Social Media Hacks. 4 dobre praktyki jak efektywnie prowadzić firmowy fanpage na Facebooku.
Facebook już od dawna nie jest zarezerwowany dla młodzieży. Fakt, w 2008 roku, kiedy popularność portalu w Polsce raczkowała, większość jego użytkowników faktycznie stanowili bardzo młodzi ludzie - poszukujący nowych i bardziej zaawansowanych kanałów komunikacji online niż gadu-gadu czy naszaklasa.pl
Wystarczyły jednak 2 lata, by oba serwisy zostały wyparte przez nowe rozwiązanie Marka Zuckerberga. Do czego Facebook służy dzisiaj i w jaki sposób możesz wykorzystać tę wiedzę z korzyścią dla swojego biznesu?
Główną grupę użytkowników portalu stanowią osoby, które dorastały wraz z rozwojem Facebooka. Według badań serwisu bankier.pl, to 25-35-latkowie, z których 80% nie wyobraża sobie dnia bez zalogowania się “na fejsa”. Ogólnopolski trend popularności medium bardzo dobrze obrazuje wykres opracowany przez agencję marketingową NapoleonCat:
Procentowa aktywność użytkowników Facebooka w Polsce w maju 2020
Dlaczego firmy powinny korzystać z Facebooka? To narzędzie służące przede wszystkim do efektywnej komunikacji, również na linii Marka – Klient (i na odwrót).
Co zyskujesz, zakładając fanpage na Facebooku?
- opcję promowania postów (np. sprzedażowych) – dla zwiększenia ich zasięgu,
- analizę zasięgu organicznego na Facebooku - polecenia strony, znajomi, udostępniania i zasięg wirusowy, wyszukiwania czy link na WWW,
- nieograniczoną liczbę fanów (na koncie prywatnym możesz mieć maksymalnie 5000 znajomych),
- możliwość poznania bliżej swoich odbiorców. Dzięki statystykom poznasz m.in. zainteresowania swoich Klientów czy ich unikalne preferencje dotyczące rodzaju i sposobu prezentacji treści, który najbardziej przekonuje ich do wejścia w interakcję z marką oraz wykonanie pożądanej akcji.
Społeczności tworzone na Facebooku warto traktować jako dodatkowy kanał, dzięki któremu możesz między innymi:
- precyzyjnie dotrzeć do kluczowej grupy odbiorców,
- aktywniej niż dotychczas prowadzić działania sprzedażowe.
Jest jeden warunek: wiesz, jak efektywnie prowadzić firmowy fanpage.
Social Media Hacks, dzięki którym prowadzenie firmowego fanpage’a staje się łatwe i przynosi rezultaty.
1. Skróć URL
Kiedy zakładasz fanpage, Facebook automatycznie nadaje Ci indywidualny link. Widoczny jest na pasku wyszukiwania i w linku do Messengera. Zazwyczaj jest to zlepek przypadkowych cyfr i liter. Jeśli chcesz, żeby Twój firmowy profil wyglądał profesjonalnie i natychmiast informował, do kogo należy podstrona, zadbaj o to, by w linku wyświetlała się nazwa marki.
Przykładowy adres URL przed skróceniem
Przykładowy skrócony adres URL
Link skrócisz w prosty sposób - wchodząc w zakładkę “Edytuj informacje o stronie”, gdzie w ustawieniach ogólnych znajdziesz edytowalny wiersz “Nazwa użytkownika”. Pamiętaj, że nazwa musi być unikatowa i składać się z maksymalnie 50 znaków, przy czym ogólna zasada brzmi: im mniej, tym lepiej.
UWAGA: skrócony adres URL nadajesz raz, dlatego przed zmianą nazwy dobrze się zastanów, co chcesz wpisać - każda korekta będzie bardzo trudna do przeprowadzenia!
2. Wstaw zdjęcia: profilowe (avatar) i w tle (cover photo)
W tym miejscu portal poprosi Cię o wstawienie avatara (zdjęcia profilowego) i cover photo/video (zdjęcia/filmu w tle). Trudność, jaką możesz tutaj napotkać, polega na: doborze zdjęć o odpowiedniej rozdzielczości i przemyślanych tak, by były spójne z komunikacją wizualną marki, czytelne oraz widoczne w całości (prawidłowo wykadrowane).
Twoje zdjęcie profilowe powinno mieć kształt kwadratu o wymiarach 600x600 px. Wówczas będziesz mieć pewność, że nie stracisz na jakości – zarówno zdjęcia, jak i wizerunku! Pamiętaj, że Facebook dodatkowo przytnie avatar na kształt koła. Dobrym pomysłem będzie więc wyśrodkowanie logo.
Wymiar cover photo to 2458x936 px. W tym przypadku każda zmiana będzie skutkować deformacją zdjęcia albo grozić utratą jego jakości. Przygotowanie zdjęcia w tym formacie może okazać się kłopotliwe. Na szczęście istnieją programy, dzięki którym profesjonalna obróbka zdjęcia staje się zadaniem wykonalnym nie tylko dla zawodowych grafików:
- Pixlr
- Canva
Jeśli dysponujesz kilkoma wersjami zdjęcia profilowego lub w tle, przetestuj każde z nich pod kątem wyświetlania się w profilu. Tutaj sytuacja wygląda inaczej niż przy skracaniu linków - możesz podmieniać avatar i cover do woli! Uważaj jednak: baw się grafiką, dopóki nie opublikujesz strony. Kiedy stanie się publiczna, wszyscy obserwatorzy będą widzieć historię zmian. A to nie przedstawi Cię w dobrym świetle.
3. Angażuj treścią!
Dobry – pomysłowy, użyteczny - to siła napędowa Twojego profilu.
- inicjuj dialog,
- wykorzystuj hasztagi,
- oznaczaj profile i osoby,
- wstawiaj emoji - z umiarem!
- angażuj społeczność poprzez konkursy,
- dziel się wiedzą i doświadczeniem,
- zwracaj uwagę na kontekst wypowiedzi,
- linkuj do strony – produktowej, bloga etc.
- dbaj o poprawność stylistyczną i gramatyczną tekstów,
- repostuj treści, które nawiązują do Twojej firmy lub o niej mówią,
- informuj o aktualnych akcjach promocyjnych (zniżki, rabaty, wyprzedaże itd.),
- nie zapominaj o silnym CTA - z ang. Call To Action, nawoływanie do działania,
- reaguj na bieżące wydarzenia - włącz do swoich działań Real Time Marketing,
· nie zapominaj o silnym CTA - z ang. Call To Action, nawoływanie do działania,
- prezentuj swoją ofertę w postach sprzedażowych (usługowych, produktowych).
4. Trzymaj rękę na pulsie – moderuj fanpage
Firmowy fanpage na Facebooku ma przede wszystkim za zadanie angażować Twoich fanów. Aktywność nie może być jednak jednostronna - jako właściciel marki musisz dać też coś od siebie.
Skrzynka odbiorcza
Priorytetem powinno być dla Ciebie szybkie reagowanie na wiadomości wpadające do skrzynki odbiorczej. Zazwyczaj są to pytania techniczne, dotyczące zakupów bądź oferty. Nikt nie odpowie na nie lepiej, niż Ty. A odpowiadać warto - Klient, który uzyskuje profesjonalną odpowiedź na swoje pytanie, czuje się wyróżniony i ważny. Co sprawia, że chętniej skorzysta z Twoich usług w przyszłości.
Trudno wymagać od siebie czy współpracowników całodobowej moderacji skrzynki. Na szczęście jest na to prosty sposób - implementacja narzędzia chatbot na Facebooku. Kiedy w weekend czy poza godzinami pracy Klient wyśle Ci wiadomość prywatną, messenger wygeneruje automatyczną odpowiedź, np. Dzień dobry! W tej chwili nie pracujemy, jednak postaramy się odpowiedzieć tak szybko, jak to możliwe. I wszyscy są zadowoleni!
Odpowiedzi na komentarze
Firma dbająca o swoich fanów monitoruje również komentarze pod postami. Zwykły lajk czy przesłanie pozdrowień ociepla Twój wizerunek i pokazuje, że zależy Ci na kontakcie z potencjalnym klientem.
Pamiętaj, by w dyskusji nie działać pochopnie i nie unosić się dumą czy gniewem. Zgodnie z zasadami:
1. Klient ma zawsze rację.
2. Nawet jeśli jej nie ma, patrz punkt pierwszy.
Facebook w służbie administratorów
Ktoś celowo szkodzi Twojej marce na Facebooku? Koniecznie zgłoś tę kwestię odpowiednim służbom. Rozważ też zablokowanie kłopotliwego użytkownika albo ukryj obraźliwe komentarze bez wiedzy ich autora.
Wysuwanie bezpodstawnych oskarżeń to jedno (te kwestie warto omówić z niezadowolonym Klientem w prywatnej konwersacji), obrażanie innych fanów i stosowanie słów powszechnie uznawanych za wulgarne - drugie. Nie stać Cię na to, by treści tego typu widniały na Twojej stronie!
Jak prowadzić firmowy fanpage na Facebooku? Wprowadź w życie, sprawdzone przez nas w praktyce, Social Media Hacks. Buduj odpowiedzialną społeczność wokół marki i konsekwentnie zwiększaj jej rozpoznawalność, by wyróżnić się w Internecie – w świadomości Klientów oraz na tle konkurencji.