Jak analizować statystyki na Facebooku?

Social Media
Dodano 19.10.2020

 

W celu skutecznego prowadzenia i rozwijania fanpage na Facebooku przydatne jest gromadzenie informacji o końcowych odbiorcach. 

Czy faktycznie osoby odwiedzające nasz profil to pożądana przez nas grupa docelowa? A może publikowane posty, mimo iż dobrze się klikają, to docierają do zupełnie innych osób, niż zakładaliśmy? W celu weryfikacji takich informacji z pomocą przychodzą Statystyki Facebooka.

Zakładka „Statystyki” widoczna jest na głównej stronie fanpage, w górnej belce umieszczonej między paskiem wyszukiwarki, a  zdjęciem profilowym i cover photo (czyli zdjęciem w tle). 

Jakiego rodzaju informacje i dane tutaj znajdziesz?

 

Strona główna fanpage na Facebooku. To tutaj znajdziesz zakładkę „Statystyki”.

FEB 1 pop.png

  1. Podsumowanie

W podsumowaniu znajdziesz aktualne informacje zarówno na temat ostatnio opublikowanych postów, jak i  dotyczące obserwowanych stron. 

Co dokładnie? 

  • rodzaj posta,

  • grupa docelowa, 

  • aktywność fanów,

  • zasięg – podzielony na organiczny oraz płatny.

Dane gromadzone są w formie przejrzystych statystyk (dodatkowo możesz je pobrać - eksportować do pliku csv lub xls). Na podstawie ich analizy obiektywnie ocenisz ogólną kondycję swojego fanpage’a. Zakres gromadzonych danych możesz oczywiście ustawić - warto uwzględnić konkurencję i obserwować jej zachowanie, np. przyrost lub spadek fanów, ilość publikowanych postów oraz liczbę pozostawionych reakcji.

Podsumowanie statystyk - to tutaj znajdziesz zbiór najważniejszych wskaźników, na których podstawie możesz ocenić skuteczność swoich działań na Facebooku

FEB2.pngFEB3.png

  1. Osoby obserwujące

Im większą liczbę osób obserwujących zbierzesz, tym więcej osób zobaczy Twoje posty. Co za tym idzie - osiągniesz większy zasięg organiczny. Proste!

Każdy, kto polubił Twój fanpage, automatycznie staje się jego obserwatorem. Aczkolwiek kliknięcie Like nie oznacza, że nie da się go obserwować. Użytkownicy, których interesuje Twój profil - mimo iż go nie polubili - wciąż mają stały dostęp do aktualnych informacji, jakie publikujesz; pojawiają się one na ich wallu, w aktualnościach.

Analizując łączną liczbę obserwujących, zwróć również  uwagę na źródło, z jakiego pochodzą – płatnego czy organicznego. Nie możesz również pominąć osób, które zrezygnowały z obserwowania naszego fanpage.

Przykładowy wykres prezentujący dane o użytkownikach, którzy obserwują Twój profil na Facebooku.

FEB4.png
 

  1. Polubienia

Wykres przedstawiający polubienia strony wygląda podobnie, jak w zakładce „Osoby obserwujące”. Tu najważniejszy dla Ciebie jest całkowity przyrost fanów netto, czyli: 

(liczba polubień – liczba cofnięć polubień= liczba polubień netto )

Warto poświęcić trochę czasu także na szczegółową analizę statystyk wskazujących miejsca, gdzie polubiono stronę. Mogą to być: Aktualności, Propozycje stron, Wyszukiwania i Reklamy.

 

W jakich miejscach Twój fanpage zdobywa najwięcej polubień? Dowiesz się, analizując zakładkę „Polubienia”.

FEB6.png

  1. Zasięg

Tutaj najbardziej liczy się zasięg:

  • całkowity,

  • pojedynczych relacji,

  • pojedynczych postów.

Te statystyki pozwalają na określenie efektywności organicznego (bezpłatnego) wyświetlania Twoich postów w aktualnościach odbiorców. Ponadto dostarczają danych o ilości odbiorców, do jakiej dociera Twoja reklama.

 

Jak duży zasięg organiczny osiągają Twoje posty? Dowiesz się, analizując sekcję „Zasięg”.

FEB7.png
 

Pozostałe, niemniej ważne, wykresy znajdujące się w zakładce „Zasięg” dotyczą: 

  • rekomendacji, 

  • cofnięcia polubień,

  • ukrycia zgłoszenia jako spam,

  • interakcji (zostawionych komentarzy, polubień i udostępnień).

Oczywiście najlepiej dla generowanego zasięgu jest odnotowanie jak największego wzrostu rekomendacji oraz pozytywnych reakcji (Lubię to!), komentarzy (wow, super! ) i udostępnień. 

Z kolei negatywnych reakcji (rozczarowanie…, przykro mi, wrr), ukryć zgłoszeń jako SPAM czy cofniętych polubień powinno być jak najmniej.

  1. Wyświetlenia strony i podgląd strony

W sekcji wyświetlenia strony, zdecydowanie warty uwagi jest wykres wyświetleń według sekcji, informujący, które sekcje na fanpage konwertują najlepiej. Wskaźnik „Dom” odnosi się oczywiście do strony głównej i to właśnie najczęściej tam możesz zaobserwować najwyższe wyniki.

FEB8.png

Dla „Łącznej liczby osób odwiedzających stronę” możesz zastosować podział według:

  • płci, 

  • wieku, 

  • lokalizacji: miejscowości i kraju. 

Dzięki tym danym dowiesz się, do jakiej grupy docelowej docierasz, biorąc pod uwagę dane geograficzne i demograficzne.

W sekcji „Łączna liczba osób odwiedzających stronę”, gdzie  stosuje się podział „według urządzenia”, jesteś w stanie sprawdzić ile osób przegląda fanpage za pomocą:

  • komputera,

  • telefonu. 

To bardzo cenna informacja, szczególnie gdy zależy Ci na dotarciu do młodych użytkowników, którzy bardzo dużą ilość czasu spędzają w towarzystwie swoich smartfonów.

Z kolei w „Najpopularniejszych źródłach” sprawdzisz liczbę wizyt na fanpage - dla użytkowników unikatowych (zalogowanych) w zestawieniu ze źródłami, z jakich zostali przekierowani.

  1. Działania na stronie

Ta sekcja ściśle odnosi się do działań podjętych przez użytkowników w odniesieniu do aktywnego przycisku na Twoim fanpage’u. 

  • „Jak dojechać?”,

  • kierujący na witrynę WWW,

  • zachęcający do kontaktu (zawiera nr telefonu),

  • zachęcający do działania (m.in.: Skontaktuj / Zarejestruj się, Kup Teraz, Zarezerwuj termin, Pobierz aplikację, Zakupy Lokalne, Sprawdź więcej informacji o firmie itp.)

Znajdziesz go na stronie głównej profilu - po prawej stronie, poniżej cover photo. Kliknięcia można oczywiście podzielić według: 

  • płci, 

  • wieku, 

  • typu urządzenia,

  • lokalizacji: kraju, miejscowości.

 

Typy przycisków aktywnych, jakimi dysponuje Facebook

FEB9.png

  1. Posty

Zawiera porównanie publikowanych postów w zależności od: 

  • aktywności,

  • rodzaju treści, 

  • rodzaju zasięgu, 

  • wybranej grupy docelowej, 

  • zakończonych i trwających promocji. 

Warto również zwrócić uwagę na godzinowy i tygodniowy rozkład publikowanych postów. Dzięki temu lepiej dostosujesz pory publikacji w taki sposób, aby uzyskać możliwie największy zasięg organiczny. 

Najczęściej najwięcej użytkowników jest dostępnych na Facebooku w godzinach wieczornych, jednak  każdej grupy wiekowej wykres ten może przedstawiać się nieco inaczej. Warto o tym pamiętać!

 

Sekcja „Posty” i przykładowe dane, na których podstawie można ocenić efektywność zarówno pojedynczych, jak i wszystkich opublikowanych postów.

FEB10.png
 

  1. Zdarzenia

Odnosi się do pozostawionych przez fanów relacji, czyli “Facebook Stories”( 24-godzinna relacja, która znika po upływie zadeklarowanego czasu). Użytkownicy znają tę funkcję, choćby ze Snapchata czy Instagrama, i bardzo często z niej korzystają.
 

W tej sekcji najbardziej interesować powinno Cię:

  • wyjścia, 

  • łączna liczba interakcji,

  • unikatowe otwarcia relacji, 

  • unikatowe odwiedziny na stronie.

 

  1. Osoby

Dzięki tej sekcji możesz sprawdzić dane demograficzne dla swoich fanów: 

  • wiek, 

  • płeć,

  • język,

  • lokalizację: kraj, miasto.

Taka analiza jest potrzebna w celu skontrolowania czy faktyczni odbiorcy treści odpowiadają zdefiniowanej grupie docelowej.

 

Kim są Twoi fani - na Facebooku? W sekcji „Osoby” sprawdzisz, czy docierasz ze swoimi treściami do pożądanej grupy odbiorców.

FEB11.pngFEB12.png
 

  1. Sklep i zamówienie

Sekcja widoczna jedynie dla tych użytkowników, którzy faktycznie mają skonfigurowany sklep wraz z dostępnymi do sprzedaży produktami. Produkty do sklepu można dodawać w sposób ręczny, lub automatyczny – po wgraniu pełnego feedu produktowego do panelu Facebooka.

Ze „Sklepem” ściśle powiązana jest sekcja „Zamówienia”, w której znajdują się dane na temat otrzymanych dochodów z zamówień użytkowników oraz złożonych zamówień.

  1. Wiadomości

Odnosi się do bardzo ważnej sfery Social Media, jaką jest komunikacja. 

W sekcji „Wiadomości” znajdziesz m.in.:  

  • zgłoszone kontakty w komunikatorze,

  • nowe kontakty pozyskane z komunikatora,

  • wskaźnik szybkości odpowiadania - im większy, tym lepiej,

  • liczbę zablokowanych kontaktów (wyrażoną w procentach), 

  • liczbę kontaktów, z którymi możemy kontaktować się przez Messenger.

 

Efektywność komunikacji prowadzonej za pośrednictwem Facebooka - Messengera - sprawdzisz, wchodząc do sekcji„Wiadomości”.

FEB13.png

Analiza statystyk na Facebooku to bardzo ważna część prowadzenia profilu. Wnikliwe obserwacje poparte rzetelnymi danymi pozwalają na odnalezienie, określenie i sprawną poprawę wszystkich niedociągnięć oraz błędów, jakie obniżają efektywność działań prowadzonych w ramach firmowego fanpage’a.

 

Chcesz zwiększyć potencjał wizerunkowy i sprzedażowy firmowego fanpage’a na Facebooku?

Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści Social Media zaproponują rozwiązania dostosowane do Twoich celów, spójne zarówno ze specyfiką Twojego biznesu, jak i branży, w jakiej działasz.

Rozmowa nie zobowiązuje do współpracy.

Wypełnij brief

Wypełnij brief’a i poznaj naszą ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.