
Google Analytics 4 - dlaczego powstał i co nam daje?
Google wprowadził niedawno nową odsłonę swojego najpopularniejszego narzędzia analitycznego – Google Analytics 4. To zaawansowane rozwiązanie stworzono z myślą o skutecznym pomiarze efektywności działań online. Dlaczego warto się nim zainteresować?
Analityka internetowa pozwala zrozumieć potrzeby i zachowania użytkowników, a także odpowiedzieć na ich oczekiwania, co może przełożyć się na wyższą sprzedaż i lepszy ruch na stronie lub w aplikacji. Wydawać by się mogło, że do tego celu w zupełności wystarczyłby stary dobry Universal Analytics. Ale czy na pewno?
Google Analytics 4 - co to jest?
Google Analytics 4 to nowoczesna platforma analityczna firmy Google, która umożliwia kompleksowe śledzenie i analizę zachowań użytkowników na stronach internetowych i w aplikacjach, wykorzystując model oparty na zdarzeniach zamiast sesji.
Główny panel Google Analytics 4
Google Analytics 4 pozwala zgromadzić wiedzę na temat tego, skąd pochodzą klienci i jakie działania podejmują w całym cyklu życia interakcji z firmą. Dzięki niemu możesz lepiej zrozumieć swoich klientów w całym cyklu podróży od zdobywania po konwersję i utrzymanie. Możesz także zweryfikować, które kanały przyciągają nowe osoby!
Google Analytics 4 – skąd się wziął?
Aktualizacja Google Analytics Universal wynika przede wszystkim ze zmian w zachowaniach konsumentów i zasad prywatności w Internecie. Eksperci Google doszli do wniosku, że obecne rozwiązania nie zapewniają pełnego obrazu złożoności ścieżki zakupowej współczesnego klienta.
Przykład:
Internauta odnajduje produkt promowany przez płatną reklamę (na przykład buty, które chciałby kupić) i podczas przerwy w pracy, na swoim laptopie wyszukał odpowiedni sklep. Znalazł produkt, po czym wieczorem pobrał aplikację sklepu i właśnie za jej pomocą dokonał zakupu nowej pary obuwia.
Universal Analytics oraz Firebase policzyłyby w takiej sytuacji jednego internautę jako dwóch osobnych użytkowników, a wyszukiwanie jako dwie osobne sesje, które nie są ze sobą powiązane. Natomiast marketerzy chcieli poznać wszystkie interakcje użytkownika ze stroną lub aplikacją i mieć wszystko w jednym miejscu.
Zobacz także: Last click i inne modele atrybucji w systemach Google
Dlatego też podstawowe pomiary ruchu stały się niewystarczające. Nowa platforma, czyli Google Analytics 4 pozwala na jednoczesne śledzenie wyników z kilku źródeł, np. ze strony internetowej oraz z Twojej aplikacji.
To także możliwość jeszcze skuteczniejszego wskazywania zachowań użytkowników, bo dzięki temu możesz patrzeć całościowo na zachowania klienta. W Google Analytics 4 możesz śledzić wszystkie usługi z poziomu jednego wspólnego widoku.
Polecamy wpis: Modelowanie konwersji Google - Co to jest i czemu służy?
Google Analytics 4 a Universal – 5 różnic
GA4 niesie ze sobą szereg istotnych zmian względem poprzedniej wersji, czyli Universal, dzięki którym dane analityczne są dokładniejsze. Oto one:
-
Ochrona danych osobowych – polityka prywatności jest większym priorytetem, a co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników. Google Analytics 4 opiera się tylko na zdarzeniach, które użytkownik wykonuje w interakcji ze stroną. To rozwiązanie ma chronić platformę przed zmianami w międzynarodowej polityce RODO.
-
Bardziej precyzyjna identyfikacja użytkowników – GA4 wykorzystuje trzy parametry User ID, Google Signals oraz identyfikator urządzenia.
-
Skoncentrowanie na zdarzeniach – lepiej sprecyzowane pomiary oparte na bezpośredniej interakcji ze stroną lub aplikacją, pozwalają skupić się na faktycznych działaniach, co w konsekwencji umożliwia późniejszą optymalizację witryny lub aplikacji tak, by była jak najlepiej dostosowana do obecnych i przyszłych użytkowników, a także pod kątem treści, które można do nich kierować.
-
Strumienie danych – GA 4 wykorzystuje Aplikację na IOS, Aplikację na Androida i Sieć. Pozwalają one monitorować nie tylko kilka usług jednocześnie, ale także dane od konkretnego użytkownika, a nie od urządzenia.
-
Bardziej intuicyjny interfejs.
Nowe funkcje Google Analytics 4
Co nowego wprowadza GA4? Podpowiadamy!
Ochrona danych osobowych
Twórcy nowego narzędzia wzięli pod uwagę politykę prywatności, zwiększając tym samym bezpieczeństwo użytkowników. W związku z tym, że pliki cookies są powoli wycofywane, Google Analytics 4 opiera się tylko na zdarzeniach, które użytkownik wykonuje w interakcji ze stroną. Co istotne twórcy zaprojektowali nowe narzędzie tak, by chronić platformę przed przyszłymi znacznymi zmianami, które mogą wynikać z RODO.
Zobacz też: 12 rzeczy, które musisz wiedzieć o Consent Mode
Dodatkowo nowa wersja Google Analytics została wzbogacona o ciekawą funkcję – opcję szybkiego usunięcia określonych danych należących do użytkowników. To odpowiedź na zmieniające się przepisy w poszczególnych krajach.
W ten sposób nie będzie konieczności przeprowadzania zmian w systemie, a nowe usługi Google Analytics będą mogły dłużej funkcjonować w obecnej formie.
Identyfikacja użytkowników
W Google Analytics 4 identyfikacja użytkowników jest dobrze rozwinięta. Wykorzystuje trzy parametry, czyli:
-
User ID – można go używać do pomiaru doświadczeń użytkownika na różnych urządzeniach. Jednak aby wszystko dobrze działało, musisz konsekwentnie i na trwale przypisać identyfikatory użytkownikom oraz dołączyć je do danych przesyłanych do Analytics.
-
Google Signals – ta funkcja wykorzystuje dane pochodzące od użytkowników zalogowanych w Google. Jeśli rekordy z Google Signals są dostępne, Google Analytics 4 łączy zgromadzone dane o zdarzeniach wywołanych przez użytkowników z kontami Google zalogowanych użytkowników, którzy zgodzili się na udostępnianie takich informacji.
-
Identyfikator urządzenia – platforma może także wykorzystywać identyfikator urządzenia jako przestrzeń tożsamości. W przypadku witryn identyfikator urządzenia pobiera informacje z identyfikatora klienta.
Metryki predykcyjne
Metryki predykcyjne? Tak, to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii machine learningu, oraz odpowiedniej ilości zebranych danych. Pomaga to w dotarciu do użytkowników o największym prawdopodobieństwie wykonania oczekiwanej czynności, np. zakupu produktu.
Funkcja ta została napisana w oparciu o listy marketingowe osób, które wykazują prawdopodobieństwo realizacji celu zakupowego w ciągu najbliższych 7 dni. Dane służą do analizy oraz do tworzenia list odbiorców prognozowanych, do których możesz skierować swoje reklamy online.
Rozbudowane raporty Google Analytics 4
W raportach Google Analytics 4 (GA4) można wyróżnić sekcje, które odpowiadają różnym celom analitycznym i umożliwiają szczegółową analizę danych. W kontekście wymienionych kategorii — cele biznesowe, cykl życia, użytkownik i analiza kampanii — poniżej opisano, co może być zawarte w tych obszarach.
Cele biznesowe
Sekcja ta odpowiada na pytania związane z realizacją kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla biznesu. W GA4 można monitorować:
- Konwersje – śledzenie kluczowych akcji użytkowników, takich jak zakupy, wypełnienie formularza czy rejestracje.
- Przychody – analiza wartości transakcji w e-commerce oraz ich wpływ na przychody.
- Zaangażowanie użytkowników – wskaźniki takie jak liczba aktywnych użytkowników, czas interakcji z treściami czy ilość odsłon.
- Wskaźniki retencji – sprawdzanie, ile użytkowników wraca na stronę lub aplikację po pierwszej wizycie.
Cykl życia
W tej sekcji raporty przedstawiają pełny proces interakcji użytkowników z witryną lub aplikacją:
- Pozyskanie użytkowników (Acquisition) – informacje o źródłach ruchu (kampanie, kanały, urządzenia), które przyciągnęły użytkowników.
- Zaangażowanie (Engagement) – dane o interakcjach, np. wyświetleniach stron, czasach trwania sesji czy realizacji zdarzeń.
- Monetyzacja (Monetization) – szczegóły dotyczące przychodów, np. transakcji w e-commerce, subskrypcji czy zakupów w aplikacji.
- Retencja (Retention) – raporty o powracających użytkownikach i ich zachowaniach w dłuższej perspektywie.
Użytkownik
Sekcja ta skupia się na charakterystyce i zachowaniach użytkowników:
- Dane demograficzne – informacje o wieku, płci, lokalizacji czy języku użytkowników.
- Technologie – dane o używanych urządzeniach, przeglądarkach czy systemach operacyjnych.
- Segmentacja użytkowników – możliwość tworzenia grup na podstawie zachowań, źródeł ruchu czy innych cech.
- Raporty User Explorer – analiza indywidualnych ścieżek użytkowników w witrynie lub aplikacji.
Analiza kampanii
Ta sekcja koncentruje się na skuteczności działań marketingowych:
- Analiza kampanii Google Ads (według kampanii)
- Analiza kampanii Facebook Ads (według kampanii)
Każda z tych sekcji jest dostosowana do różnych aspektów analizy, co umożliwia kompleksowe śledzenie wyników i dostosowanie strategii biznesowej do potrzeb użytkowników.
Wprowadzenie Google Analytics 4 niesie ze sobą wiele możliwości. Przede wszystkim pomaga dokonywać lepszej analizy zachowań konsumentów w sieci, co jest kluczowe z punktu widzenia marketerów. Nie jest pozbawiony wad, jednak w świetle nowych badań rynku, jego wprowadzenie wydaje się konieczne i nieuniknione. Jeśli potrzebujesz porad dotyczących nowych funkcji, zgłoś się do nas, specjaliści od wdrażania narzędzi analitycznych z przyjemnością Ci pomogą.
Źródła:
https://support.google.com/analytics/answer/10089681?hl=pl
https://skillshop.docebosaas.com/learn/courses/8108/get-started-using-google-analytics