Jak znaleźć grupę odbiorców w e-commerce?

Dodano 17.07.2024

 

Odkryj sekret skutecznego e-commerce - znajdź idealną grupę odbiorców i przekształć zainteresowanie w konwersje!

W miarę postępu handlu elektronicznego przedsiębiorstwa zyskały nieograniczone możliwości docierania do klientów na całym świecie. Firmy mogą operować na rynkach daleko poza tradycyjnymi granicami geograficznymi. Ta otwartość i dostępność do różnorodnych rynków, choć stanowi ogromny potencjał, przynosi również ze sobą zwiększoną konkurencję.

W obliczu tych wyzwań, kluczowym elementem strategii stają się zaawansowane analizy rynku oraz głębokie zrozumienie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Precyzyjne zdefiniowanie docelowej grupy odbiorców jest nie tylko fundamentem skutecznego targetowania reklamowego, ale również podstawą do budowania długotrwałych relacji z klientami i efektywnego przekształcania zainteresowania w rzeczywiste konwersje.

Aby osiągnąć sukces w handlu elektronicznym, firmy muszą zastosować metody segmentacji rynku, które umożliwią im identyfikację i zrozumienie swojej idealnej grupy odbiorców. Przeanalizowanie danych demograficznych, preferencji zakupowych, zachowań online oraz odpowiedzi na wcześniejsze kampanie reklamowe pozwoli na opracowanie spersonalizowanych strategii komunikacji i oferty, które będą rezonować z oczekiwaniami i potrzebami klientów.

 

Co to jest grupa docelowa?

Grupa docelowa to osoby, które wykazują zainteresowanie daną kategorią produktów lub usług oferowanych przez e-commerce. Ich identyfikacja jest kluczowa dla skutecznego prowadzenia działalności w przestrzeni cyfrowej. Grupa docelowa to nie tylko konkretny zbiór osób, które mają największe szanse na interakcję z marką, ale także tych, które mogą mieć decydujący wpływ na rozwój przedsiębiorstwa poprzez swoje działania zakupowe.

Proces identyfikacji docelowej grupy odbiorców poza rozpoznaniem, kim są ci potencjalni klienci, polega na zrozumieniu ich potrzeb, pragnień i preferencji. Dopiero wtedy można dostosować wszystkie komunikaty, działania marketingowe, treści, każdy element sklepu pod klienta na tyle, na ile to możliwe, aby zmaksymalizować zyski i rozwijać swój biznes.

Analiza danych z różnych źródeł, takich jak media społecznościowe, strony internetowe, fora, a także bezpośrednie badania rynku, pozwala na identyfikację i segmentację grupy docelowej. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą stworzyć spersonalizowane oferty, które nie tylko przyciągają uwagę potencjalnych klientów, ale również skutecznie przekształcają zainteresowanie w konkretne działania zakupowe.

 

Jak określić grupę docelową?

Stworzenie odpowiednich person może być pierwszym krokiem do identyfikacji grupy docelowej.

Persona to model potencjalnych klientów, któremu przypisuje się możliwie wiele cech potencjalnych odbiorców, takich jak: dane demograficzne, nawyki zakupowe, czy inne istotne z punktu widzenia branży cechy. Ilość takich person może się różnić w zależności od rodzaju oferowanych produktów. 

W przypadku wąskiego czy specjalistycznego asortymentu i branży możliwe jest, że jedna persona wystarczy. Jednak im obszar zainteresowań potencjalnych klientów jest bardziej zróżnicowany, tym więcej person trzeba utworzyć, aby odpowiednio odzwierciedlić różnorodność odbiorców. Tworzenie person pomaga wykreować obraz klientów jako prawdziwych osób w celu dostosowania działań marketingowych do ich potrzeb i zainteresowań. 

 

Cechy persony

Im więcej cech przypisanych posiada persona, tym łatwiej i skuteczniej będzie stworzyć właściwy przekaz. Poniżej prezentujemy kilka możliwych cech, jakie można przypisać personie:

  • płeć – kobiety i mężczyźni zwracają uwagę na inne cechy danego produktu czy usługi. W oparciu o płeć można zróżnicować przekazy reklamowe, treści na stronie, opisy czy nawet same zdjęcia produktów,
  • wiek –  podobnie jak płeć, jest to podstawowa cecha, którą należy określić już na samym początku. W oparciu o nią różnicuje się treści i przekazy marketingowe,
  • lokalizacja – większość sklepów internetowych kieruje swoje reklamy do odbiorców z całej Polski. Czasami jednak specyfika produktu czy usługi będzie wymagała kierowania do odbiorców z określonych regionów lub o określonej populacji,
  • status rodzinny – weryfikacja czy odbiorcy posiadają dzieci, czy też nie, jest równie istotna z punktu widzenia persony, ponieważ fakt ten może mieć ogromny wpływ na proces podejmowania decyzji zakupowych przez klientów,
  • status majątkowy – zamożność odbiorców będzie niejako wymuszała uwypuklanie konkretnych cech produktów, czy stosowania innej polityki cenowej,
  • wykonywany zawód, praca – zajmowane stanowisko czy zakres obowiązków również mają wpływ na sposób kierowania, czy dostosowanie treści reklam,
  • zainteresowania – informacje o hobby i preferencjach co do sposobu spędzania czasu wolnego mogą pomóc w docieraniu do klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej.

Cechy te stanowią jedynie przykład i wstęp do tworzenia persony, ponieważ każda branża, ze względu na swoją specyfikę, może potrzebować bardziej lub mniej rozbudowanej listy.

 

Jak wykorzystać informacje o personach?

Zbieranie informacji o klientach oraz stworzenie idealnego profilu klienta masz za sobą? Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad tym, w jaki sposób persony podejmują decyzję zakupową (co motywuje ich do poszukiwania produktu, jakie problemy chcą rozwiązać i czego oczekują) oraz nad możliwościami wykorzystania zgromadzonej wiedzy w strategii biznesowej.

Persony wymagają od marketera stworzenia odpowiadającym im przekazów reklamowych. Należy stosować też inne narzędzia i kanały docierania do potencjalnych klientów, które trafią w specyficzne potrzeby persony. Co więcej, treści te muszą zostać do nich skierowane na odpowiednim etapie ścieżki zakupowej.

 

Jak zebrać informacje o grupie docelowej?

Zbieranie informacji o potencjalnych i obecnych klientach jest kluczowe w świecie e-commerce, gdzie konkurencja jest intensywna, a preferencje konsumentów szybko się zmieniają. Istnieje kilka skutecznych metod na gromadzenie tych cennych danych:

  • Google Analytics – to podstawowe narzędzie, które każdy sklep internetowy powinien wykorzystywać. Google Analytics dostarcza szczegółowych informacji na temat ruchu na stronie, źródeł odwiedzin, zachowań użytkowników, ich demografii, jak również danych na temat ścieżek zakupowych i konwersji. Analiza tych danych pozwala na zrozumienie, jak użytkownicy wchodzą na stronę, jak się po niej poruszają i w którym momencie dokonują zakupu, a kiedy opuszczają witrynę.
  • Raporty z mediów społecznościowych – platformy takie jak Facebook, Instagram, czy LinkedIn oferują zaawansowane narzędzia analityczne, które pozwalają na monitorowanie zaangażowania, demografii odbiorców, i reakcji na publikowane treści. Analiza tych danych pomaga zrozumieć, które treści są najbardziej angażujące i jakie grupy demograficzne najczęściej reagują na różne kampanie.
  • Narzędzia do zbierania opinii – wykorzystanie narzędzi, takich jak ankiety satysfakcji klienta po zakupie, pozwala na bezpośrednie zbieranie informacji o doświadczeniach i opinii klientów. Te dane są nieocenione, ponieważ pozwalają na szybką reakcję na problemy i dostosowanie oferty do oczekiwań klientów.
  • Bezpośrednia komunikacja z klientami – informacje uzyskane od handlowców i obsługi klienta, którzy na co dzień komunikują się z klientami, są niezmiernie wartościowe. Mogą oni dostarczać informacji o tym, jakie pytania najczęściej zadają klienci, jakie mają potrzeby oraz jakie problemy napotykają podczas korzystania ze sklepu internetowego.
  • Analiza konkurencji – monitoring działań konkurencji, zarówno w mediach społecznościowych, jak i analiza ich stron internetowych i strategii sprzedażowych, może dostarczyć cennych wskazówek na temat trendów w branży i oczekiwań klientów.

Przy odpowiednim wykorzystaniu, zebrane informacje pozwolą na dopasowanie strategii marketingowej i sprzedażowej do realnych potrzeb rynku, co w efekcie przyczyni się do zwiększenia efektywności działań i wzrostu zysków. Skuteczne zbieranie i analiza danych stanowią fundament, na którym można budować długoterminowy sukces w e-commerce.

 

Zgromadzone informacje należy systematycznie weryfikować i aktualizować, ponieważ nie tylko świat marketingu internetowego jest dynamiczny i podlega ciągłym zmianom – podlegają im również zachowania i oczekiwania klientów wobec oferowanych produktów czy usług. 

W FEB rozumiemy te wyzwania i jesteśmy gotowi pomóc Ci w precyzyjnym określeniu Twojej grupy docelowej. Nasze doświadczenie i narzędzia analityczne pozwolą Ci skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć efektywność Twojego e-commerce. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy wspólnie osiągnąć sukces w Twoim biznesie online.

 

autor artykułu

Izabela Mazowiecka

PERFORMANCE SPECIALIST

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.