Edytowanie raportów GA4

PoradySEO / SEM
Dodano 13.09.2023

Data aktualizacji: 27.09.2023

Jak edytować istniejące raporty GA4? Czy jest możliwość dodania własnego raportu do Google Analytics 4? Sprawdź jak dostosować panel do swoich potrzeb!

Tworzenie własnych raportów i kolekcji w Google Analytics 4

Google Analytics 4 przynosi wiele innowacji względem poprzednich wersji narzędzi analitycznych. Jedną z opcji, którą znajdziemy w GA4, a nie było jej w starszej wersji, jest możliwość personalizowania panelu Analytics’a. Możemy ingerować w większość gotowych raportów, tworzyć własne wykresy od zera, a także zmieniać układ paska menu. Zanim jednak dowiesz się, jak to zrobić, zapoznaj się z nowymi funkcjami Google Analytics 4.
 

Biblioteka, czyli zbiór wszystkich raportów GA4

W “Bibliotece” znajdują się wszystkie raporty - te standardowe od Google oraz te stworzone przez nas. Znajdziemy ją w zakładce “Raporty” w lewym dolnym rogu, a po przejściu do niej pojawią nam się dwie sekcje: “Kolekcje”, które omawiamy poniżej i “Raporty”, w których znajdziemy wszystkie statystyki – te opublikowane i nieopublikowane.

 

Kolekcja to zestaw, w którym dodajemy lub usuwamy przez nas wybrane raporty. Te, które mają status “Opublikowano” wyświetlają się nam na stronie głównej w pasku menu po lewej.

Chcąc stworzyć nową kolekcję w GA4, klikamy w “Utwórz nową kolekcję”, po czym możemy wybrać pustą, bądź bazować na gotowym szablonie. Wybierając pustą, musimy ją nazwać i dodać pierwszy temat, którego zadaniem jest podział kolekcji na dodatkowe sekcje i pozwolenie nam na jej dokładniejsze uporządkowanie.

W kolejnym kroku po prawej stronie mamy możliwość wyszukania interesujących nas raportów i dodania ich do kolekcji w preferowanej przez nas kolejności.

Gdy zestaw mamy gotowy, zapisujemy go i wracając do “Biblioteki” możemy go opublikować, klikając w 3 kropki, znajdujące się w prawym górnym rogu kolekcji, a następnie wybieramy “Opublikuj”. Kolekcja w tym momencie powinna pojawić nam się w menu raportów.

 

Chcąc dodać raport do już gotowej kolekcji, klikamy w 3 kropki i wybieramy “Edytuj”. Tutaj, tak samo jak w przypadku tworzenia zestawu od zera, możemy przesunąć raport z panelu po prawej do sekcji po lewej stronie i uporządkować go w dowolnym temacie, w preferowanej przez nas kolejności.

 

Edycja raportów Google Analytics 4

Pierwszą rzeczą, jaką musimy zauważyć, jest to, że nie każdy raport możemy edytować. Zanim jednak zaczniesz sprawdzać, w co możesz ingerować, upewnij się, czy masz odpowiedni dostęp do konta Analytics. Najlepszym z możliwych dostępów jest oczywiście Administrator - masz wtedy pełny dostęp do ustawień konta. Dostęp jako Edytujący jednak wystarczy, by móc dostosowywać raporty GA4.

 

Jak edytować raporty w GA4?

W momencie kiedy jesteś już Administratorem lub Edytującym, spójrz w prawy górny róg raportu - jeśli jest tu ikona ołówka, to znaczy, że możesz go edytować. 

Obecnie nie ma możliwości edycji:

  • strony głównej,
  • raportu “Czas rzeczywisty”,
  • raportu “Ścieżka klienta do zakupu” w sekcji “Generowanie przychodu”,
  • całej sekcji “Reklamy”.

Może się to jednak z czasem zmienić, ponieważ Google wciąż zmienia funkcjonalności nowego Analytics’a.
 

Edytowanie istniejących raportów GA4

Wchodząc w widok edycji, z prawej strony pojawia nam się pasek, w którym wprowadzamy wszystkie zmiany. W zależności od rodzaju raportu będzie on wyglądał nieco inaczej, przez co nie wszędzie będziemy mogli wprowadzić tych samych modyfikacji. W raportach przeglądu możemy dodawać, usuwać lub zmieniać kolejność kart ze statystykami. Karty te prowadzą do konkretnych raportów dostępnych w panelu - w związku z tym, jeśli chcesz dodać zupełnie nową kartę, najpierw musisz utworzyć ją w raporcie, do którego ma kierować.

W raportach szczegółowych mamy więcej możliwości modyfikacji. Możemy dodać, usunąć lub zmienić kolejność wyświetlanych wymiarów, a także ustawić domyślny, według którego wyświetlają się nam dane po wejściu w raport (np. Sesja - kampania). Co jednak ważniejsze - mamy możliwość usuwania, dodawania i zmieniania kolejności wskaźników, które w danej chwili najbardziej nas interesują. Jednak na ten moment nie wszystkie dane mogą zostać dodane do raportów - są to np. koszty reklam Google Ads, zwrot z nakładów na reklamę czy kliknięcia reklam Google Ads. W przyszłości może się to jeszcze zmieni.

Kolejną rzeczą, którą możemy edytować, są filtry, które ustawiamy na podstawie wymiarów. Dzięki temu mamy możliwość utworzenia raportu, który np. przedstawia nam statystyki wyłącznie konkretnych kampanii albo wyklucza konkretną płeć czy wiek. Dalej możemy zmienić wygląd znajdujących się nad tabelą wykresów - na liniowe, słupkowe lub punktowe, albo całkiem je wyłączyć. Na samym końcu możemy utworzyć karty podsumowania, które później wykorzystamy w raportach ogólnych.

Pamiętaj - po wprowadzeniu jakiejś zmiany i kliknięciu “Zastosuj”, wyświetlany raport zmienia się, lecz nie wpływa to na panel główny. Dopiero po zapisaniu modyfikacje zostają wprowadzone w gotowych raportach. Zapisać możemy na dwa sposoby - w bieżącym raporcie lub jako nowy.

 

Tworzenie nowego raportu GA4 od zera

Jak stworzyć nowy raport w Google Analytics 4? Wygenerowanie dowolnego zestawienia danych nie jest skomplikowanym procesem. Pierwszym krokiem będzie wejście do “Biblioteki“ raportów. W sekcji zatytułowanej “Raporty” znajduje się niebieski przycisk “Utwórz nowy raport”. Klikając w niego zauważymy, że możemy stworzyć:

  • raport ogólny, czyli ten złożony z różnych kart,
  • raport szczegółowy, który składa się przede wszystkim z tabeli.

Dalej mamy możliwość wyboru pustego raportu albo edycji jednego z już utworzonych. W tej sytuacji interesuje nas opcja pierwsza.

 

W widoku tworzenia raportu znajdują się te same pola, co w przypadku edycji gotowego zestawienia. Możemy wybrać wymiary, które chcemy analizować, np. wiek, kraj, kampanie Google Ads czy model urządzenia, a także wskaźniki - użytkowników, konwersje, przychody, itp. Dalej do utworzenia są filtry i karty podsumowania. Możemy też zmienić wygląd wykresów, które wyświetlają się nad tabelą.

 

Zmiana wyglądu panelu Google Analytics 4

Dzięki kolekcjom panel główny może wyglądać zupełnie inaczej, niż standardowo stworzył go Google. Opcja ta może skrócić czas, jaki dotychczas poświęcaliśmy na wyszukiwanie odpowiednich danych i wymiarów. Co prawda na początku trzeba spędzić trochę czasu na modyfikowaniu raportów i ich zestawów, lecz na pewno warto to zrobić - dla własnej wygody i skutecznej analizy. 

Jeśli wciąż nie masz pewności jak edytować panel GA4 lub nie masz na to pomysłów, skontaktuj się z nami i powierz to w ręce profesjonalistów!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.