy czy tabelki. Opisuj tabele, stosuj opisy alternatywne przy grafikach i podziel tekst na przejrzyste akapity - właśnie tak zwiększysz swoją szansę na pozycję zero w wynikach organicznych

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa

 

Czy zawsze warto? Za i przeciw w kontekście direct answer

Plus dodatni i plus ujemny - to chyba najlepsze określenie pozycji zero w kontekście korzyści dla strony internetowej, która znajdzie się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania.

Zalety direct answer

  1. Jesteś po prostu w TOPCE, a w zasadzie... ponad nią! Eksponujesz nie tylko wycinek swojej treści, ale również adres URL, brand i logo.

  2. Twoja bezpośrednia odpowiedź zawiera link do źródła - jest direct answer będzie ciekawa, istnieje duża szansa, że użytkownik przejdzie na Twoją stronę w sposób organiczny.

  3. Jesteś wiarygodnym, sprawdzonym i rzetelnym źródłem - pozycja zero często wzmacnia obraz eksperta w danej branży, istnieje więc prawdopodobieństwo, że użytkownicy wrócą na Twoją stronę dzięki zapamiętaniu brandu.

  4. Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego - fragmenty umieszczone na pozycji zero są coraz częściej używane jako odpowiedzi w wyszukiwaniach głosowych.

  5. Pozycjonowanie się na długi ogon - pozycja zero click to często odpowiedź na długie, skomplikowane lub specyficzne pytanie. O ile konkurencyjność takiego zapytania będzie z pewnością mniejsza niż krótkie i ogólne hasło, o tyle wartość dostępu do wartościowych zapytań będzie stanowić wartość dodaną Twojego serwisu i przewagę nad stronami konkurencyjnymi.

Wady direct answer

  1. Potencjalne ryzyko spadku ruchu i wejść na stronę. I chociaż pozornie brzmi to jak kiepski żart, to pozycja zero w formie direct answer może przyczynić się do spadków w ruchu organicznym. W sytuacji, kiedy użytkownik od razu otrzymuje satysfakcjonującą odpowiedź lub rozwiązanie problemu, znika konieczność klikania w link i zagłębiania się w całą treść artykułu. Nasz tekst jest zatem użyteczny, ale CTR może spadać.

UWAGA - jeśli odkryjesz, że "wskoczenie" na najlepszą odpowiedź w wyszukiwarce Google spowodowała spore straty w ruchu organicznym, w każdej chwili możesz zrezygnować z tej funkcjonalności. W dokumentacji Google znajdziesz instrukcję, której wdrożenie uniemożliwi wyszukiwarce pobieranie treści z Twojej strony i wyświetlanie je w tzw. featured snippet. Jak zablokować pozycję zero? Szczegóły dostępne pod tym linkiem.

  1. Brak narzędzi do sprawdzenia skuteczności pozycji zero. Odkryłeś, że jesteś na samej górze? Świetnie! Ale skąd wiesz, jaki skutek/efekt osiągniesz dzięki direct answer? Wygrywasz widoczność, ale zmierzenie bezpośredniego wpływu pozycji zero na konwersje może być trudna, czasami wręcz niemożliwa.

  2. Tymczasowość (krótkotrwałość) pozycji. Cytując klasyka ,,jak robić, żeby się nie narobić" nie zawsze dotyczy fragmentów z odpowiedzą bezpośrednią. Pozycja zero, podobnie jak cały proces pozycjonowania stron, nie jest dana i gwarantowana na stałe. Wystarczą nieduże zmiany w algorytmie lub wzmożone działania konkurencji i...pracę możemy rozpocząć od nowa.

Pozycja 0 - podsumowanie

To, czy w swojej strategii uwzględnisz pozycjonowanie treści pod direct answer zależy tylko od Ciebie. Pamiętaj, że budowanie wizerunku eksperta i opieranie się na autorytecie domeny jest niezwykle ważne. Być może pozycja zero zmniejszy nieco klikalność organiczną, ale w perspektywie czasu wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie całej strony internetowej?

Jeśli masz wątpliwości i nie wiesz, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze - napisz do nas! Wspólnie opracujemy strategię odpowiednią dla Twojego biznesu :)

autor artykułu

Karolina Flis

 SEO SPECIALIST 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.