Google Analytics 4 - dlaczego powstał i co nam daje?

SEO / SEM
Dodano 01.12.2022

Google jakiś czas temu, wydał nową wersję najpopularniejszego narzędzia. Jak się nim posługiwać?  

Nowa wersja to oczywiście Google Analytics 4. Przeznaczona jest do pomiaru efektywności działań online. Dlaczego? Analiza jest kluczowa, aby zrozumieć potrzeby i problemy użytkowników, przeniknąć ich nastroje i dostarczyć im tego, czego potrzebują. Na jej podstawie możesz podjąć odpowiednie działania, dzięki którym zwiększysz sprzedaż i poprawić jakość ruchu na swojej witrynie lub w aplikacji. Wydawać by się mogło, że do tego celu w zupełności wystarczy Universal Analytics. Ale czy na pewno? 

 

Google Analytics 4 - co to jest?

Czym jest Google Analytics 4 (w wersji beta znany jako App + Web)? To nowe, bezpłatne narzędzie, stanowiące aktualizację wersji z 2019 roku. Pozwala zgromadzić wiedzę na temat tego, skąd pochodzą klienci i jakie działania podejmują w całym cyklu życia interakcji z firmą.  Dzięki niemu możesz lepiej zrozumieć swoich klientów w całym cyklu podróży od zdobywania po konwersję i utrzymanie. Możesz także zweryfikować, które kanały przyciągają nowe osoby. 

 

Google Analytics 4 - skąd się wziął?

Aktualizacja Google Analytics Universal wynika przede wszystkim ze zmian w zachowaniach konsumentów i zasad prywatności w Internecie. Eksperci Google doszli do wniosku, że obecne rozwiązania nie zapewniają pełnego obrazu złożoności ścieżki zakupowej współczesnego klienta.

Przykład? Internauta odnajduje produkt promowany przez płatną reklamę (na przykład buty, które chciałby kupić) i podczas przerwy w pracy, na swoim laptopie wyszukał odpowiedni sklep. Znalazł produkt, po czym wieczorem pobrał aplikację sklepu i właśnie za jej pomocą dokonał zakupu nowej pary obuwia. 

Universal Analytics oraz Firebase policzyłyby w takiej sytuacji jednego internautę jako dwóch osobnych użytkowników, a wyszukiwanie jako dwie osobne sesje, które nie są ze sobą powiązane. Natomiast marketerzy chcieli poznać wszystkie interakcje użytkownika ze stroną lub aplikacją i mieć wszystko w jednym miejscu. 

Dlatego też podstawowe pomiary ruchu stały się niewystarczające. Nowa platforma, czyli Google Analytics 4 pozwala na jednoczesne śledzenie wyników z kilku źródeł, np. ze strony internetowej oraz z Twojej aplikacji. To także możliwość jeszcze skuteczniejszego wskazywania zachowań użytkowników, bo dzięki temu  możesz patrzeć całościowo na zachowania klienta. W Google Analytics 4 możesz śledzić wszystkie usługi z poziomu jednego wspólnego widoku.

 

Google Analytics 4 i Google Analytics 3 -  5 różnic

GA4 niesie ze sobą szereg istotnych zmian względem poprzedniej wersji, czyli GA3, dzięki którym dane analityczne są dokładniejsze. Oto one: 

  1. Ochrona danych osobowych - polityka prywatności jest większym priorytetem, a co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników. Google Analytics 4 opiera się tylko na zdarzeniach, które użytkownik wykonuje w interakcji ze stroną. To rozwiązanie ma chronić platformę przed zmianami w międzynarodowej polityce RODO.  

  2. Bardziej precyzyjna identyfikacja użytkowników - GA4 wykorzystuje trzy parametry User ID, Google Signals oraz identyfikator urządzenia.

  3. Skoncentrowanie na zdarzeniach - lepiej sprecyzowane pomiary oparte na bezpośredniej interakcji ze stroną lub aplikacją, pozwalają skupić się na faktycznych działaniach, co w konsekwencji umożliwia późniejszą optymalizację witryny lub aplikacji tak, by była jak najlepiej dostosowana do obecnych i przyszłych użytkowników, a także pod kątem treści, które można do nich kierować.  

  4. Strumienie danych - GA 4 wykorzystuje Aplikację na IOS, Aplikację na Androida i Sieć. Pozwalają one monitorować nie tylko kilka usług jednocześnie, ale także dane od konkretnego użytkownika, a nie od urządzenia. 

  5. Bardziej intuicyjny interfejs.

 

Google Analytics 4 - nowe funkcje i możliwości

Ochrona danych osobowych

Twórcy nowego narzędzia wzięli pod uwagę politykę prywatności, zwiększając tym samym bezpieczeństwo użytkowników. W związku z tym, że pliki cookies są powoli wycofywane, Google Analytics 4 opiera się tylko na zdarzeniach, które użytkownik wykonuje w interakcji ze stroną. Co istotne twórcy zaprojektowali nowe narzędzie tak, by chronić platformę przed przyszłymi znacznymi zmianami, które mogą wynikać z RODO. 

Dodatkowo nowa wersja Google Analytics została wzbogacona o ciekawy feature – opcję szybkiego usunięcia określonych danych należących do użytkowników. To odpowiedź na zmieniające się przepisy w poszczególnych krajach. W ten sposób nie będzie konieczności przeprowadzania zmian w systemie, a nowe usługi Google Analytics będą mogły dłużej funkcjonować w obecnej formie. 

 

Identyfikacja użytkowników

W GA 4 identyfikacja użytkowników jest dobrze rozwinięta. Wykorzystuje trzy parametry, czyli:

  • User ID - można go używać do pomiaru doświadczeń użytkownika na różnych urządzeniach. Jednak aby wszystko dobrze działało, musisz konsekwentnie i na trwale przypisać identyfikatory użytkownikom oraz dołączyć je do danych przesyłanych do Analytics. 

  • Google Signals - ta funkcja wykorzystuje dane pochodzące od użytkowników zalogowanych w Google. Jeśli rekordy z Google Signals są dostępne, GA 4  łączy zgromadzone dane o zdarzeniach wywołanych przez użytkowników z kontami Google zalogowanych użytkowników, którzy zgodzili się na udostępnianie takich informacji. 

  • Identyfikator urządzenia - platforma może także wykorzystywać identyfikator urządzenia jako przestrzeń tożsamości. W przypadku witryn identyfikator urządzenia pobiera informacje z identyfikatora klienta. 


 

Metryki predykcyjne

Metryki predykcyjne? Tak, to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii machine learningu, oraz odpowiedniej ilości zebranych danych. Pomaga to w dotarciu do użytkowników o  największym prawdopodobieństwie wykonania oczekiwanej czynności, np. zakupu produktu. Funkcja ta została napisana w oparciu o listy marketingowe osób, które wykazują prawdopodobieństwo realizacji celu zakupowego w ciągu najbliższych 7 dni. Dane służą do analizy oraz do tworzenia list odbiorców prognozowanych, do których możesz skierować swoje reklamy. 

 

Rozbudowane raporty GA4

Nowa wersja panelu została podzielona na cztery sekcje:

  • Cykl życia – pomaga poznać każdy etap ścieżki klienta od pozyskania po utrzymanie. Znajdziesz w nim dane różne od informacji o użytkownikach, które możesz znaleźć w kolekcji Użytkownicy. Dzięki tym raportom możesz dowiedzieć się, jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny lub aplikacji. 

  • Użytkownik – w tej sekcji znajdziesz między innymi raporty zawierające dane demograficzne, co znacząco ułatwia klasyfikowanie użytkowników według wieku, lokalizacji, języka, płci oraz ich zainteresowań określonych na podstawie przeglądanych stron i zakupów internetowych. Dzięki nim zgromadzisz wiedzę  o tym, jakich technologii używają odbiorcy Twoich witryn, tego jak docierają do Twoich treści i jak z nich korzystają. Możesz także odpowiednio dostosowywać witrynę i aplikację oraz planować ich rozwój. 

  • Zdarzenia – zapewnia pomiar odrębnych interakcji użytkowników w witrynie i w aplikacji. Obejmuje np. wczytywanie strony, kliknięcia w link oraz dokonanie zakupu. Pomaga także grupować zdarzenia i dzielić je. 

  • Analiza – czyli zestaw funkcji, które korzystają z systemów uczących się oraz z konfigurowanych warunków, tak aby pomagać w interpretowaniu danych i planowaniu działań na ich podstawie. Dostarcza dwóch rodzajów statystyk –  zautomatyzowanych oraz niestandardowych.  

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Google Analytics 4 - zmiana na lepsze, ale niepozbawiona wad

Wprowadzenie Google Analytics 4 bez wątpienia otwiera szereg nowych możliwości, jednakże narzędzie to nie jest pozbawione wad. Czego trzeba się spodziewać?  

  1. Istnieje ryzyko utraty danych. Nie ma możliwości automatycznego przeniesienia danych z UA/360 do GA4. Jeśli nie zostaną przeniesione ręcznie, po prostu zostaną utracone. Może się zdarzyć, że nagle będziesz mieć tysiące tagów do przeniesienia. 

  2. Wymagająca adaptacja do nowego środowiska (nowa struktura właściwości, inna architektura menu i nawigacja). 

  3. Inne tagi analityczne i marketingowe niż w Universal Analytics.

  4. Instalacja i konfiguracja jest czasochłonna.

  5. Ograniczone dane e-commerce w widoku raportowania. 

  6. Limity wymiarów niestandardowych w Google Analytics 4.

  7. Brak niestandardowego grupowania kanałów w Google Analytics 4. Zamiast tego marketerzy mogą korzystać z domyślnych grupowań kanałów, jednak to rozwiązanie nie jest optymalne.

Wprowadzenie Google Analytics 4 niesie ze sobą wiele możliwości. Przede wszystkim pomaga dokonywać lepszej analizy zachowań konsumentów w sieci, co jest kluczowe z punktu widzenia marketerów. Nie jest pozbawiony wad, jednak w świetle nowych badań rynku, jego wprowadzenie wydaje się konieczne i nieuniknione. Jeśli potrzebujesz porad dotyczących nowych funkcji, zgłoś się do nas, specjaliści od wdrażania narzędzi analitycznych z przyjemnością Ci pomogą.  

 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.