Google Signals. Co to jest i jakie korzyści przynosi?
Personalizacja reklam i ścieżka konwersji w aspekcie cross-device to dwa pojęcia, które leżą u podstaw Google Signals - funkcji, którą odnajdziesz Google Analytics 4. Dlaczego warto ją włączyć (i jak to zrobić)?
Myśląc o analizie internetowej, do niedawna mówiliśmy Universal Analytics. Sęk w tym, że fundamentalne narzędzie Google pozwalające na – między innymi – weryfikację skuteczności prowadzonych działań marketingowych przestało odpowiadać na potrzeby marketerów związanych z projektowaniem ścieżki konwersji w kontekście cross-device.
Dlaczego?
Dotychczas zbieranie danych o użytkownikach było możliwe dzięki plikom cookies, czyli klasycznym "ciasteczkom" zapisywanym w przeglądarce i przypisanym do konkretnego urządzenia – nie człowieka. W rezultacie, kiedy dany użytkownik wchodził na witrynę po kilka razy, a przy tym korzystał z różnych przeglądarek, Analytics identyfikował go jako kilka niezależnych osób. Identycznie działał, jeśli użytkownik odwiedzał witrynę z poziomu różnych urządzeń, np. smartfona, tabletu, laptopa.
Rzeczywisty obraz ścieżki konwersji był zaburzony: raporty cross-device prezentowały jedynie dane przybliżone, które z reguły nie odzwierciedlały realnych trendów w zachowaniu użytkowników.
Jak działa Google Signals?
Dziś myśląc o analizie internetowej, mówimy o Google Analytics 4 koncentrującym się stricte na współczesnym użytkowniku, który na co dzień swobodnie przełącza się pomiędzy m.in. komórką, tabletem a komputerem.
Algorytm, na którego podstawie działa Google Signals, porównuje w czasie rzeczywistym dane zebrane przez przeglądarkę z tymi, jakie zbiera Google Analytics. Kiedy zachowanie użytkownika – według danych dostarczonych przez witrynę – jest spójne z danymi GA4, jest on identyfikowany jako ta sama osoba i w ten sposób raportowany.
Należy tu zaznaczyć, iż wszystkie dane gromadzone dzięki (aktywnej) funkcji Signals są anonimowe i agregowane; maksymalnie przez 26 miesięcy. Oznacza to, że wgląd do nich możliwy jest dopiero po zebraniu ich w wystarczającej ilości - gwarantującej nierozpoznawalność użytkowników. Dzięki temu Google nie wchodzi w konflikt z polityką RODO.
O analityce internetowej w kontekście ochrony prywatności użytkownika przeczytasz również w artykule:
MODELOWANIE KONWERSJI GOOGLE - CO TO JEST I CZEMU SŁUŻY?
Sposób korzystania z danych pochodzących z Signals również jest określony: nie można na ich podstawie budować raportów niestandardowych ani eksportować ich do BigQuerry.
Praktyczne korzyści Google Signals
Z jakimi korzyściami wiąże się aktywowanie Google Signals? Zapoznaj się z obszerną listą benefitów!
Optymalizacja ścieżki na podstawie danych cross-device
W raportach Google Signals odnajdziemy szczegółowe dane o Klientach korzystających z różnych urządzeń, w tym:
- ścieżki urządzeń:
- kroki na ścieżce,
- kroki przed konwersją lub po konwersji,
- pokrywanie się urządzeń:
- pokrywanie się urządzeń,
- użytkownicy według urządzenia,
- urządzenia, kanały pozyskiwania:
- nowi użytkownicy według kanału,
- nowi użytkownicy według kanału w czasie.
Dzięki włączonej funkcji Google Signals, a precyzyjniej — wykorzystywanego przez niego mechanizmu reklamowego ID (z ang. advertising ID) przypisanego indywidualnie do urządzenia mobilnego — Google Analytics jest w stanie dokładnie identyfikować UŻYTKOWNIKÓW w zależności od urządzenia. Co więcej - może segmentować ich w zależności od, między innymi:
- danych demograficznych,
- zainteresowań (w tym intencji zakupowych),
- aktywności na witrynie (historia przeglądania).
Analiza raportów zróżnicowanych grup odbiorców w kontekście cross-device umożliwia przemyślaną optymalizację zaprojektowanej ścieżki zakupowej — dla każdego urządzenia — poprzez dostosowywanie jej do rzeczywistych preferencji użytkowników.
Personalizacja reklam w Google Signals
Google Signals działa na podstawie zaakceptowanej przez użytkownika funkcji Personalizacji reklam. W rezultacie umożliwia trafne dostosowanie ich treści, zarówno pod kątem kreacji graficznych, jak i przekazów, do określonych preferencji poszczególnych grup odbiorców.
Maksymalizacja efektywności kampanii reklamowych
Dostęp do danych umożliwiających poznanie i zrozumienie realnej ścieżki zakupowej w rzeczywistości cross-device pozwala na precyzyjne wyodrębnienie kanałów konwertujących najlepiej. Co za tym idzie — weryfikację skuteczności dotychczasowej strategii działań marketingowych.
Skoncentrowanie kampanii reklamowych na najskuteczniejszych kanałach konwersji pozwala minimalizować koszty ich prowadzenia. Przede wszystkim poprzez eliminowanie zbędnych wydatków i wykluczenia emisji reklam w miejscach, które nie przynoszą zysku. Zaoszczędzony budżet można z kolei przeznaczyć na inwestycję w kanały, które dotychczas nie były uwzględniane w działaniach marketingowych, ale ze względu na potencjał sprzedażowy warte są przetestowania.
Jeszcze lepsze targetowanie remarketingu dzięki Google Signals
Dane z raportów uzyskiwanych dzięki Google Signals można z powodzeniem wykorzystać w kampaniach skoncentrowanych na ponownej aktywizacji użytkowników, którzy w przeszłości weszli co najmniej raz w interakcję z marką - w zależności od urządzenia, z jakiego wówczas korzystali.
Jak włączyć Google Signals?
- Zaloguj się na swoim koncie Google Analytics 4,
- Przejdź do zakładki Administracja,
- W kolumnie Usługa kliknij Ustawienia danych,
- Kliknij Zbieranie danych,
- Przesuń suwak w prawo - dzięki temu włączysz funkcję Signals,
- Zaakceptuj regulamin.
Akceptacja regulaminu oznacza potwierdzenie o informowaniu użytkowników o wykorzystywaniu Google Signals, a także - cytując zapis z Google Analytics 4 - uzyskanie od użytkowników niezbędnych zgód i uprawnień w zakresie zbierania i przetwarzania ich danych, w tym zgody na powiązanie takich danych ze zbieranymi przez Google Analytics informacjami o wizytach w mojej witrynie lub aplikacji.
Google Signals i gromadzone dzięki niemu dane sesji pochodzące z witryn i aplikacji to użyteczna funkcja Google Analytics 4 maksymalizująca efektywność kampanii reklamowych w drodze poznania rzeczywistej ścieżki konwersji. Jak wykorzystać ją z korzyścią dla Twojego biznesu? Porozmawiajmy!