Co to jest entity salience i jak wpływa na pozycjonowanie?

Dodano 26.06.2025

Wyszukiwarka Google już od dawna nie zwraca w wynikach wyszukiwania stron, które próbują zyskać widoczność wyłącznie poprzez faszerowanie tekstu słowami kluczowymi. 

Eksperci SEO zauważyli, że o wiele bardziej znacząca jest umiejętność tworzenia treści precyzyjnie odpowiadających na potrzeby użytkownika i oddających sens jego zapytania. To właśnie kontekst i intencja sprawiają, że możemy mówić o Google jak o wyszukiwarce semantycznej. W końcu, jak podaje klasyczny przykład, wyszukiwanie frazy “football” w USA skutkuje wyświetleniem zupełnie innych wyników niż w UK!

Jak jednak możemy upewnić się, że nasz tekst od początku do końca skupia się na założonym temacie? Zamiast zgadywać, warto postawić na sprawdzoną metrykę, określaną jako entity salience (istotność encji). 

Zrozumienie czym tak naprawdę jest ten wskaźnik pomoże Ci zbliżyć się do myślenia o swoim tekście z perspektywy wyszukiwarki. To szczególnie istotne biorąc pod uwagę niedawne wdrożenie AI Overviews oraz nadchodzące Google AI Mode. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, czytaj dalej!

 

Co to jest entity?

Entity (tłumaczone w Polsce jako encja lub podmiot) to obiekt możliwy do jednoznacznego zidentyfikowania. W zasadzie jest to więc każdy byt, jaki możemy odróżnić od innych i nadać mu nazwę. Może to być zarówno coś realnego (sklep, pracownik, zakupy) jak i abstrakcyjnego (zdarzenie, proces). 

 

Czy encje to słowa kluczowe?

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że encje i słowa kluczowe to jedno i to samo. Rzeczywiście, często się pokrywają, ale to tylko część prawdy.

Encje mają znaczenie semantyczne. Są rozpoznawane przez Google nie jako ciąg znaków, ale jako konkretne, zdefiniowane pojęcia. Co więcej, są one powiązane z innymi bytami i umiejscowione w pewnym kontekście. Gdy piszesz o Netflixie, algorytmy wiedzą, że chodzi o firmę oferującą streaming, a do tego rozumieją powiązanie z encjami “serial” czy “subskrypcja”. Takie relacje niekoniecznie zostaną wykryte przez narzędzia do badania słów kluczowych.

 

Jak rozumieć salience?

Salience (tłumaczone w Polsce jako istotność lub wyrazistość) jest perfekcyjnie wyjaśnione w słowniku Cambridge. Lingwiści definiują salience jako fakt bycia ważnym lub powiązanym z tym, co się dzieje lub jest przedmiotem dyskusji

 

A więc czym jest entity salience?

Entity salience (istotność encji) to miara określająca jak bardzo badana encja wyróżnia się w tekście. Wskaźnik pomaga ustalić, czy dany obiekt odgrywa kluczową rolę w kontekście całej treści, czy jest tylko wzmianką na marginesie. W praktyce entity salience pozwala zrozumieć, czy Twój artykuł rzeczywiście jest o tym, o czym twierdzisz, że jest

Przykładowo, jeśli tworzysz artykuł o firmie Amazon, ale więcej przestrzeni poświęcasz analizie OpenAI, algorytm dostaje sygnał, że prawdziwym tematem może być coś zupełnie innego. Nawet jeśli słowo “Amazon” pada kilka razy w tekście, to nie ono dominuje narrację. To właśnie mierzy wskaźnik entity salience – nie liczy się sama obecność encji, ale to, jak mocno jest osadzona w strukturze tekstu.

Google stara się symulować analizę tekstu w sposób zbliżony do człowieka. Bada kontekst, powiązania między zdaniami, a nawet to, jak często i w jakich formach encja się powtarza. Wysoki wynik istotności dla danej encji oznacza, że to ona jest bohaterem treści. Właśnie takie strony mają większe szanse, by trafić na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania!

 

Jak obliczyć istotność encji?

Źródło: https://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/on-page-optimisation/understanding-entity-salience-understanding-google/

Analizując tekst, Google przypisuje każdej encji wynik wyrazistości w skali od 0 do 1. Im bliżej jedynki, tym większa rola danej encji w kontekście całej treści. Nie jest to jednak zwykłe liczenie, ile razy coś się pojawiło w tekście. Znaczenie ma:

  • gdzie encja się pojawia (na przykład w tytule, nagłówkach, leadzie), 
  • w jakim kontekście encja jest wspominana, 
  • jaką rolę pełni encja w zdaniach, 
  • jak encja jest powiązana z innymi encjami. 

Jeżeli chcesz obliczyć entity salience dla fragmentów swojego tekstu, możesz skorzystać z narzędzia Natural Language API demo (przedstawione na grafice). System wyodrębnia encje z tekstu i szacuje, która z nich jest najprawdopodobniej najważniejsza w przesłanym fragmencie. Przy testowaniu narzędzia nie udało mi się jednak otrzymać wartości liczbowych w przedziale 0-1, więc ta funkcja prawdopodobnie została wycofana.

Dobrze napisany tekst nie tylko zawiera encję, ale buduje wokół niej sieć znaczeń i zależności, które Google rozpoznaje dzięki algorytmom NLP. Przydatną dokumentację znajdziesz pod linkiem: https://cloud.google.com/natural-language/docs/reference/rest/v1/Entity 

W dokumentacji można zauważyć, jakie są główne typy encji rozpoznawane przez Google. Szczególne wyróżnienie opracowano dla:

  • osób,
  • lokalizacji,
  • organizacji,
  • wydarzeń,
  • dzieł sztuki,
  • dóbr konsumenckich,
  • numerów telefonu,
  • adresów,
  • dat,
  • numerów, 
  • cen.

Jeżeli encja nie pasuje do tych kategorii, otrzymuje oznaczenie “inne”. W przypadku gdy system nie może w ogóle sklasyfikować encji, zostanie opisana jako “unknown”.

 

Jak zwiększyć entity salience?

Wysokie entity salience ma znaczenie dla pozycjonowania, ponieważ sygnalizuje Google, że dana treść rzeczywiście koncentruje się na danym temacie. To z kolei zwiększa jej szanse na trafienie do wyników wyszukiwania dopasowanych do intencji użytkownika.

Dla specjalistów SEO jest to natomiast cenny wskaźnik jakości semantycznej. Pomaga nie tylko tworzyć treści bardziej zrozumiałe dla algorytmów, ale też skuteczniej konkurować o widoczność w czasach połączenia AI z wyszukiwarkami. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Google AI Mode – jak zmieni się wyszukiwarka w trybie AI?

Ale jak w praktyce można zwiększyć entity salience? Już wyjaśniam!

Metodą na zwiększenie entity salience jest wyodrębnienie nadrzędnej encji, na której chcesz się skupić w danym materiale. Następnie musisz zadbać o jej strategiczne umieszczenie w istotnych fragmentach tekstu, na przykład:

  • w tytule wpisu,
  • w leadzie artykułu,
  • w śródtytułach między akapitami treści,
  • w akapitach tekstu opisujących dane zagadnienie.

Postaraj się także znaleźć blisko powiązane encje (na przykład analizując wpisy konkurencji) i wspomnieć o nich w swoim artykule. W ten sposób stworzysz logiczną siatkę połączeń między encjami – zgodną z tym, co Google odnotował już w Knowledge Graph. 

Pamiętaj, że struktura wpisu musi być logicznie uporządkowana. Im bardziej przejrzysta struktura, tym łatwiej się w niej odnaleźć – zarówno robotom, jak i użytkownikom. Stosuj znaczniki HTML tworzące listy i tabele, a do tego uzupełnij kod strony o dane strukturalne schema.org. Algorytmy Google będą Ci wdzięczne!

Standardowe słowa kluczowe także mogą pomóc zwiększyć entity salience, gdy odpowiednio je przygotujesz. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie nie będzie skuteczne stosując wyłącznie różnorodne frazy. Twoją rolą jest osadzenie ich w sensownym i zrozumiałym kontekście, który pozostanie zgodny z główną intencją tworzenia tego materiału.

 

Podsumowanie:

  • Google premiuje treści, które jasno odpowiadają na intencję użytkownika, a nie tylko zawierają popularne słowa kluczowe.
  • Entity salience pozwala ocenić, na ile Twoja strona rzeczywiście koncentruje się na głównym temacie i czy encje są wyraźnie osadzone w kontekście.
  • Aby zwiększyć istotność encji, zadbaj o przejrzystą strukturę tekstu, spójne nazewnictwo, strategiczne rozmieszczenie encji i wykorzystanie danych strukturalnych.

 

Źródła:

https://www.szymonslowik.pl/entity-salience/ 

https://brandwell.ai/blog/salience-score-seo/ 

 

Autor artykułu

Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.