Pozycjonowanie sklepu na Shopify - na co warto zwrócić uwagę?

PoradySklep Internetowy
Dodano 10.05.2023


Pozycjonuj i sprzedawaj! Jak wynieść swój sklep internetowy w Shopify na wyżyny e-commerce?

Shopify to platforma e-commerce, która w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Platforma działa w modelu SaaS – Software as a Service. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego nie jest właścicielem prowadzonej strony internetowej, a jedynie wynajmuje przestrzeń od operatora. To wygodna opcja, dzięki której może udać się zaoszczędzić sporą część środków na projektowanie i utrzymanie własnej strony internetowej. Przedsiębiorca może liczyć też na wsparcie ze strony supportu Shopify przez 24h na dobę. 

Shopify umożliwia tworzenie i prowadzenie sklepu internetowego bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. Czy możesz pozycjonować swoją stronę na Shopify? Jak najbardziej! Aby sklep postawiony na platformie cieszył się widocznością w wyszukiwarce, wymaga skutecznej strategii pozycjonowania. 

W tym artykule przedstawimy kilka wskazówek, które pomogą w pozycjonowaniu sklepu na platformie Shopify. Zacznijmy jednak od bardzo ważnego pytania…

 

Po co pozycjonować sklep w Shopify?

Pozycjonowanie sklepu Shopify to nic innego jak wszystkie prowadzone działania, które mają sprawić, że Twój sklep internetowy będzie widoczny dla Google. Im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika frazy kluczowej powiązanej z Twoim sklepem, tym większa szansa, że konsument wejdzie na Twój serwis i stanie się Twoim klientem. 

Poza zwiększeniem potencjału sprzedażowego jednocześnie zmniejszą się koszty pozyskania klienta, co pozwoli zoptymalizować Twoje działania i osiągać jeszcze większe zyski.

Jednak zanim tak się stanie, potrzebujesz konkretnej strategii SEO, która dostosuje Twoją witrynę do wymogów robotów wyszukiwarek, a także Twoich potencjalnych klientów.

 

SEO na Shopify - jaką strategię pozycjonowania przyjąć?

Jeśli większość działań związanych z Twoim biznesem prowadzisz sam, to wizja samodzielnego prowadzenia działań pozycjonujących może być kusząca. W końcu platforma oferuje wiele narzędzi i dodatków, które zwiększają funkcjonalność Twojej witryny sprzedażowej, wpływając jednocześnie na wyniki pozycjonowania.

Takie powszechne działania są jednak zazwyczaj niewystarczające, abyś mógł z zadowoleniem powiedzieć, że Twój e-sklep jest dobrze wypozycjonowany i osiąga wystarczająco duży ruch. Właśnie dlatego najlepiej powierzyć to zadanie specjalistom, którzy bazując na wieloletnim doświadczeniu, będą w stanie zaproponować odpowiednią strategię i skuteczne działania, dostosowane do specyfiki Twojego biznesu.

 

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu na Shopify?

Koszt optymalizacji e-sklepów bazujących na platformie Shopify jest determinowany przez różnorodne elementy. Kluczowe aspekty to rozmiar sklepu, jego przeszłość, wcześniejsze działania SEO oraz poziom konkurencji w branży i wiele więcej. Chcesz uzyskać dodatkowe informacje o cenie usług SEO dla Twojego sklepu online? Napisz do nas, a otrzymasz bezpłatną ofertę!
 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa

 

Jak zwiększyć pozycje sklepu na Shopify?

Istnieje wiele metod na zwiększenie widoczności sklepu operującego na platformie Shopify. Aby zdobyć najwyższe pozycje w SERP (z ang. Search Engine Result Page – strona wyników wyszukiwania) powinieneś rozważyć kilka istotnych kwestii, które przedstawiamy poniżej.

 

Myśląc o wartościowych treściach, mamy na myśli dwa aspekty: użyteczność dla odbiorców i atrakcyjność dla wyszukiwarek.

Treści niosące wartość dla Twoich klientów sprawią, że będą oni chętniej i częściej po nie sięgać. To nie tylko będzie budować zaufanie do Twojej marki i wpływać na pozytywne doświadczenia użytkownika, ale da także sygnał robotom, że warto je wysoko indeksować. 

Treści powinny, a wręcz muszą pojawiać się na podstronach Twojej witryny, by indeksujące ją roboty mogły bezproblemowo i trafnie ją zeskanować. Możesz zarządzać nimi zarówno w sekcji opisów podstron (np. kategorii), jak i na platformie blogowej udostępnianej przez Shopify.

 

Na co warto zwrócić uwagę, projektując treści na swoją witrynę e-commerce Shopify?

  • Dopasowane frazy kluczowe  Zamieszczane na Twojej witrynie treści powinny zawierać frazy kluczowe, na które pozycjonuje się Twój sklep (związane z branżą, asortymentem i grupą docelową). Muszą one być precyzyjnie dobrane z wykorzystaniem narzędzi SEO - to gwarantuje ich najwyższą skuteczność. 
  • Optymalna długość – Google lubi długie teksty, o ile niosą rzeczywistą wartość merytoryczną. 

Zdarza się jednak, że zbyt długie opisy obniżają wartość UX (szczególnie w przypadku wersji mobilnych, kiedy użytkownik musi przewinąć stronę). Warto wtedy umieścić opis kategorii nie na górze, a na dole strony. W edycji opisów kategorii Shopify znajdziemy możliwość dodania opisu bez wyboru miejsca, w którym miałby się wyświetlić. W zależności od wybranego szablonu, opis kategorii pojawi się nad lub pod listą produktową. Jeśli planujesz tworzyć długie opisy kategorii, warto zadbać o to, aby treść nie przysłaniała produktu - w celu zmiany wyświetlania się takiego opisu konieczna jest edycja kodu szablonu.

 

Jak dodać opis kategorii w Shopify?

W panelu administracyjnym sklepu przejdź do zakładki Produkty > Kolekcje, a następnie wybierz kategorię, do której chcesz dodać opis. Po wejściu w szczegóły, w sekcji Opis możesz dodać treść. Następnie zapisz zmiany - gotowe :) 

Co jeszcze może mieć znaczenie? Przede wszystkim przejrzystość. Roboty to tylko roboty - uwielbiają schematy i zrozumiałe wskazówki, dlatego projektuj treści tak, aby miały wyraźną strukturę. 

Zaznaczaj śródtytuły i zawsze używaj nagłówków. W Shopify nagłówki H1 automatycznie odpowiadają nazwie produktów, kategorii lub wpisów blogowych - pozostałą hierarchię nagłówków, H2, H3 (…) można stworzyć samemu dzięki rozbudowanemu panelowi edycji i punktorów.

Oczywiście dla nas - ludzi, odpowiednia struktura jest równie istotna, ponieważ znacznie ułatwia odbiór tekstu.

Zwróć też uwagę na unikalność. Kopiowane, dublowane treści obniżają wartość witryny, dlatego twórz lub zlecaj tworzenie specjalistom od contentu oryginalnych tekstów - zarówno pod kątem opisów na stronę główną czy kategorii, jak i opisów produktów. To pomoże wyróżnić się Twojej witrynie na tle konkurencji.
 

Link building ma ogromne znaczenie na efektywność pozycjonowania sklepu w Shopify. Dzięki zamieszczaniu linków w treściach Twoich podstron, a także na portalach zewnętrznych, Google uznaje witrynę za bardziej wartościową.

Linkuj zatem w zakładkach kategorii, w artykułach blogowych i treściach przygotowywanych na serwisy zewnętrzne. 

Co więcej - właściwe linkowanie w obrębie struktury Twojej strony (zwane inaczej wewnętrznym mapowaniem strony) może wpłynąć pozytywnie na jej nawigację. 

 

Skoro prowadzisz sklep e-commerce oparty na platformie Shopify, to masz do zaoferowania swoim klientom szereg produktów. Czasem może być ich dosłownie kilka - wówczas nie będziesz musiał obszernie rozbudowywać stron z kategoriami i podkategoriami.

Jeśli jednak Twoja oferta zawiera bogaty asortyment, pamiętaj o posortowaniu go w kategorie, które ułatwią klientowi odnalezienie tego, czego właśnie poszukuje. W ten sposób zbudujesz właściwą i intuicyjną nawigację.

Taki zabieg będzie miał również ogromne znaczenie dla wyszukiwarek - na przykład, gdy Twój potencjalny klient wpisze w wyszukiwarkę frazę “damskie ubrania sportowe”, to wyszukiwarka będzie mogła wyświetlić mu właśnie tę podkategorię, a nie cały sektor ubrań damskich, w których te sportowe stanowią jedynie kilka lub kilkanaście procent ogółu asortymentu.

Na szczęście Shopify już na początku automatycznie generuje plik sitemap.xml zawierający linki do wszystkich produktów, obrazów produktów, stron, kolekcji i wpisów na blogu. Możesz znaleźć je w katalogu głównym sklepu Shopify.

 

Prędkość ładowania się strony ma ogromne znaczenie dla jej użyteczności. Jeśli będzie trwało to zbyt długo, potencjalny klient zrezygnuje z odwiedzin - powolne działanie strony realnie wpływa na ruch, dlatego właśnie optymalizacja techniczna jest tak ważna.

Więcej o istocie sprawnego działania witryny dowiesz się z innego artykułu: Parametry Google PageSpeed Insights - przyspiesz swój sklep. Przeczytasz w nim więcej na temat zależności między szybkością ładowania strony a współczynnikiem odrzuceń, a także tych między współczynnikiem odrzuceń a pozycjonowaniem strony w wynikach wyszukiwania.

 

Im Twój sklep internetowy na Shopify jest bardziej rozbudowany, tym większe prawdopodobieństwo, że konieczne może być rozszerzenie plików robots.txt, które uniemożliwiają skanowanie robotom wyszukiwarek wybranych podstron.

Dzięki nim Googleboty nie indeksują niepotrzebnych stron, takich jak na przykład strona realizacji transakcji, strona koszyka, strona konta, czy zduplikowane strony kategorii.

Shopify umożliwia edycję (skonfigurowanego już podczas zakładania sklepu) pliku robots.txt i dodania nowych reguł według Twoich założeń. Aby to zrobić, musisz utworzyć plik robots.txt.liquid:

  1. Przejdź do zakładki Sklep online > Motywy (na lewym pasku bocznym)

  2. Wybierz Akcje > Edytuj kod

  3. W sekcji Szablony kliknij Dodaj nowy szablon

  4. Rozwiń listę po lewej stronie i wybierz robots.txt

  5. Wybierz Utwórz szablon

W tym miejscu możesz dodawać reguły, które usprawnią skanowanie Twojej strony. Jeśli nie wiesz, jakie reguły warto dodać i co poprawi pozycjonowanie Twojego sklepu na Shopify, napisz do nas!
 

W skutecznym pozycjonowaniu Twojego sklepu dużą rolę odgrywają także meta tagi. Choć Shopify oferuje specjalne aplikacje, które pomagają je optymalizować, równie dobrze możesz zrobić to samodzielnie - wystarczy, że wejdziesz w daną kategorię lub produkt z pozycji admina, a na samym dole karty znajdziesz możliwość wpisania wybranych meta tagów i optymalizacji adresu URL.
 

 

Platforma Shopify daje możliwość przekierowania ruchu z jednej (wygasłej, usuniętej) strony na drugą (aktywną). Na przykład, jeśli usuniesz produkt, możesz skonfigurować przekierowanie adresu URL do podobnego produktu w Twoim sklepie. Dzięki temu użytkownicy i wyszukiwarki nie będą trafiać na stronę z błędem 404!

 

Jak utworzyć przekierowanie adresu URL na Shopify?

Ustawienia > Aplikacje i kanały sprzedaży > Sklep online > Otwórz kanał sprzedaży > Nawigacja (lewy boczny pasek menu) > Wyświetl przekierowania adresu URL > Utwórz przekierowanie adresu URL

W tym miejscu w polu Przekieruj z wprowadź stary adres URL, a w polu Przekieruj do nowy adres URL, do którego chcesz przekierować ruch. Możesz także przekierować użytkowników na stronę główną - wystarczy, że zamiast URL docelowego wprowadzisz  symbol "/"

 

Jeśli zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić dla lepszej pozycji Twojego sklepu w internecie, możesz odwiedzić Centrum Pomocy Shopify, albo skonsultować to ze specjalistą.

Jak widzisz, pozycjonowanie sklepu w Shopify to zadanie, które wymaga obszernej wiedzy i umiejętności. Chcesz zacząć prowadzić efektywne działania z zakresu pozycjonowania swojego sklepu? Zdaj się na doświadczenie ekspertów - skontaktuj się z nami! Przeprowadzimy dla Ciebie audyt dotychczasowych działań SEO i wspólnie z Tobą opracujemy najlepszą strategię dla sklepu opartego o platformę Shopify.

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.