Najczęstsze problemy z indeksacją witryny. Jak im zapobiegać?

Dodano 28.04.2023

Co może przeszkodzić w indeksacji Twojej witryny? Sprawdź, jak uniknąć błędów indeksowania w Google.

Jeśli chcesz przebić się ze swoją stroną przez ogrom konkurencji w wyszukiwarce Google, musisz dołożyć wszelkich starań, by uatrakcyjnić witrynę. Każdy wie, że strona musi zawierać przede wszystkim dobrej jakości treści. Ale to nie wszystko! Optymalizacja SEO obejmuje także usuwanie błędów ograniczających potencjał strony.

Błędy techniczne mogą całkowicie zablokować możliwość zaindeksowania witryny, a bez tego w ogóle nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.

 

Lista błędów powodujących problemy z indeksacją

Nie wiesz jak zaindeksować stronę w Google? W tym artykule poznasz najczęstsze problemy powodujące, że wyszukiwarka nie bierze pod uwagę danego wyszukiwania w procesie indeksacji, a także sposoby ich rozwiązywania.

 

Jeśli chcesz, aby wyszukiwarka Google zaindeksowała Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, przyjrzyj się strukturze swoich adresów URL.

Czy adresy są proste, przejrzyste, logiczne i konsekwentne? Jeżeli tak, użytkownicy i roboty są w stanie łatwo zrozumieć, co prezentuje Twoja strona. W przeciwnym wypadku robot indeksujący może mieć problem z ustaleniem struktury adresów URL i określeniu ich hierarchii. 

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój adres URL będzie atrakcyjny dla wyszukiwarki, upewnij się, że:

  • URL jest krótki i zwięzły,
  • adres posiada tylko niezbędne parametry,
  • struktura adresów URL jest spójna na całej stronie,
  • witryna posiada przejrzyste i nieskomplikowane kategorie w odpowiedniej liczbie (zbyt wiele skomplikowanych kategorii powoduje problemy z odczytaniem treści i prawidłowym zaindeksowaniem strony),
  • URL zawiera odpowiednie słowa kluczowe związane z treścią prezentowaną na stronie.

 

Jednym z najczęstszych problemów z indeksacją są błędy w kodzie HTML. Uniemożliwiają one robotom prawidłowe odczytanie treści na stronie i określenie jej struktury. Ma to ogromny wpływ na indeksowanie i pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Jak tego uniknąć? Oto nasze wskazówki:

  • zadbaj o poprawnie zamykane tagi HTML,
  • upewnij się, że na Twojej stronie nie brakuje meta tagów i są one poprawnie ustawione,
  • zadbaj o poprawną hierarchię nagłówków HTML,
  • wyeliminuj błędy w strukturze tabel (o ile je posiadasz),
  • dopilnuj właściwego tagowania linków, które pozwalają na łączenie się z innymi stronami.

 

Kolejny, często identyfikowany problem związany jest z responsywnością witryn – tym, co utrudnia użytkownikom korzystanie ze strony, jest jej niedostosowanie do urządzeń mobilnych. A skoro zmniejsza się użyteczność strony, wyszukiwarki nie będą chciały jej indeksować. 

Brak responsywności wpływa na:

  • długi czas ładowania na urządzeniach mobilnych,
  • nieodpowiedni układ strony,
  • brak interaktywnych elementów (takich jak na przykład menu nawigacyjne, przyciski czy formularze).

Odpowiednie dostosowanie strony pod różne urządzenia zwiększa jej użyteczność, co wpływa na wynik indeksowania, dlatego zadbanie o responsywność witryny jest kluczowe.

 

Jeśli Twoja strona ładuje się zbyt długo, roboty Google mogą zdecydować, że witryna jest niewłaściwie zoptymalizowana, co może wpłynąć na jej indeksowanie i pozycjonowanie. 

Na długość ładowania wpływa wiele elementów. Na szczęście w łatwy sposób możesz dowiedzieć się, co wpływa na spowolnione działanie Twojej witryny - wystarczy, że poddasz ją testowi w narzędziu Google PageSpeed Insights, który w kilka chwil przeprowadzi analizę prędkości ładowania strony.

Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule: Parametry Google PageSpeed - przyspiesz swój sklep.

 

Jeśli witryna zawiera bardzo podobne, a wręcz takie same treści jak inne strony, sprawia to, że zostaje pomijana (albo niżej sklasyfikowana) w wynikach indeksacji. Google nie lubi powielanych treści i stara się unikać indeksowania stron, które je zawierają, dlatego bardzo istotne jest publikowanie unikalnych treści, wartościowych dla odbiorców Twojej strony. 

Jeśli chcesz zadbać o jakościowe treści, unikaj:

  • kopiowania treści ze źródeł zewnętrznych,
  • powielania treści (np. na jej poszczególnych podstronach),
  • zamieszczania tekstów, które nie niosą wartości dla użytkowników.

Publikowanie unikalnych treści, które odpowiadają na zapotrzebowania odbiorców w najatrakcyjniejszej dla nich formie to wartość nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale przede wszystkim dla Twojego klienta.

Nie wiesz zabrać się za treści na swojej stronie? Skontaktuj się z agencją, która oferuje usługi content marketingowe, zoptymalizowane pod SEO (i oczywiście preferencje Twoich klientów!).

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa

 

Problemy z indeksacją mogą być powiązane także z błędami w plikach robots.txt.

Robots.txt jest plikiem tekstowym, który znajduje się w głównym katalogu witryny i służy do informowania robotów wyszukiwarek, które strony i pliki na stronie powinny być indeksowane, a które nie. Jeśli taki plik zawiera błędy, roboty Google mogą mieć problemy z prawidłowym zindeksowaniem witryny.

Błędy w zakresie plików robots.txt mogą obejmować:

  • złe nazewnictwo plików - plik z informacjami dla wyszukiwarek powinien zawsze nazywać się "robots.txt" i znajdować się w głównym katalogu witryny, co pozwoli na ich identyfikację przez roboty Google,
  • błędy w składni, które mogą wpływać także na brak dostępu do niektórych stron (np. niepoprawne użycie znaków lub brak wymaganych elementów),
  • zbyt restrykcyjne ustawienia, blokujące indeksowanie witryny.

 

Zadaniem tagów canonical jest informowanie robotów Google o preferowanym adresie URL dla danej strony, gdy na stronie występują duplikaty treści lub wiele wersji adresów prowadzi do tej samej witryny. Adresy canonical powinny też wskazywać podstawową wersję strony, gdy występuje na niej paginacja. Nieprawidłowe użycie tagów (lub ich brak) może negatywnie wpłynąć na indeksację oraz pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. 

Nieprawidłowości w użyciu tagów canonical mogą polegać na:

  • niepoprawnym ustawieniu tagów, przez co roboty mogą mieć problem z interpretacją preferowanego URL,
  • niekompletności tagów,
  • ich całkowitym braku (szczególnie jeśli strona zawiera duplikaty treści lub wiele wersji adresów URL prowadzi do tej samej strony).

 

Czasem zdarza się, że roboty wyszukiwarki indeksują nie te strony, które byśmy chcieli - mogą to być na przykład strony tymczasowe lub testowe, strony ze zduplikowaną zawartością czy strony błędów. Chcemy je ukryć, ponieważ nie niosą dla odbiorcy cennych treści, a dodatkowo obniżają jakość indeksowania całej witryny.

Rozwiązaniem tego problemu są tagi noindex. Stosuje się je, aby uniemożliwić skanującym robotom indeksowanie poszczególnych stron danej witryny. Dzięki temu roboty zeskanują najbardziej wartościowe dla użytkownika treści, a to wpłynie na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

 

Wykorzystanie crawl budget

Crawl budget to swego rodzaju budżet indeksowania. Roboty Google mają ograniczone zasoby i nie wszystkie strony są przez nie traktowane z tym samym priorytetem. Im mniejsza popularność witryny, tym więcej czasu zajmie im zaindeksowanie nowych zakładek i wpisów. O tym jak często roboty sprawdzają aktualizacje na stronie (oraz ile podstron są w stanie zaindeksować) decyduje właśnie crawl budget.

Jak umiejętnie zarządzać budżetem indeksowania? Dostosuj ilość dodawanej treści do liczby użytkowników strony. Nie zaleca się publikacji każdej opracowanej treści jednego dnia – w początkowych etapach strony liczy się systematyczność. Złą praktyką jest także automatyczne generowanie dużej ilości zakładek o podobnej treści. Indeksacja wszystkich takich podstron może być w niektórych przypadkach niemożliwa.

 

Roboty indeksujące Google poruszają się po stronie w taki sposób, jak użytkownik. Jeżeli na stronie brakuje linków kierujących do ważnych treści, roboty mogą mieć problem z ich odnalezieniem. Z tego względu należy zadbać o poprawną strukturę menu głównego, stopki i innych elementów nawigacyjnych.

Adresy niedostępne z poziomu witryny także mogą zostać zaindeksowane, ale będzie to trudniejsze. Boty będą musiały dotrzeć do nich przez mapy witryny lub linki zewnętrzne. 

 

Jak roboty indeksujące trafiają na witrynę? Pomagają im w tym sygnały przesłane przez Google Search Console o pojawieniu się w sieci nowej domeny. Z poziomu Google Search Console dodaje się także mapę witryny, czyli plik z informacjami o adresach obecnych w domenie. Nie jest to jednak jedyna metoda na informowanie botów Google o istnieniu różnych zakładek.

W indeksacji mocno pomagają linki zewnętrzne kierujące zarówno na stronę główną, jak i konkretne zakładki witryny. Obecność linku sprawia, że roboty odwiedzające zewnętrzną witrynę w czasie analizy jej treści trafiają na odsyłacz do domeny docelowej. W takiej sytuacji mogą odwiedzić link i trafić na naszą stronę! Gdy jej obecność zostanie wykryta, dalsza indeksacja powinna stać się o wiele prostsza.

Im większa liczba tematycznych linków zewnętrznych, tym większa szansa na prawidłową indeksację. Znaczenie ma także jakość domeny, na której znajduje się link zewnętrzny. Większa liczba aktywnych użytkowników wpływa na częstotliwość pojawiania się na niej robotów Google, a co za tym idzie – zwiększa się liczba odwiedzin naszej domeny przez pożądane boty. 

 

Wniosek jest prosty: jeśli chcesz, aby Twoja witryna miała szansę na zaindeksowanie jej w wyszukiwaniach Google, musisz zadbać o jej jakość – zarówno pod kątem użytkownika, jak i robotów indeksujących. To zadanie dla specjalisty SEO, który postara się wznieść Twoją stronę na wyżyny wyników wyszukiwania. Skontaktuj się z nami – zrobimy to za Ciebie, kompleksowo!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.