Last click i inne modele atrybucji - błędy w wyborze modelu atrybucji
- Co to jest model atrybucji?
- Gdzie znajdują się dane dotyczące ustawionego modelu atrybucji?
- Modele atrybucji Google Ads
- Atrybucja ostatniego kliknięcia (Last Click)
- Atrybucja pierwszego kliknięcia (First Click)
- Atrybucja ostatniej interakcji (last interaction)
- Atrybucja pierwszej interakcji (first interaction)
- Atrybucja liniowa (Linear)
- Atrybucja oparta na danych (Data-Driven Attribution)
- Atrybucja Uwzględnienie pozycji (Position-based)
- Atrybucja Spadek udziału z upływem czasu (Time Decay)
- Błędy atrybucji (Google Ads)
- Jak wybrać (właściwy) model atrybucji?
Kampania nie działa tak dobrze, jak powinna (lub w ogóle)? Przyczynę może stanowić niewłaściwy wybór modelu atrybucji.
Długość ścieżki zakupowej zależy od zachowania Klienta, a ten z reguły wykonuje więcej interakcji z witryną — stroną internetową, sklepem internetowym — niż pojedynczą, bezpośrednią (kiedy wpisuje URL strony i przechodzi na nią, a następnie „z marszu” kupuje). Żeby nie powiedzieć: znacznie więcej.
Co to jest model atrybucji?
Użytkownik trafia na stronę internetową - sklep internetowy - po kliknięciu w reklamę wyświetlaną w sieci wyszukiwania, po kilku dniach wraca, tym razem za pośrednictwem remarketingu, a ostatecznie dokonuje zakupu, wpisując adres strony internetowej bezpośrednio w przeglądarce.
W przypadku wyżej opisanej ścieżki zakupowej
Jakie źródło odpowiada za wygenerowanie konwersji – transakcji?
To właśnie warunkuje model atrybucji: zestawu reguł wskazujących, do jakiego konkretnego źródła przypisywana jest określona konwersja. W praktyce przekłada się na ocenę skuteczności poszczególnych kanałów marketingowych, a tym samym strategii zarządzania budżetem reklamowym.
Nieprzemyślany wybór modelu atrybucji z reguły prowadzi do sytuacji, kiedy kanał domykający konwersję zostaje przeceniony, natomiast pozostałe – wspierające konwersje – otrzymują mniej środków, niż powinny.
Gdzie znajdują się dane dotyczące ustawionego modelu atrybucji?
Dane o konwersjach uzyskanych w zależności od modelu atrybucji dostępne są zarówno z poziomu Google Analytics Universal, jak i panelu reklamowego Google Ads. W pierwszym przypadku masz dostęp do analizy źródeł ruchu; przejrzystych statystyk określających, jak ważną rolę w wygenerowaniu konwersji odgrywają poszczególne źródła wejścia na witrynę, a nawet poszczególnie kampanie i grupy reklam.
W Google Analitycs raport Porównanie modeli atrybucji odnajdziesz wśród Raportów
Konwersje -> Ścieżki Wielokanałowe
W Google Ads raport pozwalający na weryfikację poszczególnych modeli atrybucji znajdziesz w zakładce Narzędzia i Ustawienia, podkategorii Pomiar skuteczności.
Na koncie reklamowym Google Ads raport Atrybucja odnajdziesz w zakładce Narzędzia i Ustawienia -> Pomiar Skuteczności -> Atrybucja
Modele atrybucji Google Ads
-
Atrybucja ostatniego kliknięcia,
-
Atrybucja pierwszego kliknięcia,
-
Atrybucja ostatniej interakcji,
-
Atrybucja pierwszej interakcji
-
Atrybucja liniowa,
-
Atrybucja oparta na danych.
-
Atrybucja Uwzględnienie pozycji,
-
Atrybucja Spadek udziału z upływem czasu,
Modele atrybucji dostępne z poziomu konta reklamowego Google Ads
Modele atrybucji dostępne z poziomu Google Analytics
-
Atrybucja ostatniego kliknięcia (Last Click)
Podstawowy i domyślnie ustawiony w Google Analytics model atrybucji, gdzie udział w konwersji przypisywany jest ostatniemu źródłu odwiedzin witryny. Last Click sprawdza się w przypadku kampanii brandowych, a także akcji specjalnych, np. w których przypadku chcemy sprawdzić, czy promocja stanowiła impuls do spontanicznych zakupów.
Odmianą atrybucji w modelu ostatnie kliknięcie jest ostatnie kliknięcie niebezpośrednie, które uwzględnione jest jedynie w Google Anatytics. Przypisuje konwersje ostatniemu źródłu na ścieżce Klienta, POD WARUNKIEM, że nie było to wejście bezpośrednie na witrynę. Na przykład: Klient przechodzi na witrynę po kliknięciu w reklamę, za kilka dni wraca – tym razem dzięki wynikom naturalnym, ale konwersję generuje dopiero po wejściu bezpośrednim. Model ostatniego kliknięcia niebezpośredniego przypisze konwersję do wyników organicznych.
Zarówno Last Click, jak i ostatnie kliknięcie niebezpośrednie udział w wygenerowaniu konwersji w całości przypisywany jest do pojedynczego źródła. Stąd ilość konwersji jest liczbą całkowitą. W przypadku pozostałych modelów atrybucji ilość ta może zawierać ułamki.
-
Atrybucja pierwszego kliknięcia (First Click)
W przeciwieństwie do ostatniego kliknięcia First Click przypisuje konwersje do pierwszego źródła wejścia na witrynę. Nawet jeśli na ścieżce konwersji pojawiły się inne źródła ruchu, przykładowo:
Użytkownik został przekierowany na witrynę po kliknięciu w reklamę produktową, następnie wyniki organiczne, to konwersja zostanie przypisana do kampanii Google Ads.
Model pierwszego kliknięcia warto stosować w kampaniach zasięgowych, gdzie priorytetem jest dotarcie do możliwie największego grona potencjalnych Klientów.
-
Atrybucja ostatniej interakcji (last interaction)
Atrybucja w modelu ostatniej interakcji, analogicznie do pierwszej, nie może być rozumiana jako synonim atrybucji ostatniego kliknięcia. Udział w konwersji przypisywany jest w całości ostatniej interakcji, czyli zarówno kliknięciom, jak i wyświetleniom reklamy.
-
Atrybucja pierwszej interakcji (first interaction)
Pierwsze kliknięcie NIE JEST tożsame z pierwszą interakcją. Nie musi, nawet nie powinno, być rozumiane jedynie jako kliknięcie; interakcją jest już samo wyświetlenie reklamy, i – w przeciwieństwie do kliknięcia – nie musi kończyć się przejściem na witrynę.
Atrybucja w modelu pierwsza interakcja dobrze działa w przypadku kampanii zasięgowych.
-
Atrybucja liniowa (Linear)
Każdemu źródłu na ścieżce konwersji przypisuje tę samą wartość. W sytuacji, kiedy ścieżka konwersji obejmuje 5 różnych źródeł, to każde z nich otrzyma 20% udziału.
Atrybucja w modelu liniowym przyda się w przypadku branży (biznesu), gdzie ścieżka zakupowa Klienta jest długa, a także w sytuacji, kiedy generujesz powtarzające się konwersje, np. subskrypcje.
-
Atrybucja oparta na danych (Data-Driven Attribution)
Dostępny jest jedynie na poziomie kampanii w sieci wyszukiwania i zakupowych. Jedyny model atrybucji, którego wdrożenie wymaga spełnienia minimalnych wymagań:
-
na koncie Google Ads:
- co najmniej 15 000 kliknięć i 600 konwersji w ciągu 30 dni.
-
na koncie Google Analytics:
- skonfigurowane śledzenie e-commerce lub cele,
- co najmniej 10 000 ścieżek w wybranym widoku raportowania,
- co najmniej 400 konwersji przy ścieżce dłuższej niż dwie interakcje.
Atrybucja, dla której podstawą są dane, analizuje wszystkie ścieżki konwersji (frazy kluczowe / grupy reklam / kampanie), porównując je za sobą. Te, które występują najczęściej, uzyskują większą wartość niż pozostałe. Co więcej, analizuje ścieżki Klientów, którzy NIE dokonali konwersji. Dzięki czemu system Google Ads jest w stanie nauczyć się, które konkretne kliknięcia (które frazy kluczowe / reklamy / kampanie) zwiększają prawdopodobieństwo konwersji, a jakie zaniżają je.
Model atrybucji oparty na danych — stosowany przy strategii automatycznego ustalania stawek czy ulepszonego CPC — dopasowuje wielkość stawki w taki sposób, by zwiększać lub zmniejszać ją w momencie, kiedy konwersja jest najbardziej... i najmniej prawdopodobna.
Przy ustalaniu wielkości udziału dla poszczególnych źródeł ruchu obecnych na ścieżce konwersji, atrybucja oparta o dane wykorzystuje tzw. wartość Shapleya. Wywodzi się z teorii gier i określa, jakiego zysku powinien spodziewać się gracz w zależności od jego średniego wkładu w wynik gry, uzyskanego przez każdą z możliwych kombinację graczy.
W przypadku omawianej atrybucji „zespół” to kliknięcia z poszczególnych źródeł, z kolei „zyskiem” są konwersje, a jej wartość — dla każdej z możliwych interakcji (punktu styku) — warunkowana jest przez wszystkie możliwe warianty ścieżki Klienta. Algorytm atrybucji opartej na danych uwzględnia kolejność, w jakiej występują poszczególne interakcje, przypisując odmienny udział każdemu etapowi ścieżki konwersji. Szczegóły metodologii wykorzystywanej przez Google Ads w przypadku atrybucji opartej na danych dostępna jest na oficjalnej stronie suportu Google.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
-
Atrybucja Uwzględnienie pozycji (Position-based)
Największą, a przy tym identyczną – 40% – wartość na ścieżce konwersji otrzymują źródła: ostatniej i pierwszej wizyty na witrynie (Last Click, First Click). Pozostałe otrzymują po 20% udziału. Jeśli przejść na witrynę docelowo było kilka, to udział w wygenerowaniu konwersji dzielony jest równomiernie; każde otrzymuje 20% dzielone przez ich ilość.
Czym model atrybucji uwzględniający pozycje różni się od modelu liniowego? Po równo rozdysponowuje udział (wyrażony w proc.) pomiędzy wszystkimi źródłami wizyt – jest taki sam dla wszystkich punktów styku.
Atrybucja w modelu pozycyjnym jest dobrym rozwiązaniem, jeśli prowadzimy działania na różnych etapach lejka sprzedażowego. Dzięki niemu obiektywnie zweryfikujemy, które kanały marketingowe najlepiej sprawdzają się na początkowych, środkowych i końcowych etapach ścieżki zakupowej Klienta.
-
Atrybucja Spadek udziału z upływem czasu (Time Decay)
Udział w konwersji dzielony jest między wszystkie źródła wizyt użytkownika na witrynie. Jednak przypisywane im wartości zależą od czasu, jaki upłynął pomiędzy wizytą z konkretnego źródła a konwersją.
Im więcej czasu minęło, tym znaczenie źródła jest mniejsze; największy udział uzyskuje ostatnia interakcja (Last Click).
Atrybucja w modelu rozkładu czasowego najlepiej funkcjonuje w przypadku spontanicznych transakcji o niedużej wartości (czyli w B2B na przykład w SaaS-ach). Nie jest dobrym wyborem przy B2C, np. branży nieruchomości, motoryzacji.
Błędy atrybucji (Google Ads)
Badając ścieżki konwersji na podstawie danych gromadzonych dzięki wybranemu modelowi atrybucji, warto pamiętać o marginesie błędów wynikających z ograniczeń Google Analytics. Na co wpływ mają pliki cookie generowane niezależnie dla każdej przeglądarki (każdego urządzenia).
Przykład:
W sytuacji, kiedy odbiorca zobaczy Twoją reklamę w trakcie przeglądania Internetu na smartfonie, informacja o interakcji z marką zostanie zapisana w ciasteczku nr 1. Jeśli potencjalny Klient używa prywatnego tabletu i przejdzie na Twoją stronę po kliknięciu w reklamę wyświetloną na daną frazę w wynikach wyszukiwania, to informacja o interakcji znajdzie się w ciasteczku nr 2. Z kolei, jeśli skontaktuje się z firmą przy pomocy formularza kontaktowego wypełnianego na służbowym laptopie, to informacja o interakcji zostanie zamknięta w ciasteczku nr 3.
Google Analytics stara się łączyć wszystkie zróżnicowane dane w spójną całość (np. dzięki logowaniu się za pomocą pojedynczego konta na różnych urządzeniach), niemniej jednak ryzykiem jest ufać mu bezgranicznie. Luki informacyjne zdarzały się, zdarzają i zdarzać będą. Szczególnie w przypadku użytkowników Apple, którzy – od premiery iOS 14.5 - stali się nieosiągalni do śledzenia za pomocą IDFA (Identyfikator Apple dla reklamodawców, odpowiednik ciasteczek).
Jak wybrać (właściwy) model atrybucji?
O wyborze modelu atrybucji powinien decydować model biznesu.
- Dla e-commerce najlepszym rozwiązaniem jest atrybucja w modelu uwzględnienie pozycji.
- Dla branży B2B charakteryzującej się długim procesem decyzyjnym atrybucja w modelu spadek udziału z upływem czasu najlepiej pokaże siłę poszczególnych kanałów marketingowych na końcowych etapach ścieżki konwersji.
- W przypadku konwersji powtarzających się regularnie (np. subskrypcje w serwisie streamingowym) atrybucja w modelu liniowym przejrzyście zaprezentuje wszystkie źródła, które odpowiadają za zakupy.
Czy kampanie, które oceniane jako nieskuteczne są takimi w rzeczywistości czy nie odkrywają istotnego udziału w konwersji – ale na etapach innych niż pierwsze, ostatnie kliknięcie? Odpowiedź znajduje się w Google Analytics, dokładnie: raporcie Porównanie modeli atrybucji. Dzięki niemu obiektywnie analizujemy nasze działania, upewniając się, że nie przepalamy budżetów bądź nie inwestujemy w rozwiązania, które przynoszą najwięcej konwersji.