Segmentacja – podstawowa funkcja automatyzacji marketingu

Dodano 02.05.2024

Na czym polega segmentacja, jakie możliwości oferuje i dlaczego nazywana jest drogą do udanej automatyzacji? Sprawdź!

 

Co to jest segmentacja kontaktów w marketing automation?

Segmentacja kontaktów w kontekście marketing automation to proces podziału bazy kontaktów na mniejsze grupy (segmenty) w oparciu o posiadane dane o klientach, takie jak:

  • demografia (wiek, płeć, lokalizacja)
  • zachowania (zakupy, odwiedziny strony, kliknięcia)
  • preferencje (zainteresowania, preferencje zakupowe)
  • zaangażowanie (reakcje na e-maile, otwarcia, odpowiedzi)
  • źródło pozyskania kontaktu

Dzięki segmentacji możliwe jest precyzyjne dostosowanie komunikacji i działań marketingowych do indywidualnych potrzeb każdej rozróżnialnej grupy.

 

Segmentacja kontaktów – korzyści

Rzetelnie realizowana segmentacja kontaktów pozwala na uporządkowanie wszelkich działań kierowanych na zewnątrz systemu. Obejmuje to między innymi prowadzone kampanie marketingowe czy też obsługę klienta.

W przypadku działu handlowego, segmentacja kontaktów może znacząco zwiększyć efektywność pracy, identyfikując obszary oferty o największym potencjale sprzedażowym. Dzięki analizie zachowań klientów, takich jak odwiedziny sekcji z danymi kontaktowymi, ofertą czy cennikiem konkretnych usług, handel może łatwo zrozumieć, które elementy oferty najbardziej interesują dany rodzaj klienta. To pozwala na bardziej precyzyjne działania sprzedażowe i lepsze dopasowanie propozycji.

Dodatkowo, segmentecja wpływa na odpowiednie targetowanie komunikatów marketingowych. Umożliwia ich personalizację, a co za tym idzie, zwiększa skuteczność reklamy online.

 

Segmentacja bazy kontaktów – jak zacząć?

Zacznij od jasnego określenia konkretnego efektu, jaki chcesz osiągnąć, wykorzystując możliwość segmentacji bazy kontaktów:

  • higiena i przejrzystość posiadanej bazy kontaktów,

  • znalezienie dochodowej niszy oraz zdobycie przez to przewagi konkurencyjnej,

  • łatwe ustalenie budżetu na działania reklamowe generujące najwyższe przychody,

  • identyfikacja klientów, których prawdopodobieństwo dokonania zakupu jest wyższe niż u pozostałych,

  • zwiększenie satysfakcji klientów poprzez kierowanie do nich reklam powiązanych z ulubionymi kategoriami.

 

W następnym kroku zastosuj odpowiednie filtry. Najważniejsze grupy kryteriów, które dzielą zazwyczaj bazy kontaktów, to te wspomniane na początku: demograficzne, psychograficzne, geograficzne i behawioralne. Wszystko zależy od tego, w jakim celu chcesz podzielić swoją bazę.

 

Przykładem innego wykorzystania segmentacji może być podział klientów ze względu na:

  • kanał dotarcia (Facebook, Instagram, Newsletter), 

  • rodzaj przeglądarki internetowej (Chrome, Firefox),

  • rodzaj urządzenia (laptop, smartfon, tablet), system operacyjny (Android, iOS, Windows). 

 

Segmentacja kontaktów w praktyce

Podział bazy kontaktów doskonale widoczny jest w oprogramowaniu SALESmanago. Podstawą procesu są tagi – frazy przypisywane do kontaktu, odzwierciedlające jego historię w interakcji ze stroną – które z kolei odpowiadają za większość działań wykonywanych przez system.

  • CHROME – tag przypisany do kontaktu korzystającego z przeglądarki internetowej Chrome,

  • CENNIK (3) – tag przypisany do kontaktu odwiedzającego podstronę z cennikiem 3 razy,

  • POPUP_PODSTRONA_BLOG – tag przypisany do kontaktu, który trafił do bazy, zapisując się poprzez formularz pop-up na podstronie z blogiem,

  • KOSIARKA_AKUMULATOROWA – tag przypisany do kontaktu, który w przeszłości interesował się sekcją z kosiarkami akumulatorowymi na stronie.

Przykładowe tagi odpowiadające za proces segmentacji w systemie SALESmanago.

Źródło: https://pomoc.salesmanago.pl/segmentacja-kontaktow-tagi/

  1. Wyszukiwarka tagów
  2. Akcja związana z tagami (usunięcie, połączenie)
  3. Nazwa tagu
  4. Całkowita liczba kontaktów, do których został przypisany tag
  5. Przekierowanie do listy kontaktów, którym przypisano ten konkretny tag

Dodatkową funkcjonalnością związaną z segmentowaniem kontaktów, jaką można znaleźć w systemie SALESmanago jest Analityka RFM (z ang. Recency, Frequency, Monetary - czas od poprzedniej wizyty, częstotliwość, pieniądze). Jest to jedyna na polskim rynku taka funkcjonalność w obszarze marketing automation zaprojektowana w celu obsłużenia procesów automatyzacji w branży e-commerce oraz sektorze B2C. 

 

Moduł RFM w SALESmanago

Moduł RFM odpowiada za segmentację klientów na podstawie zgromadzonych danych transakcyjnych, czyli dokonywanych przez nich w przeszłości zakupów. Analiza transakcji i segmentacja wychodzi poza samą wartość zakupu – bierze pod uwagę również dwa dodatkowe wymiary, tj. częstotliwość oraz czas, jaki upłynął od ostatniego zakupu.

Automatycznie tworzone segmenty możesz następnie wykorzystać do:

  • realizacji jednorazowych akcji marketingowych, takich jak np. wysyłka e-maili, smsów czy realizacja targetowanych kampanii reklamowych,

  • tworzenia zupełnie nowego modelu reguł automatyzacji, których celem jest automatyczne migrowanie klientów z segmentów o mniejszej wartości do najbardziej wartościowych.

Segmenty tworzone w module RFM Marketing Automation w systemie SALESmanago.

Źródło: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/rfm_marketing_automation.htm

 

Przykłady zastosowania segmentacji kontaktów w marketing automation

Dzięki segmentacji możesz wyodrębnić grupę osób, które np. korzystają z przeglądarki Chrome, interesowały się kosiarkami akumulatorowymi oraz zaglądały do cennika. Następnie skierować do nich powiadomienie web push zawierające grafikę (powiadomienie z grafiką jest dedykowane wyłącznie pod przeglądarkę Chrome) oraz zaproszenie do skorzystania z kodu rabatowego właśnie na ten rodzaj kosiarek. 

Takich przykładów jest więcej, można je mnożyć w nieskończoność. Tworząc segmenty, wykorzystuj dowolne kryteria oraz łącz je w niestandardowe kombinacje wymagań. Jest to niezwykle pomocne podczas budowania konkretnych kampanii marketingowych; skuteczniejszym oraz lepiej konwertującym newsletterem będzie newsletter wysłany do węższego grona potencjalnie zainteresowanych daną tematyką osób niż masowo do całej bazy. 

Jakie korzyści dla Twojego biznesu przyniesie segmentacja bazy kontaktów? Porozmawiajmy! Certyfikowani specjaliści marketing automation i SALESmanago przedstawią Ci wszystkie możliwości i zaproponują konkretne rozwiązania,  które usprawnią realizację działań marketingowych w ramach kampanii reklamowych. 

 

Autor artykułu

Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.