Logo w kreacji reklamowej - Jak stosować znak graficzny, żeby nie szpecił?

Porady

W jaki sposób umieszczać logo na grafikach żeby dobrze spełniało swoją funkcję? W jakim powinno być formacie, rozmiarze, kolorze... tego wszystkiego i wiele więcej, dowiesz się dziś z poniższego artykułu.

 

Czym dokładnie jest księga znaku? Jest to dokument, który ściśle określa zasady używania znaku graficznego firmy. Możemy się z niego dowiedzieć np. jaki margines względem innych elementów kreacji musimy zachować umieszczając na niej logo (jest to tzw. pole ochronne), jak dobierać tła czy zdjęcia, na których nasze logo będzie później widnieć, czy jak logo modyfikować, a jak tego robić nie wolno.

Księga znaku czy bardziej rozbudowany brand manual zawierający w sobie cały system identyfikacji wizualnej marki, to dokument, za który grafik projektujący logo liczy sobie extra. Bywa, że cena takiego dokumentu jest nawet dwukrotnością ceny samego znaku i w związku z tym sporo firm, szczególnie mniejszych, rezygnuje z ich zamawiania - niestety bardzo niesłusznie. 

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Jeśli zależy Ci na kreowaniu spójnego wizerunku Twojej marki, zarówno w sieci jak i poza nią, koniecznie wyposaż się w księgę znaku… a później jej przestrzegaj :) 

Poniższe porady potraktuj jako sugestie i zestaw je z zasadami, które opisane są w twojej księdze znaku (jeśli takową posiadasz). Mają one pierwszeństwo i to przede wszystkim ich musisz się trzymać.

 

W pierwszej kolejności zadbaj o to, by dostarczyć grafikowi / agencji logo w dobrej jakości! 

Piękne, ostre zdjęcie i spikselizowane, niewyraźne logo to kontrast, którego zdecydowanie chcemy unikać. Nie ma znaczenia jak pięknie przedstawione będzie logo firmy w kreacji marketingowej jeśli samo w sobie będzie prezentować się źle. Ale czym w zasadzie jest dobra jakość?

Tu z pomocą przychodzi grafika wektorowa. Projekty wykonane tą techniką nie są zapisywane przez komputer w formie pikseli, a w formie figur geometrycznych i punktów określonych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych. 

Dzięki temu nieważne jak bardzo powiększysz czy zmniejszysz swoje logo, ono zawsze będzie wyraźne! Na szczęście to nie żadne czary-mary. Wykonywanie logo w taki sposób jest absolutnym, graficznym standardem. Jeśli więc nie otrzymałeś tego typu plików, to prawdopodobnie czas poszukać innego grafika.

Najczęściej spotykane formaty plików wektorowych to: PDF, SVG, EPS oraz W3C. Jeśli nie posiadasz logo w żadnym z powyższych formatów najlepiej jest posługiwać się plikiem w formacie PNG bez tła i w jak największej, możliwej rozdzielczości.

Warto również sprawdzić czy księga znaku nie przewiduje używania kilku wersji alternatywnych logo np. w zależności od koloru zastosowanego tła. 

 

Mam już logo w dobrej jakości i grafikę, na którą chce je wrzucić - co dalej?

Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Pamiętajmy o zasadzie: jedna kreacja reklamowa - jeden przekaz. Zależy nam by ten konkretny komunikat, który stworzyliśmy, trafił do potencjalnego klienta i tu „zaskoczenie”… tym przekazem najczęściej nie jest logo! 

Nie powinno ono więc przykuwać uwagi bardziej niż sama grafika. Dobrym pomysłem jest więc umieszczać logo blisko krawędzi grafiki (z zachowaniem pola ochronnego znaku), najlepiej w którymś z jej rogów czy np. na środku górnej lub dolnej krawędzi.

Zaleca się również, by logo było stosowane zawsze w tym samym miejscu. Wrzucanie znaku firmy za każdym razem w trochę innym miejscu (nawet jeśli to różnica kilkunastu pikseli) nie służy budowaniu spójnej komunikacji wizualnej marki. Jeśli różnorodność zdjęć w tle nie pozwala Ci na taki zabieg (bo np. zdarza się, że logo zasłania istotny element grafiki) stwórz dwa lub trzy szablony i stosuj je zamiennie w zależności od potrzeby.

 

Zdarza się, że zdjęcie użyte w tle sprawia, że nasze logo przestaje być czytelne. W takim wypadku, jeśli zastosowanie wersji alternatywnych logo nie pomoże, należy pod logo „podłożyć” element graficzny, który problem rozwiąże. Może być to gradient zakończony przezroczystością, kolorowa apla lub inne, specjalnie wydzielone na logo pole.

 

Rozmiar logo na grafice to nieustanna przyczyna przeciągania niewidzialnej liny między projektantami graficznymi, a ich klientami. Hasło „make the logo bigger” stało się już swoistym rolling jokiem branży graficznej. Designerzy chcą by znak graficzny był tylko małym detalem, który nie zepsuje wizualnie opracowanej przez nich kreacji. Tym drugim znowu zależy, by prezentować swoją markę odbiorcom tak mocno i nachalnie jak to tylko możliwe. A prawda jak zwykle leży gdzieś pośrodku.

Zmniejszanie logo na grafice do absurdalnie niskich rozmiarów mija się z celem umieszczania go w ogóle (o czym dalej). Rozciąganie go za bardzo może z kolei zepsuć właściwy odbiór kreacji. Staraj się więc dobierać rozmiar logo w taki sposób, by było małe, ale ciągle dobrze widoczne i przede wszystkim czytelne.

Czasami umieszczanie logo nie ma sensu! Należy pamiętać, że w mediach społecznościowych wyświetla się ono w formie zdjęcia profilowego, obok którego widnieje nazwa naszej firmy. Jeśli np. reklamujesz swój produkt na Instagramie, a logo znajduje się już zarówno w avatarze profilu jak i na etykiecie produktu, zastanów się dobrze czy jest sens umieszczać je jeszcze znowu - po raz trzeci. 

Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

 

Choć dla niektórych jest to oczywiste, to dla niektórych może nie być i ze względu na nich właśnie może warto o tym wspomnieć. A mianowicie, nie należy modyfikować logo, to znaczy: nie wolno zmieniać jego koloru (należy posługiwać się wersjami alternatywnymi jeśli takowe istnieją), nie wolno zmieniać proporcji, przekręcać znaku wokół własnej osi czy np. odbijać go horyzontalnie. Logo zostawiamy w takiej formie, w jakiej zostało stworzone.

Wyjątkiem mogą być niektóre, kreatywne kreacje marketingowe, w których bawimy się znakiem naszej firmy, ale to zupełnie osobny temat i na etapie budowania rozpoznawalności marki w sieci raczej nie warto iść tą drogą. Zanim zaczniemy tworzyć wariacje naszego logo - najpierw upewnijmy się, że odbiorcy dobrze już zaznajomili się z jego właściwą, podstawową formą.

 

7. Podsumowanie.

Dbanie o spójność identyfikacji wizualnej firmy, to sprawa łatwa i trudna zarazem. Trzymając się księgi znaku oraz kilku powyższych zasad na pewno jednak będziesz o krok bliżej do celu jakim jest zbudowanie rozpoznawalności marki oraz zwiększenie sprzedaży. Jeśli nie czujesz się na siłach lub nie masz czasu zajmować się tym tematem, odezwij się do nas - z pewnością pomożemy! :)

autor artykułu

Maksymilian Myśliwiec

 Senior Graphic Designer 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.