Meta title
Meta title to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). Jako część kodu HTML, meta title informuje roboty indeksujące oraz użytkowników wyszukiwarki Google o tym, co znajdą na danej podstronie. Odpowiednio skonstruowany meta title może mieć kluczowy wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – na liczbę odwiedzających ją użytkowników.
Meta title ma ograniczoną długość - wynosi ona około 600 pikseli (około 60 znaków ze spacjami). Jeśli tytuł będzie dłuższy, Google automatycznie go skróci, zastępując końcówkę trzema kropkami. Dlatego ważne jest, aby zmieścić się w tym limicie.
Czy meta title jest sygnałem rankingowym?
Meta title jest traktowany przez Google jako czynnik rankingowy – innymi słowy, wpływa on na miejsce, jakie dana podstrona zajmuje w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio skonstruowany meta title może zatem przyczynić się do poprawy widoczności witryny w SERP.
Równie istotne jest jednak to, że meta title determinuje, czy użytkownik wyszukujący danej frazy kliknie w link. Atrakcyjny, zachęcający tytuł zwiększa współczynnik klikalności (CTR), co z kolei sygnalizuje wyszukiwarce, że strona dobrze odpowiada na zapytanie internauty. W ten sposób meta title pośrednio wpływa również na pozycję w rankingu.
Jak tworzyć skuteczne meta title?
Umieszczenie głównego słowa kluczowego na samym początku meta title zwiększa szansę, że użytkownik wyszukujący danej frazy zauważy nasz link. Ponadto, Google przywiązuje dużą wagę do tego, jak rozpoczyna się tytuł strony.
Meta title powinno być unikalne
Meta title powinien być unikalny na tle konkurencji - nie może powtarzać tytułów innych stron. Warto również, aby różnił się od nagłówka H1 na danej podstronie.
Uwzględnienie brandu w meta title
Jeśli długość na to pozwala, można również umieścić w meta title nazwę własnej marki, oddzielając ją od tytułu strony za pomocą myślnika lub pionowej kreski.
Stosując się do tych zasad, można stworzyć meta title, który nie tylko pomoże
stronie w pozycjonowaniu, ale także przyciągnie uwagę potencjalnych klientów w wynikach wyszukiwania.
Gdzie i jak ustawić meta title?
W zależności od tego, na jakiej platformie oparta jest Twoja strona internetowa, sposób ustawienia meta title może wyglądać nieco inaczej.
Jeśli Twoja witryna nie korzysta z systemu zarządzania treścią (CMS), meta title możesz zmienić bezpośrednio w kodzie HTML strony. Wystarczy odnaleźć sekcję head i zmodyfikować zawartość tagu title.
Jeśli Twoja strona oparta jest na WordPress, do zarządzania meta title możesz wykorzystać jedną z popularnych wtyczek SEO, takich jak Yoast SEO, Rank Math lub All in One SEO. W zależności od wtyczki, proces konfiguracji meta title może wyglądać nieco inaczej, ale generalnie sprowadza się do wypełnienia odpowiedniego pola w panelu edycji danej podstrony.
Pamiętaj, aby meta title:
- Zaczynał się od głównego słowa kluczowego
- Nie przekraczał długości 600 pikseli
- Był unikalny i różnił się od nagłówka H1
- Uwzględniał nazwę Twojej marki
Aktualizacja Google – automatyczne generowanie meta title
W sierpniu 2021 roku Google wprowadził ważną aktualizację algorytmu, która w niektórych przypadkach zmienia sposób generowania meta title w wynikach wyszukiwania. Otóż wyszukiwarka coraz częściej sama tworzy tytuł strony, opierając się na takich elementach, jak nagłówek H1, treść podstrony oraz anchor teksty linków prowadzących do niej.
Zmiana ta miała na celu zapewnienie użytkownikom jeszcze bardziej trafnych i atrakcyjnych wyników. Okazało się bowiem, że część webmasterów nie poświęcała wystarczającej uwagi konstruowaniu optymalnych meta title. W efekcie wyszukiwarka postanowiła wziąć tę kwestię w swoje ręce.