Estymacja wyników SEO – jak przewidywać efekt pozycjonowania?
- Estymacja SEO krok po kroku
- 1. Pozyskaj listę słów kluczowych, liczbę wyszukiwań i aktualną pozycję
- 2. Pozyskaj aktualne informacje o CTR dla pozycji w wynikach wyszukiwania
- 3. Pomnóż wolumen wyszukań z obecnych pozycji przez CTR
- 4. Oszacuj, w jakim stopniu działania SEO wpłyną na wzrost pozycji danych słów kluczowych
- 5. Określ średni współczynnik konwersji oraz średnią wartość konwersji
- 6. Oblicz zysk na podstawie wzrostów z estymacji SEO
- Wizualizacja estymacji SEO
- Czy już wiesz, jak szacować wynik SEO?
Czy można przewidzieć efekt pozycjonowania? Oszacowanie wzrostu widoczności w wyszukiwarkach nigdy nie będzie w stu procentach dokładne. Wynika to z prostego faktu, że na widoczność wpływa bardzo wiele czynników, które pozostają niezależne od działań specjalisty SEO.
Istnieją jednak metody na uzyskanie wyników bardzo zbliżonych do stanu faktycznego. W tym artykule przedstawię, w jaki sposób można przewidzieć efekt SEO na podstawie danych historycznych witryny i wiedzy o zachowaniach użytkowników sieci. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, jak realistycznie prognozować wyniki pozycjoonwania i unikniesz składania obietnic bez pokrycia!
Estymacja SEO krok po kroku
Aby oszacować efekt pozycjonowania, musisz mieć dostęp do kilku narzędzi, takich jak:
- Senuto, Ahrefs lub podobne – do pozyskania listy słów kluczowych, na które strona jest obecnie widoczna w wynikach wyszukiwania
- Excel, Google Sheets lub podobne – do przeprowadzenia obliczeń
- Power BI, biblioteka Python pandas i numpy, wykresy Excel lub podobne – do wizualizacji danych (dla zaawansowanych)
1. Pozyskaj listę słów kluczowych, liczbę wyszukiwań i aktualną pozycję
Za pomocą narzędzia Senuto, Ahrefs (lub innego, do którego masz dostęp), wyeksportuj listę słów kluczowych, na które strona internetowa jest obecnie widoczna. Wybierz przede wszystkim te słowa, które są najistotniejsze dla pozycjonowanej witryny. Możesz pominąć mniej istotne frazy, na przykład zapytania z długim ogonem, które mają bardzo niską liczbę wyszukiwań i ograniczony potencjał konwersji.
Danymi, których potrzebujesz z eksportu, są:
- słowa kluczowe
- średnia liczba wyszukiwań miesięcznie
- aktualna pozycja w wynikach wyszukiwania
Po zebraniu danych uporządkuj je w arkuszu kalkulacyjnym, aby mieć pełny obraz sytuacji startowej. Na tym etapie powinieneś przygotować trzy kolumny.
Słowo kluczowe |
Średnia liczba wyszukiwań miesięcznie |
Aktualna pozycja |
Fraza 1 |
1900 |
6 |
Fraza 2 |
1800 |
8 |
Fraza 3 |
2500 |
4 |
Fraza … |
… |
… |
2. Pozyskaj aktualne informacje o CTR dla pozycji w wynikach wyszukiwania
Kolejnym krokiem jest wykorzystanie wiedzy o zachowaniach użytkowników. Do obliczeń potrzebujemy CTR wyników wyszukiwania Google.
Niestety nie mamy oficjalnych danych o prawdziwych współczynnikach kliknięć w zależności od pozycji w SERP. Uzyskane wartości CTR różnią się w zależności od podmiotu, który przeprowadzał badania, jednak dane te są do siebie dość zbliżone.
Znaczenie ma także branża, rynek, i wiele innych czynników decydujących o zachowaniach internautów.
Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na CTR dla pozycji od 1 do 20, ponieważ to one mają największy wpływ na widoczność i generowanie ruchu organicznego. Pozycje od 21 do 50 mają znikomy wpływ na konwersję i mogą być pominięte w analizie.
W 2024 roku, popularność zdobyło badanie smartinsights.com, gdzie współczynnik klikalności osiąga następujące wartości:
Pozycja w SERP |
CTR |
Pozycja 1 |
39,8% |
Pozycja 2 |
18,7% |
Pozycja 3 |
10,2% |
Pozycja 4 |
7,2% |
Pozycja 5 |
5,1% |
Pozycja 6 |
4,4% |
Pozycja 7 |
3,0% |
Pozycja 8 |
2,1% |
Pozycja 9 |
1,9% |
Pozycja 10 |
1,6% |
Pozycja 11 |
1,5% |
Pozycja 12 |
1,3% |
Pozycja 13 |
1,2% |
Pozycja 14 |
1,0% |
Pozycja 15 |
0,9% |
Pozycja 16 |
0,7% |
Pozycja 17 |
0,6% |
Pozycja 18 |
0,4% |
Pozycja 19 |
0,3% |
Pozycja 20 |
0,1% |
3. Pomnóż wolumen wyszukań z obecnych pozycji przez CTR
Czas dodać nowe kolumny do naszej tabeli z listą słów kluczowych. Na tym etapie należy obliczyć szacowany ruch na stronie z danej frazy, bazując na CTR aktualnej pozycji. W tym celu należy pomnożyć wartości z kolumny “Średnia liczba wyszukań miesięcznie” przez “CTR”.
Słowo kluczowe |
Średnia liczba wyszukiwań miesięcznie |
Aktualna pozycja |
CTR |
Szacowany ruch na stronie (miesięcznie) |
Fraza 1 |
1900 |
6 |
4,4% |
84 |
Fraza 2 |
1800 |
8 |
2,1% |
38 |
Fraza 3 |
2500 |
4 |
10,2% |
255 |
Fraza … |
… |
… |
… |
… |
Już na tym etapie możesz zweryfikować, czy szacowany ruch na stronie pokrywa się z realnymi danymi. W tym celu możesz sprawdzić dane w raporcie widoczności Google Search Console.
Jeśli wyniki się nie pokrywają, spróbuj ustalić które pola wymagają modyfikacji. Wprowadź zmiany, jeśli szacunkowe wartości wydają się zbyt wysokie lub nierealistyczne. Takie działanie pomoże Ci dokładniej oszacować efekt pozycjonowania!
4. Oszacuj, w jakim stopniu działania SEO wpłyną na wzrost pozycji danych słów kluczowych
Dokonując oceny, określ realne efekty, jakie Twoje działania SEO mogą przynieść dla najważniejszych fraz. Zdecyduj, o ile wzrosną pozycje słów kluczowych, na których się skupisz. Zachowaj przy tym zdroworozsądkowy i realistyczny punkt widzenia!
Estymacje opierają się na wielu zmiennych i założeniach, dlatego istotne jest, aby zdawać sobie sprawę, że przedstawiane wartości odnoszą się do aktualnych warunków i mogą ulegać zmianie. Wyniki nie stanowią gwarancji osiągnięcia konkretnych pozycji, lecz obrazują potencjalny kierunek wzrostu.
Dodaj nowe kolumny do arkusza, w których podasz nową, szacowaną pozycję frazy po optymalizacji, nowy CTR (zgodny z nową pozycją) oraz nowy szacowany ruch na stronie. Możesz dodać też kolumnę wzrostów, gdzie obliczysz różnicę między szacowanym ruchem a obecnym.
Słowo kluczowe |
Średnia liczba wyszukiwań |
Aktualna pozycja |
Aktualny CTR |
Szacowany ruch na stronie |
Nowa pozycja |
Nowy CTR |
Nowy szacowany ruch na stronie |
Wzrost |
Fraza 1 |
1900 |
6 |
4,4% |
84 |
3 |
10,2% |
194 |
110 |
Fraza 2 |
1800 |
8 |
2,1% |
38 |
3 |
10,2% |
184 |
146 |
Fraza 3 |
2500 |
4 |
10,2% |
255 |
2 |
18,7% |
468 |
213 |
Fraza … |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Opisana w ten sposób tabela pozwoli określić, o ile wzrośnie ruch na stronie dla najważniejszych fraz kluczowych, jeżeli uda się wypracować założone pozycje.
Pamiętaj, że w tabeli nie uwzględniono czasu na osiągnięcie nowych pozycji. Aby go określić, musisz użyć już swojego doświadczenia. Znaczenie ma także konkurencyjność fraz kluczowych. Przy ostrożnych szacunkach, możesz przyjąć, że tabela przedstawia efekt po roku pracy specjalisty SEO. Im wyższe pozycje chcesz osiągnąć, tym więcej czasu będziesz potrzebować.
Upewnij się, że szacowana wartość miesięcznego ruchu na stronie jest rozsądna. Jeśli wydaje Ci się zawyżona (na przykład 10 razy więcej ruchu w trzy miesiące), przyjmij nieco mniej odważne założenia co do wzrostu pozycji.
5. Określ średni współczynnik konwersji oraz średnią wartość konwersji
Estymacje SEO mogą dotyczyć czegoś więcej niż tylko ruchu z wyszukiwarki. Zakładając, że znasz średni współczynnik konwersji danego biznesu oraz średnią wartość konwersji, będziesz mógł oszacować zysk po osiągnięciu założonych pozycji! Takie dane uzyskasz bezpośrednio od klienta, dla którego prowadzisz analizę, lub w panelu strony internetowej. Do obliczeń możesz też przyjąć dane pochodzące z Google Analytics.
6. Oblicz zysk na podstawie wzrostów z estymacji SEO
Załóżmy, że dla strony udało się pozyskać 469 nowych wejść z wyszukiwarki Google. Z innych źródeł wiemy natomiast, że współczynnik konwersji wynosi 3%. Oznacza to, że wyszukiwarka zapewni 14 nowych zamówień lub leadów.
W przypadku sklepów internetowych, możemy łatwo uwzględnić też średnią wartość konwersji. Zakładając, że wynosi ona 70 zł, to przy 14 konwersjach wzrost pozycji zapewni dodatkowe 980 zł każdego miesiąca!
Wizualizacja estymacji SEO
Do wykonania wizualizacji będziesz potrzebować nieco innych danych. Aby zaprezentować, jak zwizualizować dane, posłużyłem się inną metodą estymacji. Konieczne będzie uzyskanie informacji o widoczności na przestrzeni kilku miesięcy. To pozwoli Ci wyznaczyć linię trendu i zrealizować model predykcyjny.
Jako przykład zaprezentuję Ci, w jaki sposób oszacowałem wzrost widoczności agencji marketingowej FEB.
1. Eksport danych z Ahrefs
Pierwszym krokiem był eksport danych o widoczności na przestrzeni ostatnich dwóch lat z Ahrefs.
Do obliczeń potrzebowałem tylko trzech kolumn. Zawierają one takie informacje jak data, średni ruch organiczny oraz liczbę słów kluczowych na pozycji 1-10.
2. Wykres punktowy i krzywa regresji
Dla słów kluczowych i średniego ruchu organicznego utworzyłem wykres punktowy. Następnie za pomocą funkcji arkusza kalkulacyjnego wyznaczyłem krzywą regresji liniowej i wyświetliłem jej równanie.
3. Obliczenie wartości zgodnych z krzywą regresji i tempa przyrostu fraz w TOP 10
W kolejnym kroku do arkusza dodałem równanie, które przyjmując za X liczbę słów w TOP 10 oblicza szacowaną wartość ruchu organicznego. Wynik równania był dla mnie zadowalający i wystarczająco zbliżony do realnych wartości, więc nie usuwałem odstających danych.
Następnie wyznaczyłem średnie tempo przyrostu fraz. Założyłem, że tempo prac przy stronie będzie utrzymywać się na tym samym poziomie, co do tej pory. Efektem pracy jest stały wzrost pozycji, więc średni przyrost fraz w TOP 10 jest wymiernym wskaźnikiem rozwoju.
Na podstawie średniego tempa przyrostu fraz wyznaczyłem, o ile wzrośnie ich liczba w ciągu kilku kolejnych miesięcy. Te liczby stały się nowymi wartościami x do funkcji liniowej regresji. Estymację wykonano w lipcu 2024, więc realny ruch organiczny nie był jeszcze znany.
4. Porównanie wyników predykcji ze stanem rzeczywistym
W grudniu 2024, ruch organiczny witryny wynosił 8228 – wynik jest więc bardzo zbliżony do obliczeń sprzed pół roku wcześniej (8056).
5. Wizualizacja za pomocą wybranej metody
Poprawne dane zebrane na przestrzeni kilku miesięcy można następnie zwizualizować za pomocą preferowanej przez siebie metody. Możesz wykorzystać na przykład biblioteki Python – takie rozwiązanie zaleca Ahrefs w swoim poradniku: https://ahrefs.com/blog/seo-forecasting/
Metoda opisana w podlinkowanym poradniku przyjmuje scenariusz pozytywny, negatywny oraz uśredniony do wyznaczenia potencjalnej przestrzeni dalszego rozwoju widoczności strony. Następnie tworzy wykres liniowy na podstawie obliczonych przez program wartości.
W moim przypadku, gdy szacowane wartości są już znane, a nie obliczane przez program, wystarczy zastosować zwykły wykres liniowy. W tym celu zaznaczyłem kolumny z datą i szacowaną wartością ruchu organicznego, a następnie wykorzystałem funkcje arkusza do opracowania wykresu.
Efekt podobny do wykresu z Ahrefs można uzyskać tworząc dwie nowe kolumny – z wartościami optymistycznymi i pesymistycznymi, a następnie dołożyć je do wykresu jako nowa seria danych.
Czy już wiesz, jak szacować wynik SEO?
Jak widzisz, precyzyjna estymacja efektów SEO to nie magia, lecz skrupulatna analiza danych i znajomość mechanizmów wyszukiwarek. Choć nigdy nie uzyskamy 100% pewności co do przyszłych wyników, zastosowanie opisanych metod pozwala zbliżyć się do realnych wartości. Wykorzystanie danych historycznych, analizowanie CTR, prognozowanie wzrostu pozycji i kalkulacja ruchu organicznego to kluczowe kroki w drodze do efektywnego prognozowania.
Warto pamiętać, że każda strona i każda branża są inne – dlatego tak ważne jest indywidualne podejście i realistyczne oczekiwania. Dzięki odpowiednim narzędziom oraz doświadczeniu można uniknąć składania obietnic bez pokrycia i rzetelnie oszacować potencjalne korzyści wynikające z działań SEO!
Autor artykułu
Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO