Sposoby na zwiększenie CTR w wynikach organicznych
Data aktualizacji: 08.12.2023
Osiągnięcie topowych pozycji w wynikach organicznych nie musi oznaczać znaczącego wzrostu CTR. Co zrobić, aby poprawić współczynnik kliknięć organicznych? Przedstawimy w poniższym artykule.
Czym właściwie jest CTR?
CTR (Click Through Rate – współczynnik klikalności) to nic innego jak liczba kliknięć podzielona przez liczbę wyświetleń. Przykładowo strona w wynikach organicznych posiada 10 kliknięć przypadających na 100 wyświetleń wówczas współczynnik kliknięć wyniesie 10%. CTR może odnosić się do wyników wyszukiwania jak i kampanii reklamowych. Współczynniki dotyczące wyników organicznych znajdziemy w Google Search Console natomiast w przypadku Google Ads – w panelu kampanii.
CTR w Google Search Console (Sekcja skuteczność) oznaczony jest kolorem zielonym (Średni CTR)
Wraz ze wzrostem pozycji w wynikach wyszukiwania wzrasta CTR. Mimo że strona znajduje się na pierwszym miejscu, niekoniecznie musi być wybierana przez użytkownika. Bardzo ważny jest tutaj czynnik merytoryczny oraz wizualny. Dlaczego tak się dzieje?
Najprawdopodobniej konkurencja wykorzystała sposoby na zwiększenie współczynnika kliknięć. Metod optymalizacji nie ma zbyt wiele, natomiast wykorzystanie ich jest niezwykle istotne. W ten sposób maksymalizujemy potencjał strony, która znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania lub się do niego zbliża.
Które adresy optymalizować w pierwszej kolejności?
Idealnym rozwiązaniem jest zoptymalizować wszystkie adresy w obrębie witryny, które chcemy pozycjonować, natomiast byłoby to bardzo czasochłonne. Najlepszym rozwiązaniem w pierwszej kolejności będzie wybranie fraz kluczowych i adresów, które znajdują się minimum w TOP 10 oraz generują ruch organiczny. Dane możemy zebrać w panelu Google Search Console w zakładce Skuteczność. Dodatkowo listę można przefiltrować po najniższym współczynniku kliknięć, ponieważ to właśnie te adresy mogą mieć największy problem z optymalizacją.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Jak wyszukać frazy z najniższym współczynnikiem kliknięć?
- Przechodzimy do panelu wybranej witryny w Google Search Console
- Wybieramy sekcję "Skuteczność"
- Zaznaczamy opcję "Średni CTR" na wykresie
- Scrollujemy niżej, by wyświetlić informacje w tabeli "Zapytania"
- Filtrujemy listę, klikając dwukrotnie napis "CTR" zawarty w tabeli
Skuteczne meta title a CTR
Maksymalna długość meta title to około 60 znaków (600 pikseli szerokości w Google SERP). Pozornie jest to niewiele, natomiast element ten ma kolosalny wpływ na CTR organiczny. Odbiorca w pierwszej kolejności zwraca uwagę na tytuł, dlatego zawartość musi przykuwać uwagę i zainteresowanie. Meta title musi też jasno odzwierciedlać zawartość podstrony oraz posiadać element zachęcający do jej wybrania.
Znaczenie ma także intencja użytkownika. Przykładowo – gdy fraza dotyczy pewnego produktu, tytuł powinien jednoznacznie przekazywać informację o tym, czy jest to strona umożliwiająca przeprowadzenie transakcji, czy jedynie uzyskanie informacji o produkcie.
Znaki specjalne w meta title
Znaki specjalne a w szczególności nawiasy mogą podnieść skuteczność wyników organicznych nawet o 40%. Konkurencyjne wyniki bardzo często nie posiadają znaków specjalnych, dlatego jest to skuteczne i stosunkowo prosta metoda na podniesienie CTR.
Wielkość liter w tytule strony
Wielkość liter w meta title może podnieść współczynnik kliknięć. Jest jedno „ale”. Musimy to robić umiejętnie. Nie używajmy Caps Locka dla wszystkich słów w tytule. Wybierzmy te, które mogą mieć największą wartość, czyli na przykład brand lub najważniejszą frazę kluczową dla tej podstrony.
Cyfry w tytule strony
Stosowanie cyfr a w szczególności list numerowanych wg Conductor podnosi CTR wyników organicznych o 36%.
Przykład:
Metody zwiększenia sprzedaży w Internecie zmień na 5 metod zwiększenia sprzedaży w Internecie
Aktualność wpisów - dodanie daty do meta title
Nakieruj odbiorcę, że twój wpis jest aktualny dodając rok, którym został napisany. Rozwiązanie to sprawdza się w szczególności dla wpisów blogowych oraz portali informacyjnych. Dodanie bieżącego roku to meta title może poprawić skuteczność organica w bardzo krótkim okresie. Pamiętajmy o systematycznym aktualizowaniu dat!
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Meta description a CTR
Zawartość meta description nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, natomiast może znacząco podnieść współczynnik kliknięć organicznych. Maksymalna długość meta description to około 160 znaków (1000 pikseli szerokości w Google SERP). Przekroczenie tych wartości może skutkować obcięciem opisu na stronie wyników wyszukiwania, przez co użytkownik nie odczyta wszystkich informacji.
Jak napisać angażujące meta description?
Istnieje kilka ważnych aspektów, które warto wziąć pod uwagę pisząc meta description. Opis powinien być unikalny, przyjąć charakter zachęcający do przejścia na stronę oraz odzwierciedlać jej zawartość. To również idealne miejsce do zawarcia podstawowej frazy kluczowej, na którą dana podstrona powinna rankować. Dodatkowo można wykorzystać symbole, które znacząco poprawiają aspekt wizualny oraz wyróżniają się na tle konkurencji.
Bardzo ważnym aspektem tworzenia meta description jest dostosowanie opisu do intencji użytkowników. Wyróżnia się inne zasady przygotowywania opisów dotyczących zakładek informacyjnych, a inne dla zakładek produktowych. Opis odpowiadający intencji użytkownika ma większą szansę na zachęcenie go do interakcji ze stroną. W zwiększeniu CTR pomogą również frazy Call To Action (np. zobacz, sprawdź, dowiedz się więcej).
Warto pamiętać, że jeżeli opis nie spełnia swojego celu, Google samodzielnie wybierze optymalny fragment tekstu z treści umieszczonych na stronie internetowej. Mimo wszystko warto bezpośrednio manipulować meta description w celu osiągnięcia samodzielnie wyznaczonego celu.
Dane strukturalne w SERP
Dane strukturalne to dodatkowe formy prezentacji informacji w wynikach organicznych. Projekt zwany również jako Schema.org powstał przy współpracy największych wyszukiwarek internetowych. Dane uporządkowane mogą wyświetlać w formie tekstowej lub graficznej i dedykowane są dla poszczególnych typów wyników ujętych na stronie Schema.org.
Dane strukturalne nie są często wykorzystywane przez konkurencję, dlatego jest to świetna szansa na pozyskanie ruchu organicznego z dodatkowych miejsc w wynikach wyszukiwania. Nie są one przeznaczone dla wszystkich stron, natomiast liczba typów schema.org systematycznie się powiększa.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Zajmowanie większej przestrzeni w SERP dzięki danym strukturalnym
Wykorzystanie danych strukturalnych zwiększa przestrzeń zajmowaną przez wynik wyszukiwania w Google SERP. Im więcej przestrzeni zajmuje wynik, tym większa szansa, że przyciągnie on uwagę użytkownika, zwiększając przy tym CTR.
Obecnie największą skutecznością cieszą się opinie realnych użytkowników w formie gwiazdek. Mogą one stanowić formę recenzji produktu lub oceniać przydatność artykułu informacyjnego.
W wynikach wyszukiwania mogą pojawiać się także grafiki, które zwiększają przestrzeń zajmowaną w wyszukiwarce przez podstronę.
Elementem, który skutecznie poszerza przestrzeń wyniku w wyszukiwarce, jest także poprawnie wdrożony spis treści. Lista nagłówków zgodna z wytycznymi schema.org pozwoli uzyskać więcej niż jeden element do kliknięcia przenoszący na pozycjonowaną stronę.
Spis treści wygenerował dodatkowe linki dla wyniku wyszukiwania
Podobnie działa także tabela, której struktura może zostać odzwierciedlona pod meta description. Realnie zwiększa to przestrzeń zajmowaną przez wynik wyszukiwania na komputerach o niemal połowę.
Wykorzystanie tabeli pozwoliło uzyskać dodatkowe 50 pikseli przestrzeni zajmowanej przez wynik wyszukiwania (o 47% więcej niż 106 pikseli)
Liczba dostępnych danych strukturalnych stale się zwiększa, dlatego warto uważnie śledzić zmiany na stronach wyników wyszukiwania.
Twórz przyjazne SEO adresy URL
Witryny stosujące opisowe adresy URL cieszą się większym zaufaniem od pozostałych.
Przykład:
feb.net.pl/blog/wpis-blogowy jest lepszy niż feb.net.pl/blog-page/32239523
Przyjazne adresy nie tylko wpływają na pozycjonowanie, lecz również dla na CTR, dlatego warto popracować nad tym elementem. Jeśli wdrażamy nową strukturę URL, to pamiętajmy o przekierowaniu poprzednich.
CTR a szybkość ładowania strony
W skrajnych przypadkach szybkość ładowania strony może wpływać na CTR. Jeśli czas wczytywania przekroczy cierpliwość użytkownika, wówczas zamknie on okno przeglądarki i sesja nie będzie uwzględniona w statystykach. Są to skrajne przypadki, natomiast trzeba mieć na uwadze szybkość ładowania, która jest jednym z czynników rankingowych Google.
Podsumowując
Najważniejszym czynnikiem podnoszącym CTR w wynikach organicznych jest pozycja strony na daną frazę kluczową. Im wyżej znajduje się strona, tym bardziej zwiększamy szansę na jej kliknięcie. Jeśli zależy nam na maksymalizacji efektów kampanii SEO, istotne jest umiejętne wdrożenie meta title, meta description, elementów rozszerzonych i stosowanie się do pozostałych wskazówek. Jeśli zasoby nie pozwalają na wdrożenie wszystkich sposobów na zwiększenie współczynnika kliknięć, należy wybrać te, które wymagają najmniej pracy oraz ingerencji w strukturę witryny.