Przykłady kampanii Google GDN na każdym etapie lejka sprzedażowego
Co to jest Sieć Reklamowa Google?
To jedna z form kampanii w ramach Google Ads (dawniej AdWords). Niegdyś znana jako Sieć Partnerska Google, aktualnie stanowi potężną bazę ponad 2 milionów witryn (stron internetowych), filmów i blisko 700 000 aplikacji, np. między innymi: Gmail, YouTube. Ponadto zrzesza partnerów zewnętrznych - zarówno małe strony internetowe, jak i największe serwisy informacyjne takie jak Onet, WP czy Interia.
Jak podaje GEMIUS, w Polsce GDN (z ang. Google Display Network) dociera niemalże do 94% internautów - ponad 26 mln użytkowników.
GDN obejmuje szereg elastycznych form reklam (tekstowych, graficznych i wideo), które pozwalają na reklamowanie się i angażowanie potencjalnych klientów w miejscach, gdzie aktualnie przebywają.
To główna zaleta Sieci Reklamowej Google: zwiększa zasięg – kreuje i umacnia świadomości marki.
GDN to szansa na budowę oraz ugruntowanie Twojej pozycji na rodzimym rynku, a także ekspansję i zaistnienie na rynkach zagranicznych. Ale w jaki sposób rozpoznać reklamę? Użytkownik niejednokrotnie nie ma świadomości, że na nią patrzy.
Przykład: Załóżmy, że interesujesz się wózkami dla dzieci i czytasz artykuł na temat opublikowany na stronie rodzice.pl. O tym, że kolaż zdjęć prezentujący poszczególne modele „spacerówek” jest w rzeczywistości reklamą dopasowaną kontekstowo do tematyki artykułu, informuje mała ikona umieszczona w prawym górnym rogu.
Przykład reklamy natywnej na portalu tematycznym
Skuteczne (bo nienachalne) reklamy elastyczne to świetny sposób na pokazanie się Klientom. Jak ją uruchomić?* Należy:
Po pierwsze: wskazać (w panelu reklamy) promowaną stronę, dodać obrazy wraz z logo i opcjonalnie wideo.
Po drugie: opracować treści reklamowe w postaci maksymalnie 5 nagłówków...
... oraz 5 opisów.
Po trzecie: zdefiniować nazwę firmy i wezwanie do działania.
W ten sposób otrzymujemy reklamy we wszystkich wymaganych formatach odpowiednich do emisji na wszystkich urządzeniach.
Przykład reklamy graficznej (300x250 px), wyświetlanej na smartfonie
Przykład reklamy natywnej (480x120 px)
Przykład reklamy graficznej (160x600 px)
Przykład reklamy tekstowej (300x250 px)
Przykład reklamy wideo – w witrynie
Przykład reklamy wideo na YouTube
Można również pokusić się o opracowanie reklam w każdym z formatów z osobna wg specyfikacji Google, a następnie przesłać je na konto Google Ads. Kedy warto uruchomić kampanię w Sieci Reklamowej Google (GDN)?
Kampania w GDN przynosi największe korzyści, kiedy prowadzona jest na dwóch pierwszych etapach lejka sprzedażowego:
- ŚWIADOMOŚĆ,
- ZAINTERESOWANIE.
Niemniej jednak, dzięki zróżnicowanym formom kierowania reklam do odbiorców, pozwala na dotarcie do użytkowników znajdujących się głębiej w procesie zakupowym, tj.
- ROZWAŻANIE,
- DECYZJA (ZAKUP),
- LOJALNOŚĆ.
Skuteczność każdej kampanii reklamowej, także prowadzonej w ramach Sieci Reklamowej Google zależy w głównej mierze od odbiorców, do których chcesz dotrzeć i efektu, jaki spodziewasz się uzyskać. Z tego względu jeszcze przed rozpoczęciem kampanii warto ustalić:
Po pierwsze: Jaki jest cel działań reklamowych?
Chcesz budować i umacniać świadomość marki, a może dotrzeć do osób, które rozważają zakup produktu, jaki dostępny jest również w Twojej ofercie (więc szukają informacji na jego temat)?
Po drugie: Na jakim etapie lejka sprzedażowego znajduje się potencjalny Klient?
Do kogo i w którym konkretnym momencie procesu zakupowego chcesz kierować swoje reklamy?
Znając odpowiedzi na te podstawowe pytania, będziemy mogli zaproponować Ci najbardziej korzystny pakiet rozwiązań. Czyli: formę kampanii, format reklam oraz sposób prezentacji komunikatu reklamowego dopasowanych zarówno do specyfiki zróżnicowanych przestrzeni reklamowych w ramach Sieci Reklamowej Google, jak i oczekiwań odbiorców znajdujących się na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego.
Kampania reklamowa w Sieci Reklamowej Google (GDN) - na każdym etapie lejka sprzedażowego
ŚWIADOMOŚĆ
Zaznacz swoją obecność na rynku i daj się poznać Klientom.
Etap, który w praktyce uruchamia i wstępnie napędza proces sprzedażowy. To tutaj użytkownicy dowiadują się o Twoim istnieniu. Zaznajamiają się z Twoją ofertą (usługami, produktami), ale jeszcze nie wykazują potrzeby czy chęci zakupu.
Sukcesywne budowanie świadomości marki / usług, produktów umożliwia kampania wizerunkowa GDN, która zwróci, a następnie skoncentruje uwagę użytkownika właśnie na Twojej firmie. Dotarcie do możliwie najszerszej grupy Klientów kluczowych dla Twojego biznesu umożliwia właściwe kierowanie (targetowanie) reklam, m.in. demograficzne oraz na odbiorców o podobnych zainteresowaniach.
Kampania wizerunkowa w ramach Sieci Reklamowej Google z reguły rozliczana jest w modelu CPM (z ang. Cost Per Mille), kiedy koszty ponosisz za każde 1000 wyświetleń reklamy.
ZAINTERESOWANIE
Wzbudź potrzebę posiadania tego, co sprzedajesz.
Kiedy na pierwszym etapie lejka udało się wzbudzić świadomość marki i zainteresować użytkowników Twoją ofertą (być może odwiedził Twoją witrynę – stronę firmową, sklep internetowy etc.) na drugim należy dostarczyć mu o niej konkretnej wiedzy.
Czas na edukowanie potencjalnego Klienta, czyli dostarczenie mu użytecznych informacji o usługach, produktach (których zresztą sam poszukuje).
Tutaj przy pomocy Google Ads należy kierować reklamy do ściśle zdefiniowanych określonych użytkowników – „odbiorców na rynku” - bezpośrednio do osób o określonych zainteresowaniach, a także… zwyczajach.
W ten sposób twoja reklama wyświetlana jest odbiorcom charakteryzujących się najwyższym potencjałem zakupowym; tym, którzy w (niedalekiej) przyszłości z najprawdopodobniej staną się Twoimi Klientami.
Aktualnie, podstawowe kategorie „odbiorców na rynku” dostępne w ramach kierowania reklam GDN to:
- Edukacja,
- Zatrudnienie,
- Dom i ogród,
- Sport i fitness,
- Usługi dla firm,
- Nieruchomości,
- Usługi randkowe,
- Usługi finansowe,
- Telekomunikacja,
- Upominki i okazje,
- Elektronika użytkowa,
- Samochody i inne pojazdy,
- Produkty i usługi kosmetyczne,
- Bilety na imprezy i wydarzenia,
- Komputery i urządzenia peryferyjne.
ROZWAŻANIE.
Przekonaj niezdecydowanych.
Docierając do środka lejka sprzedażowego, odbiorca, a właściwie potencjalny Klient jest utwierdzony w przekonaniu, że to, co masz mu do zaoferowania jest dokładnie tym, czego potrzebuje w tej chwili. Chce kupić, ALE nie jest pewien czy konkretnie u Ciebie…
Twoją rolą jest więc przypomnieć się Klientowi. Wzbudzić zaufanie, pokazując, że to właśnie Twoja oferta jest najlepiej dopasowana do jego indywidualnych preferencji – oczekiwań, wymagań.
Z pomocą przychodzi remarketing dynamiczny w formie reklam prezentujących produkty ostatnio oglądane przez użytkownika (np. przeglądane przez niego w sklepie internetowym na stronie kategorii lub podstronie produktowej).
Przykład graficznej reklamy dynamicznej (300x250 px)
Remarketing pełni funkcję przypomnienia, które „domyka” sprzedaż. Kierowany jest do użytkowników będących o krok od zakupu.
ZAKUP
Uratuj porzucony koszyk – sprzedawaj i zarabiaj (więcej).
Na przedostatnim etapie lejka sprzedażowego podobnie jak na poprzednim – potencjalny Klient dokładnie wie, co chce konkretnie kupić oraz gdzie to znaleźć. Przechodzi z reklamy na Twoją witrynę (stronę docelową, np. firmową sklep internetowy), umieszcza produkt/y w koszyku.
Niestety raz za razem rezygnuje ze złożenia zamówienia.
Na ratunek porzuconemu koszykowi przychodzi remarketing dynamiczny, który omówiliśmy w poprzednim punkcie. Tym razem ma na celu zachęcić Klienta do wykonania ostatniej akcji: sfinalizowania transakcji.
Z tego względu w treści reklam (obok wizualizacji produktu/ów znajdujących się w koszyku kupującego) powinny pojawić się informacje np. o rabatach, atrakcyjnych warunkach dostawy czy gratisach oferowanych do zakupu.
Przykład reklamy graficznej informującą o korzystnych warunkach zakupu: rabacie i gratisie (300x250 px)
LOJALNOŚĆ
Dbaj o relację - utrzymuj z Klientem stały kontakt.
Wbrew pozorom lejek sprzedażowy NIE KOŃCZY SIĘ na sprzedaży. Klient zadowolony z przebiegu zakupów, a także usatysfakcjonowany samym produktem (lub usługą) w przyszłości najprawdopodobniej do Ciebie wróci, by zrealizować kolejne udane transakcje.
Utrzymanie Klienta przy sobie to kolejny cel, jaki realizuje kampania remarketingowa. Szczególnie kiedy wykorzystuje 2 z kluczowych technik sprzedaży:
- cross-selling,
- up-selling.
Pierwsza polega na wyświetlaniu produktów sugerowanych, tj. komplementarnych, uzupełniających. Druga – promowaniu produktów z tej samej kategorii, ale o wyższym standardzie (większej ilości funkcji, lepszej jakości wykonania). Co za tym idzie droższych.
Wykorzystując obie formy reklam w ramach kampanii remarketingowej, umacniamy lojalność Klienta wobec Twojej marki, a tym samym zwiększamy prawdopodobieństwo, że kiedy znowu będzie potrzebował usług lub produktów, które oferujesz, kupi je właśnie u Ciebie, a nie konkurencji.
Wszystkie rodzaje kampanii remarketingowych wyświetlane są witrynach bez względu na ich tematykę (chyba że w ustawieniach zostały wykluczone), ponieważ ich celem jest ciągłe przypominanie Klientowi o Twojej ofercie; nakłonienie do powrotu na zarówno w celu ukończenia oczekiwanego działania (zrealizowania zamówienia), jak i ponownych zakupów.
Przykład reklamy wyświetlanej w ramach kampanii remarketingowej
Przemyślana kampania w Sieci Reklamowej Google wykorzystująca reklamy odpowiadające potrzebom użytkowników w zależności od etapu lejka sprzedażowego nie tylko sprawnie realizuje założone cele, lecz także korzystnie wpływa na cały proces sprzedaży. Co więcej, pozwala zmniejszyć koszty zarówno pozyskania, jak i utrzymania Klienta.
Opisaliśmy jedynie część z ogromnego potencjału działań reklamowych w ramach GDN. Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do kontaktu! Certyfikowani przez Google specjaliści kampanii w Sieci Reklamowej Google odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą dobrać optymalne rozwiązania z korzyścią dla Twojego biznesu w zależności od celu, na jakiego osiągnięciu najbardziej Ci zależy.
Rozmowa nie zobowiązuje do współpracy.