SEO News lipiec 2020
Kolejne nieoficjalne aktualizacje algorytmu (lipiec 2020)
Ranking wyszukiwania Google jest w zasadzie cały czas aktualizowany, natomiast niektóre zmiany w większym stopniu przekładają się na SERPY. Wg Senuto 4 lipca i 16 lipca 2020 miały miejsce obszerniejsze aktualizacje mogące przełożyć się na pozycję witryn w wynikach organicznych.
Źródło: Senuto.com
Mimo, że wahania w wykresie są znaczące użytkownicy nie zauważyli wyraźnych zmian w pozycjach swoich witryn. Pamiętajmy, że nie każde zmiany wprowadzone w algorytmie są dobre i Google może po jakiś czasie je wycofać.
Przesunięcie terminu indeksowania mobile-first index
Google ogłosiło, że webmasterzy mają więcej czasu na dostosowanie stron internetowych do indeksowania dla urządzeń mobilnych. Początkowo finał aktualizacji przewidziany był na wrzesień 2020 roku, natomiast z powodu pandemii termin przesunięto na marzec 2021 r.
Dlaczego zdecydowali się na takich ruch? Okres pandemii mógł negatywnie wpłynąć na stopień wdrożenia zmian optymalizacyjnych. Większość stron i tak została już przeniesiona na nowy indeks, najprawdopodobniej jest to ponad 70% wszystkich domen. Mobile-first nie jest nowym projektem Google, ponieważ pracują nad nim już od 2016 roku.
Źródło: https://moz.com/blog/mobile-first-indexing-seo
Wersje desktopowe oraz mobilne często znacząco różnią się od siebie. Celem stworzenia mobile first index jest lepsze dopasowanie wyników organicznych dla urządzeń mobilnych. Informacje jak przygotować stronę do aktualizacji dostępne są tutaj
Filtrowanie wyników skuteczności w Google Search Console po „wiadomościach”
Na początku lipca 2020 została uruchomiona możliwość filtrowania wyników w Google Search Console uwzględniając sesje pochodzące z karty wiadomości, które mogą wyświetlać się w wynikach organicznych.
Lista obecnych typów filtrowania:
- Sieć: wszystkie wyniki wyszukiwania
- Grafika: wyniki z Google grafika
- Wideo: wyniki z wyszukiwania filmów.
- Wiadomości: wyniki z wyszukiwania wiadomości.
Źródło: Google Search Console
Filtr głównie będzie kierowany dla stron internetowych stawiających na content/newsy. Dokładniejsza analiza ruchu organicznego będzie bardzo przydatna dla webmasterów, którzy monitorują skuteczność prowadzonych działań.
Aktualizacja wytycznych Google dotycząca zgłaszania spamu
Gary Illyes z Google poinformował za pomocą bloga dla webmasterów, że zgłoszenia dotyczące spamu służą do zbierania danych mających na celu ulepszenie algorytmu wykrywania spamu. Dotychczas spora grupa ekspertów twierdziła, że zgłoszenie strony może przyczynić się do nałożenia ręcznej kary przez pracowników Google.
Kary ręczne nakładane przez Google mogą prowadzić do usunięcia witryny z indeksu. Informacje o nałożonych karach dostępne są w Google Search Console. We wcześniejszych komunikatach była mowa o tym, że zgłoszenie raportu spamu może (ale nie musi) skutkować nałożeniem kary. We wpisie opublikowanym na początku lipca możemy przeczytać, że zgłoszenie nie przyczynia się do nałożenia sankcji.
Źródło: google.com/webmasters/tools/spamreport
Obecny sposób raportowania spamu nie jest w żaden sposób miarodajny. Użytkownik może zgłosić dowolną stronę, nawet tą w pełni wartościową. Tego typu praktyki może wykorzystywać nieuczciwa konkurencja chcąca osłabić zaufanie strony. Raport można zgłosić poprzez stronę (link)
Podsumowując, w lipcu 2020 nie byliśmy świadkami większych tąpnięć, które mogłyby się przełożyć na znaczące wzrosty czy spadki w wynikach organicznych. Najbliższa duża aktualizacja przewidziana jest dopiero na rok 2021. Mimo, że większość stron znajduje się już w indeksie mobilnym to Google przedłuża termin aktualizacji z powodu pandemii. Witryny, które nie są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych nadal będą widoczne w indeksie, natomiast mogą stracić na widoczności. Jeśli prowadzicie portale związane z publikacją artykułów lub newsów bardzo praktyczny będzie nowy filtr w GSC umożliwiający filtrowanie skuteczności po "wiadomościach". Dotychczas mieliśmy możliwość korzystania z zaledwie trzech filtrów.