Mikrozarządzanie - jak zbyt duży poziom kontroli niszczy Twoje kampanie reklamowe

Dodano 18.09.2024

Dlaczego nadmierna kontrola nad kampaniami reklamowymi może prowadzić do ich porażki? Jak zarządzać efektywniej, by osiągać lepsze wyniki?

Mikrozarządzanie to zjawisko znane w wielu sektorach, a marketing (zwłaszcza w relacjach między klientem a agencją reklamową) jest szczególnie podatny na jego wpływy. Mikrozarządzanie może wpływać na efektywność, zaangażowanie w realizację projektu, a także na końcowe wyniki kampanii. 

Chcemy zaproponować naszym Klientom format współpracy pozbawiony konieczności mikrozarządzania, a tym samym dostarczyć kompletną usługę, która realizuje zamierzone cele, jednocześnie oszczędzając czas i minimalizując konieczne zaangażowanie po stronie Klienta. Proponujemy metody, które mogą pomóc w zastąpieniu mikrozarządzania bardziej efektywnymi praktykami zarządzania opartymi na współpracy i elastyczności.

 

Czym jest mikrozarządzanie?

Mikrozarządzanie to styl zarządzania, gdzie menedżer intensywnie kontroluje pracę podwładnych, często skupiając się na drobnych szczegółach. W kontekście marketingu może to obejmować nadmierne ingerowanie klienta w działania agencji np. w obszarach:

  • najbardziej podstawowych optymalizacji i ustawień kampanii reklamowych (Google Ads, META, Bing itd.),

  • detali kreacji graficznych, które pozostają bez wpływu na efektywność czy odbiór komunikatu,

  • wielokrotnych poprawek na poziomie komunikacji w mediach społecznościowych czy e-mail marketingu,

  • zbyt częstego i dogłębnego raportowania.

Powyższe przykłady mają na celu ogólne zobrazowanie błędów utrudniających osiągnięcie oczekiwanych efektów we współpracy agencyjnej, ponieważ takie działania podejmowane bez wyraźnego powodu prowadzą do ciągłych zmian w strategiach i planach realizacji usługi.

 

Wady i zalety mikrozarządzania

Wady:

  • zmniejsza motywację i zaangażowanie zespołu, przez poczucie braku sprawczości w realizowanym projekcie,

  • spowalnia proces decyzyjny i realizację projektów przez tworzenie wąskich gardeł w podejmowaniu ostatecznych decyzji – nie jest skalowalne

  • ogranicza kreatywność pracowników,

  • specyficznie w przypadku kampanii reklamowych mikrozarządzanie może wpływać na ingerencję w proces na etapie uczenia się algorytmu kampanii. Tym samym może wydłużać naukę lub prowadzić do stałej obecności kampanii w trybie uczenia,

  • podkopuje zaufanie,

  • zajmuje czas, który powinien być przeznaczany na aspekty strategiczne lub realizację w innych obszarach, niż te powierzone agencji.

Zalety:

  • zapewnia poczucie większej kontroli, choć czasem może być to poczucie iluzoryczne,

  • może pomóc lepiej i dokładniej zrozumieć oczekiwania względem projektu na początku współpracy,

  • daje możliwość szybkiego reagowania na błędy w realizacji.

 

Jak rozpoznać u siebie skłonność do mikrozarządzania we współpracy z agencją?

Zastanawiasz się, czy mikrozarządzanie dotyczy również Ciebie? Możesz rozpoznać u siebie skłonność do mikrozarządzania, analizując, jak często ingerujesz w pracę specjalistów. Zastanów się, czy czujesz potrzebę ciągłego kontrolowania postępów i czy samodzielnie ingerujesz w ustawienia kampanii, a także jak reagujesz na samodzielne decyzje zespołu.

 

Alternatywa dla mikrozarządzania – OKR

OKR (Objectives and Key Results) to system zarządzania, który pomaga w definiowaniu jasnych celów i kluczowych wyników, które są mierzalne. Implementacja OKR pozwala na skupienie się na głównych celach, dając jednocześnie pracownikom wolność w sposobie ich realizacji.

Zacznij od kilku kluczowych punktów:

  • określ cele zespołu (nie więcej niż 4-5)

  • niech cele będą ambitne, ale przede wszystkim powinny być wykonalne i osadzone w czasie

  • zdefiniuj mierzalne wskaźniki, które pozwolą na bieżąco badać, czy cele są realizowane

 

Z jakich procesów korzystamy, by eliminować potrzebę mikrozarządzania w naszych kampaniach?

  • Definiowanie celów – w taki sposób, aby każdy członek zespołu wiedział, czego się od niego oczekuje i kiedy zadanie uważa się za zakończone.

  • Sprinty i spotkania statusowe – pozwalają na szybką wymianę informacji o postępach i problemach, minimalizując potrzebę ciągłego nadzoru.

  • Systematyczne raportowanie – pozwala na monitorowanie postępów bez konieczności bezpośredniej interwencji w codzienne zadania.

  • Miesięczne i kwartalne planowanie działań – umożliwia zespołowi pracę z większą autonomią i elastycznością, jednocześnie zachowując jasne kierunki rozwoju.

  • Zaufanie i jasna komunikacja – w której kluczowa jest budowa poczucia odpowiedzialności i dopuszczanie występowania błędów.

  • Praca w cyklu Deminga (PDCA) – planujemy, wykonujemy, sprawdzamy, poprawiamy. 

Mikrozarządzanie może być automatyczną reakcją w sytuacjach stresowych, ale rzadko jest najlepszą spośród dostępnych metod. Przejście na system oparty na planowaniu i celach, a także przekazanie zespołowi większej dowolności w ich realizacji zwykle skutkuje lepszymi efektami, a przy tym oszczędza masę pracy i nerwów.

Chcesz, aby Twoje działania marketingowe były przejrzyste i prowadzone w jasno określony sposób? Zapraszamy do współpracy! Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak działamy.

 

autor artykułu

Konrad Róg

STRATEGY SPECIALIST

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.