Dyrektywa Omnibus - główne zmiany dla sklepów internetowych
Czym jest dyrektywa Omnibus? Jak wpłynie na Twój sklep? Jakie obowiązki na Ciebie nakłada i jakie kary grożą Ci za ich zignorowanie? Przygotowaliśmy krótkie wyjaśnienie najbardziej palących kwestii.
Zmiany w prawie dla sklepów internetowych
Lata 2022/23 niosą przełomowe zmiany dla rynku e-commerce. Nowe przepisy wpłyną zarówno na Klientów, jak i managerów sklepów internetowych, ponieważ regulują kluczowe kwestie, takie jak zbieranie i przetwarzanie danych, analityka czy elementy UX.
Obecnie oprócz dyrektywy Omnibus (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019) wchodzi w życie również dyrektywa towarowa i dyrektywa cyfrowa.
Dyrektywa UE oznacza, że każde państwo członkowskie samodzielnie wprowadza przepisy. Brzmienie przepisów w różnych krajach UE opartych o tę samą dyrektywę może więc być różne. W Polsce akt ten ma bezpośredni wpływ na kilka ustaw:
-
Ustawa przeciw nieuczciwym praktykom rynkowym,
-
Ustawa o prawach konsumenta,
-
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów,
-
Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług.
Omnibus już tu jest - dyrektywa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku. Przepisy już działają, ponieważ zaczęły obowiązywać bez okresu karencji.
Czemu służą nowe prawa?
Beneficjentami nowych regulacji są głównie konsumenci. Przepisy w swoim założeniu mają chronić Klientów, którzy często są narażeni na nieuczciwe praktyki sprzedających. Omawiane dyrektywy wymuszają przede wszystkim transparentność, a kupujący widzi m.in.:
-
jak modyfikowana jest cena produktów?
-
jakie algorytmy wpływają na decyzje zakupowe?
-
jakie technologie wykorzystuje sklep?
-
jak wykorzystywane są dane osobowe?
-
jakie są obowiązki sprzedawcy?
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Nowe obowiązki dla sklepów internetowych
Poniżej wymieniamy elementy wynikające z nowego prawa, które wymagają wdrożenia w sklepie nowych funkcjonalności i wymuszają aktualizację regulaminu sklepu.
Dyrektywa Omnibus
-
Historia cen
W myśl nowego prawa sklep ma obowiązek wyświetlania najniższej ceny produktu objętego promocją z ostatnich 30 dni.
-
Weryfikacja opinii
Klienci mają prawo do informacji o tym, jak zbierasz i weryfikujesz opinie o produktach umieszczone na stronie. Ważne: naruszeniem prawa będzie również usuwanie negatywnych opinii i zniechęcanie do ich zamieszczania.
-
Plasowanie produktów
Sklep powinien informować, jakie techniki wykorzystywane są do profilowania Klienta, co decyduje o kolejności wyświetlania produktów.
-
Profilowanie cen
Jeśli sklep wykorzystuje mechanizmy do personalizowania cen w oparciu o zachowania Klienta, to również musi o tym poinformować.
-
Dostępność telefonicznej obsługi Klienta
Z początkiem roku 2023 wszedł w życie obowiązek udostępnienia klientom numeru telefonu, pod którym uzyskają pomoc dotyczącą działalności danego sklepu.
-
Pojęcie “platformy cyfrowej”
Pojawia się nowe pojęcie “platformy cyfrowej” odnoszące się do marketplace’ów. Za tym idą nowe definicje i obowiązki, np. konieczność ewidencji sklepów internetowych sprzedających w ramach danej platformy.
Dyrektywa Towarowa
-
Czas na rozpatrzenie reklamacji
Sprzedawca zyskuje czas na rozpatrzenie reklamacji - nie musi od razu zwracać pieniędzy za oddany produkt.
-
Ponoszenie kosztu reklamacji
Po stronie sklepu pozostanie obowiązek odbioru reklamowanego towaru i pokrycie kosztów.
-
Okres ochrony (okres reklamacji)
Czas na reklamację zostaje przedłużony z jednego do dwóch lat.
-
Zmiana prawa właściwego do rozpatrywania sporów
Zamiast Kodeksu cywilnego, zastosowanie ma Ustawa o prawach konsumentów.
Dyrektywa Cyfrowa
-
Sprzedaż za dane osobowe
Reguluje sprzedaż usług cyfrowych w zamian za pozyskanie danych osobowych.
-
Odpowiedzialność sprzedawcy
W razie sporu o zgodność e-produktu z umową, obowiązek udowodnienia zgodności będzie leżał po stronie sprzedawcy.
To dobry moment, żeby przypomnieć o obowiązku Consent mode, który również wynika z nowych regulacji unijnych. Więcej informacji o tym zagadnieniu znajdziesz w naszym wpisie 12 rzeczy, które musisz wiedzieć o Consent mode.
Dyrektywa Omnibus - kary finansowe
Omawiane przepisy niosą ze sobą wiele wyzwań - od zmiany niektórych procesów dotyczących sprzedaży i marketingu, po aktualizacje regulaminów i wypracowanie nowych funkcjonalności IT. Prawdziwym powodem obaw właścicieli i managerów są jednak dotkliwe kary finansowe. Instytucjami sprawującymi kontrolę nad respektowaniem założeń “Omnibusa” są Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Inspekcja Handlowa.
Wymiar kar nakładanych za niedostosowanie sklepu do dyrektywy:
UOKIK: 10% obrotu za ubiegły rok za:
-
niewłaściwe informowanie klientów o cenach,
-
tworzenie i rozpowszechnianie fałszywych opinii o firmach i produktach.
Inspekcja Handlowa
-
20 tys zł za niedostosowanie się do nowych warunków prawnych,
-
40 tys zł jeżeli w ciągu roku e-sklep nie wprowadzi zmian i nadal będzie działał niezgodnie z przepisami.
Gorący czas dla sklepów internetowych
Ostatnie lata przyniosły ogromne zmiany w sferze handlu internetowego i rzeczywistości cyfrowej. RODO, Consent mode, GA4, a teraz Omnibus - to nie tylko chwytliwe buzz wordy, to zmiany, które zmieniają rzeczywistość przedsiębiorców i konsumentów e-commerce. Kwestie zgodności treści na stronie i w regulaminie sklepu z dyrektywą warto skonsultować z zaufaną kancelarią prawną. Zachęcamy do wnikliwego zgłębienia tych obszarów na własną rękę, ponieważ od właściwego ułożenia towarzyszących im procesów może zależeć przyszłość niejednego biznesu.