Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Dodano 09.09.2022

Organizacja konkursu na Facebooku czy Instagramie wydaje się prosta. Aby upewnić się, że z punktu widzenia Meta rywalizacja będzie legalna, warto przestrzegać kilku zasad. 

Konkursy organizowane w przestrzeni facebookowego Metaverse to sposób nie tylko na podniesienie zaangażowania w mediach społecznościowych, ale też metoda na dotarcie do nowych Klientów lub nagrodzenie tych, którzy udzielają się w naszych kanałach. Rywalizacja na Facebooku, Instagramie, ale także w grupach czy wydarzeniach to marketingowy tip, który jest jednak obwarowany szeregiem nakazów i zakazów. Jakimi konkretnie? 

Ogólne zasady legalnego konkursu

Spośród wytycznych należy wspomnieć na początek o czterech najbardziej istotnych: 

  1. Konkurs MUSI posiadać regulamin. 

  2. Zadanie konkursowe powinno być kreatywne i łatwe do wykonania.

  3. Udostępnienie postu, polubienie strony czy zaproszenie do gry znajomych NIE MOŻE być jednym z wymogów konkursowych. 

  4. Wyłonienie zwycięzcy poprzez losowanie MUSI zostać zgłoszone do odpowiedniego urzędu. W przeciwnym wypadku Meta może zablokować fanpage lub nałożyć na organizatorów konkursu i uczestników potężne kary finansowe. 

Zanotowane? Czas na szczegóły! 

  1. Regulamin

Nieodzowna część konkursu. Powinien: 

  • wskazać organizatora, 

  • ustalić, kto może zostać uczestnikiem konkursu,

  • określać zasady i przebieg konkursu,

  • prezentować nagrody, które otrzyma zwycięzca,

  • wskazać czuwającego nad przebiegiem gry Inspektora RODO,

  • informować o możliwości i sposobie odwołania się od decyzji Jury, 

  • zawierać klauzule zwalniające serwis Facebook czy Instagram z odpowiedzialności za konkurs. 

O tym, jak poprawnie i w zgodzie z literą prawa zbudować regulamin konkursu dowiesz się z naszego kolejnego wpisu blogowego. Już wkrótce!

  1. Zadanie konkursowe 

Kreatywność i prostota - to główne kryteria, które powinien spełniać dobrze zorganizowany konkurs na Facebooku. Nawet najbardziej atrakcyjna nagroda może nie okazać się skuteczna, jeśli polecisz nagrać swoim fanom filmik, na którym pływają z delfinami. 

W przypadku Facebooka bardzo dobrze sprawdzają się formaty tekstowe. Z doświadczenia FEB wynika, że poproszenie fanów o stworzenie wierszyka na podany temat potrafi przyciągnąć uwagę sporego audytorium. 

Na Instagramie (choć również na Facebooku czy w grupach) warto skorzystać z opcji konkursu graficznego. Chwalenie się pocztówką z wakacji, aranżacją wnętrz czy sportowymi osiągnięciami sprawi konkursowiczom realną przyjemność, a do tego będzie łatwe do zrealizowania. Instagram zdjęciami stoi, więc do dzieła!

Protip FEB: pamiętaj też, żeby dobrze przemyśleć docelowe miejsce gromadzenia prac konkursowych! Dlaczego?

  • Organizując konkurs w grupie czy na fanpage Facebook, poproś uczestników o wrzucanie zdjęć czy tekstów bezpośrednio w sekcji komentarzy pod postem konkursowym. Unikniesz w ten sposób niepotrzebnego chaosu i nie przegapisz żadnego zgłoszenia.

  • Wybierając platformę Instagram, rozważ stworzenie unikalnego hasztagu konkursowego. Dzięki temu każde zdjęcie, w którego opisie znajdzie się dedykowany # pojawi się w wynikach wyszukiwania na Instagramie. Znowu: skatalogujesz w ten sposób wszystkie realizacje. W formacie tekstowym sprawdzi się, podobnie jak na Facebooku, zamieszczenie komentarza pod postem konkursowym.

Nie masz pomysłu na konkurs? Zastanów się, kim są Twoi odbiorcy i w jakiej tematyce odnajdą się najlepiej, a temat wyklaruje się sam. Do tego odpowiednia strategia promocyjna i sukces murowany! 

 

  1. Zakazy i nakazy

Legalne wymogi konkursowe

Gdyby przyjrzeć się konkursom na Facebooku i Instagramie, okaże się, że ok. 90% z nich jest… nielegalna. Na pewno kojarzysz wpisy typu “polub nasz profil i zaproś do udziału znajomych”. To częsta, lecz całkiem ZAKAZANA przez Meta praktyka! 3 punkt z regulaminu Facebooka, traktujący o promocjach na stronach, w grupach i wydarzeniach jasno wskazuje, że: 

“Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).”

Protip FEB: Zależy ci na pozyskaniu nowych fanów i organicznym poszerzeniu zasięgu? Napisz w treści konkursowego postu, że będzie ci miło, jeśli uczestnicy zostawią lajk pod profilem bądź zaproszą do udziału swoich bliskich. Póki zwroty te nie wylądują w oficjalnym regulaminie, a będą jedynie opcjonalną akcją, twoja prośba będzie całkowicie legalna. A przy okazji skuteczna!

Loteria na Facebooku i Instagramie 

Druga sprawa to wybór laureatów w procesie losowania. Organizacja legalnej loterii na Facebooku to proces dość skomplikowany i kosztowny (choć tutaj wszystko zależy od wysokości nagrody). Na czym polega?

Składanie wniosku

Po pierwsze, konieczne jest uzyskanie zezwolenia na przeprowadzenie loterii od dyrektora izby administracji skarbowej. Ma to swoje uzasadnienie w regulaminie Facebooka (rozdział “Zasady dotyczące danych”, punkt 2): 

“Zabronione jest reklamowanie przez strony, grupy i wydarzenia internetowych gier hazardowych i zręcznościowych, w których stawką są prawdziwe pieniądze, oraz loterii internetowych bez naszego pisemnego zezwolenia.

Wniosek, oprócz podstawowych danych ujmowanym w każdym regulaminie konkursowym, powinien zawierać m.in. bankowe gwarancje wypłaty nagród, zaświadczenia dotyczące wypłacalności, należności celnych, składek ZUS i zdrowotnych oraz dokumenty potwierdzające legalność źródła finansowania nagród konkursowych.

Rozpatrywanie i finansowanie 

Dyrektor izby administracji skarbowej ma 2 miesiące na rozpatrzenie złożonego wniosku. Udzielenie zezwolenia ma jednak swoją cenę, która stanowi odpowiednio 10% wartości puli nagród, ale nie mniej niż połowę tzw. kwoty bazowej.

Jak sądzisz, ilu organizatorów podejmuje te kroki? Patrząc na aktywności podejmowane w sieci można twierdzić, że na pewno nie wszyscy. Wielcy gracze, których pula nagród sięga kilkudziesięciu tysięcy z pewnością są ze skarbówką za pan brat, jednak niewielkie (choć to nie reguła!) profile zdają się balansować na granicy prawa. 

Jeśli zatem nie chcesz narażać się na “bana” czy kary pieniężne, dwa razy zastanów się, zanim postąpisz wbrew Facebookowi. Mimo wszystko interesuje Cię organizacja loterii? To da się zrobić! Weź tylko pod uwagę możliwy czas akceptacji wniosku i przygotuj odpowiednie dokumenty, a Meta (i urzędnicy) przychylą się do Twojego pomysłu. 

Podsumowanie 

Pytanie “jak zorganizować konkurs na Facebooku” nie ma jednej prostej odpowiedzi. Na powodzenie akcji składa się wiele czynników, w tym pomysł, temat, nagroda i promocja. Niezależnie od budżetu jakim dysponujesz, postaraj się jednak, by twój konkurs był przede wszystkim legalny! Uczciwość i przejrzystość zawsze popłaca - zapewniając ci nie tylko zielone światło od Meta, ale też broniąc twoich interesów na wypadek piętrzących się reklamacji niezadowolonych z wyniku fanów. 

Jeśli chciałbyś sprawdzić, jak na konkurs zareaguje społeczność twoich obserwujących, a także jeśli szukasz marketingowego chwytu na pozyskanie nowych fanów, śmiało zorganizuj konkurs w swoich mediach społecznościowych. Jedyny wkład własny to pomysł i nagroda - zaangażowanie i pozytywne reakcje fanów masz w gratisie! A jeśli potrzebujesz dodatkowej promocji swojej gry czy wsparcia na każdym etapie tworzenia koncepcji i regulaminu, nasi specjaliści Social Media chętnie podzielą się z tobą swoją wiedzą i doświadczeniem! 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.