bądź na bieżąco
Zapisz się do naszego newslettera BLOG’owego
Zgadzam się na otrzymywane komunikatów marketingowych drogą mailową od FEB

Cele w Google Analytics, dlaczego warto je konfigurować i jak je mierzyć?

Google
Dodano 20.11.2019

Strategia marketingowa opiera się na analizie rynku i ruchu w Twojej witrynie. Jak może Ci w tym pomóc konfiguracja celów w GA?

 

Co to jest cel?

Cel i jego osiągnięcie to nadrzędny element strategii analityki internetowej. Każda witryna internetowa nastawiona jest na konkretne działanie, czyli ma swój cel. W zależności od specyfiki strony może nim być sprzedaż, pozyskiwanie klientów, czy przesyłanie formularza kontaktowego w witrynach budujących bazę kontaktów. Ukończone działanie, czyli konwersja, przyczynia się do sukcesu Twojej firmy.

Cele w Google Analytics to akcje i interakcje użytkownika z Twoją stroną, istotne z punktu widzenia prowadzonego przez Ciebie biznesu. Zdefiniowanie celów to podstawa każdego planu pomiarów Google Analytics. Właściwie skonfigurowane pozwolą ocenić skuteczność kampanii marketingowych i działania firmy online, a także określą liczbę i współczynnik konwersji w witrynie lub aplikacji.

Jak działają cele?

Odwiedzając Twoją witrynę, użytkownicy wykonują akcje, których analiza może być kluczowa dla funkcjonowania Twojej firmy, kreowania jej wizerunku w Internecie i określania dalszej strategii prowadzenia biznesu. Dla przykładu: prowadząc sklep internetowy, nastawiasz się głównie na sprzedaż. To cel określony dla Twojej strony. Każdy sfinalizowany zakup przyczynia się do jego realizacji i jest zliczany przez Google Analytics. System wskaże, jakie działania i jaka forma promocji przyniosły oczekiwany efekt, czyli konwersję.

Rodzaje celów

Google Analytics proponuje 4 główne rodzaje celów, które możesz określić dla swojej witryny. Są to:

  • Docelowy adres URL – dotarcie do określonej lokalizacji na stronie, np. strony z potwierdzeniem zakupu,
  • Czas spędzony w witrynie – przebywanie na stronie co najmniej określony czas, np. 5 min,
  • Strony/ekrany na sesję – wyświetlenie minimalnej określonej liczby stron, np. minimum 3,
  • Zdarzenie – uruchomienie działania zdefiniowanego jako zdarzenie, np. odtworzenie filmu, reklamy.

Konfiguracja celów

Konfiguracja celów w Google Analytics jest intuicyjna. Maksymalna dopuszczalna liczba celów w danym profilu to 20.

Konfiguracja celu krok po kroku:

  1. Zaloguj się na konto Gogle Analytics
  2. Wybierz przycisk Admin
  3. Przejdź na stronę wybranego profilu (do jednego ADMINA może być przypisanych kilka USŁUG)
  4. Wybierz odpowiedni Widok danych (do jednej USŁUGI może być przypisanych wiele WIDOKÓW)
  5. W kolumnie Widok danych wybierz zakładkę Cele
  6. Kliknij +CEL lub Importuj z galerii, by dodać nowy cel lub edytować już istniejący
  7. Wybierz opcję Szablon bądź Niestandardowy
  8. Nadaj swojemu celowi nazwę i zdecyduj, jaki typ celu Cię interesuje

Wskazówki:

  • Nazwa celu  powinna być intuicyjna i jasno opisująca jego zadanie. Będzie Ci łatwiej odszyfrować raporty.
  • Jeśli chcesz sprawdzić, jakie akcje przeprowadził użytkownik, by ukończyć cel, zaznacz opcję Ścieżka wł. (działanie to jest zasadne w przypadku prostych celów – włączenie ścieżki w przypadku konwersji o kilkuetapowej realizacji niepotrzebnie skomplikuje cel).

Jak właściwie ustalić cele i dlaczego to takie ważne?

Skoro już wiesz, jakie typy celów istnieją i jak je skonfigurować, pora odpowiedzieć sobie na pytanie: jak ustalić, które cele są ważne? Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne. Cele mają być konkretnie określać, co chcesz osiągnąć dzięki internetowej kampanii reklamowej. Sprzedać produkt? Pozyskać subskrybentów? Zwiększyć zainteresowanie użytkowników organizowanym przez Ciebie eventem? Te hasła to właśnie Twoje cele.

Dzięki celom analizujesz ruch na stronie, mogąc określić, jakie zmiany należy wprowadzić, by zatrzymać klienta na dłużej i zwiększyć współczynnik konwersji. Analiza celu Czas spędzony w witrynie może np. wskazać, iż witryna nie spełnia oczekiwań klienta, jest nieprzystępna, niekompletna lub źle zorganizowana. Wówczas ten konkretny cel i konwersja staną się dla Ciebie priorytetem.

Bez narzędzi Google Analytics nie masz wglądu do akcji wykonywanych na stronie. Konwersje działają jak licznik wejść na blogach, tyle tylko, że podając dokładne informacje kto, gdzie, na jak długo i po co otworzył naszą stronę. Określenie celów jest więc najskuteczniejszą metodą wyeliminowania błędów i opracowania strategii marketingowej dążącej do zapewnienia Ci sukcesu.

Więcej o weryfikacji celów i najlepszych sposobach na  sprawdzanie ich realizacji dowiesz się z kolejnego artykułu: Konwersja nie jedno ma imię – jak określać cele marketingowe

Wartość celu – co to jest i jak ją określić?

Aby dodatkowo ułatwić sobie decyzję, który z celów powinien mieć najwyższy priorytet, możesz skorzystać z dodatkowego narzędzia oferowanego przez Google Analytics. Konfigurując cel, przypisz mu stopień ważności. Co to znaczy i co to daje?

Celowi Docelowy adres URL (przykładowa nazwa celu, pojawiająca się w raportach: Sprzedaż) w sprzedaży internetowej można nadać wartość pieniężną, by zobaczyć, czy transakcje pokrywają koszty wyprodukowania i promocji produktu. Nie masz pewności, jaką wartość przypisać konkretnemu celowi? Pomocny będzie zatem wzór do jej określenia:

Wartość celu = (pozyskani klienci x średni przychód) / potencjalni klienci

Jak zastosować go w praktyce?

Załóżmy, że na 100 potencjalnych klientów tylko 10 osób zdecyduje się na zakup produktu w Twoim sklepie, a średnia kwota do zapłaty to 200 PLN. Jak łatwo obliczyć, 10% klientów sfinalizowało transakcję, więc wartość celu również wyniesie 10% ze średniej przychodu. W tym wypadku cel Docelowy adres URL ma wartość 20 PLN. Jeśli zakupy zrobiłby 1 Klient na 100 potencjalnych, wartość celu spadłaby do 2 PLN.

Kiedy już nadasz celom ważność, pozostaje czekać na wyniki, które Google Analytics umieści w zakładce „przychody”. Cel o wartości 200 PLN przy 10 kupujących (na 100 potencjalnych klientów) wygeneruje zyski w kwocie 2 000 PLN, na pojedynczej sprzedaży zarobisz natomiast 200 PLN.

Wskazówka:

Jeśli na starcie nie jesteś pewien, jak zdefiniować ważność celów, nie przejmuj się. W dowolnej chwili możesz je edytować i zmieniać ich rangę. Może się okazać, że cel, który od początku był priorytetem, straci ważność wobec innego, który nie przynosi wystarczającej liczby konwersji i na którym trzeba się skupić.

Pamiętaj również, że cele, do których nie da się dopasować wartości pieniężnej, możesz wartościować liczbowo, np. najważniejszy cel oznaczamy cyfrą 5, najmniej ważny – 1.

Małymi krokami do celu, czyli mikro cele

Mikro cele to interakcje użytkownika z witryną, które sugerują zainteresowanie Klienta oferowanymi przez ciebie produktami/usługami. Dzięki analizie mikro celów zrozumiesz, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony, a długofalowo – podniesiesz współczynnik konwersji. Mikro celem na drodze do sprzedaży może być np.:

  • przejście do zakładki kontakt,
  • zapisanie się do newslettera,
  • pozyskanie kodu rabatowego poprzez podanie adresu e-mail do bazy danych,
  • dołączenie do grona followersów w mediach społecznościowych.

Google Analytics skupia się na raportowaniu konwersji. Dzięki dodatkowym narzędziom, takim jak Google Tag Manager (GTM), możesz poszerzyć swoją wiedzę o stronie, jednocześnie budując świadomość marki.

Google Tag Manager pozwala na otagowanie bardziej skomplikowanych mikro celów, takich jak klikane numery telefonów czy wypełnienie formularza z pytaniem o możliwość rozłożenia kosztów  zakupu na raty. Narzędzie służy do dogłębnej analizie ruchu użytkowników, uzupełniając raporty Google Analytics o dodatkowe informacje.

Od celu do sukcesu

Odpowiednie wyznaczenie celów w Google Analytics stanowi jedną ze ścieżek do zbudowania mocnej pozycji Twojej witryny w sieci. Strona internetowa, która prezentuje wartościowe treści, dobrze pozycjonuje się w wyszukiwarce i jest tworzona na podstawie szczegółowych analiz, zwiększa Twoje szanse na osiągnięcie sukcesu.

Zaufaj swojej intuicji, analizuj wyniki, rozwiązuj problemy i zwiększaj swój współczynnik konwersji.

Rozmowa nie zobowiązuje do współpracy, zapraszam do kontaktu!

Wypełnij brief

Wypełnij brief’a i poznaj naszą ofertę

Wypełnij brief

Wyślij wiadomość

Wolisz wiadomość? Skorzystaj z formularza!

Wyślij wiadomość
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.