
Najczęstsze problemy z indeksacją witryny. Jak im zapobiegać?
Co może przeszkodzić w indeksacji Twojej witryny? Sprawdź, jak uniknąć błędów indeksowania w Google.
Jeśli chcesz przebić się ze swoją stroną przez ogromny arsenał wyszukiwarki Google, musisz dołożyć wszelkich starań, które pomogą usunąć błędy i uatrakcyjnić Twoją witrynę, by została wysoko zaindeksowana.
W tym artykule poznasz najczęstsze problemy powodujące, że wyszukiwarka nie bierze pod uwagę danego wyszukiwania w procesie indeksacji, a także sposoby ich rozwiązywania.
1. Błędna struktura URL
Jeśli chcesz, aby wyszukiwarka Google zaindeksowała Twoją stronę w trakcie wyszukiwania, przyjrzyj się strukturze swojego adresu. Czy jest prosta, przejrzysta i logiczna, a co za tym idzie - czy użytkownicy i roboty są w stanie łatwo zrozumieć, co prezentuje Twoja strona?
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój adres URL będzie atrakcyjny dla wyszukiwarki, upewnij się, że:
-
jest krótki i zwięzły,
-
posiada tylko niezbędne parametry,
-
struktura adresów URL jest spójna na całej stronie,
-
witryna posiada przejrzyste i nieskomplikowane kategorie w odpowiedniej liczbie (zbyt wiele skomplikowanych kategorii powoduje problemy z odczytaniem treści i prawidłowym zaindeksowaniem strony),
-
zawiera odpowiednie słowa kluczowe związane z treścią prezentowaną na stronie.
2. Błędy w kodzie HTML
Jednym z najczęstszych problemów z indeksacją są błędy w kodzie HTML. Uniemożliwiają one robotom prawidłowe odczytanie treści na stronie i określenie jej struktury. Ma to ogromny wpływ na indeksowanie i pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.
Jak tego uniknąć? Oto nasze wskazówki:
-
zadbaj o poprawnie zamykane tagi HTML,
-
upewnij się, że na Twojej stronie nie brakuje metatagów i są one poprawnie ustawione,
-
zadbaj o poprawne nagłówki HTML,
-
wyeliminuj błędy w strukturze tabel (o ile je posiadasz),
-
dopilnuj właściwego tagowania linków, które pozwalają na łączenie się z innymi stronami.
3. Problemy z responsywnością strony
Kolejny, często identyfikowany problem związany jest z responsywnością witryn - tym, co utrudnia użytkownikom korzystanie ze strony, jest jej niedostosowanie do urządzeń mobilnych. A skoro zmniejsza się użyteczność strony, wyszukiwarki nie będą chciały jej indeksować.
Brak responsywności wpływa na:
-
długi czas ładowania na urządzeniach mobilnych,
-
nieodpowiedni układ strony,
-
brak interaktywnych elementów (takich jak na przykład menu nawigacyjne, przyciski czy formularze).
Odpowiednie dostosowanie strony pod różne urządzenia zwiększa jej użyteczność, co wpływa na wynik indeksowania, dlatego zadbanie o responsywność witryny jest kluczowe.
4. Długi czas ładowania strony
Jeśli Twoja strona ładuje się zbyt długo, roboty Google mogą zdecydować, że witryna jest niewłaściwie zoptymalizowana, co może wpłynąć na jej indeksowanie i pozycjonowanie.
Na długość ładowania wpływa wiele elementów. Na szczęście w łatwy sposób możesz dowiedzieć się, co wpływa na spowolnione działanie Twojej witryny - wystarczy, że poddasz ją testowi w narzędziu Google PageSpeed Insights, który w kilka chwil przeprowadzi analizę prędkości ładowania strony.
Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule: Parametry Google PageSpeed - przyspiesz swój sklep.
5. Brak unikalnych treści
Jeśli witryna zawiera bardzo podobne, a wręcz takie same treści jak inne strony, sprawia to, że zostaje pomijana (albo niżej sklasyfikowana) w wynikach indeksacji. Google nie lubi powielanych treści i stara się unikać indeksowania stron, które je zawierają, dlatego bardzo istotne jest publikowanie unikalnych treści, wartościowych dla odbiorców Twojej strony.
Jeśli chcesz zadbać o jakościowe treści, unikaj:
-
kopiowania treści ze źródeł zewnętrznych,
-
powielania treści (np. na jej poszczególnych podstronach),
-
zamieszczania tekstów, które nie niosą wartości dla użytkowników.
Publikowanie unikalnych treści, które odpowiadają na zapotrzebowania odbiorców w najatrakcyjniejszej dla nich formie to wartość nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale przede wszystkim dla Twojego klienta.
Nie wiesz zabrać się za treści na swojej stronie? Skontaktuj się z agencją, która oferuje usługi content marketingowe, zoptymalizowane pod SEO (i oczywiście preferencje Twoich klientów!).
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
6. Błędy w plikach robots.txt
Problemy z indeksacją mogą być powiązane także z błędami w plikach robots.txt. Robots.txt jest plikiem tekstowym, który znajduje się w głównym katalogu witryny i służy do informowania robotów wyszukiwarek, które strony i pliki na stronie powinny być indeksowane, a które nie. Jeśli taki plik zawiera błędy, roboty Google mogą mieć problemy z prawidłowym zindeksowaniem witryny.
Błędy w zakresie plików robots.txt mogą obejmować:
-
złe nazewnictwo plików - takie pliki powinny być nazwane “robots.txt” i znajdować się w głównym katalogu witryny, co pozwoli na ich identyfikację przez roboty Google,
-
błędy w składni, które mogą wpływać także na brak dostępu do niektórych stron (np. niepoprawne użycie znaków lub brak wymaganych elementów),
-
zbyt restrykcyjne ustawienia, blokujące indeksowanie witryny.
7. Nieprawidłowe użycie tagów canonical
Zadaniem tagów canonical jest informowanie robotów Google o preferowanym adresie URL dla danej strony, gdy na stronie występują duplikaty treści lub wiele wersji adresów prowadzi do tej samej witryny. Ich nieprawidłowe użycie lub brak może negatywnie wpłynąć na indeksowanie i pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.
Nieprawidłowości w użyciu tagów canonical mogą polegać na:
-
niepoprawnym ustawieniu tagów, przez co roboty mogą mieć problem z interpretacją preferowanego URL,
-
niekompletności tagów,
-
ich całkowitym braku (szczególnie jeśli strona zawiera duplikaty treści lub wiele wersji adresów URL prowadzi do tej samej strony).
8. Indeksowanie niewłaściwych stron
Czasem zdarza się, że roboty wyszukiwarki indeksują nie te strony, które byśmy chcieli - mogą to być na przykład strony tymczasowe lub testowe, strony ze zduplikowaną zawartością czy strony błędów. Chcemy je ukryć, ponieważ nie niosą dla odbiorcy cennych treści, a dodatkowo obniżają jakość indeksowania całej witryny.
Rozwiązaniem tego problemu są tagi noindex. Stosuje się je, aby uniemożliwić skanującym robotom indeksowanie poszczególnych stron danej witryny. Dzięki temu roboty zeskanują najbardziej wartościowe dla użytkownika treści, a to wpłynie na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Wniosek jest prosty: jeśli chcesz, aby Twoja witryna miała szansę na zaindeksowanie jej w wyszukiwaniach Google, musisz zadbać o jej jakość - zarówno pod kątem użytkownika, jak i robotów indeksujących. To zadanie dla specjalisty SEO, który postara się wznieść Twoją stronę na wyżyny wyników wyszukiwania. Skontaktuj się z nami - zrobimy to za Ciebie, kompleksowo!