Segmentacja jako jedna z podstawowych funkcji automatyzacji marketingu

Marketing Automation
Dodano 21.09.2020

Na czym polega, jakie możliwości oferuje segmentacja i dlaczego nazywana jest drogą do udanej automatyzacji? Sprawdź!

 

Segmentacja marketing automation – co to jest?

Segmentacja jako funkcja marketing automation polega na podziale bazy kontaktów z uwzględnieniem posiadanych danych na temat aktualnych i potencjalnych klientów. Takich jak między innymi:

  • źródło pozyskania kontaktu, 

  • zakupione produkty (ilość/rodzaj), 

  • materiały pobrane ze strony www,

  • stopień zaangażowania (wyrażany poprzez scoring).

 

Segmentacja bazy kontaktów - korzyści

Rzetelnie realizowana segmentacja kontaktów pozwala na uporządkowanie wszelkich działań kierowanych na zewnątrz systemu, tj. prowadzonych kampanii marketingowych, obsługi klienta czy też pracy działu handlowego. Wpływa na odpowiednie targetowanie komunikatów marketingowych - umożliwia ich personalizację, a co za tym idzie, zwiększa skuteczność reklam. 

W przypadku działu handlowego może realnie poprawić efektywność jego pracy, wskazując obszary oferty o największym potencjale sprzedażowym. Czyli te, które najbardziej interesują konkretnego klienta, o czym świadczą odwiedziny np. w sekcji z danymi kontaktowymi firmy, ofertą czy cennikiem konkretnych usług. 

 

Segmentacja własnej bazy. Jak zacząć?

  1. Zdefiniuj cel

Zacznij od jasnego określenia konkretnego efektu, jaki chcesz osiągnąć, wykorzystując możliwość segmentacji bazy kontaktów. Na przykład:

  • higiena i przejrzystość posiadanej bazy kontaktów,

  • znalezienie dochodowej niszy oraz zdobycie przez to przewagi konkurencyjnej,

  • łatwe ustalenie budżetu na działania reklamowe generujące najwyższe przychody,

  • identyfikacja klientów, których prawdopodobieństwo dokonania zakupu jest wyższe niż u pozostałych,

  • zwiększenie satysfakcji klientów poprzez kierowanie do nich reklam powiązanych z ulubionymi kategoriami.

Wybór celu warunkuje zmienne mające wpływ na technikę filtrowania bazy kontaktów.

  1. Zdefiniuj filtry 

Najważniejsze grupy kryteriów, które dzielą zazwyczaj bazy kontaktów, to:

  • kryteria demograficzne: płeć, wiek, wykształcenie, status społeczny itp.,

  • kryteria psychograficzne: styl życia klienta, osobowość, preferencje itp.,

  • kryteria geograficzne: lokalizacja zamieszkania, odległość od konkretnych miejsc itp.,

  • kryteria behawioralne: zachowania konsumpcyjne klientów, interakcja z produktem/usługą itp.

Przykładem innego wykorzystania segmentacji może być podział klientów ze względu na:

  • kanał dotarcia (Facebook, Instagram, Newsletter), 

  • rodzaj przeglądarki internetowej (Chrome, Firefox),

  • rodzaj urządzenia (laptop, smartfon, tablet), system operacyjny (Android, iOS, Windows). 

 

Segmentacja w praktyce

Podział bazy kontaktów doskonale widoczny jest w oprogramowaniu SALESmanago. Podstawą procesu są tagi - frazy przypisywane do kontaktu, odzwierciedlające jego historię w interakcji ze stroną – które z kolei odpowiadają za większość działań wykonywanych przez system.

  •  „CHROME” – tag przypisany do kontaktu korzystającego z przeglądarki internetowej Chrome,

  • „CENNIK (3)” – tag przypisany do kontaktu odwiedzającego podstronę z cennikiem 3 razy,

  • „POPUP_PODSTRONA_BLOG” – tag przypisany do kontaktu, który trafił do bazy, zapisując się poprzez formularz pop-up na podstronie z blogiem,

  • „KOSIARKA_AKUMULATOROWA”  - tag przypisany do kontaktu, który w przeszłości interesował się sekcją z kosiarkami akumulatorowymi na stronie.

Przykładowe tagi odpowiadające za proces segmentacji w systemie SALESmanago.

Źródło: SALESmanago

Dodatkową funkcjonalnością związaną z segmentowaniem kontaktów, jaką można znaleźć w systemie SALESmanago jest Analityka RFM (z ang. Recency, Frequency, Monetary - czas od poprzedniej wizyty, częstotliwość, pieniądze). Jest to jedyna na polskim rynku taka funkcjonalność w obszarze marketing automation zaprojektowana w celu obsłużenia procesów automatyzacji w branży e-commerce oraz sektorze B2C. 

Moduł RFM odpowiada za segmentację klientów na podstawie zgromadzonych danych transakcyjnych, czyli dokonywanych przez nich w przeszłości zakupów. Analiza transakcji i segmentacja wychodzi poza samą wartość zakupu - bierze pod uwagę również dwa dodatkowe wymiary, tj. częstotliwość oraz czas, jaki upłynął od ostatniego zakupu.

Automatycznie tworzone segmenty możesz następnie wykorzystać do:

  • realizacji jednorazowych akcji marketingowych, takich jak np. wysyłka e-maili, smsów czy realizacja targetowanych kampanii reklamowych,

  • tworzenia zupełnie nowego modelu reguł automatyzacji, których celem jest automatyczne migrowanie klientów z segmentów o mniejszej wartości do najbardziej wartościowych.

Segmenty tworzone w module RFM Marketing Automation w systemie SALESmanago.

Źródło: SALESmanago (dostęp 18.08.2020)

 

Segmentacja w marketing automation – przykłady zastosowania

Dzięki segmentacji możesz wyodrębnić grupę osób, które np. korzystają z przeglądarki Chrome, interesowały się kosiarkami akumulatorowymi oraz zaglądały do cennika. Następnie skierować do nich powiadomienie web push zawierające grafikę (powiadomienie z grafiką jest dedykowane wyłącznie pod przeglądarkę Chrome) oraz zaproszenie do skorzystania z kodu rabatowego właśnie na ten rodzaj kosiarek. 

Takich przykładów jest więcej, można je mnożyć w nieskończoność. Tworząc segmenty, wykorzystuj dowolne kryteria oraz łącz je w niestandardowe kombinacje wymagań. Jest to niezwykle pomocne podczas budowania konkretnych kampanii marketingowych; skuteczniejszym oraz lepiej konwertującym newsletterem będzie newsletter wysłany do węższego grona potencjalnie zainteresowanych daną tematyką osób niż masowo do całej bazy. 

Jakie korzyści dla Twojego biznesu przyniesie segmentacja bazy kontaktów? Porozmawiajmy! Certyfikowani specjaliści marketing automation i SALESmanago przedstawią Ci wszystkie możliwości i zaproponują konkretne rozwiązania,  które usprawnią realizację działań marketingowych w ramach kampanii reklamowych. 

Rozmowa nie zobowiązuje do współpracy.

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.