Częste błędy w ustawieniach konwersji Google Ads

Dodano 23.10.2024

Konwersje w Google Ads decydują o tym, jak będą działać Twoje kampanie. Błędne ustawienia mogą zniszczyć nawet najlepiej zaplanowaną strategię!

 

Czym jest konwersja w Google Ads?

Konwersja w Google Ads to zdarzenie na stronie, zdefiniowane jako ważny cel dla Twojej firmy. Dzięki konwersjom możesz określić efektywność swoich kampanii, podejmować działania usprawniające oraz lepiej zarządzać swoim budżetem. Co więcej, to właśnie według wyników konwersji będą się optymalizować reklamy.

Przykłady konwersji:

  • zakup online,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • subskrypcja newslettera,
  • pobranie aplikacji,
  • kliknięcie numeru telefonu.

Konwersje możesz ustawić za pomocą odpowiednich narzędzi, takich jak Google Tag Manager.

Dokładniejszą instrukcję ich tworzenia pod kątem Google Analytics 4 znajdziesz w naszym artykule: Zdarzenia i konwersje w GA4.

Pomocny również może być dla Ciebie artykuł: Konwersje rozszerzone w Google Ads, w którym wyjaśniamy, czym są konwersje rozszerzone i jakie mają znaczenie dla działania kampanii.

Zdecydowanie warto zgłębić ten temat!

 

Błędy w ustawieniach konwersji

Prawidłowa konfiguracja konwersji, np. w Google Tag Manager, jest bardzo ważna, lecz czasem kłopotliwa. Błędne ustawienie śledzenia zdarzeń bezpośrednio wpływa na dane w raportach oraz działanie reklam.

Gdy masz pewność, że zdarzenia są otagowane prawidłowo, a wciąż coś jest nie tak, warto przyjrzeć się panelowi Google Ads. Jest tu kilka ustawień, na które trzeba zwrócić uwagę, aby kampanie działały jak najlepiej.

 

Zły dobór celów

Zacznijmy od podstaw – dobrania konwersji do swoich celów marketingowych. Powinno być to oczywiste, lecz wolimy o tym wspomnieć. Jeśli Twoim celem jest pozyskiwanie zakupów online, to tylko na nich skoncentruj swoje kampanie.

Konwersją zbliżoną do zakupu jest dodanie do koszyka – czasem zdarza się, że jest ono ustawione jako cel. Lepiej jednak pozostawić to zdarzenie do obserwacji – samo dodanie do koszyka jest często bardzo dalekie od sfinalizowania zamówienia przez użytkownika.

Innym przykładem może być przesłanie formularza kontaktowego – przejście w podstronę, na której ten formularz się znajduje, to nawet mniej niż połowa sukcesu.

Jeśli ustawisz zdarzenia znajdujące się krok przed Twoim faktycznym celem jako konwersje, kampanie skupią się na pozyskiwaniu tego, co najczęściej może się wydarzyć, a "odpuszczą" te najważniejsze dla Ciebie cele. Taka sytuacja wpłynie negatywnie na efekty reklam oraz spowoduje przepalanie budżetu w obszarach, które nie przynoszą Ci oczekiwanych rezultatów.

 

Kategorie konwersji

Podczas dodawania konwersji w panelu Google Ads, musisz wybrać jej kategorię. Może to być na przykład zakup, kontakt czy połączenie telefoniczne. Pamiętaj, aby ustawić kategorię, która najbardziej pasuje do Twojej konwersji – przesłanie formularza dotyczące ceny usługi dodaj do "Prośba o wycenę", a ogólny formularz kontaktowy do "Kontakt" (jeśli oczywiście rozdzielasz je na swojej stronie internetowej).

Błędne przypisanie kategorii nie wpłynie bezpośrednio na wyniki reklam. Ma to jednak znaczenie przy ustawieniach celów kampanii.

 

Domyślny cel konta

Podczas tworzenia kampanii musisz wybrać cel konwersji – są tu dostępne całe kategorie, a nie pojedyncze zdarzenia. Możesz ustawić cel tylko dla tej kampanii – i tutaj nie ma żadnych dodatkowych pułapek – lub dodać domyślny cel konta. To czy konwersje mają być domyślnym celem konta, zaznacza się z poziomu kategorii konwersji.

Może zdarzyć się, że kilka kategorii jest ustawionych jako domyślne, lecz nie są to koniecznie te kluczowe dla Ciebie. Ważne jest sprawdzenie tego i odznaczenie zbędnych kategorii.

Niechciane domyślne cele mogą się pojawić również później – czasem Google dodaje automatycznie konwersje, które od początku ustawione są jako domyślne.

 

Konwersje podstawowe i dodatkowe

Jeśli w kategoriach konwersji masz dodanych kilka zdarzeń, to ważne jest ustawienie czy są one podstawowe, czy dodatkowe.

Podstawowe będą brane pod uwagę w raportach oraz podczas optymalizowania się kampanii, gdy będą użyte jako cel tej kampanii. Dodatkowe konwersje możesz obserwować jedynie w raportach niestandardowych i nie będą uwzględnianie w działaniu reklam.

Jak prawidłowo je ustawić? Musisz sam zdecydować, co dla Ciebie jest najważniejsze. Bezpieczną praktyką jest ustawianie tylko jednej podstawowej konwersji, gdy na koncie znajduje się kilka zdarzeń, dotyczących tej samej interakcji na stronie – np. testując zdarzenie zakupu importowane z GA4 oraz utworzone w Google Ads, jako podstawowe ustaw jedno, najpewniejsze, a drugie pozostaw jako dodatkowe.

 

Z wymienionymi błędami na koncie Google Ads spotykamy się często w momencie rozpoczęcia współpracy z nowym klientem lub podczas przeprowadzania audytu. Naprawa nie wymaga skomplikowanych działań, a może znacząco poprawić wyniki kampanii. Jeśli masz problem z wyznaczeniem swoich celów biznesowych, skontaktuj się z nami - nasi specjaliści pomogą Ci je określić, a później prawidłowo skonfigurować!

 

autor artykułu

Ewelina Drożdż

PERFORMANCE SPECIALIST 

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.