Raporty GA4 - jak się w nich odnaleźć?

Dodano 09.08.2023

Data aktualizacji: 28.09.2023

Poznaj z nami zasady raportowania w Google Analytics 4!

Ten, kto pracował z Universal Analytics, wie, że Google Analytics 4 to coś zupełnie nowego. Jeśli nie jesteś pewien, gdzie szukać najważniejszych dla Ciebie danych, przeczytaj ten artykuł — dziś stawiamy czoła raportom GA4! 

Na początek, jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest GA4, zachęcamy do przeczytania naszego wcześniejszego artykułu. Dowiesz się z niego, dlaczego stworzono nową wersję Google Analytics, jakie są jej funkcje i możliwości oraz jakie są różnice pomiędzy nowym a starym narzędziem.

 

Analiza danych w nowych raportach GA4

Najważniejsze dane znajdziesz w zakładce "Raporty" w menu głównym. W pierwszej kolejności podobnie jak w Google Universal pojawi Ci się zestawienie wszystkich raportów i całego ruchu na Twojej stronie. Dalej możesz zapoznać się ze szczegółami kilku standardowych raportów, które pozwalają na wstępną analizę danych. Jakie dane można sprawdzić w podstawowych raportach GA4? Bez dodatkowych ustawień zbierane są dane na temat:

  • pozyskiwania ruchu,
  • ilość zdarzeń i konwersji wykonanych na stronie,
  • generowanych przychodów z produktów (w przypadku e-commerce).

Na początku może wydawać Ci się, że czegoś tutaj brakuje, jednak nic bardziej mylnego. Omówmy sobie wszystko po kolei.
 

Raporty z sekcji Pozyskanie

Pierwszą, a zarazem kluczową w analizie źródeł ruchu oraz dotarcia do użytkowników sekcją w kolekcji “Cykl życia” jest “Pozyskanie”. Poza przeglądem znajdują się tu dwa raporty, które pomimo podobieństw, różnią się między sobą przede wszystkim sposobem zbierania danych i ich interpretacją.

 

Pozyskiwanie użytkowników GA4

Raport Pozyskiwanie użytkowników daje nam informacje na temat źródeł, które przyczyniły się do pozyskania nowych odbiorców. Pomaga zrozumieć, skąd odbiorcy przyszli do nas po raz pierwszy i jakie kanały marketingowe przynoszą najlepsze rezultaty. Możliwe jest również skonfigurowanie własnych wykresów na podstawie zebranych danych. Wykresy mogą agregować takie dane jak:

  • dzienne pozyskiwanie użytkowników,
  • kanał, z którego użytkownicy trafili na stronę,
  • liczbę sesji wygenerowanych przez kanał,
  • współczynnik zaangażowania,
  • czas zaangażowania,
  • konwersje i łączne przychody,
  • ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania.

 

Pozyskiwanie ruchu w Google Analytics 4

Raport Pozyskiwanie ruchu skupia się na analizie sposobów dotarcia wszystkich użytkowników do witryny bądź aplikacji. Pomaga zrozumieć, które kanały przynoszą najwięcej ruchu na stronie oraz pozwala sprawdzić ich efektywność. Zliczane są wszystkie wejścia, nie tylko pierwsze. Z tego względu wyniki między wykresami będą się różnić. Podobnie jak w przypadku raportu Pozyskiwanie użytkowników zbierane są dane o liczbie sesji, zaangażowaniu i konwersjach.


Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa



 

Raporty z sekcji Zaangażowanie

Kolejną sekcją jest “Zaangażowanie”. Mamy tu do dyspozycji analizę zdarzeń, konwersji, stron/ekranów i stron docelowych.

 

Zdarzenia w GA4

Zdarzenia to wykrywane przez narzędzia analityczne działania użytkownika. Mogą mieć one przypisaną konkretną wartość pieniężną, lub nie. W raporcie zdarzeń GA4 znajdują się:

  • wszystkie skonfigurowane zdarzenia,
  • liczba wystąpień zdarzeń,
  • całkowita liczba użytkowników która wygenerowała zdarzenie,
  • liczba zdarzeń na użytkownika,
  • ewentualne przychody.

 

Konwersje w Google Analytics 4

Konwersje to specjalne zdarzenia, których wystąpienie ma przypisaną konkretną wartość pieniężną. W raporcie “Konwersje” znajdziemy informacje o ich liczbie zdarzeń, użytkownikach oraz łącznych przychodach. Poza tym, klikając w konkretną konwersję, pojawią nam się pozostałe parametry niestandardowe, które są przesyłane wraz ze zdarzeniem z naszej witryny/aplikacji. Może to być np. page_location, transaction_id lub search_term. Dużo jednak zależy od tego jak skonfigurowana jest strona oraz zmienne, reguły i tagi w Google Tag Manager. Mamy na ten temat instrukcję od supportu Google.

 

Zestawienie Strony i ekrany

Raport “Strony i ekrany” pozwala nam dowiedzieć się, jak często wyświetlana była konkretna strona (w przypadku witryny internetowej) lub ekran (w przypadku aplikacji), ilu użytkowników ją odwiedziło oraz jaki był średni czas zaangażowania.

 

Raport Strona docelowa w GA4

Natomiast w raporcie “Strona docelowa” widzimy informacje o liczbie sesji, użytkowników i konwersji, średnim czasie zaangażowania na sesję oraz łącznych przychodach, jakie generują podstrony, przez które odbiorcy wchodzą na Twoją witrynę.

 

Raporty z sekcji Generowanie przychodu

Sekcja “Generowanie przychodu”, jak mogłoby się wydawać ze względu na nazwę, powinna skupiać w sobie najważniejsze informacje o przychodach. Jednak podstawowe dane, czyli łączne przychody z podziałem na konkretne źródła, można przeanalizować w sekcji “Pozyskanie”. Natomiast w “Generowaniu przychodu”, poza ogólnymi informacjami w raporcie “Przegląd”, mamy przede wszystkim analizę konkretnych produktów.

 

Zestawienie Zakupy e-commerce w GA4

Raport Zakupy e-commerce zawiera nazwy produktów cieszące się największą popularnością. Tu sprawdzimy bestsellery, liczbę wyświetleń, dodań do koszyka i zakupów konkretnego produktu oraz przychody z niego. Na wykresie liniowym można wyraźnie zaobserwować jakie są różnice w zainteresowaniu topowymi produktami.

 

Sekcja Ścieżka do zakupu

Raport Ścieżka do zakupu wskazuje poszczególne etapy realizacji zamówienia. Możemy zaobserwować kolejno:

  • Rozpoczęcie sesji
  • Wyświetlenie produktu
  • Dodanie do koszyka
  • Rozpoczęcie procesu płatności
  • Zakup

Dane z tych wykresów pozwalają określić, na którym etapie transakcji użytkownicy rezygnują z zakupów. Przy dogłębnej analizie można wskazać, które elementy wymagają optymalizacji. W ten sposób można ograniczyć liczbę porzuconych koszyków. Raport uwzględnia też urządzenie, z którego korzystają użytkownicy.

 

Raport Zakupy w aplikacji

Jeżeli sklep posiada swoją dedykowaną aplikację, w GA4 możemy śledzić sprzedaż z tego konkretnego kanału. Informacje przedstawiają konkretny identyfikator produktu, ilość sprzedanych sztuk towaru i wygenerowane przychody.

 

Dane z sekcji Reklamy wydawcy

Raport dotyczący Reklam od wydawcy przedstawia szczegóły dotyczące reklam, które zamieszczono w aplikacji mobilnej sklepu, wraz z informacjami o interakcjach i generowanych przez nie dochodach. Raport ten pozwala określić:

  • jak wiele osób kliknęło poszczególne reklamy w aplikacji,
  • jak długo reklamy są oglądane przez użytkowników,
  • które rodzaje reklam są wyświetlane najczęściej.

 

Informacje w raporcie Promocje

Raport "Promocje" analizuje wpływ różnych promocji na zakupy i przychody generowane przez sklep. Promocje są strategiami marketingowymi mającymi na celu zachęcenie klientów do zakupu produktów lub usług, często poprzez oferowanie zniżek na produkty, usługi lub koszty dostawy.

Dane prezentowane w raporcie pochodzą ze zdarzeń e-commerce i mogą obejmować informacje na temat tego, jak użytkownicy reagują na widoczne promocje, na przykład te reklamowane na stronie głównej sklepu lub w katalogach produktów. Analiza tych danych pozwala na zrozumienie, jak poszczególne promocje wpływają na zachowania zakupowe klientów, co z kolei może pomóc w optymalizacji strategii promocyjnych sklepu.

 

Zestawienie danych w sekcji Ścieżka do płatności

Ścieżka do płatności, w przeciwieństwie do raportu Ścieżka do zakupu, wskazuje wyłącznie informacje dotyczące procesu płatności. Pomijane są między innymi dane o wyświetleniu produktów. W raporcie można przeanalizować po kolei:

  • rozpoczęcie procesu płatności,
  • dodanie danych dostawy,
  • dodanie płatności,
  • zakup.

Każda z tych wartości posiada swój własny współczynnik porzuceń - im wyższy, tym większa liczba użytkowników zrezygnowała z kontynuowania transkacji na tym etapie. Można wykorzystać te informacje do optymalizacji konkretnego etapu ścieżki do płatności.

Raport uwzględnia też urządzenia, z których korzystali użytkownicy. Pozwala to wyeliminować błędy obecne wyłącznie na konkretnej platformie. 

Pytanie tylko: gdzie jest ROAS w Google Analytics 4? Znajdziesz go przechodząc w “Reklamy” i raport “Wszystkie kanały”. W przeciwieństwie do Universal Analytics mamy go pod nazwą “Zwrot z nakładów na reklamę” i nie jest podany w procentach. 

 

Raporty z sekcji Utrzymanie

Ostatnią sekcją w kolekcji “Cykl życia” jest “Utrzymanie”. Mamy tutaj porównanie nowych użytkowników z powracającymi. Dowiemy się tu, ile ich było w wybranym przez nas okresie oraz jaki ich odsetek wracał na naszą witrynę w kolejnych dniach, a także jak zmieniał się średni czas zaangażowania.

Najważniejsze informacje o użytkownikach znajdują się w kolekcji “Użytkownik”, gdzie znajdziemy dwie sekcje. W pierwszej z nich, czyli “Atrybuty użytkownika”, znajdziemy dane demograficzne naszych odbiorców, takie jak wiek, płeć czy lokalizacja. W szczegółowych danych demograficznych możemy dowiedzieć się, ile konwersji pozyskaliśmy w konkretnym kraju lub ile kobiet odwiedza witrynę. Natomiast w sekcji drugiej, czyli w “Technologiach”, mamy informacje na temat urządzeń, platform lub systemów operacyjnych, z których korzystali użytkownicy odwiedzający naszą stronę. 


Co to jest progowanie w GA4?

W kontekście raportów GA4 nie sposób pominąć ważnego terminu, jakim jest progowanie. Zgodnie z informacjami udostępnionymi użytkownikom, progowanie to odpowiedź Google na wymogi dotyczące RODO. Polega ono na tym, że konkretny wskaźnik (np. źródło) nie pojawia się w raporcie, gdy liczba danych związanych z użytkownikami nie przekracza wymaganego progu. Progi te są definiowane odgórnie i nie da się ich zmienić. Rozwiązanie to ma na celu uniemożliwienie ustalenia tożsamości poszczególnych odbiorców dzięki ich danym demograficznym czy zainteresowaniom.

Skąd wiemy, że mamy do czynienia z progowaniem? Gdy jest ono włączone, przy tytule raportu pojawi się pomarańczowy trójkąt z wykrzyknikiem. Kiedy jednak progowania nie ma, wyświetla się tu zielony okrąg z fajeczką.

Jeśli chcemy przeglądać raport bez progów i nie zależy nam w danym momencie na danych związanych z użytkownikami, możemy je usunąć z raportu poprzez edycję zestawienia. Tyczy się to np. raportów pozyskania. Możemy również zwiększyć zakres dat — im więcej czasu tym większą powinniśmy mieć liczbę użytkowników.

 

GA4 nie takie straszne jak go malują

Wiedząc, gdzie szukać konkretnych danych, Google Analytics 4 wydaje się już mniej skomplikowany. Pozostaje jednak kwestia dostosowania raportów do własnych preferencji, co omówimy w kolejnych artykułach, dlatego śledź nasz blog na bieżąco lub zapisz się do newslettera! Dowiesz się, jak tworzyć nowe kolekcje oraz jak zrobić własny raport. Jeśli po przeczytaniu artykułu nadal masz wątpliwości, skontaktuj się z nami.

 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.