Linkowanie wewnętrzne - poprawa nawigacji wewnętrznej dla e-commerce

Sklep internetowy
Dodano 18.01.2023

Chcesz podnieść ruch organiczny na swojej stronie internetowej i poprawić jej widoczność w wyszukiwarce? Czytaj dalej!

Im wyższa pozycja Twojej strony w wyszukiwarce, tym lepiej - wiadomo. Ale czy wiesz jak to osiągnąć? Odpowiednia nazwa sklepu i piękne zdjęcia produktowe nie wystarczą. Pora zabrać się za jeden z ważniejszych aspektów optymalizacji stron - rozbudowanie linkowania wewnętrznego!

 

Co to jest i jak działa linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to nic innego jak odnośniki kierujące do poszczególnych podstron konkretnej strony. Może być to na przykład przekierowanie z artykułu blogowego do kategorii produktów albo strony internetowej (tak jak zrobiliśmy to dla przykładu TUTAJ) lub przekierowanie do konkretnego produktu z opisu kategorii. 

Linkowanie wewnętrzne buduje pewnego rodzaju drzewo z odgałęzieniami - mapę serwisu, która ułatwia nawigację robotom wyszukiwarki - co wpływa na lepsze pozycjonowanie.

 

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Linkowanie wewnętrzne to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji stron pod pozycjonowanie. 

Szczególnie istotne jest dla mocno rozbudowanych witryn, które mają wiele podstron. Dzięki linkowaniu przekierowujemy użytkowników na różne podstrony, upraszczając jednocześnie nawigację. 

Takie przekierowywanie w różne miejsca wydłuża kontakt użytkownika ze stroną, a to korzystne jest z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarki. 

Rozbudowana mapa strony ma wpływ również na to, że roboty spędzają mniej czasu na poszukiwaniu podstron, czyli mogą poświęcić jej więcej uwagi i efektywniej ją indeksować (to wpływa na tzw. crawl budget). Im gorsza jakość indeksowania, tym strona niżej pojawia się w wynikach wyszukiwania.

 

Nawigacja w e-commerce

Budując linkowanie swojej strony, powinniśmy zadbać o kilka elementów, które będą wspierać naszą działalność e-commerce i pracować na wyniki. Pytanie brzmi - gdzie umieścić linki wewnętrzne?

Pamiętajmy o stworzeniu osobnych kategorii produktów, aby użytkownik mógł z łatwością dotrzeć do tego, czego szuka. Na podstronach subkategorii możemy linkować do kategorii ogólnych, a nawet do strony głównej (częstą praktyką jest podlinkowane logo, które po kliknięciu przenosi nas na stronę główną).

W na podstronach kategorii możemy linkować do podstron nieproduktowych (np. w branży modowej, na podstronie z sukienkami możemy linkować do podstrony z tabelą rozmiarów lub poradnikiem, jaki rodzaj sukienki dobrać do danej figury).

Dobrym pomysłem do rozbudowania drzewa linkowania jest prowadzenie bloga pełnego przydatnych dla czytelnika treści i linkowanie z niego do wybranych produktów lub kategorii, w które chętnie będzie wchodził.

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Istotnym obszarem linkowania mapy strony jest spis treści - porządkuje informacje i stanowi cenną wskazówkę dla robotów wyszukiwarki.

Bardzo pomocnym elementem nawigowania są także breadcrumbs, czyli “okruszki chleba”. To nic innego jak ścieżka strony internetowej, która umożliwia użytkownikowi łatwiejszą orientację w jakim miejscu na stronie obecnie się znajduje. Umożliwiają one także szybki powrót do poprzednio oglądanych stron. Jak to wygląda? Oto przykładowe okruszki:

[nazwa witryny] > Urządzenia akumulatorowe > Odśnieżarki akumulatorowe

Widząc taką ścieżkę użytkownik wie, że obecnie znajduje się na podstronie z odśnieżarkami akumulatorowymi, a po cofnięciu się wróci na podstronę z urządzeniami akumulatorowymi.

Prostym i efektywnym elementem odesłania użytkowników na inne podstrony jest także umieszczenie sekcji podobnych produktów. Dzięki temu użytkownik w łatwy i intuicyjny sposób będzie eksplorował Twoją witrynę w poszukiwaniu interesujących go produktów.

Równie istotnym elementem co sekcja podobnych produktów są też sekcje polecanych produktów, nowości i promocji. Ich zadanie jest proste: ułatwiać użytkownikowi poruszanie się po witrynie i zwiększanie ruchu na stronie.
 

Korzyści płynące z umiejętnego linkowania

Odpowiednie linkowanie wpływa na wiele aspektów atrakcyjności strony - zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i odbiorców treści, użytkowników Twojej strony. Przede wszystkim:

  • ułatwiają robotom przemieszczanie się po stronie i wpływają pozytywnie na jej pozycjonowanie organiczne,

  • ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie,

  • zwracają użytkownika na najważniejsze (z punktu widzenia właściciela strony) elementy,

  • pozycjonują wybrane słowa kluczowe,

  • ograniczają kanibalizację na stronie i zmniejszają współczynnik odrzuceń,

  • pomagają w procesie decyzyjnym klienta, mając wpływ na lejek sprzedażowy.

 

Jak zrobić linkowanie wewnętrzne? - kilka wskazówek

  • Mniej, znaczy więcej! Mniejsza liczba odnośników sprawia, że mają one większą wartość - a zatem potencjał (link juice) stron, na które kierują przekierowania. 

  • Im wyżej w tekście, tym większa wartość linku (skraca to nakład pracy robotów). Nie należy jednak rezygnować z linkowania na końcu - to również jest przydatne! 

  • Pamiętaj, aby linkowania były przemyślane i rozsądnie dobrane (np. odpowiednio do tytułu artykułu, czy kategorii produktów). Linki, w które użytkownicy nie klikają, mają mniejszą wartość. 

  • Umiar to podstawa - zbyt nachalne linkowanie męczy odbiorców tekstu.

  • Nie linkuj ciągle tego samego - często powtarzany odnośnik może zostać potraktowany przez roboty jako spam.


 

Strony-sieroty - jak uniknąć orphan pages?

Orphan pages, czyli strony-sieroty, to podstrony, do których nie prowadzą żadne (albo znikome i słabej jakości) linki wewnętrzne. Takie strony są zazwyczaj stronami pomijanymi, bez ruchu, niewidocznymi z poziomu nawigacji witryny (dostępne tylko przez dokładny adres URL, czy w wyszukiwarce).

Dlaczego są złe? 

Skoro dostępne są jedynie poprzez ręczne wpisanie adresu, to stanowią spory problem dla robotów wyszukiwarek - stąd takie strony często są niezaindeksowane i trudno dostępne. Roboty mogą dowiadywać się o nich jedynie z zewnątrz, co powoduje marnowanie crawl budżetu.

Nieuwzględnienie podstrony w mapie serwisu znacznie pogarsza jego użyteczność i jakość. 

Jak zatem unikać sierot? To proste - dodając do nich linki! Inną opcją jest usunięcie danej strony lub zastosować przekierowanie. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, z pewnością pomogą Ci specjaliści SEO.

 

Linkowanie wewnętrzne, choć niepozorne, bardzo mocno pracuje na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce. Logicznie ułożona, rozbudowana mapa serwisu sprzyja nie tylko robotom wyszukiwarek, ale także klientom sklepu e-commerce. Poszukujesz wsparcia w obszarze nawigacji wewnętrznej? Skontaktuj się z nami i popraw widoczność swojej strony w wyszukiwarce!

Wypełnij brief

Wypełnij brief’a i poznaj naszą ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.