Jak przygotować content plan pod SEO? Strategia i narzędzia

Dodano 06.09.2023

Data aktualizacji: 27.09.2023

Jak stworzyć skuteczny content plan w kontekście pozycjonowania i z jakich narzędzi skorzystać, aby wycisnąć jak najwięcej efektów w jak najkrótszym czasie? Sprawdź nasze sprawdzone sposoby!

 

Co to jest content plan?

Content plan (z ang. plan treści) to narzędzie marketingowe, które pomaga w organizacji, planowaniu i śledzeniu publikacji treści w różnych kanałach komunikacji. Jest to szczegółowy harmonogram, który zawiera informacje na temat tego, co, kiedy i gdzie ma zostać opublikowane. Planowanie publikacji ma na celu regularne dostarczanie odbiorcom jakościowych treści, które przełożą się na rozpoznawalność i renomę marki. Najczęściej content plan tyczy się opracowywania i publikacji artykułów blogowych na stronie internetowej. 

 

Content plan pod SEO

W procesie pozycjonowania i optymalizacji strony, plan treści zajmuje często kluczowe i strategiczne miejsce - zarówno z perspektywy specjalisty SEO, jak i copywritera. W odniesieniu do SEO, content plan będzie oznaczał tworzenie i publikowanie treści, które zoptymalizowane pod wymogi wyszukiwarek internetowych pomogą zwiększyć widoczność strony, poprawią ruch organiczny i wygenerują leady, pod postacią których często kryją się transakcje i przychody.

Tworzenie jakościowych treści pozwoli też zyskać autorytet w danej branży. Zwiększanie parametrów EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness i Trust, czyli z ang. doświadczenie, kompetencje, wiarygodność i zaufanie) ma teraz kluczowe znaczenie w kontekście zdobywania wyższych pozycji w Google. Algorytmy wyszukiwarki oceniają kto i w jakim celu tworzy dane treści. Stosowanie się do opracowanego content planu i przejrzystość działań to niemal gwarancja sukcesu!

Brzmi całkiem prosto i zrozumiale, prawda? Ale jak tworzyć treści, które - po pierwsze - będą ciekawe dla użytkownika, - po drugie - dobrze oceniane przez Google, - i po trzecie - nie będą setną kopią artykułów Twojej konkurencji, która na temat cudownych właściwości babki lancetowatej napisała już wszystko, co możliwe? 

I właśnie wtedy wchodzi on - cały na pomarańczowo - content plan!
 

Strategia vs realizacja - podstawy tworzenia content planu pod SEO

Content plan czy strategia - co jest (i powinno być) pierwsze? Według naszej wizji realizacyjnej - najpierw planuj, potem działaj! 

Strategia powinna odzwierciedlać Twój cel - to, co za pomocą treści chcesz osiągnąć. Na tym etapie możesz zaproponować KPI, wskazać miejsce (lub wynik), do którego aspirujesz i…przejść do tworzenia content planu, zawierającego elementy umożliwiające wykonanie celu obranego przez zespół marketingowy.

 

Z czego powinien składać się plan treści SEO?

Dobry content plan powinien składać się z kilku filarów, do których - w razie takiej konieczności - możemy dodawać kolejne odnogi, tworząc specjalistyczny plan treści, dostosowany do charakteru i branży (Twojej lub klienta).

Plan treści pod SEO może być tworzony w cyklach tygodniowych, miesięcznych lub kwartalnych. Z założenia powinien obejmować:

  • research słów kluczowych, które chcesz pozycjonować i które mają generować ruch na pozycjonowaną stronę,
  • harmonogram publikacji treści, dostosowany do specyfiki branży, możliwości tworzenia unikalnego contentu i Twoich odbiorców,
  • grupę odbiorców Twoich treści, która pomoże wybrać tematy oraz język, odpowiedni dla klientów i czytelników,
  • analizę konkurencji, która w perspektywie planu treści pod SEO jest niezwykle ważnym elementem działań,
  • gotową listę tematów, którą wraz z wytycznymi do realizacji  możesz przekazać do działu content marketingu.

Warto wziąć pod uwagę przede wszystkim swoje możliwości. Nie warto zakładać planu, na który zabraknie zasobów do zrealizowania. 

 

Wskazówka od zespołu SEO: pamiętaj o tym, że mniej nie znaczy gorzej! John Mueller - doświadczony i ceniony na całym świecie ekspert i pracownik Google - w jednej ze swoich wypowiedzi przyznał, że to nie ilość a jakość publikacji blogowych ma dla wyszukiwarki największe znaczenie. Zaznacza również, że częste publikacje mogą być sztucznie generowane i wypełnione oczywistymi treściami, a tych udoskonalane wciąż algorytmy na pewno nie będą premiować.

 

Sposoby na przygotowanie content planu pod SEO są różne - ilu specjalistów, tyle metod i opinii. Możesz wybrać metodę klasyczną i - poniekąd na ,,piechotę” zbudować plan treści na kartce lub arkuszu Word, możesz również skorzystać z narzędzi marketingowych, które odpowiednio ,,nakierowane” wyzwolą z Twojego planu naprawdę kreatywne i ciekawe treści. 

 

Przygotowanie content planu wymaga dokładnej analizy konkurencji na wielu płaszczyznach. Każda branża poświęca wiele zasobów na badanie rynku, by w dalszym ciągu rozwijać swoją działalność. Uważna obserwacja działań innych marek pomoże wyciągnąć wnioski i opracować skuteczny plan treści. Na co zwrócić uwagę przy analizowaniu konkurencji? Przede wszystkim:

  • częstotliwość publikacji,
  • daty publikacji,
  • kanały publikacji,
  • wykorzystywane słowa kluczowe,
  • content gap (z ang. luki w treściach), czyli frazy związane z tematyką projektu, na które nie pojawia się konkurencja.

Do opracowywania planu należy podejść jednak z rozwagą. Przed stworzeniem harmonogramu, należy upewnić się, że:

  • wszystkie frazy są zgodne z przyjętym przekazem strategii marketingowej,
  • wszystkie zaplanowane treści będą przydatne dla odbiorców,
  • zaplanowano specjalne treści związane ze świętami mającymi znaczenie w kontekście branży,
  • treści nadają się do publikacji w wielu kanałach.

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa

 

Narzędzia do tworzenia content planu SEO

Oto przykładowe narzędzia, które zautomatyzują proces tworzenia planu treści i z których - jako ekipa FEBu - korzystamy na co dzień:

 

Planer treści od Senuto

W sekcji Content Suite, Senuto udostępnia nam Content Planner, czyli narzędzie przeznaczone do tworzenia planu treści zgodnego z ideą topical authority.

Proces generowania content planu przy użyciu narzędzia od Senuto jest łatwy i intuicyjny. Zaczynamy od wpisania domeny docelowej, na której ma pojawić się artykuł, a następnie określamy ważne dla nas słowa kluczowe. Co ciekawe - Content Planner umożliwia nam także podanie bezpośredniej konkurencji, wzbogacając w ten sposób proces generowania planu o ważne (z punktu pozycjonowania) wskazówki:

PROTIP - narzędzie udostępni Ci wykaz proponowanych fraz kluczowych wraz z informacją o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań. Z gotowych podpowiedzi możesz wybrać te, które najbardziej odpowiadają Twojemu tematowi i dodać je do content planu. W tym polu możesz umieścić maksymalnie 5 fraz kluczowych:

 

Generowanie content planu trwa od kilku minut do maksymalnie 3. godzin. Po przeanalizowaniu wszystkich danych otrzymujemy draft content planu, w którym narzędzie proponuje listę sugerowanych artykułów - w zgodności z tematyką fraz kluczowych oraz podaną konkurencją. Tematy, których nie chcemy realizować, należy usunąć, a następnie wygenerować gotowy, profesjonalny content plan pod SEO.

Na potrzeby artykułu, wygenerowany został content plan, którego tematem ogólnym miały być koktajle białkowe. Po odrzuceniu niektórych tematów z draftu, finalny plan treści składa się z 113. propozycji na artykuły blogowe, a łączna liczba słów kluczowych, które zostaną powiązane z frazą główną to ok. 1.4K. Całkowity ruch, jaki wygenerowane treści mogłyby przynieść dla witryny docelowej to ponad 37 tys. wizyt w ciągu miesiąca:


 

Jak w praktyce skorzystać z wygenerowanego content planu?

Po otworzeniu dowolnego planu otrzymamy tabelę ze słowami kluczowymi, która wskaże m. in. obecne frazy i ich miejsce w wyszukiwarce, podgląd na analizę SERP (ważne pod kątem konkurencji), sezonowość tematu i frazy, a także potencjalny ruch do zdobycia, który można osiągnąć przy dobrej realizacji content planu:
 

 

 

Dzięki funkcji Analiza SERP jesteśmy w stanie podejrzeć wyniki wyszukiwania z poziomu wyszukiwarki na naszą bezpośrednią konkurencję. Co więcej, narzędzie od razu wskaże adres URL wysoko wypozycjonowanego artykułu, określi jego tytuł i meta description, poda liczbę znaków, nagłówków oraz liczbę linków wewnętrznych i zewnętrznych kierujących do danej treści:

 

Tak stworzony content plan to „gotowiec realizacyjny“ dla dobrego copywritera! 

 

Generator tematów od SEMSTORM

Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianego narzędzia, generator tematów jest prosty i szybki w obsłudze. Zaczynamy od podania kilku (maksymalnie 10) fraz kluczowych, które chcemy umieścić w artykule blogowym. Warto postawić na frazy z długim ogonem - tematy będą bardziej dopasowane pod SEO i nasz cel.

 

Tym razem frazy kluczowe skupiły się wokół wycieczek w góry. Po podaniu pięciu dłuższych i krótszych fraz, generator tematów udostępnił nam kilkadziesiąt stron z propozycjami fraz, które mogą stanowić samodzielny temat na artykuł blogowy. W zależności od wykupionego pakietu, narzędzie poda nam także średnią liczbę wyszukiwań, CPC oraz sezonowość: 

Zebrane dane można w łatwy sposób eksportować do osobnego pliku i według przyjętych wytycznych przekazać do dalszej realizacji.

 

Content Explorer od Ahrefs

Przy pomocy tego narzędzia już w kilka minut otrzymamy sporo cennych informacji, które pomogą w stworzeniu content planu oraz samej realizacji treści.

Pierwszym krokiem jest wprowadzenie tematu: zagadnienia, wokół którego chcemy zbudować artykuł lub wpis:

 

Tym razem fraza kluczowe będzie skoncentrowana wokół najlepszych ćwiczeń na ramiona. Po kilku sekundach Content Explorer pokaże nam wyniki najlepszych artykułów (wg podanej frazy), określi szacowany ruch na podstronie, jego przybliżoną wartość oraz liczbę domen odsyłających:

 

Otrzymane wyniki możemy filtrować według wybranych przez nas parametrów (np. ruch, parametr DR, liczby domen odsyłających). Tak jak w przypadku pozostałych narzędzi, dane z Content Explorera możemy eksportować i dostosowywać do własnych celów i wymagań.

Opisane powyżej narzędzia to tylko przykładowe rozwiązania, które możesz wykorzystać w celu szybszego generowania content planu. Mogą być inspiracją lub praktyczną wskazówką, która usprawni pracę i skróci czas poświęcany na codzienny research.

 

Jakie korzyści gwarantuje realizacja content planu?

Istnieje wiele argumentów potwierdzających skuteczność realizacji content planu pod SEO

Systematyczna publikacja wyselekcjonowanych treści ma znaczącą przewagę nad chaotycznymi działaniami. Przede wszystkim, regularne publikacje stopniowo zwiększają widoczność marki w Internecie. Gdy publikowane są użyteczne treści, odbiorcy zaczynają doceniać wpisy udostępniane w ramach strony internetowej, co zwiększa jej autorytet. Zaufanie przekłada się z kolei na wyższe pozycje w Google, dzięki czemu marka zdobywa coraz więcej klientów.

Co więcej, wyszukiwarka docenia portale, które regularnie publikują nowe wpisy. Algorytmy Google interpretują stopniowy przyrost treści jako naturalny rozwój strony, dlatego nie grozi jej zakwalifikowanie jako spam. Publikacje w równych odstępach czasu usprawnią też indeksację artykułów i zakładek. Opublikowanie znacznej ilości treści jednocześnie nigdy nie przyniesie takich samych rezultatów - wiele wpisów może nigdy nie trafić do wyszukiwarki. Data publikacji ma również spore znaczenie - z tego względu na stronie zawsze powinna znajdować się data stworzenia i ostatniej modyfikacji treści.

Chcesz, aby Twoje działania SEO realnie wpływały na wzrost Twoich wyników? Nasi specjaliści z pewnością o to zadbają - zapraszamy do kontaktu!

autor artykułu

Karolina Flis

 SEO SPECIALIST 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.