Czym jest SEO?

Dodano 23.04.2024

SEO – (z ang. Search Engine Optimization) to nic innego, jak optymalizacja stron internetowych pod kątem silnika wyszukiwarek. W większości przypadków mówi się o optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarki Google.

 

Na czym polega SEO?

Najprościej mówiąc, SEO to działania prowadzące do osiągnięcia przez dany serwis internetowy możliwie najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwarek. Nie jest jednak możliwe, by strona pojawiała się na wszystkie frazy szukane przez użytkowników – zadaniem specjalisty SEO jest wybranie takich fraz, które pokryją się z intencją użytkownika i wykorzystanie ich w optymalny sposób w treści witryny. Wybrane frazy powinny jednocześnie pomóc osiągnąć cel biznesowy właściciela strony. 

Jeżeli witryna powstała w celu sprzedaży rowerów, nie będzie widoczna dla ludzi zainteresowanych kupnem butów do biegania. Witryna będzie konkurować jednak z innymi stronami oferującymi możliwość zamówienia rowerów. To, na którą stronę zdecyduje się wejść użytkownik, w dużej mierze zależy od tego, która strona pojawi mu się jako pierwsza po wyszukaniu interesującej frazy w swojej wyszukiwarce. 

Oczywiście działania SEO to dużo więcej niż tylko słowa kluczowe. Znaczenie ma także poprawność działania całej strony, zgodność z obowiązującymi przepisami i ogólne doświadczenie użytkownika.

 

Jak dzieli się SEO?

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych składa się z dwóch podstawowych czynników:

  • Działania na stronie (on-site) – Treść, poprawność działania, doświadczenia użytkownika
  • Działania poza stroną (off-site) – Link building, media społecznościowe, marketing szeptany

Jak widać, działania specjalisty nie kończą się na samej stronie internetowej. To również sporo działań poza witryną, które często widać dopiero przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi. Obie części działań SEO mają wpływ na ostateczną pozycję w wyszukiwarce i wymagają uwagi ekspertów.

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Która wyszukiwarka ma największy wpływ na SEO?

W Polsce i na świecie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, dlatego proces optymalizacji odbywa się w oparciu o wytyczne dostarczane przez giganta z Mountain View. Popularność zaczynają zdobywać także inne wyszukiwarki, które oferują funkcje niedostępne w Google.

Najlepszym przykładem może być wyszukiwarka Bing od Microsoftu, która wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do udzielania odpowiedzi na pytania użytkowników. Wysokie zainteresowanie tą usługą wskazuje, że jest to kierunek, w którym będą zmierzać także inne wyszukiwarki. W takiej sytuacji specjaliści SEO będą musieli się do nich dostosować.

SEO koncentruje się przede wszystkim na użytkownikach, jako że umożliwia im szybkie odnalezienie pożądanych treści. Webmasterzy, na podstawie cyklicznie aktualizowanych standardów Google, podnoszą jakość serwisów internetowych. W efekcie stają się one przyjazne zarówno internautom, jak i silnikom wyszukiwarek.

Tę wzajemną zależność dobrze widać na przykładzie jednego z parametrów optymalizacji, tj. wagi strony. Ciężar odnosi się w tym przypadku do ilości pobieranych danych i wykonywanych skryptów. Im jest lżejsza (lepiej zoptymalizowana), tym szybciej działa. Dla odbiorcy oznacza to, że szybciej odnajdzie poszukiwane informacje, dla Google – wydajniejsze gospodarowanie dostępną przestrzenią przeznaczoną na archiwizację stron www. Brzmi to abstrakcyjnie, gdyby pod uwagę wziąć pojedynczą stronę. Jednak, myśląc globalnie, skala problemu może być naprawdę duża.

SEO a pozycjonowanie

W zakresie marketingu w wyszukiwarkach internetowych definicją, którą warto znać na równi z SEO, jest pozycjonowanie. Czym różnią się między sobą?

Pozycjonowanie, choć często utożsamiane z SEO, jest nieco szerszym terminem. Odnosi się do szeregu strategii stosowanych w celu zwiększenia widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania - nie tylko za pomocą optymalizacji dla wyszukiwarek, ale także za pomocą innych metod, takich jak reklamy, marketing społecznościowy i wiele innych.

Z drugiej strony, SEO skupia się wyłącznie na optymalizacji strony internetowej w taki sposób, aby była ona łatwiejsza do indeksowania przez wyszukiwarki, a także, aby była bardziej atrakcyjna dla użytkowników. To obejmuje zarówno optymalizację na stronie (taką jak używanie odpowiednich słów kluczowych, tworzenie wysokiej jakości treści, upewnianie się, że strona jest łatwa do nawigacji) jak i poza stroną (takie jak budowanie linków do strony z innych stron internetowych). SEO jest więc podzbiorem działań, jakie można prowadzić w ramach pozycjonowania.

 

Czy można pozycjonować strony?

Google zarabia przede wszystkim na reklamach, które wyświetlane są najwyżej w wynikach wyszukiwania. Wniosek nasuwa się sam: „Chcesz być pierwszy? Zapłać! W przeciwnym razie, optymalizuj stronę”.

Ta metoda pozycjonowania jest jak najbardziej akceptowalna. Nie każdy chce jednak płacić za pozycjonowanie oparte o reklamy, które działają tak długo, jak pozwala na to budżet. Właśnie wtedy przydają się działania SEO.

Sama optymalizacja stron on-site to za mało, dlatego do określania rankingu stron internetowych dodano wiele dodatkowych czynników, na przykład profil linków. Ich pozyskiwanie wchodzi w zakres SEO, czyli również pozycjonowania.

Wpływanie na niektóre czynniki rankingowe jest odbierane przez niektórych jako nieuczciwa praktyka, stąd wątpliwość, czy można pozycjonować strony. W rzeczywistości jednak prowadzenie działań związanych z pozycjonowaniem jest powszechną metodą, stosowaną przez większość skutecznych sklepów internetowych. Trzeba to jednak robić mądrze, z uwagą skupioną na użytkowniku.

 

Kwestią budzącą wątpliwości w poprawności działań SEO jest budowanie profilu linków domeny. Algorytm Google docenia strony, do których kierują linki z zaufanych miejsc w sieci. W rozumieniu przeglądarki duża liczba linków przychodzących ze sprawdzonych witryn sprawia, że i strona docelowa jest godna zaufania.

W takiej sytuacji zaczyna się ona pojawiać w wynikach wyszukiwania zdecydowanie wyżej od innych witryn, które dopiero zaczynają walczyć o uznanie Google. Warto jednak pamiętać, że są to działania automatyczne – żaden człowiek nie decyduje manualnie o pozycji strony w Google.

Zdobywanie backlinków staje się więc sposobem na manipulowanie algorytmem wyszukiwarki, a takich metod jest zdecydowanie więcej. Skuteczne działania SEO to takie, które bazują na znajomości działania wyszukiwarki i realnie wpływają na kształtowanie pozycji strony.

Znaczenie ma także tematyka obu witryn - zaufanie w jednej branży nie gwarantuje zaufania w każdym temacie. Jeżeli linki pomagają użytkownikom dotrzeć do poszukiwanych treści nie wychodząc poza zakres ich zainteresowań, stają się jeszcze bardziej wartościowe.

Choć Google zniechęca do pozyskiwania backlinków w sposób nienaturalny, wiele metod nie jest obecnie szkodliwych dla wyszukiwarek. Zdobywanie linków z zaufanych witryn jest procesem powszechnie znanym właścicielom dużych stron internetowych, dlatego ostrożnie decydują się na odsyłanie do innych domen.

Specjalista SEO może zdecydować się na współpracę z właścicielem innej strony w celu pozyskania linka, ale wymaga to już bezpośredniego kontaktu z człowiekiem odpowiedzialnym za te kwestie. Jest to bardzo czasochłonne, dlatego częściej pozycjonowanie opiera się o zakup linków poprzez dedykowane platformy sprzedażowe.

Każda witryna oferująca możliwość umieszczenia linka do zewnętrznej domeny ustala swoją stawkę w zależności od zaufania, które posiada. Określa również wytyczne, które specjalista SEO musi spełnić, by uzyskać upragniony link. Najczęściej wiąże się to z dostarczeniem wysokiej jakości artykułu tematycznego. W ten sposób obie domeny mogą się dalej rozwijać. Unikać należy za to nic niewnoszących linków, które można uznać za zwykły spam.

 

SEO dotyczy wszystkich stron w internecie – również Twojej

Można zrezygnować z SEO poprzez blokowanie robotów Google (tak, aby nie mogły jej indeksować, tj. wyświetlać w naturalnych wynikach wyszukiwania). Należy jednak znać konsekwencje. Najbardziej dotkliwą jest rezygnacja z obszernego źródła potencjalnych klientów.

 

Masz pytania i chciałbyś, aby twoja strona pojawiła się w topowych wynikach wyszukiwania?
Zapraszamy do kontaktu.

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.