Google Signals. Co to jest i jakie korzyści przynosi?

PoradyMarketing Automation
Dodano 18.10.2023

Personalizacja reklam i ścieżka konwersji w aspekcie cross-device to dwa pojęcia, które leżą u podstaw Google Signals -  funkcji, którą odnajdziesz Google Analytics 4. Dlaczego warto ją włączyć (i jak to zrobić)?

Myśląc o analizie internetowej, do niedawna mówiliśmy Universal Analytics. Sęk w tym, że fundamentalne narzędzie Google pozwalające na – między innymi – weryfikację skuteczności prowadzonych działań marketingowych przestało odpowiadać na potrzeby marketerów związanych z projektowaniem ścieżki konwersji w kontekście cross-device. 

Dlaczego?

Dotychczas zbieranie danych o użytkownikach było możliwe dzięki plikom cookies, czyli klasycznym "ciasteczkom" zapisywanym w przeglądarce i przypisanym do konkretnego urządzenia – nie człowieka. W rezultacie, kiedy dany użytkownik wchodził na witrynę po kilka razy, a przy tym korzystał z różnych przeglądarek, Analytics identyfikował go jako kilka niezależnych osób. Identycznie działał, jeśli użytkownik odwiedzał witrynę z poziomu różnych urządzeń, np. smartfona, tabletu, laptopa.

Rzeczywisty obraz ścieżki konwersji był zaburzony: raporty cross-device prezentowały jedynie dane przybliżone, które z reguły nie odzwierciedlały realnych trendów w zachowaniu użytkowników.

 

Jak działa Google Signals?

Dziś myśląc o analizie internetowej, mówimy o Google Analytics 4 koncentrującym się stricte na współczesnym użytkowniku, który na co dzień swobodnie przełącza się pomiędzy m.in. komórką, tabletem a komputerem.

Algorytm, na którego podstawie działa Google Signals, porównuje w czasie rzeczywistym dane zebrane przez przeglądarkę z tymi, jakie zbiera Google Analytics. Kiedy zachowanie użytkownika – według danych dostarczonych przez witrynę – jest spójne z danymi GA4, jest on identyfikowany jako ta sama osoba i w ten sposób raportowany.

Należy tu zaznaczyć, iż wszystkie dane gromadzone dzięki (aktywnej) funkcji Signals są anonimowe i agregowane; maksymalnie przez 26 miesięcy. Oznacza to, że wgląd do nich możliwy jest dopiero po zebraniu ich w wystarczającej ilości - gwarantującej nierozpoznawalność użytkowników. Dzięki temu Google nie wchodzi w konflikt z polityką RODO. 

 

O analityce internetowej w kontekście ochrony prywatności użytkownika przeczytasz również w artykule:  

MODELOWANIE KONWERSJI GOOGLE - CO TO JEST I CZEMU SŁUŻY?
 

Sposób korzystania z danych pochodzących z Signals również jest określony: nie można na ich podstawie budować raportów niestandardowych ani eksportować ich do BigQuerry.

 

Praktyczne korzyści Google Signals

Z jakimi korzyściami wiąże się aktywowanie Google Signals? Zapoznaj się z obszerną listą benefitów!

 

Optymalizacja ścieżki na podstawie danych cross-device

W raportach Google Signals odnajdziemy szczegółowe dane o Klientach korzystających z różnych urządzeń, w tym:

  • ścieżki urządzeń:
    • kroki na ścieżce, 
    • kroki przed konwersją lub po konwersji,
  • pokrywanie się urządzeń:
  • pokrywanie się urządzeń, 
  • użytkownicy według urządzenia,
  • urządzenia, kanały pozyskiwania:
    • nowi użytkownicy według kanału,
    • nowi użytkownicy według kanału w czasie.

Dzięki włączonej funkcji Google Signals, a precyzyjniej — wykorzystywanego przez niego mechanizmu reklamowego ID (z ang. advertising ID) przypisanego indywidualnie do urządzenia mobilnego — Google Analytics jest w stanie dokładnie identyfikować UŻYTKOWNIKÓW w zależności od urządzenia. Co więcej - może segmentować ich w zależności od, między innymi: 

  • danych demograficznych,
  • zainteresowań (w tym intencji zakupowych),
  • aktywności na witrynie (historia przeglądania).

Analiza raportów zróżnicowanych grup odbiorców w kontekście cross-device umożliwia przemyślaną optymalizację zaprojektowanej ścieżki zakupowej — dla każdego urządzenia — poprzez dostosowywanie jej do rzeczywistych preferencji użytkowników.

 

Personalizacja reklam w Google Signals

Google Signals działa na podstawie zaakceptowanej przez użytkownika funkcji Personalizacji reklam. W rezultacie umożliwia trafne dostosowanie ich treści, zarówno pod kątem kreacji graficznych, jak i przekazów, do określonych preferencji poszczególnych grup odbiorców.

 

Maksymalizacja efektywności kampanii reklamowych

Dostęp do danych umożliwiających poznanie i zrozumienie realnej ścieżki zakupowej w rzeczywistości cross-device pozwala na precyzyjne wyodrębnienie kanałów konwertujących najlepiej. Co za tym idzie — weryfikację skuteczności dotychczasowej strategii działań marketingowych. 

Skoncentrowanie kampanii reklamowych na najskuteczniejszych kanałach konwersji pozwala minimalizować koszty ich prowadzenia. Przede wszystkim poprzez eliminowanie zbędnych wydatków i wykluczenia emisji reklam w miejscach, które nie przynoszą zysku. Zaoszczędzony budżet można z kolei przeznaczyć na inwestycję w kanały, które dotychczas nie były uwzględniane w działaniach marketingowych, ale ze względu na potencjał sprzedażowy warte są przetestowania.

 

Jeszcze lepsze targetowanie remarketingu dzięki Google Signals

Dane z raportów uzyskiwanych dzięki Google Signals można z powodzeniem wykorzystać w kampaniach skoncentrowanych na ponownej aktywizacji użytkowników, którzy w przeszłości weszli co najmniej raz w interakcję z marką - w zależności od urządzenia, z jakiego wówczas korzystali.

 

Jak włączyć Google Signals?

  1. Zaloguj się na swoim koncie Google Analytics 4,
  2. Przejdź do zakładki Administracja,
  3. W kolumnie Usługa kliknij Ustawienia danych,
  4. Kliknij Zbieranie danych,
  5. Przesuń suwak w prawo - dzięki temu włączysz funkcję Signals,
  6. Zaakceptuj regulamin.

Akceptacja regulaminu oznacza potwierdzenie o informowaniu użytkowników o wykorzystywaniu Google Signals, a także - cytując zapis z Google Analytics 4 -  uzyskanie od użytkowników niezbędnych zgód i uprawnień w zakresie zbierania i przetwarzania ich danych, w tym zgody na powiązanie takich danych ze zbieranymi przez Google Analytics informacjami o wizytach w mojej witrynie lub aplikacji.

 

Google Signals i gromadzone dzięki niemu dane sesji pochodzące z witryn i aplikacji to użyteczna funkcja Google Analytics 4 maksymalizująca efektywność kampanii reklamowych w drodze poznania rzeczywistej ścieżki konwersji. Jak wykorzystać ją z korzyścią dla Twojego biznesu? Porozmawiajmy!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.