Real Time Marketing. Jak robić go dobrze?
Krakowski lagun czy morsowanie to virale, które podbiły polskiego Facebooka. Chcesz powtórzyć ich sukces? Przeczytaj artykuł!
Co to jest - RTM (Real Time Marketing)?
Real Time Marketing to nic innego jak marketing uprawiany w czasie rzeczywistym, odnoszący się do aktualnych wydarzeń ze świata kultury, polityki czy lifestyle’u. Oznacza ekspresową reakcję i może zapewnić firmowy sukces w zaledwie kilkanaście minut.
“Morsowałem”, Hot16Chalenge, In Poland we don’t say czy niedawny “lagun” to tylko niektóre z ostatnich przykładów virali wziętych prosto z rodzimego Facebooka.
Co to znaczy wartościowy RTM i jak do niego podejść, by odnieść sukces?
Real Time Marketing - jak robić to dobrze?
Przede wszystkim traktując go jako sposób na nawiązanie dialogu z fanami. Odpowiednia treść i grafika pomoże ci zbudować pozytywny wizerunek marki w internecie, a jednocześnie utrzymywać bliższy kontakt z odbiorcami.
Pozwól, że pokażemy ci w jaki sposób znane marki radzą sobie z Real Time Marketingiem i które - naszym zdaniem - naprawdę umieją w RTM.
Pierwszym przykładem jest znany już „lagun”, który wzbudził ogromne zainteresowanie, a przez chwilę nawet strach.
Wszystko zaczęło się od francuskiego rogalika, croissanta, który wylądował na jednym z krakowskich drzew i omyłkowo został zgłoszony służbom jako niebezpieczne egzotyczne zwierzę. Żart sytuacyjny wykorzystała firma Biedronka, która według naszej opinii z tematem poradziła sobie rewelacyjnie. Zobacz sam!
Źródło: Biedronka
Za ciosem poszły również inne firmy, takie jak Aldi Polska, Samsung oraz Heinz Tomato Ketchup:
Źródło: Lidl
Źródło Samsung
Źródło: Heinz Tomato Ketchup
Krakowski „lagun” stał się sławny, a o jego historii przeczytać można nawet na zagranicznych portalach.
Kolejny przykład udanego Real Time Marketingu pokazała firma Snickers, która opublikowała post na Twitterze tuż po tym, jak w 2014 roku znany piłkarz Luis Suarez ugryzł zawodnika przeciwnej drużyny - Chielliniego.
Źródło: Sneakers
Świetną okazją do opublikowania błyskotliwego RTMa była również prezentacja nowego produktu domu mody Balenciaga - torby, której cena przekroczyła dwa tysiące dolarów. Popularność niebieskiej torebki (łudząco przypominającej znany wielu model… torby zakupowej popularnej skandynawskiej sieci meblowej, Frakta) wykorzystała na swoim profilu sama Ikea:
Źródło: Ikea Sweden
Czytelnie, zabawnie i… chwytliwie!
Marketing newsów = sukces?
Real Time Marketing wydaje się doskonałym pomysłem na zwiększenie zasięgów i popularyzację marki w Internecie. Może szybko i łatwo przyczynić się do twojego sukcesu, ale... nie musi.
Widok rosnących słupków w statystykach to marzenie każdego marketera, ale osiągnięcie wyników dzięki stosowaniu RTM wcale nie jest takie oczywiste. Dlaczego? Ponieważ istnieją tematy, do których nie powinniśmy się odnosić - mogą przysporzyć nam więcej problemów niż zysków.
RTM - tych błędów unikaj jak ognia!
Czy TRM można zepsuć? Bardzo łatwo. Istnieje kilka “sprawdzonych” sposobów na strzelenie sobie samobójczej bramki, np:
-
RTM, jest trochę jak pizza - ciepła smakuje najlepiej ;) Zatem nikt nie zwróci uwagi na informację, która obiegła już cały Internet, a Ty wpadniesz na nią z opóźnieniem i wrzucisz na tablicę. Obojętnie czy jest to Facebook, Twitter czy Instagram – nie idź tą drogą.
-
Jeśli myślisz, że odnoszenie się do aktualnych wydarzeń, które z łatwością można przewidzieć jest Real Time Marketingiem, to jesteś w błędzie. Dlaczego? RTM to element zaskoczenia, błyskotliwa reakcja na wydarzenia, które dzieją się nieoczekiwanie.
-
Dobrym Real Time Marketingiem nie jest również odnoszenie się do wydarzeń w sposób nieodpowiedni. Mamy tu na myśli dwuznaczny i niesmaczny podtekst. W tym wypadku twój wpis spotka się prawdopodobnie z tak zwanym „publicznym linczem”, albo internetowym hejtem. Statystyki co prawda wzrosną, a twoja firma zdobędzie sławę - jednak nie taką, jakiej oczekujesz.
RTM - tak czy nie?
Dlaczego uważamy, że stosowanie Real Time Marketingu jest dobre? Dzięki niemu z łatwością skrócisz między twoją firmą a Klientami, a przede wszystkim pozytywnie zaskoczysz swoich odbiorców.
RTM jest idealnym przykładem na to, że nawet firmy, które z pozoru nie kojarzą się nam z żartobliwym contentem, mogą nas wprawić w osłupienie (oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu!). Media społecznościowe to miejsce, które jest stworzone do tego typu treści - korzystaj mądrze!
Jeśli chcesz, aby twój marketing nie był nudny i zaskakiwał błyskotliwymi treściami, skontaktuj się z nami! Rozmowa nie zobowiązuje do współpracy.