Sklep InternetowySEO / SEM

Efektywna sprzedaż internetowa to analiza wymagań rynku i potrzeb klienta. Świadomość marki pomoże nam budować moduł e-commerce.

 

Do czego służy moduł e-commerce?

Moduł e-commerce dedykowany jest przede wszystkim sklepom internetowym. To narzędzie, które zda Ci szczegółowy raport dotyczący przeprowadzonych za pośrednictwem Twojej witryny transakcji. Dowiesz się, po jakie produkty klienci sięgają najczęściej, które z nich przynoszą największy dochód, ile wizyt prowadzi do konwersji i która gałąź biznesu wymaga wypromowania.

Różnice między śledzeniem celów a modułem e-commerce

Moduł e-commerce jest zupełnie odrębnym narzędziem niż mierzenie celów, które możesz skonfigurować w GA. Skupia się na zliczaniu transakcji, podczas gdy konwersją dla podstawowych parametrów ustalanych w Analyticsie może być zapis do newslettera, dotarcie do określonej lokalizacji na stronie, przebywanie w witrynie przez określony czas czy uruchomienie działania zdefiniowanego jako zdarzenie.

Każde skończone działanie, które jest ważne z punktu widzenia prowadzenia biznesu i strategii marketingu internetowego cele traktują jako konwersję - dla modułu e-commerce sukcesem jest głównie sprzedaż. Porównując zliczanie transakcji przez ogólne narzędzie Google Analytics i moduł e-commerce zauważysz, że o ile cele traktują wszystkie transakcje wykonane w czasie jednej sesji jako konwersję, o tyle e-commerce skupia się na ich liczbie.

Dla przykładu: Klient dokonał zakupu, opuścił stronę i z powrotem na nią wrócił, zamawiając kolejną rzecz. Cele traktują użytkownika jako jednostkę, która dokonała zakupu, pomijając fakt, co i w jakiej liczbie zamówiła. E-commerce wyodrębni nie tylko cenę, rodzaj i liczbę artykułów, ale też zaraportuje dwa zakupy, nie jeden. Raport celu pokaże Ci jedną osiągniętą konwersję celu Sprzedaż, natomiast e-commerce „zapamięta” dwie transakcje.

Jednoczesna konfiguracja celów i wdrożenie modułu jest możliwa, jednak najprawdopodobniej cele będą miały dla Ciebie w tym wypadku wartość „mikro”. Nie oznacza to, że ich implementacja jest bezzasadna.

Więcej o wartości celów dla analityki internetowej i sposobie ich wdrożenia przeczytasz Cele w GA, dlaczego warto je konfigurować i jak je mierzyć? Jakie jeszcze informacje znajdziemy natomiast w raporcie e-commerce?

Raporty e-commerce w Google Analytics. Co nam pokazują?

Podstawowy moduł e-commerce daje nam dostęp do pięciu rodzajów raportów:

  1. Raport ogólny:

    • podsumowanie przychodu,
    • podsumowanie liczby transakcji,
    • określenie ilości sprzedanych, unikalnych produktów,
    • wygenerowanie współczynnika konwersji e-commerce.
  2. Skuteczność produktu:

  • najbardziej popularne artykuły i ich średni koszt,
  • opcjonalny podział produktów na utworzone przez nas kategorie,
  • lista produktów, które zostały sprzedane od momentu wdrożenia modułu.
  1. Skuteczność sprzedaży:

  • kalendarz sprzedaży z wyszczególnionymi datami, kiedy przychód był najwyższy.
  1. Transakcje:

  • zestawienie identyfikatorów danych transakcji,
  • podatki i koszt dostawy jednej transakcji.
  1. Czas do zakupu:

  • średnia liczba sesji, które zwykle prowadzą do konwersji,
  • raport ilości dni, które upłynęły od pierwszego odesłania w kampanii do sprzedaży.

Wdrażanie modułu e-commerce

Jeśli masz już określone cele, to wdrożenie modułu e-commerce w Google Analytics nie będzie niczym skomplikowanym. Implementacja zamyka się w kilku krokach:

  1. Zaloguj się na konto Google Analytics i otwórz panel profilu, do którego chcesz wdrożyć moduł.
  2. Wybierz Ustawienia i rozwiń listę Śledzenie e-commerce.
  3. Zaznacz opcję Tak, witryna e-commerce.
  4. Zidentyfikuj stronę domykającą konwersję, tzw. Thank you page, która wyświetla się na Twojej stronie pod dokonaniu zakupu.
  5. W kodzie Thank you page umieść zmodyfikowany skrypt śledzący Google Analytics:
  • Funkcja _addTrans – orderld, affiliation, Total, tax, shopping, city, state, country,
  • Funkcja _addltem – orderld, sku, name, category, price, quantity,
  • Funkcja _trackTrans.

Jak sprawdzić, czy właściwie wdrożyłeś e-commerce?

Wiemy z doświadczenia, że najbardziej wiarygodnym i najszybszym sposobem jest dokonanie transakcji testowej na stronie i sprawdzenie, czy Google Analytics uwzględnił zakup w raporcie ogólnym. Transakcja taka powinna zostać oznaczona jako „nierealizowana”.

Co z witrynami nietransakcyjnymi?

Witryny nietransakcyjne mogą zadowolić się podstawowymi narzędziami Google Analytics, bez potrzeby implementacji modułu e-commerce.

Witryną nietransakcyjną może być np. blog, fanpage czy strona instytucji, gdzie nie ma możliwości dokonania zakupu. Skoro nie masz możliwości kupienia produktu, witryna nie przenosi Cię również na „Thank you page” itp., nie ma więc miejsca na wdrożenie dodatkowych parametrów do GA.

Moduł e-commerce. Warto?

Jeśli Twoją domeną jest e-commerce i zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, które produkty warto promować albo jaka jest średnia wartość zakupów w twoim sklepie, śmiało zaimplementuj moduł proponowany przez Google Analytics.

Z raportów modułu e-commerce dowiesz się,  które z twoich produktów cieszą się zainteresowaniem Klienta, na co zwrócić uwagę, planując kolejne kroki kampanii marketingowej i jaki jest lifetime value użytkownika (ocena aktualnej wartości przyszłych zysków związanych z relacjami z nabywcą, a więc szacowanie wartości Klienta w czasie). Długofalowo, zabiegi te pozwolą na bardziej efektywne reklamowanie produktów w Internecie, lepsze pozycjonowanie strony, podniesienie zysków i  budowanie świadomości firmy.

Jeśli masz jakieś pytania i chciałbyś sprzedawać więcej - zapraszamy do kontaktu. 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.