Optymalizacja SEO sklepu Shoper

Dodano 15.09.2024

Prowadzisz swój sklep internetowy oparty na systemie Shoper? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, które mogą zoptymalizować platformę pod kątem SEO.

 

Skuteczne pozycjonowanie sklepu na Shoperze

Shoper coraz częściej wybierany jest przez firmy, które chcą rozpocząć sprzedaż w Internecie. Dostosowanie systemu pod kątem SEO jest jednym z głównych parametrów, na który warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem wdrożenia. Shoper posiada kilka funkcjonalności wspierających pozycjonowanie, które właściciele e-commerce bez trudności mogą wdrożyć z poziomu panelu administracyjnego. Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy optymalizacji sklepu Shoper!

 

Przyjazne adresy URL Shoper

Wprowadzenie przyjaznych pod kątem SEO adresów URL powinno być jednym z pierwszych działań optymalizacyjnych. Odnośniki powinny odzwierciedlać faktyczną zawartość podstrony – są wówczas lepiej oceniane przez algorytm Google.

Shoper posiada funkcję automatycznego przydzielania przyjaznych adresów URL. Jeśli chcemy przydzielić indywidualne adresy kategorii, produktów lub podstron, należy przejść do edycji wybranego elementu i w sekcji pozycjonowanie ustawić docelowy odnośnik w polu URL.

W przypadku adresów URL wpisów blogowych należy wybrać odpowiedni format przechodząc do:

Wygląd i treści → Blog → Ustawienia bloga

Rekomendujemy wybranie formatu   /:lang/blog/:newsName/:newsId

Struktura nagłówków Hx w Shoper

Nagłówki h1 są generowane automatycznie przez system Shoper, dlatego ich edytowanie z panelu sklepu nie jest możliwe. Edycja nagłówków wymagałby ingerencji w kod szablonu, dlatego nie rekomendujemy wprowadzania zmian na własną rękę. 

Funkcjonalne edytory treści pozwalają rozbudować pozostałą strukturę nagłówków w opisach kategorii, opisach produktów, wpisach blogowych czy podstronach. Prawidłowe dostosowanie treści pod kątem SEO pozwala zwiększyć jej potencjał w wynikach organicznych Google. 

 

Meta tagi na platformie Shoper

Istnieją dwa sposoby uzupełnienia meta tagów z panelu administracyjnego Shoper. Pierwszy z nich opiera się na wykorzystaniu gotowych kodów, które zaciągają automatycznie odpowiednią treść. W celu przydzielenia automatycznych meta title oraz meta description należy przejść do:

Ustawienia → Zaawansowane → SEO

W tym miejscu można ustawić parametry dla wszystkich podstron w tym strony głównej, kategorii i kart produktowych.

Przykładowe kody do wykorzystania:

  • {shop_name} – nazwa sklepu
  • {product_name} – nazwa produktu
  • {category_name} – nazwa kategorii
  • {breadcrumbs} – ścieżka do kategorii
  • {short_description} – krótki opis

Drugą metodą edycji meta tagów jest ręczne uzupełnienie pól treścią w polach edycji poszczególnych elementów w sekcji pozycjonowanie. Należy pamiętać o dostosowaniu ilości znaków dla meta title oraz meta description. Poprawienie zoptymalizowane meta tagi pozwalają zwiększyć CTR w wynikach organicznych Google. 

 

Przekierowania 301 w Shoper

W celu uniknięcia błędów 404 lub przeniesienia mocy SEO na inną podstronę należy skorzystać z ustawienia przekierowań 301. Z poziomu panelu administracyjnego Shoper właściciel sklepu może wygodnie wykonać przekierowanie bez ingerencji w kod strony. W tym celu należy przejść do:

Ustawienia → Zaawansowane → Przekierowania

a następnie wskazać adres źródłowy i docelowy przekierowania 301. 

Robots.txt i mapa strony Shoper

Edycja pliku robots.txt jest możliwa z poziomu panelu administracyjnego Shoper, dlatego nie jest wymagany dostęp do serwera. W celu edycji robots.txt należy przejść do:

Ustawienia → Zaawansowane → SEO → Zaawansowane

Jeśli nie jesteśmy pewni wprowadzanych formuł disallow, warto zlecić wdrożenie specjaliście w celu uniknięcia problemów technicznych. 

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

System Shoper generuje mapę strony (sitemap.xml) automatycznie i znaleźć ją można tutaj:

Ustawienia → Zaawansowane → SEO → Google Sitemap

Niestety nie ma możliwość edycji zawartości z poziomu panelu administracyjnego. Pamiętajmy, aby ścieżkę mapy strony umieścić w Google Search Console w celu lepszej indeksacji wszystkich adresów wewnętrznych. W przypadku utworzenia nowych podstron czy produktów, sitemapa zostanie zaktualizowana automatycznie. 

 

Linkowanie wewnętrzne w Shoperze

Linkowanie wewnętrzne na platformie Shoper jest równie istotne jak w innych systemach e-commerce. Odpowiednio zaplanowana i wdrożona strategia linkowania wewnętrznego pozwala na:

  • Poprawę nawigacji – Klienci mogą łatwo przechodzić między powiązanymi kategoriami i produktami, co zwiększa szanse na zakup.
  • Wsparcie crawlowania – Linki wewnętrzne pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę sklepu, co wpływa na indeksowanie i ranking strony.
  • Zwiększenie czasu spędzanego w sklepie – Poprzez odsyłanie użytkowników do interesujących ich produktów lub treści, możemy zwiększyć ich zaangażowanie.

W Shoper linkowanie wewnętrzne można wdrożyć poprzez:

  • Tworzenie linków w opisach produktów i kategorii do innych, powiązanych stron.
  • Wykorzystanie funkcji powiązanych produktów, które automatycznie dodają odnośniki na stronach produktów.
  • Umieszczanie linków w treściach na blogu lub w innych sekcjach informacyjnych sklepu.

Dbanie o spójne i przemyślane linkowanie wewnętrzne na Shoper pomoże nie tylko poprawić doświadczenie klientów, ale również wzmocni pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania.

 

Zarządzanie treścią Shoper

Widoczność sklepu Shoper, tak jak każdego innego sklepu, zależy w dużej mierze od opublikowanych treści. Z tego względu, optymalizacja treści nadal stanowi aspekt, którego nie możemy ignorować. Jak zająć się tą kwestią na platformie Shoper?

 

Optymalizacja opisów produktów Shoper

Na platformie Shoper zarządzanie opisami produktów jest szybkie i intuicyjne. Aby dodać lub edytować opisy, wystarczy przejść do sekcji:

Obsługa sklepu → Produkty

a następnie wybrać interesujący produkt z wyświetlonej listy. W panelu edycji produktu, z lewej sekcji nawigacyjnej, znajdziesz opcję dodawania opisów.

Shoper umożliwia wprowadzenie dwóch rodzajów opisów:

  • Krótki opis – wyświetlany na liście produktów, idealny do zwięzłego zaprezentowania najważniejszych cech.
  • Główny opis produktu – bardziej szczegółowy, pojawia się na stronie produktu i pozwala przedstawić pełne informacje, zalety czy specyfikację.

Dzięki tej funkcjonalności możesz w prosty sposób dostosować treści, aby były atrakcyjne zarówno dla klientów, jak i wyszukiwarek.

 

Zarządzanie opisami kategorii Shoper

Spora grupa systemów do zarządzania sklepami internetowymi wymaga wdrożenia dodatkowych modułów w celu wyświetlenia treści w obrębie kategorii. W Shoperze taka funkcjonalność jest wdrożona i pozwala wyświetlać treść pod, jak i nad listą produktów. Warto wykorzystać tę funkcjonalność w celu rozszerzenia puli fraz kluczowych, na które kategoria będzie widoczna. Pola do uzupełniania treści znajdują się w kartach do edycji poszczególnych kategorii. 

Wystarczy przejść do sekcji:

Obsługa sklepu → Kategorie

gdzie wyświetlana jest lista wszystkich kategorii w sklepie. Po wybraniu interesującej kategorii możesz dodać lub edytować jej opis.

Shoper pozwala na ustawienie dwóch rodzajów opisów: górnego i dolnego. Warto pamiętać, że opis górny najlepiej, aby był zwięzły i treściwy – to właśnie on jest widoczny zaraz po wejściu na stronę kategorii. Natomiast opis dolny można przygotować w bardziej rozbudowanej formie, uwzględniając szczegóły czy dodatkowe informacje, które nie tylko wspierają SEO, ale również dostarczają wartościowych treści dla klientów. Dzięki takiej funkcjonalności łatwo dostosujesz treści do potrzeb użytkowników i wymagań wyszukiwarek!

Jeśli potrzebujesz więcej wsparcia w temacie optymalizacji treści, sprawdź: https://feb.net.pl/content

 

Własne integracje w Shoper

Shoper posiada funkcjonalność wdrażania własnych integracji. Użytkownik ma możliwość wygodnego połączenia kont z narzędziami zewnętrznymi takimi jak Google Analytics czy Facebook oraz integracji z partnerami (Inpost, Mbank). Włączenie tego typu integracji jest w pełni bezpieczne i nie wymaga dodatkowych umiejętności. Gotowe integracje dostępne są tutaj:

Dodatki i integracje → Inne integracje

Jeśli posiadamy kod do zewnętrznych narzędzi możemy skorzystać z edytora sekcji head i body dostępnego tutaj:

Dodatki i integracje → Integracje własne

Zmiany będą ingerować w kod źródłowy strony, dlatego zalecamy wdrożenie osobom, które miały już wcześniej styczność z tego typu integracjami. 

Funkcjonalność platformy Shoper pozwala wykonać podstawowe działania optymalizacyjne pod kątem SEO z poziomu panelu administracyjnego. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla właścicieli e-commerce, którzy chcą samodzielnie dokonać optymalizacji. 

 

Jak widzisz, SEO sklepu Shoper to dość skomplikowana i rozbudowana kwestia. Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie optymalizacji sklepu internetowego opartego na systemie Shoper lub chcesz przenieść swoje obecne działania SEO na wyższy poziom, zachęcamy do wypełnienia briefa!

 

Źródła: 

https://www.shoper.pl/help/artykul/optymalizacja-seo-sklepow-shoper 

 

Autor artykułu

Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.