Dyrektywa Omnibus - główne zmiany dla sklepów internetowych

Sklep internetowy
Dodano 12.01.2023

Czym jest dyrektywa Omnibus? Jak wpłynie na Twój sklep? Jakie obowiązki na Ciebie nakłada i jakie kary grożą Ci za ich zignorowanie? Przygotowaliśmy krótkie wyjaśnienie najbardziej palących kwestii.

 

Zmiany w prawie dla sklepów internetowych

Lata 2022/23 niosą przełomowe zmiany dla rynku e-commerce. Nowe przepisy wpłyną zarówno na Klientów, jak i managerów sklepów internetowych, ponieważ regulują kluczowe kwestie, takie jak zbieranie i przetwarzanie danych, analityka czy elementy UX. 

Obecnie oprócz dyrektywy Omnibus (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019) wchodzi w życie również dyrektywa towarowa i dyrektywa cyfrowa. 

Dyrektywa UE oznacza, że każde państwo członkowskie samodzielnie wprowadza przepisy. Brzmienie przepisów w różnych krajach UE opartych o tę samą dyrektywę może więc być różne. W Polsce akt ten ma bezpośredni wpływ na kilka ustaw:

  • Ustawa przeciw nieuczciwym praktykom rynkowym,

  • Ustawa o prawach konsumenta,

  • Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów,

  • Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług.

Omnibus już tu jest - dyrektywa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku. Przepisy już działają, ponieważ zaczęły obowiązywać bez okresu karencji. 

 

Czemu służą nowe prawa?

Beneficjentami nowych regulacji są głównie konsumenci. Przepisy w swoim założeniu mają chronić Klientów, którzy często są narażeni na nieuczciwe praktyki sprzedających. Omawiane dyrektywy wymuszają przede wszystkim transparentność, a kupujący widzi m.in.:

  • jak modyfikowana jest cena produktów?

  • jakie algorytmy wpływają na decyzje zakupowe?

  • jakie technologie wykorzystuje sklep?

  • jak wykorzystywane są dane osobowe?

  • jakie są obowiązki sprzedawcy?

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Nowe obowiązki dla sklepów internetowych

Poniżej wymieniamy elementy wynikające z nowego prawa, które wymagają wdrożenia w sklepie nowych funkcjonalności i wymuszają aktualizację regulaminu sklepu.

 

Dyrektywa Omnibus 

  • Historia cen

W myśl nowego prawa sklep ma obowiązek wyświetlania najniższej ceny produktu objętego promocją z ostatnich 30 dni.

  • Weryfikacja opinii

Klienci mają prawo do informacji o tym, jak zbierasz i weryfikujesz opinie o produktach umieszczone na stronie. Ważne: naruszeniem prawa będzie również usuwanie negatywnych opinii i zniechęcanie do ich zamieszczania.

  • Plasowanie produktów

Sklep powinien informować, jakie techniki wykorzystywane są do profilowania Klienta, co decyduje o kolejności wyświetlania produktów.

  • Profilowanie cen

Jeśli sklep wykorzystuje mechanizmy do personalizowania cen w oparciu o zachowania Klienta, to również musi o tym poinformować. 

  • Dostępność telefonicznej obsługi Klienta

Z początkiem roku 2023 wszedł w życie obowiązek udostępnienia klientom numeru telefonu, pod którym uzyskają pomoc dotyczącą działalności danego sklepu.

  • Pojęcie “platformy cyfrowej”

Pojawia się nowe pojęcie “platformy cyfrowej” odnoszące się do marketplace’ów. Za tym idą nowe definicje i obowiązki, np. konieczność ewidencji sklepów internetowych sprzedających w ramach danej platformy. 

 

Dyrektywa Towarowa

  • Czas na rozpatrzenie reklamacji

Sprzedawca zyskuje czas na rozpatrzenie reklamacji - nie musi od razu zwracać pieniędzy za oddany produkt. 

  • Ponoszenie kosztu reklamacji

Po stronie sklepu pozostanie obowiązek odbioru reklamowanego towaru i pokrycie kosztów.

  • Okres ochrony (okres reklamacji)

Czas na reklamację zostaje przedłużony z jednego do dwóch lat.

  • Zmiana prawa właściwego do rozpatrywania sporów

Zamiast Kodeksu cywilnego, zastosowanie ma Ustawa o prawach konsumentów.

 

Dyrektywa Cyfrowa

  • Sprzedaż za dane osobowe

Reguluje sprzedaż usług cyfrowych w zamian za pozyskanie danych osobowych.

  • Odpowiedzialność sprzedawcy

W razie sporu o zgodność e-produktu z umową, obowiązek udowodnienia zgodności będzie leżał po stronie sprzedawcy.

To dobry moment, żeby przypomnieć o obowiązku Consent mode, który również wynika z nowych regulacji unijnych. Więcej informacji o tym zagadnieniu znajdziesz w naszym wpisie 12 rzeczy, które musisz wiedzieć o Consent mode.

 

Dyrektywa Omnibus - kary finansowe

Omawiane przepisy niosą ze sobą wiele wyzwań - od zmiany niektórych procesów dotyczących sprzedaży i marketingu, po aktualizacje regulaminów i wypracowanie nowych funkcjonalności IT. Prawdziwym powodem obaw właścicieli i managerów są jednak dotkliwe kary finansowe. Instytucjami sprawującymi kontrolę nad respektowaniem założeń “Omnibusa” są Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Inspekcja Handlowa.

Wymiar kar nakładanych za niedostosowanie sklepu do dyrektywy:

UOKIK: 10% obrotu za ubiegły rok za:

  • niewłaściwe informowanie klientów o cenach,

  • tworzenie i rozpowszechnianie fałszywych opinii o firmach i produktach.

Inspekcja Handlowa

  • 20 tys zł za niedostosowanie się do nowych warunków prawnych, 

  • 40 tys zł jeżeli w ciągu roku e-sklep nie wprowadzi zmian i nadal będzie działał niezgodnie z przepisami.

 

Gorący czas dla sklepów internetowych

Ostatnie lata przyniosły ogromne zmiany w sferze handlu internetowego i rzeczywistości cyfrowej. RODO, Consent mode, GA4, a teraz Omnibus - to nie tylko chwytliwe buzz wordy, to zmiany, które zmieniają rzeczywistość przedsiębiorców i konsumentów e-commerce. Kwestie zgodności treści na stronie i w regulaminie sklepu z dyrektywą warto skonsultować z zaufaną kancelarią prawną. Zachęcamy do wnikliwego zgłębienia tych obszarów na własną rękę, ponieważ od właściwego ułożenia towarzyszących im procesów może zależeć przyszłość niejednego biznesu.
 

Wypełnij brief

Wypełnij brief’a i poznaj naszą ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.