Regulamin konkursu - jak go stworzyć?
Konkursy to świetny sposób, by zyskać rzesze fanów. Jednak by taka akcja okazała się sukcesem, konieczny jest regulamin. Jak go stworzyć?
Dobrym sposobem na aktywizację i pozyskanie nowych fanów jest organizacja konkursu w Social Mediach, na przykład na Facebooku lub Instagramie. Kluczem do udanej akcji jest stworzenie rzetelnego regulaminu konkursowego, istotnego zarówno z punktu prawa polskiego, jak i Metaverse. Jak więc stworzyć dobry regulamin? Przyjrzyjmy się najważniejszym sekcjom.
I postanowienia ogólne
-
Wskaż obowiązującą nazwę konkursu, która jest spójna z komunikacją w Social Media.
-
Dokładnie określ Organizatora i sponsora nagród.
-
Wyznacz sztywne ramy czasowe trwania rywalizacji.
II Uczestnicy konkursu
-
Określ, kto może wziąć udział w walce o nagrody.
-
Organizujesz konkurs tylko na terytorium Polski, czy za granicą? Zaznacz to w regulaminie!
-
Zaproś do zabawy osoby pełnoletnie i posiadające konto na profilach społecznościowych - to tam będzie trwała zabawa.
-
Zabezpiecz się na wypadek zarzutów o nielegalne praktyki, wykluczając możliwość udziału w konkursie pracowników czy najbliższej rodziny Organizatora.
III Zasady i przebieg konkursu
-
Wyznacz Jury.
-
Opisz, na czym polega zadanie i jakie będą kryteria przyznania nagrody. Pamiętaj - im prościej, tym lepiej!
-
Wskaż, kiedy zostaną ogłoszone wyniki i jakie przesłanki należy spełnić, by móc walczyć o nagrodę (np. podanie danych kontaktowych i wyrażenie zgody na ich przetwarzanie).
Uwaga! Jeśli nie organizujesz loterii, podkreśl to w regulaminie! A jeśli zamierzasz wyłonić zwycięzcę w drodze losowania, sprawdź, co musisz wiedzieć. W artykule znajdziesz też kilka pomysłów na typy konkursów, które łatwo zorganizować, a które są atrakcyjne dla obserwujących.
IV Nagrody
-
Określ, jaką nagrodę przewidujesz.
-
Zaznacz, czy nagroda podlega wymianie na jej równowartość w pieniądzu albo nagrody innego rodzaju.
-
Nadmień, że prawa do odbioru nagrody nie mogą być przeniesione na osoby trzecie.
-
Aby uniknąć nieporozumień jasno określ czas, w którym Zwycięzca może podać swoje dane do przesyłki.
-
Zastanów się ile czasu potrzebujesz aby wysłać nagrodę i podaj widełki w regulaminie.
Protip: wskaż nagrodę poniżej 2000 zł brutto. Wtedy nie podlega ona opodatkowaniu (zgodnie z postanowieniami art. 21 § 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350). Zamieść tę informację w regulaminie!
V Prawa autorskie
-
Jeśli po zakończeniu konkursu zamierzasz wykorzystywać przesłane zdjęcia czy teksty gdziekolwiek w Internecie, zadbaj o to, by w regulaminie zamieścić klauzulę o przeniesieniu praw autorskich. Poinformuj Uczestnika o tym, że z chwilą zgłoszenia następuje przeniesienie praw autorskich do haseł na Organizatora zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
VI Reklamacje
-
Koniecznie podaj sposób i możliwy czas na dokonanie reklamacji. Co powinna zawierać reklamacja? Dane personalne, numer kontaktowy, oraz dokładne uzasadnienie i opis okoliczności.
-
Wyznacz ramy czasowe rozpatrzenia reklamacji..
VII Ochrona danych osobowych - RODO
-
Dane osobowe i ich ochrona to nie przelewki! Dokładnie określ, kto jest administratorem takich danych jak: nick, imię, nazwisko, adres, numer telefonu użytkownika, oraz zaznacz, że został powołany Inspektor Ochrony Danych, z którym można się kontaktować w razie jakichkolwiek wątpliwości. W tym punkcie podaj także adres e-mail inspektora.
-
Poinformuj o przetwarzaniu danych osobowych uczestników konkursu na podstawie zgody, tj. w oparciu o art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
-
Koniecznie wspomnij, że podanie danych osobowych ma charakter dowolny, ale jest niezbędne do udziału w konkursie, na przykład po to, by właściwie adresować nagrodę.
-
Dla Uczestnika ważne jest także to, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez cały czas trwania konkursu, a potem zostaną usunięte. Nie zapomnij zawrzeć takiej informacji w regulaminie.
-
Poinformuj też, komu będą udostępniane dane Konkursowiczów, np. Jury, pracownikom i dostawcom.
-
Zawrzyj informacje na temat tego w jaki sposób będa przetwarzne dane.
VIII Postanowienia Końcowe
-
Bardzo ważne jest wyraźne zaznaczenie, że zwalniasz serwis Facebook lub Instagram z odpowiedzialności za konkurs.
-
Zabezpiecz się na wypadek nieprzyjemnych i nieprzewidzianych akcji, takich jak obraźliwe komentarze kierowane w stronę innych Użytkowników, uczuć religijnych czy innych. Jeśli uczestnik narusza regulamin na którymkolwiek etapie konkursu może zostać z niego wykluczony, ale powinno to wybrzmieć w regulaminie.
-
Podkreśl, że zgłoszenie się do konkursu (czyli publikacja na fanpage pracy konkursowej) jest równoznaczne z akceptacją regulaminu.
-
Na koniec załącz informację, gdzie można znaleźć Politykę prywatności (link).
Podstawą udanego konkursu jest dobrze przemyślany regulamin, na którym w razie wątpliwości może oprzeć się zarówno Organizator, jak i Uczestnicy. To wymaga trochę pracy, jednak odsunięcie widma “bana” czy kar finansowych jest tego zdecydowanie warte! Zanim więc opublikujesz kolejną nielegalną loterię, albo konkurs bez regulaminu zastanów się - czy na pewno Cię na to… stać? Jeśli ciągle masz wątpliwości co do tego, jak napisać dobry regulamin, skontaktuj się nami!