Google Signals. Co to jest i jakie korzyści przynosi?
Data aktualizacji 23.07.2024
Personalizacja reklam i ścieżka konwersji w aspekcie cross-device to dwa pojęcia, które leżą u podstaw Google Signals - funkcji, którą odnajdziesz Google Analytics 4. Dlaczego warto ją włączyć (i jak to zrobić)?
Myśląc o analizie internetowej, do niedawna mówiliśmy Universal Analytics. Sęk w tym, że fundamentalne narzędzie Google pozwalające na – między innymi – weryfikację skuteczności prowadzonych działań marketingowych przestało odpowiadać na potrzeby marketerów związanych z projektowaniem ścieżki konwersji w kontekście cross-device.
Dlaczego?
Dotychczas zbieranie danych o użytkownikach było możliwe dzięki plikom cookies, czyli klasycznym "ciasteczkom" zapisywanym w przeglądarce i przypisanym do konkretnego urządzenia – nie człowieka. W rezultacie, kiedy dany użytkownik wchodził na witrynę po kilka razy, a przy tym korzystał z różnych przeglądarek, Analytics identyfikował go jako kilka niezależnych osób. Identycznie działał, jeśli użytkownik odwiedzał witrynę z poziomu różnych urządzeń, np. smartfona, tabletu, laptopa.
Rzeczywisty obraz ścieżki konwersji był zaburzony: raporty cross-device prezentowały jedynie dane przybliżone, które z reguły nie odzwierciedlały realnych trendów w zachowaniu użytkowników.
Czym jest Google Signals?
Google Signals to funkcja w ramach Google Analytics, która gromadzi dane sesji pochodzące z witryn i aplikacji, powiązane z użytkownikami zalogowanymi na konta Google, którzy mają włączoną personalizację reklam. Dzięki temu Google może śledzić aktywność użytkowników na różnych urządzeniach.
Jak działa Google Signals?
Dziś myśląc o analizie internetowej, mówimy o Google Analytics 4 koncentrującym się stricte na współczesnym użytkowniku, który na co dzień swobodnie przełącza się pomiędzy m.in. komórką, tabletem a komputerem.
Algorytm, na którego podstawie działa Google Signals, porównuje w czasie rzeczywistym dane zebrane przez przeglądarkę z tymi, jakie zbiera Google Analytics. Kiedy zachowanie użytkownika – według danych dostarczonych przez witrynę – jest spójne z danymi GA4, jest on identyfikowany jako ta sama osoba i w ten sposób raportowany.
Należy tu zaznaczyć, iż wszystkie dane gromadzone dzięki (aktywnej) funkcji Signals są anonimowe i agregowane; maksymalnie przez 26 miesięcy. Oznacza to, że wgląd do nich możliwy jest dopiero po zebraniu ich w wystarczającej ilości - gwarantującej nierozpoznawalność użytkowników. Dzięki temu Google nie wchodzi w konflikt z polityką RODO.
O analityce internetowej w kontekście ochrony prywatności użytkownika przeczytasz również w artykule:
MODELOWANIE KONWERSJI GOOGLE - CO TO JEST I CZEMU SŁUŻY?
Sposób korzystania z danych pochodzących z Signals również jest określony: nie można na ich podstawie budować raportów niestandardowych ani eksportować ich do BigQuerry.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Praktyczne korzyści Google Signals
Z jakimi korzyściami wiąże się aktywowanie Google Signals? Zapoznaj się z obszerną listą benefitów!
Optymalizacja ścieżki na podstawie danych cross-device
W raportach Google Signals odnajdziemy szczegółowe dane o Klientach korzystających z różnych urządzeń, w tym:
- ścieżki urządzeń:
- kroki na ścieżce,
- kroki przed konwersją lub po konwersji,
- pokrywanie się urządzeń:
- pokrywanie się urządzeń,
- użytkownicy według urządzenia,
- urządzenia, kanały pozyskiwania:
- nowi użytkownicy według kanału,
- nowi użytkownicy według kanału w czasie.
Dzięki włączonej funkcji Google Signals, a precyzyjniej — wykorzystywanego przez niego mechanizmu reklamowego ID (z ang. advertising ID) przypisanego indywidualnie do urządzenia mobilnego — Google Analytics jest w stanie dokładnie identyfikować UŻYTKOWNIKÓW w zależności od urządzenia. Co więcej - może segmentować ich w zależności od, między innymi:
- danych demograficznych,
- zainteresowań (w tym intencji zakupowych),
- aktywności na witrynie (historia przeglądania).
Analiza raportów zróżnicowanych grup odbiorców w kontekście cross-device umożliwia przemyślaną optymalizację zaprojektowanej ścieżki zakupowej – dla każdego urządzenia – poprzez dostosowywanie jej do rzeczywistych preferencji użytkowników.
Personalizacja reklam w Google Signals
Google Signals działa na podstawie zaakceptowanej przez użytkownika funkcji Personalizacji reklam. W rezultacie umożliwia trafne dostosowanie ich treści, zarówno pod kątem kreacji graficznych, jak i przekazów, do określonych preferencji poszczególnych grup odbiorców.
Maksymalizacja efektywności kampanii reklamowych
Dostęp do danych umożliwiających poznanie i zrozumienie realnej ścieżki zakupowej w rzeczywistości cross-device pozwala na precyzyjne wyodrębnienie kanałów konwertujących najlepiej. Co za tym idzie – weryfikację skuteczności dotychczasowej strategii działań marketingowych.
Skoncentrowanie kampanii reklamowych na najskuteczniejszych kanałach konwersji pozwala minimalizować koszty ich prowadzenia. Przede wszystkim poprzez eliminowanie zbędnych wydatków i wykluczenia emisji reklam w miejscach, które nie przynoszą zysku. Zaoszczędzony budżet można z kolei przeznaczyć na inwestycję w kanały, które dotychczas nie były uwzględniane w działaniach marketingowych, ale ze względu na potencjał sprzedażowy warte są przetestowania.
Jeszcze lepsze targetowanie remarketingu dzięki Google Signals
Dane z raportów uzyskiwanych dzięki Google Signals można z powodzeniem wykorzystać w kampaniach skoncentrowanych na ponownej aktywizacji użytkowników, którzy w przeszłości weszli co najmniej raz w interakcję z marką - w zależności od urządzenia, z jakiego wówczas korzystali.
Jak włączyć Google Signals?
- Zaloguj się na swoim koncie Google Analytics 4,
- Przejdź do zakładki Administracja,
- W kolumnie Usługa kliknij Ustawienia danych,
- Kliknij Zbieranie danych,
- Przesuń suwak w prawo - dzięki temu włączysz funkcję Signals,
- Zaakceptuj regulamin.
Akceptacja regulaminu oznacza potwierdzenie o informowaniu użytkowników o wykorzystywaniu Google Signals, a także – cytując zapis z Google Analytics 4 – uzyskanie od użytkowników niezbędnych zgód i uprawnień w zakresie zbierania i przetwarzania ich danych, w tym zgody na powiązanie takich danych ze zbieranymi przez Google Analytics informacjami o wizytach w mojej witrynie lub aplikacji.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Google Signals umożliwia tworzenie kampanii remarketingowych, które docierają do użytkowników na różnych urządzeniach. Na przykład, jeśli użytkownik odwiedził Twoją stronę na komputerze, możesz wyświetlić mu reklamę na jego smartfonie.
- Dane zebrane dzięki Google Signals pozwalają na śledzenie konwersji, które miały miejsce na różnych urządzeniach. Na przykład, jeśli użytkownik kliknął reklamę na jednym urządzeniu, ale dokonał zakupu na innym, Google Signals umożliwia połączenie tych zdarzeń i lepsze zrozumienie ścieżki zakupowej klienta.
- Dzięki Google Signals analizy w Google Analytics stają się bardziej precyzyjne. Możesz uzyskać lepszy wgląd w zachowania użytkowników na różnych urządzeniach, co pozwala na lepsze dostosowanie strategii marketingowych.
Google Signals i gromadzone dzięki niemu dane sesji pochodzące z witryn i aplikacji to użyteczna funkcja Google Analytics 4 maksymalizująca efektywność kampanii reklamowych w drodze poznania rzeczywistej ścieżki konwersji. Jak wykorzystać ją z korzyścią dla Twojego biznesu? Porozmawiajmy!