Case study – branża edukacyjna, portal parentingowy
Obecność i zaangażowanie to dwa słowa, które dość trafnie charakteryzują zadania stawiane przed mediami społecznościowymi. Facebook ze swoim ogromnym zasięgiem stał się oczywistym wyborem jako główny kanał komunikacji społecznościowej i choć rzadko prowadzi do bezpośredniej sprzedaży gra ważną rolę w działaniach marketingowych wielu firm.
Promowanie portalu edukacyjnego w sieci
Naszym klientem był właściciel portalu, którego celem jest edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz oryginalnej formie gry fabularnej ma ćwiczyć umiejętności i kształtować charakter. Domena klienta to bezpieczne miejsce w sieci, w którym dziecko może rozwijać swoje umiejętności, ale także źródło przydatnych informacji dla rodziców i nauczycieli. Strona jest pełna materiałów – jest tu ogólna wiedza o świecie i przyrodzie, przygotowanie do nauki liczenia i czytania oraz ćwiczenia grafomotoryczne. Przygotowane przez twórców aktywności uczą logicznego myślenia, wychowują przez sztukę i rozbudzają w dziecku poczucie estetyki.
Za produktem stoi silna misja i wizja jednoczesnej pomocy dorosłym odpowiedzialnym za rozwój i edukację najmłodszych jak dzieciom, które zasługują na bezpieczną i kształcącą rozrywkę w sieci. Nie sposób w dzisiejszych czasach odciąć dziecko od zabawy ze smartfonem czy tabletem, jednak odpowiedni dobór treści i kontrola czasu obcowania z urządzeniem eliminują potencjalne złe skutki używania technologii w tak młodym wieku. Tę samą ideę chcieliśmy przenieść z serwisu na media społecznościowe marki. Celem było zarówno dotarcie do nowych potencjalnych użytkowników jak i nawiązanie relacji oraz zbudowanie prawdziwej społeczności osób, którym nie jest obojętny rozwój i edukacja najmłodszych. Komunikacja oparta na mieszance edukacji i rozrywki jest korzystna dla odbiorców, a przy tym łatwa do przyswojenia.
Obsługa mediów społecznościowych to nie tylko publikowanie ciekawych i angażujących treści, ale również aktywna komunikacja z fanami. Przygotowując strategię działania wyszliśmy z założenia, że rodziców dzieci w wieku 3-6 lat oraz nauczycieli przedszkolaków zainteresują treści, które ułatwią uczenie oraz odkryją wiele dodatkowych pomysłów na spędzanie wolnego czasu z dziećmi. Z tego powodu głównym nośnikiem komunikacji są treści, które zapewniają nieustający dopływ ciekawych pomysłów i sposobów na uczenie przez zabawę. Jednocześnie na bieżąco informujemy o tym, jaki dodatkowy content można tam znaleźć i jakie korzyści z tego wynikają. Działania reklamowe mają na celu przede wszystkim wzmocnienie zasięgu komunikacji oraz zainteresowanie jak największej liczby osób wpisujących się w ramy grupy docelowej.
Wyzwanie
Nadrzędnym celem komunikacji na Facebooku od początku było tworzenie społeczności i umożliwianie produktowi cyklicznego dotarcia do specyficznej wąskiej grupy świadomych rodziców i nauczycieli. W ciągu ok 3 lat liczba fanów wpisujących się z w ten schemat wzrosła z 12 do 44 tysięcy.
Wspólne planowanie to klucz do sukcesu
Do prowadzenia fanpage potrzebna jest specjalistyczna wiedza - nie tylko o produkcie, ale również doświadczenie pedagogiczne. W związku z tym współpracę rozpoczęliśmy od przygotowania dedykowanej strategii, w której zawarliśmy wiele kluczowych elementów, w tym m.in. ramy komunikacyjne oraz pomysły na prowadzenie profilu. Wspólnie ułożyliśmy proces tworzenia treści, język komunikacji oraz elementy kreatywne. Jedynym zadaniem Klienta jest akceptacja efektów naszych prac.
Efekty prowadzonych działań
Mimo że fanpage prowadzimy już od dłuższego czasu, chcemy przedstawić dane obejmujące aktualny okres - od stycznia 2020 do końca kwietnia 2020.
- Średni dzienny zasięg: ~20000
- Liczba wyświetleń: ~2400000
- 99% entuzjastycznych reakcji
- Wzrost liczby fanów o ~12000
- Ruch na WWW ze źródła Facebook: ~35000
Wnioski
Fanpage marki na Facebooku ma do odegrania swoją rolę i sprawdza się tam, gdzie potrzebny jest dodatkowy zasięg, a produkt i brand dają możliwość opowiadania historii i tworzenia społeczności razem z odbiorcami. Pamiętajmy, że nie jest to medium efektywnościowe, choć w pewnych przypadkach ma potencjał sprzedażowy. Częściej jednak staje się kanałem rozmowy, edukacji i nawiązywania płaszczyzny porozumienia pomiędzy brandem i jego odbiorcami. Tak jest również i w tym przypadku. Klient zyskuje korzystając z narzędzia, ponieważ na bieżąco może utrzymywać kontakt i przypominać o produkcie. Dzięki swojej stronie na Facebooku uzupełnia główny produkt, zyskuje dodatkową użyteczność, a tym samym staje się jeszcze bardziej potrzebna odbiorcy.