Linkowanie wewnętrzne dla sklepów internetowych

Dodano 01.07.2024

Chcesz podnieść ruch organiczny na swojej stronie internetowej i poprawić jej widoczność w wyszukiwarce? Zadbaj o użyteczną nawigację i linkowanie wewnętrzne!

Im wyższa pozycja Twojej strony w wyszukiwarce, tym lepiej – wiadomo. Ale czy wiesz jak to osiągnąć? Odpowiednia nazwa sklepu i piękne zdjęcia produktowe nie wystarczą. Pora zabrać się za jeden z ważniejszych aspektów SEO – linkowanie wewnętrzne!

Ze względu na rozległość tematu, w tym artykule skupię się głównie na stronach e-commerce. Mimo wszystko, podstawowe zasady będą obowiązywać dla każdego rodzaju serwisu.

 

Co to jest i jak działa linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to proces umieszczania linków na stronie internetowej, które prowadzą do innych podstron w obrębie tej samej domeny.

Przykładem takiego linkowania jest połączenie artykułu blogowego z kategorią produktów, czy też link z opisu kategorii do konkretnej podstrony produktu.

Dzięki temu użytkownicy mogą płynnie przemieszczać się po stronie, odkrywając powiązane treści, co sprzyja zwiększeniu zaangażowania i czasu spędzonego na stronie. 

Dobrze zaplanowane linkowanie wewnętrzne wzmacnia też pozycje konkretnych stron docelowych, które są strategiczne z punktu widzenia SEO, co przekłada się na wzrost ruchu organicznego.

 

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Linkowanie wewnętrzne to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji stron internetowych.

Jest szczególnie istotne dla rozbudowanych witryn z wieloma podstronami. Poprzez umiejętne stosowanie linków wewnętrznych przekierowujemy użytkowników do różnych części serwisu, co upraszcza nawigację i zwiększa użyteczność strony. Dzięki temu odwiedzający mogą łatwo znaleźć interesujące ich treści, co przekłada się na lepsze doświadczenie użytkownika.

Takie przekierowywanie w różne miejsca wydłuża czas spędzony przez użytkownika na stronie, co jest korzystne z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarki. Dłuższy kontakt ze stroną sygnalizuje wyszukiwarkom, że treści są wartościowe i angażujące.

Jedną z najważniejszych zalet linkowania wewnętrznego jest również ułatwienie indeksowania strony robotom wyszukiwarek. Tworząc dobrze zorganizowaną strukturę linków, przypominającą drzewo z odgałęzieniami, serwis staje się bardziej przejrzysty i łatwiejszy do zrozumienia zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. W efekcie zwiększa się widoczność w wynikach wyszukiwania, co prowadzi do lepszego pozycjonowania.

Do linkowania wewnętrznego można również zaliczyć plik sitemap.xml (lub podobny) zawierający odnośniki do wszystkich adresów serwisu w odpowiedniej hierarchii. Do pliku nie można zwykle nawigować z poziomu portalu, ale jest on dostępny dla użytkowników i robotów wyszukiwarek z poziomu przeglądarki. Zaleca się, by adres mapy witryny zawarto w pliku robots.txt.

Rozbudowana mapa strony wpływa na efektywność pracy robotów wyszukiwarek. Spędzają one mniej czasu na poszukiwaniu podstron, co pozwala im na efektywniejsze indeksowanie serwisu. Ma to znaczenie dla tzw. crawl budgetim lepsza jakość indeksowania, tym strona wyżej pojawia się w wynikach wyszukiwania.

 

Nawigacja w e-commerce

Budując linkowanie swojej strony, powinniśmy zadbać o kilka elementów, które będą wspierać naszą działalność e-commerce i pracować na wyniki. Pytanie brzmi – gdzie umieścić linki wewnętrzne? Opcji jest naprawdę wiele!

 

Drzewko kategorii w e-commerce

Przede wszystkim, pamiętajmy o stworzeniu wielu oddzielnych kategorii produktów, aby użytkownik mógł z łatwością dotrzeć do tego, czego szuka.

Gdy mamy już utworzonych kilka niezależnych kategorii, warto stworzyć dla nich odpowiednie podkategorie. Przykładowo, jeżeli kategorią nadrzedną są kosiarki, możesz podzielić te produkty na kosiarki spalinowe, kosiarki elektryczne itd. (w zależności od asortymentu sklepu). Standardową metodyką jest linkowanie z kategorii nadrzędnej do strony podkategorii – od ogółu do szczegółu. Już na tym etapie możesz linkować też do wszystkich produktów przypisanych do tej grupy.

Na stronach podkategorii możemy linkować do kategorii nadrzędnych, poprzez elementy nawigacyjne strony, takie jak breadcrumbs. Przede wszystkim należy jednak linkować do stron produktowych – w końcu kategorie służą do grupowania podobnych produktów.

 

Klastry tematyczne w sklepie internetowym (i nie tylko)

Tworzenie takich struktur, gdzie kategorie, podkategorie i produkty są ze sobą logicznie powiązane, nazywa się budowaniem klastrów tematycznych. Klaster tematyczny to grupa powiązanych ze sobą treści, które tworzą tzw. pillar, czyli centralną stronę tematyczną, wspieraną przez bardziej szczegółowe podstrony.

Na przykład, strona główna kategorii kosiarki może pełnić rolę pillara, gdy znajdują się pod nią podkategorie, takie jak kosiarki spalinowe i kosiarki elektryczne

Odpowiednie strukturyzowanie URL również wspiera taką hierarchię, np. /kosiarki/kosiarki-spalinowe/ oraz /kosiarki/kosiarki-elektryczne/, co pomaga zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom w zrozumieniu tematycznych powiązań w obrębie strony i zależności między adresami.

Przyjęcie strategii budowania klastrów tematycznych sprawia, że wyszukiwarki traktują Twoją stronę jako autorytet w branży – w końcu posiadasz dedykowaną stronę na niemal każde zapytanie powiązane z główną frazą!

Pamiętaj, że tyczy się to nie tylko planowania struktury kategorii w sklepie internetowym. Możesz utworzyć klastry tematyczne ze stron statycznych oraz wpisów blogowych – zasada działania jest taka sama.

 

Menu główne w sklepie internetowym odgrywa istotną rolę, ponieważ pełni funkcję nawigacyjną zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Warto zadbać, aby odwzorowywało ono hierarchię klastrów tematycznych, umożliwiając intuicyjne poruszanie się po serwisie. Struktura menu powinna odzwierciedlać logiczne powiązania między kategoriami i podkategoriami, co pomaga w zrozumieniu tematyki i uporządkowaniu treści.

 

Menu boczne może być bardziej szczegółowe niż menu główne i pełnić rolę uzupełniającą, pozwalając na głębszą eksplorację struktury strony. Jest to szczególnie przydatne w e-commerce, gdzie ilość podkategorii i produktów bywa znacznie rozbudowana. Menu boczne może uwzględniać więcej szczegółów, takich jak konkretne podkategorie, filtry czy opcje sortowania, co umożliwia użytkownikowi łatwiejsze dotarcie do interesujących go produktów. Dzięki temu można precyzyjnie odwzorować hierarchię klastrów tematycznych, wprowadzając większą liczbę warstw, bez konieczności nadmiernego rozbudowywania głównej nawigacji. 

 

Stopka

W stopce strony internetowej warto umieścić linki do najważniejszych kategorii produktów, aby użytkownicy mieli do nich szybki dostęp niezależnie od tego, gdzie na stronie się znajdują. Oprócz tego, w stopce powinny znaleźć się odnośniki do stron statycznych, takich jak kontakt, regulamin, polityka prywatności, warunki dostawy czy regulamin zwrotów. Te elementy są kluczowe nie tylko dla poprawnego funkcjonowania strony, ale również z punktu widzenia SEO oraz zgodności z przepisami prawnymi. Dzięki temu stopka pełni rolę nawigacyjną i informacyjną.

 

Sidebar nie jest obowiązkowym elementem strony, ale może być bardzo przydatny w odpowiednich kontekstach, na przykład na stronach wpisów blogowych. W takich przypadkach często umieszcza się w nim wyszukiwarkę, listę podobnych wpisów lub odnośniki do pozostałych kategorii treści.

Tego rodzaju układ pomaga użytkownikom szybko znaleźć inne interesujące artykuły i pogłębiać swoją interakcję z serwisem. Sidebar umożliwia także lepsze wykorzystanie przestrzeni strony, oferując dodatkowe narzędzia nawigacyjne i zwiększając zaangażowanie użytkowników, co pozytywnie wpływa na czas spędzony na stronie.

 

Publikacje blogowe, content

Dobrym pomysłem do rozbudowania drzewa linkowania jest prowadzenie bloga pełnego przydatnych dla czytelnika treści i linkowanie z niego do wybranych produktów lub kategorii, w które chętnie będzie wchodził.

W publikacjach blogowych linki mogą być zawarte bezpośrednio w treści, co nadaje im dodatkowy kontekst. Tego rodzaju linkowanie jest szczególnie wartościowe, ponieważ pomaga Google lepiej zrozumieć, w jaki sposób poszczególne strony są ze sobą powiązane tematycznie. Linki wplecione w naturalny sposób w tekst są bardziej czytelne zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek, co pozytywnie wpływa na ocenę strony w wynikach wyszukiwania.

Tego rodzaju linki możesz umieszczać też w innych sekcjach contentowych, czyli w opisach kategorii lub na stronach statycznych.

Istotnym elementem nawigacyjnym w publikacjach blogowych jest spis treści – porządkuje informacje i stanowi cenną wskazówkę dla robotów wyszukiwarki. W tym przypadku link nie kieruje do innej podstrony, a do wskazanej sekcji w obrębie jednego adresu. 

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Elementy nawigacyjne – breadcrumbs

Bardzo pomocnym elementem nawigowania są także breadcrumbs, czyli “okruszki chleba”. To nic innego jak ścieżka strony internetowej, która umożliwia użytkownikowi łatwiejszą orientację w jakim miejscu na stronie obecnie się znajduje. Umożliwiają one także szybki powrót do poprzednio oglądanych stron. Jak to wygląda? Oto przykładowe okruszki:

[nazwa witryny] > Urządzenia akumulatorowe > Odśnieżarki akumulatorowe

Widząc taką ścieżkę użytkownik wie, że obecnie znajduje się na podstronie z odśnieżarkami akumulatorowymi, a po cofnięciu się wróci na podstronę z urządzeniami akumulatorowymi.

 

Dodatkowe sekcje nawigacyjne – karuzela produktów

Prostym i efektywnym elementem odesłania użytkowników na inne podstrony jest także umieszczenie sekcji podobnych produktów. Dzięki temu użytkownik w łatwy i intuicyjny sposób będzie eksplorował Twoją witrynę w poszukiwaniu interesujących go produktów.

Równie istotnym elementem co sekcja podobnych produktów są też sekcje polecanych produktów, nowości i promocji. Ich zadanie jest proste: ułatwiać użytkownikowi poruszanie się po witrynie i zwiększanie ruchu na stronie.

 

Linkowanie wewnętrzne w koszyku sklepu

Linkowanie wewnętrzne w koszyku sklepu internetowego to doskonała okazja do zaoferowania klientom powiązanych produktów i zachęcenia ich do uzupełnienia koszyka. Podobnie jak w tradycyjnym sklepie, gdzie przy kasie czekają drobne produkty, które można jeszcze spontanicznie dokupić, tak samo w e-commerce możemy proponować dodatkowe produkty, które mogą zainteresować klienta. Mogą to być akcesoria uzupełniające, produkty komplementarne lub małe przedmioty, które zwiększają wartość zamówienia.

Linki do takich produktów w koszyku nie tylko zwiększają szansę na dodatkową sprzedaż, ale również poprawiają doświadczenie użytkownika, podpowiadając mu, co może jeszcze się przydać. Tego rodzaju linkowanie wewnętrzne może przyjąć formę sekcji "Produkty, które mogą Cię zainteresować", co sprzyja lepszemu wykorzystaniu potencjału zakupowego i zwiększeniu wartości transakcji.

 

Korzyści płynące z umiejętnego linkowania

Odpowiednie linkowanie wpływa na wiele aspektów atrakcyjności strony – zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i odbiorców treści, użytkowników Twojej strony. Przede wszystkim:

  • ułatwiają robotom przemieszczanie się po stronie i wpływają pozytywnie na jej pozycjonowanie,

  • ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie,

  • zwracają użytkownika na najważniejsze (z punktu widzenia właściciela strony) elementy,

  • pozycjonują wybrane słowa kluczowe (poprzez odpowiedni anchor),

  • ograniczają kanibalizację na stronie i zmniejszają współczynnik odrzuceń,

  • pomagają w procesie decyzyjnym klienta, mając wpływ na lejek sprzedażowy.

 

Jak realizować linkowanie wewnętrzne?

Realizacja linkowania wewnętrznego może odbywać się na kilka różnych sposobów, a wybór metody zależy od specyfiki strony i zasobów. Oto cztery główne opcje:

  1. Linkowanie ręczne – polega na dodawaniu linków bezpośrednio do treści, np. artykułów, opisów produktów czy kategorii. Pozwala to na precyzyjne umieszczenie odnośników w miejscach, które mają największy sens z punktu widzenia użytkownika i SEO. Wymaga jednak stałej uwagi i ręcznej pracy, co może być czasochłonne w przypadku dużych serwisów. Zaletą jest jednak całkowita kontrola nad kontekstem.

  2. Linkowanie automatyczne – idealne rozwiązanie dla dużych serwisów, gdzie ręczne linkowanie byłoby zbyt skomplikowane. Linki są generowane automatycznie na podstawie zdefiniowanych reguł, umieszczane w odpowiednim kontekście bez konieczności ingerencji człowieka. Po odpowiednim skonfigurowaniu narzędzia, linki pojawiają się w treści automatycznie, co znacznie przyspiesza proces.

  3. Linkowanie przez elementy nawigacyjne – wykorzystuje elementy statyczne, takie jak menu główne, stopka, czy breadcrumbs. Tego rodzaju linkowanie tworzy szkielet strony, zapewniając użytkownikom i robotom wyszukiwarek jasną i logiczną strukturę nawigacyjną. Linki w tych miejscach są stałe i gwarantują, że kluczowe podstrony są zawsze dostępne.

  4. Linkowanie przez elementy dynamiczne – obejmuje karuzele produktów, sekcje z najnowszymi wpisami blogowymi, czy rekomendacje. Te dynamiczne bloki mogą automatycznie dostarczać linki do treści, które są na bieżąco aktualizowane, co zwiększa angażowanie użytkowników i umożliwia szybkie dotarcie do nowych materiałów.

Choć za linkowanie wewnętrzne powinien odpowiadać specjalista SEO, copywriter również może wspierać ten proces, szczególnie po odpowiednim przygotowaniu. W takiej sytuacji będzie on dodawać linki ręcznie podczas tworzenia nowych treści.

 

Wskazówki dotyczące linkowania wewnętrznego

  • Mniej, znaczy więcej! Mniejsza liczba odnośników sprawia, że mają one większą wartość – a zatem potencjał (link juice) stron, na które kierują. 

  • Pamiętaj, aby linkowania były przemyślane i rozsądnie dobrane (np. odpowiednio do tytułu artykułu, czy kategorii produktów). Linki, w które użytkownicy nie klikają, mają mniejszą wartość. 

  • Umieszczaj linki w treści tam, gdzie to uzasadnione – kontekst ma znaczenie!

  • Linkuj z wykorzystaniem odpowiednich anchorów – najlepiej, gdy link wewnętrzny jest słowem kluczowym podstrony, do której kieruje.

  • Pamiętaj, by konsekwentnie wykorzystywać wąską grupę anchorów dla jednej podstrony. Zbyt duża różnorodność może być myląca dla robotów wyszukiwarek!

  • Umiar to podstawa – zbyt nachalne linkowanie męczy odbiorców tekstu. Umieszczanie kilku linków obok siebie nie jest sugerowaną opcją, ponieważ przypomina spam.

  • Nie linkuj kilka razy tego samego adresu w obrębie jednej podstrony – wystarczy 1-2 linki by skierować roboty i użytkowników tam, gdzie trzeba.

 

Strony sieroty – jak uniknąć orphan pages?

Orphan pages, czyli strony sieroty, to podstrony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne. Takie strony są zazwyczaj stronami pomijanymi, bez ruchu, niewidocznymi z poziomu nawigacji witryny (dostępne tylko przez dokładny adres URL, czy w wyszukiwarce).

 

Dlaczego orphan pages są złe? 

Skoro dostępne są jedynie poprzez ręczne wpisanie adresu, to stanowią spory problem dla robotów wyszukiwarek – stąd takie strony często są niezaindeksowane i trudno dostępne. Roboty mogą dowiadywać się o nich jedynie z zewnątrz, co powoduje marnowanie crawl budżetu.

Nieuwzględnienie ważnych podstron w strategii linkowania wewnętrznego pogarsza użyteczność i jakość serwisu. 

Jak zatem unikać sierot? To proste – dodając do nich linki! Inną opcją jest usunięcie danej strony lub zastosowanie przekierowania do istotniejszych treści.

 

Linkowanie wewnętrzne, choć niepozorne, bardzo mocno pracuje na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce. Logicznie ułożona, rozbudowana mapa serwisu sprzyja nie tylko robotom wyszukiwarek, ale także klientom sklepu e-commerce. Poszukujesz wsparcia w obszarze nawigacji wewnętrznej? Skontaktuj się z nami by poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarce!

 

Autor artykułu

Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.