Optymalizacja SEO sklepu Shoper
Prowadzisz swój sklep internetowy oparty na systemie Shoper? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, które mogą zoptymalizować platformę pod kątem SEO.
Pozycjonowanie sklepu na Shoperze
Shoper coraz częściej wybierany jest przez firmy, które chcą rozpocząć sprzedaż w Internecie. Dostosowanie systemu pod kątem SEO jest jednym z głównych parametrów, na który warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem wdrożenia. Shoper posiada kilka funkcjonalności wspierających pozycjonowanie, które właściciele e-commersów bez trudności mogą wdrożyć z poziomu panelu administracyjnego.
Przyjazne adresy URL
Wprowadzenie przyjaznych pod kątem SEO adresów URL powinno być jednym z pierwszych działań optymalizacyjnych. Odnośniki powinny odzwierciedlać faktyczną zawartość podstrony - są wówczas lepiej oceniane przez algorytm Google. Shoper posiada funkcję automatycznego przydzielania przyjaznych adresów URL. Jeśli chcemy przydzielić indywidualne adresy kategorii, produktów lub podstron, należy przejść do edycji wybranego elementu i w sekcji pozycjonowanie ustawić docelowy odnośnik w polu URL.
W przypadku adresów URL wpisów blogowych należy wybrać odpowiedni format przechodząc do: Wygląd i treści → Blog → Ustawienia bloga. Rekomendujemy wybranie formatu /:lang/blog/:newsName/:newsId
Nagłówki Hx
Nagłówki h1 są generowane automatycznie przez system Shoper, dlatego ich edytowanie z panelu sklepu nie jest możliwe. Edycja nagłówków wymagałby ingerencji w kod szablonu, dlatego nie rekomendujemy wprowadzania zmian na własną rękę.
Funkcjonalne edytory treści pozwalają rozbudować pozostałą strukturę nagłówków w opisach kategorii, opisach produktów, wpisach blogowych czy podstronach. Prawidłowe dostosowanie treści pod kątem SEO pozwala zwiększyć jej potencjał w wynikach organicznych Google.
Opisy kategorii i produktów
Spora grupa systemów do zarządzania sklepami internetowymi wymaga wdrożenia dodatkowych modułów w celu wyświetlenia treści w obrębie kategorii. W Shoperze taka funkcjonalność jest wdrożona i pozwala wyświetlać treść pod, jak i nad listą produktów. Warto wykorzystać tę funkcjonalność w celu rozszerzenia puli fraz kluczowych, na które kategoria będzie widoczna. Pola do uzupełniania treści znajdują się w kartach do edycji poszczególnych kategorii.
W przypadku wdrożenia opisów produktów sytuacja wygląda analogicznie jak w przypadku opisów kategorii. Prócz aspektów SEO warto również zadbać o wygląd opisów, tak aby były przyjazne dla odbiorcy.
Meta tagi
Istnieją dwa sposoby uzupełnienia meta tagów z panelu administracyjnego Shoper. Pierwszy z nich opiera się na wykorzystaniu gotowych kodów, które zaciągają automatycznie odpowiednią treść. W celu przydzielenia automatycznych meta title oraz meta description należy przejść do Ustawienia → Zaawansowane → SEO. W tym miejscu można ustawić parametry dla wszystkich podstron w tym strony głównej, kategorii i kart produktowych.
Przykładowe kody do wykorzystania:
{shop_name} – nazwa sklepu
{product_name} – nazwa produktu
{category_name} – nazwa kategorii
{breadcrumbs} – ścieżka do kategorii
{short_description} – krótki opis
Drugą metodą edycji meta tagów jest ręczne uzupełnienie pól treścią w polach edycji poszczególnych elementów w sekcji pozycjonowanie. Należy pamiętać o dostosowaniu ilości znaków dla meta title oraz meta description. Poprawienie zoptymalizowane meta tagi pozwalają zwiększyć CTR w wynikach organicznych Google.
Przekierowania 301
W celu uniknięcia błędów 404 lub przeniesienia mocy SEO na inną podstronę należy skorzystać z ustawienia przekierowań 301. Z poziomu panelu administracyjnego Shoper właściciel sklepu może wygodnie wykonać przekierowanie bez ingerencji w kod strony. W tym celu należy przejść do Ustawienia → Zaawansowane → Przekierowania i wskazać adres źródłowy i docelowy przekierowania 301.
Robots.txt i mapa strony
Edycja pliku robots.txt jest możliwa z poziomu panelu administracyjnego Shoper, dlatego nie jest wymagany dostęp do serwera. W celu edycji robots.txt należy przejść do Ustawienia → Zaawansowane → SEO → Zaawansowane. Jeśli nie jesteśmy pewni wprowadzanych formuł dissalow, warto zlecić wdrożenie specjaliście w celu uniknięcia problemów technicznych.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
System Shoper generuje mapę strony (sitemap.xml) automatycznie i znaleźć ją można tutaj: Ustawienia →Zaawansowane → SEO → Google Sitemap. Niestety nie ma możliwość edycji zawartości z poziomu panelu administracyjnego. Pamiętajmy, aby ścieżkę mapy strony umieścić w Google Search Console w celu lepszej indeksacji wszystkich adresów wewnętrznych. W przypadku utworzenia nowych podstron czy produktów mapa strony zostanie zaktualizowana automatycznie.
Własne integracje
Shoper posiada funkcjonalność wdrażania własnych integracji. Użytkownik ma możliwość wygodnego połączenia kont z narzędziami zewnętrznymi takimi jak Google Analytics czy Facebook oraz integracji z partnerami (Inpost, Mbank). Włączenie tego typu integracji jest w pełni bezpieczne i nie wymaga dodatkowych umiejętności. Gotowe integracje dostępne są tutaj: Dodatki i integracje → Inne integracje.
Jeśli posiadamy kod do zewnętrznych narzędzi możemy skorzystać z edytora sekcji head i body dostępnego tutaj: Dodatki i integracje → Integracje własne. Zmiany będą ingerować w kod źródłowy strony, dlatego zalecamy wdrożenie osobom, które miały już wcześniej styczność z tego typu integracjami.
Funkcjonalność platformy Shoper pozwala wykonać podstawowe działania optymalizacyjne pod kątem SEO z poziomu panelu administracyjnego. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla właścicieli e-commerce, którzy chcą samodzielnie dokonać optymalizacji.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie optymalizacji sklepu internetowego opartego na systemie Shoper lub chcesz przenieść swoje obecne działania pozycjonerskie na wyższy poziom, zachęcamy do wypełnienia briefa .