Social proof marketing – sposób na zwiększenie zaangażowania

Dodano 19.04.2024

Czy wiesz, że według badań aż 83% użytkowników woli dokonać zakupu na podstawie pozytywnych opinii innych konsumentów niż zaufać tradycyjnej reklamie? Dla 77% Klientów wyszukiwanie recenzji online to natomiast pierwszy, najważniejszy etap transakcji.

Jak więc wzbudzić zaufanie potencjalnego nabywcy odwiedzającego sklep internetowy i zachęcić go skorzystania z oferty? Wykorzystując popularną zasadę społecznego dowodu słuszności!

 

Zjawisko społecznego dowodu słuszności – na czym polega?

Popularne w społeczeństwie zjawisko społecznego dowodu słuszności (z ang. social proof) polega na podejmowaniu decyzji na postawie poglądów osób zewnętrznych: użytkowników, ekspertów, rodziny, przyjaciół, celebrytów. Klienci mają tendencję do powielania zachowań innych – w myśl zasady, że większość ma zawsze rację, a status specjalisty daje monopol na wiedzę.

Praktycznym przykładem takiego zachowania może być, np. zakup produktu poleconego przez influencera bez uprzedniego zapoznania się z opiniami czy specyfiką przedmiotu; rekomendacja celebryty to dla konsumenta wystarczające świadectwo jakości.

Sprawdź też wpis: Współprace influencerskie i oznaczanie reklam - rekomendacje UOKiK

Social proof odnalazło jednak zastosowanie nie tylko w influencer marketingu. Zjawisko to z powodzeniem wykorzystuje również e-marketing, o czym opowiemy na przykładzie narzędzia do Marketing Automation.

 

Język korzyści w social proof marketingu

Social proof buduje zaufanie poprzez pokazanie zadowolenia innych klientów. Język korzyści skupia się natomiast na przedstawieniu wartości, jaką dany produkt może przynieść klientowi. Chodzi o to, by nie tylko wymieniać cechy produktu, ale opowiadać o jego praktycznych zaletach i emocjonalnych korzyściach, jakie klient zyska dzięki zakupowi.

Odsyłamy też do artykułu: Wartość w marketingu – czym jest marketing wartości?

Podobieństwo tych technik polega na tworzeniu narracji o pozytywnych doświadczeniach. Social proof działa przez naśladowanie – skoro inni są zadowoleni, potencjalny klient także może spodziewać się satysfakcji. Język korzyści natomiast bezpośrednio oddziałuje na wyobraźnię, przedstawiając marzenia i potrzeby, które produkt może spełnić. Obie metody wciągają w wizję korzyści, nawet jeśli nie dają gwarancji, że każdy konsument podzieli entuzjazm reszty.

 

Wykorzystanie social proof w marketing automation

Około 70% konsumentów uzależnia decyzje zakupowe od znalezionych w Internecie recenzji produktów. Społeczny dowód słuszności staje się więc realnym narzędziem sprzedażowym, którego potencjał  docenił system Customer Data Platform i marketing automation, SALESmanago. To właśnie w tym narzędziu znajdziemy stosunkowo funkcjonalność widżet social proof.

Przykład widżetu social proof stworzonego w kreatorze SALESmanago.

 

Konstrukcja widżetu jest bardzo prosta - składa się on z części graficznej oraz tekstowej. W części graficznej system pozwala zastosować jedną z dostępnych domyślnie grafik bądź załadować własną. Część tekstowa zależy już tylko od osoby konfigurującej.

Treść powinna być dostosowana do rodzaju widżetu, który nas interesuje. System proponuje 3 opcje prezentacji informacji, które chcielibyśmy umieścić w polu tekstowym:

  • widżet z liczbą wizyt na karcie produktu,
  • widżet obrazujący ilość osób, które dodały dany produkt do koszyka,
  • widżet informujący o ilości osób, które zakupiły dany produkt.

Oprócz opcji wyboru rodzaju widżetu, SALESmanago daje także możliwość ustawień dodatkowego warunku w postaci minimalnej liczby zdarzeń do pokazania potencjalnemu odbiorcy. Co to oznacza w praktyce?

Przyjmijmy, że realna liczba wizyt na karcie danego produktu wynosi 3. Przy ustawionym warunku minimalnym na poziomie 5, system wylosuje wartość z zadanego przedziału, np. między 5 a 10. Odnotowując 3 realne sesje, widżet przedstawi więc Klientowi zwielokrotnioną liczbę wizyt, co tylko wzmacnia zjawisko social proof i pozostaje z korzyścią dla sprzedającego.

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Zaimplementowanie funkcjonalności to prosta droga do:

  • wzbudzenia zaufania klienta,
  • „podgrzania” emocji oraz ugruntowania i przyspieszenia decyzji zakupowej klienta,
  • spersonalizowanych komunikatów i dynamicznie dopasowywanych treści,
  • powiadomienia Klienta o liczbie osób, które oglądają dany produkt, zakupiły go bądź dodały do koszyka,
  • analizy sprzedaży wygenerowanej dzięki widżetowi social proof.

Poniżej przedstawiono wygląd widżetu w praktyce - na karcie konkretnego produktu.

Przykład widżetu social proof na karcie produktu jednego z klientów FEB.

 

Widok analizy statystyk wygenerowanych przez aktywny widżet social proof na koncie klienta FEB.

 

Dlaczego stosowanie zjawiska społecznego dowodu słuszności w postaci notyfikacji na kartach produktowych jest nieoczywiste? Bo choć nieskomplikowane, to wciąż mało popularne wśród polskich biznesów e-commerce. Naszym przedsiębiorcom wciąż ciężko uwierzyć w moc social proof, a szkoda – ponieważ w parze z prostotą tego rozwiązania niewątpliwie idzie jego skuteczność.

Zdanie „Nie zwlekaj, 92 osoby właśnie ogląda ten produkt” to zdecydowanie skuteczniejsze CTA niż „Kup teraz”. Widżet sprawia, że wielu klientów ulegnie „presji” i dokona konwersji – w końcu coś, co jest na celowniku tylu innych osób musi być warte zakupu (a stany magazynowe są ograniczone)!

 

Inne metody wykorzystania strategii social proof marketing

Social proof marketing to niezwykle elastyczne narzędzie, które można zastosować w różnych formach i kanałach komunikacji, w zależności od potrzeb marki i preferencji odbiorców. Poniżej przedstawiamy mniej oczywiste, ale równie skuteczne sposoby na wykorzystanie tej strategii.

  • Opinie o produkcie – dynamiczne opinie o produkcie dostarczane przez takie systemy jak np. eKomi czy TrustMate są istotne dla klientów e-commerce.
  • Galerie zdjęć klientów – tworzenie galerii zdjęć nadesłanych przez klientów, pokazujących ich zadowolenie z produktu lub usługi (np. na Instagramie z dedykowanym hashtagiem).
  • Badania i statystyki – udostępnianie wyników badań lub statystyk dotyczących satysfakcji klientów, liczby sprzedanych produktów czy liczby użytkowników korzystających z usług marki.
  • Certyfikaty i nagrody – eksponowanie zdobytych nagród, wyróżnień czy certyfikatów jakości na stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub materiałach reklamowych.
  • Udział w wydarzeniach branżowych – pokazywanie aktywności marki na branżowych eventach, co podkreśla jej profesjonalizm i zaangażowanie w rozwój.
  • Rankingi porównania – publikowanie rankingów, w których produkt lub usługa marki zajmuje wysokie miejsce, oraz zestawień z konkurencją podkreślających unikalne zalety oferty.
  • Komentarze i dyskusje w mediach społecznościowych – angażowanie klientów do aktywnego komentowania postów i prowadzenia rozmów na temat produktów, co zwiększa zasięg organiczny i potwierdza autentyczność marki.

 

Chciałbyś przekonać się o skuteczności Social Proof? Jeżeli tak – skontaktuj się z nami! Porozmawiamy szerzej o zaletach tego rozwiązania i wspólnie ustalimy ścieżkę jego wdrożenia. Nasi specjaliści Marketing Automation są tu dla Ciebie!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.