Sieć wyszukiwania - kampanie tekstowe
Zaczynając swoją przygodę z reklamą w Google Ads warto wiedzieć, czym są kampanie tekstowe. Poznaj je z nami!
W dobie cyfrowej dominacji, reklamowanie się w sieci stało się kluczem do sukcesu wielu firm. Jednym z najbardziej skutecznych narzędzi promocyjnych są kampanie tekstowe w Google Ads. Choć mogą wydawać się prostymi ogłoszeniami pojawiającymi się podczas przeszukiwania treści w Google, kryje się za nimi cała strategia i precyzyjna mechanika. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wykorzystać potencjał kampanii tekstowych? Doskonale - jesteś we właściwym miejscu.
Czym jest sieć wyszukiwania Google?
Przede wszystkim jest to wyszukiwarka internetowa, obejmująca wszystkie dostępne witryny, serwisy i aplikacje internetowe. W sieci wyszukiwania użytkownicy szukają potrzebnych im informacji, usług czy produktów. Po wpisaniu w wyszukiwarce konkretnej frazy, pojawiają się płatne oraz bezpłatne wyniki wyszukiwania.
Płatne wyniki wyszukiwania to najprościej mówiąc reklamy tekstowe, nad którymi znajduje się napis „Sponsorowane”. Reklamodawcy płacą za nie w oparciu o model Cost Per Click (CPC), czyli dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie w przekaz reklamowy.
Bezpłatne wyniki wyszukiwania to wszystkie inne wyniki w wyszukiwarce, pasujące do wpisanej frazy. Inaczej nazywane są wynikami organicznymi. Wpływ na to, jak wysoko wyświetli się tu nasza strona, mają działania SEO.
Reklamy tekstowe Google Ads
Jak sama nazwa wskazuje, są to reklamy oparte na tekście, które wyświetlają się głównie nad lub pod bezpłatnymi wynikami w sieci wyszukiwania i w innych witrynach partnerów Google jako wyniki płatne. Kierowane są na wybrane przez nas słowa kluczowe, które ustawiamy na poziomie tworzenia grupy reklam.
Reklamy, przed wyświetleniem się użytkownikowi, biorą udział w aukcjach, podczas których wybierany jest potencjalnie najskuteczniejszy przekaz. Musi on odpowiadać na potrzeby użytkownika, które określił za pomocą frazy wpisanej w wyszukiwarkę. Jeśli przykładowo frazą będą „meble ogrodowe”, to przekaz powinien zawierać treści dotyczące mebli ogrodowych, a nie np. kuchennych. Taka reklama będzie nieskuteczna i w końcu Google przestanie ją brać pod uwagę w kolejnych aukcjach. Z tego powodu rekomendujemy, aby rozdzielać słowa kluczowe do osobnych grup reklam - dzięki temu jesteśmy w stanie skierować bardziej dopasowane treści do konkretnego wyszukiwania. Stawka, jaką może zaoferować reklamodawca za kliknięcie, również jest ważna - kto da więcej, ten wygrywa.
Słowa kluczowe Google
Słowa kluczowe to inaczej frazy używane przez nas w kampaniach tekstowych. Im bardziej dopasowane do wyszukiwań użytkowników, tym lepiej. Muszą być również spójne z treścią naszej strony internetowej, która także jest brana pod uwagę w trakcie aukcji reklam. Przy wyborze fraz pomocny jest Planer Słów Kluczowych dostępny w Google Ads. Możemy odczytać tu średnią miesięczną liczbę wyszukiwań konkretnego wyszukiwania, wielkość konkurencji oraz stawkę za górną lub dolną pozycję na stronie wyników wyszukiwania.
Budowa reklamy tekstowej
Wyświetlana użytkownikowi reklama tekstowa może, wbrew pozorom, wyglądać bardzo różnie, jednak elementami, które zawsze się pojawiają, są:
-
Nagłówki - w reklamie wyświetlane są 2 lub 3 nagłówki, które zawierają po maksymalnie 30 znaków ze spacjami. Należy zawrzeć w nich frazę kluczową oraz dodatkowe informacje, które przyciągną uwagę odbiorcy i zachęcą go do kliknięcia. Dobrze jest, aby były jak najlepiej dopasowane do naszego słowa kluczowego - to nagłówki w pierwszej kolejności zwracają uwagę użytkowników.
-
Teksty reklamy - w reklamie wyświetlany jest 1 lub 2 teksty, które mają po maksymalnie 90 znaków ze spacjami. Tutaj należy szerzej opisać produkt / usługę oraz dodać wezwanie do działania (CTA).
-
Ścieżka wyświetlania - to wyświetlany użytkownikowi adres URL, składający się z domeny witryny oraz dwóch opcjonalnych pól „ścieżki”, po maksymalnie 15 znaków ze spacjami każde. Ma to za zadanie przekazać odbiorcy jasną informację, na jaką stronę zostanie przekierowany po kliknięciu w reklamę.
Rozszerzenia reklam Google
Jest to sposób na dodatkowe uatrakcyjnienie reklamy i przekazanie odbiorcy dodatkowych informacji o ofercie. To one sprawiają, że nasz przekaz wygląda unikatowo i bardziej atrakcyjnie niż konkurencji. Dzięki nim możemy zwiększyć współczynnik klikalności reklamy, a tym samym poprawić jej skuteczność. Dodatkowo zwykle zwiększają rozmiar przekazu, przez co jest on bardziej widoczny na tle innych wyników wyszukiwania. Rodzajów rozszerzeń jest wiele, a dokładniej napiszemy o tym w kolejnym artykule, dlatego śledź naszego bloga na bieżąco lub zapisz się do newslettera!
Rodzaje reklam tekstowych
Elastyczna reklama tekstowa Google Ads
Ten typ reklamy jest niemal w pełni kontrolowany przez nas. Możemy dodać tu maksymalnie 15 nagłówków oraz 4 teksty reklamy, a jedynym, co Google robi automatycznie, jest łączenie tych zasobów. Nadal jednak możemy w jakimś stopniu sterować kombinacjami tekstów - przy każdym z komponentów jest opcja przypięcia go do konkretnej pozycji w reklamie. Możemy wybrać, które nagłówki mają wyświetlać się jako pierwsze, drugie lub trzecie. Podobnie jest z tekstami reklam.
Reklamy te są kierowane na słowa kluczowe, dlatego musimy pamiętać o jak najlepszym dopasowaniu treści. Pomaga nam w tym wskaźnik skuteczności reklamy, który bierze pod uwagę różne elementy, np. ilość i jakość tekstów.
Dynamiczna reklama tekstowa Google Ads
W odróżnieniu od reklamy elastycznej, możemy tu wprowadzić wyłącznie 2 teksty - nagłówki i wyświetlany adres URL zostaną wygenerowane automatycznie na podstawie wybranego celu reklamy oraz wyszukiwanej przez użytkownika frazy.
Cele reklam dynamicznych to inaczej strony, na które chcemy kierować reklamy. Google bazuje na zawartościach tych stron podczas tworzenia pozostałych komponentów przekazu oraz przy wyświetlaniu reklam. Nie dodajemy tutaj słów kluczowych - Google sam wyciąga je z naszej witryny. W jednej grupie reklam możemy dodać kilka celów, a mogą być nimi:
-
wszystkie strony docelowe dostępne w witrynie,
-
konkretne adresy URL,
-
fragmenty adresu URL, które powtarzają się w kilku linkach,
-
kategorie, czyli zestawy stron docelowych witryny, uporządkowane wg ich tematyki.
Dzięki dynamicznym reklamom tekstowym możemy w łatwy i szybki sposób dotrzeć do potencjalnych klientów, poszukujących specyficznych produktów czy usług, które nie wyświetlają się na wybrane przez nas słowa kluczowe.
Limity reklam w Google Ads
Nie możemy niestety tworzyć nieskończonej liczby przekazów - wszystko ma swoją ograniczoną ilość. Możemy mieć maksymalnie 3 aktywne elastyczne reklamy tekstowe i 50 aktywnych reklam dynamicznych w jednej grupie reklam. Dodatkowo liczba reklam na koncie, tych włączonych jak i wstrzymanych, nie może przekroczyć 4 milionów. Pozostałe limity, jakie Google nakłada na konta reklamowe, znajdziesz tutaj.
Nie bagatelizuj reklam tekstowych!
Reklamy tekstowe to często pierwszy punkt styku klienta z daną firmą, dlatego tak ważne jest, aby jak najbardziej je dopracować. Nie zapominaj o dopasowaniu przekazu do słów kluczowych i dodaniu cennych informacji dla odbiorcy, takich jak np. darmowa dostawa czy możliwość pobrania wersji demo. Wisienką na torcie zawsze powinno być wezwanie do działania, które ma dodatkowo zachęcić użytkownika do zakupu produktu lub zasubskrybowania newslettera.
Jeśli nie jesteś pewny, czy Twoje reklamy tekstowe są wystarczająco skuteczne - napisz do nas. Nasi specjaliści mają je w małym paluszku!
autor artykułu
Ewelina Drożdż
PERFORMANCE SPECIALIST