Czy przegląd od AI w Google wpływa na ruch organiczny?

Dodano 25.06.2025

Google AI Overview (przegląd od AI) to funkcja wyszukiwarki, która działa w Polsce od 26 marca 2025 roku. Właśnie mija więc pierwszy kwartał od wdrożenia tego rozwiązania, więc czas na wyciągnięcie pierwszych wniosków. Z wielu źródeł dochodzą głosy krytyki wobec Google, które wynikają z konieczności zmiany modelu biznesowego wielu firm. O co dokładnie chodzi? Już wyjaśniam!

 

Co to jest i jak działa AI Overview?

Przegląd od AI to system uruchamiany automatycznie w wyszukiwarce Google, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do udzielania szybkich odpowiedzi. Jego celem jest wsparcie użytkownika w szybkim zrozumieniu wielowątkowego tematu – dlatego też odpowiedź składa się wielu bloków pojedynczych informacji powiązanych z danym zapytaniem. Narzędzie pomaga zebrać różne perspektywy opisywane w zaufanych źródłach w sieci oraz oznacza linki umożliwiające dalsze zgłębienie danego wątku.

Co ważne, podsumowania nie będą generowane w każdym zapytaniu. System uruchamia się wtedy, gdy podsumowanie zostanie uznane za faktycznie pomocne. Funkcja jest aktywowana wyłącznie w zapytaniach, dla których Google ma wysoką pewność co do jakości odpowiedzi. Jednocześnie zastosowano mechanizmy zabezpieczające, które ograniczają wyświetlanie AI Overviews przy tematach szczególnie wrażliwych (YMYL).

Jeżeli chodzi o kwestie techniczne: AI Overviews bazują na odpowiednio dostosowanym modelu Gemini do generowania odpowiedzi. Ten mechanizm jest wspierany także przez tradycyjne systemy wyszukiwarki Google, takie jak klasyczny ranking, indeksacja i Graf Wiedzy (z ang. Knowledge Graph). Twórcy zapewniają, że przegląd od AI posiada integracje z głównym systemem oceniania jakości treści w wyszukiwarce i jest w stanie eliminować wyniki niskiej jakości przez systemy SafeSearch oraz SpamBrain. 

Warto podkreślić, że to narzędzie nie do końca działa jak chatbot LLM. AI Overview nie jest nastawiony na konwersację, a raczej na wygenerowanie podsumowania rozproszonej wiedzy. 

Koniecznie przeczytaj także o innych nadchodzących zmianach: Google AI Mode – jak zmieni się wyszukiwarka w trybie AI?

 

Schemat generowania odpowiedzi w AI Overview

Źródło: https://patents.google.com/patent/US11769017B1/en

Cały proces zaczyna się od odebrania zapytania użytkownika, które może być przekształcone (przeformułowane) lub poszerzone o kontekst wcześniejszych wyszukiwań. 

Następnie model LLM generuje odpowiedź w języku naturalnym. Nie jest to jednak treść skopiowana z jednej strony, ale synteza informacji z wielu źródeł, powiązanych semantycznie z pytaniem. 

Generowana odpowiedź jest następnie rozbijana na mniejsze fragmenty – każdy z nich jest poddawany weryfikacji w zewnętrznych dokumentach, przy czym liczy się nie tyle pozycja strony w rankingu, co precyzja i wiarygodność treści w konkretnym akapicie.

Każdy fragment odpowiedzi jest sprawdzany pod kątem zgodności z rzeczywistym źródłem – system porównuje wygenerowaną treść z dokumentami znalezionymi wcześniej lub wyszukuje nowe, pasujące zasoby na podstawie danego fragmentu. 

Jeżeli dokument potwierdza dany fragment, następuje dodanie odnośnika prowadzącego do konkretnego miejsca w źródle (z użyciem funkcji „scroll-to-text”). Jeśli weryfikacja się nie powiedzie, system próbuje znaleźć inny dokument. 

Proces powtarza się dla każdego fragmentu odpowiedzi, aż wszystkie możliwe części zostaną zweryfikowane i przypisane do źródeł. Dopiero wtedy gotowy przegląd AI – składający się z treści modelu LLM i zweryfikowanych cytatów – jest prezentowany użytkownikowi w wynikach wyszukiwania. 

Dla SEO oznacza to, że nie zawsze liczy się cała strona, ale pojedyncze, dobrze napisane fragmenty, które są jasne, treściwe i łatwe do zweryfikowania przez system!

 

Jak AI Overviews wpływa na ruch z wyszukiwarki?

Jeżeli Twoja strona od 3 miesięcy odnotowuje znaczny spadek liczby kliknięć ze źródła google / organic, a jednocześnie wzrasta liczba wyświetleń, to prawdopodobnie jesteś ofiarą wdrożenia przeglądu od AI. W takiej sytuacji wykres Google Search Console może wyglądać następująco:

Podobny schemat wykresu przewija się w wielu innych źródłach opisujących ten temat, na przykład tutaj: https://www.animalz.co/blog/ai-overviews-search-traffic/ 

Nieprzyjemne doniesienia napływają także z innych portali, które odnotowują znaczny spadek CTR w sytuacji, gdy na wynikach wyszukiwania pojawia się podsumowanie od AI:

Niemal za każdym razem, gdy w SERP pojawia się odpowiedź AI, liczba kliknięć z wyszukiwarki dla danej frazy spada o około 1/3. Wnioski są więc jednoznaczne – AI Overviews powoduje spadek ruchu organicznego na stronach internetowych.

Wiedza o tym, kiedy najczęściej pojawiają się podsumowania AI pozwala stwierdzić, że spadek ruchu dotyka najmocniej portale skupione na intencji informacyjnej. Użytkownik nie musi już wchodzić na stronę, by uzyskać szybką odpowiedź na swoje pytanie. Podsumowanie AI często spełnia jego zapotrzebowanie w wystarczającym stopniu, więc niewielki odsetek osób faktycznie decyduje się na zgłębienie tematu u źródła. 

Jakie są tego konsekwencje? Portale, które bazowały przede wszystkim na przyciąganiu ruchu organicznego i zarabiały np. na wyświetlaniu reklam, tracą główne źródło przychodu. Marnym pocieszeniem jest dla nich fakt, że kliknięcia z AI pochodzą od osób głęboko zainteresowanych danym tematem, gdy ich model biznesowy opierał się o przyciąganie jak największego ruchu. Zaangażowanie zaciekawionych użytkowników warto (i trzeba) wykorzystać jednak w inny sposób.

 

Strategie monetyzacji dostosowane do AI Overviews

Opisana sytuacja pozwala wysnuć dwa główne wnioski. 

Po pierwsze – w SEO zbliża się pora odejścia od KPI opartych o pozycje w klasycznych wynikach wyszukiwania. Strategia musi uwzględniać przede wszystkim widoczność w narzędziach AI (nie tylko od Google, ale też innych narzędziach LLM). Techniki pozycjonowania pod duże modele językowe opisałem w tym artykule: Pozycjonowanie pod LLM – jak trafić do odpowiedzi AI? 

Alternatywą może być też tworzenie nowych formatów treści lub interaktywnych podstron, przyciągających inny rodzaj ruchu. Narzędzia, które do działania potrzebują wprowadzenia danych ze strony użytkownika nadal wymagają przejścia na stronę, a do tego często pozwalają uzyskać cenne informacje. Dobry przykład to kalkulator zapotrzebowania kalorycznego na stronie oferującej diety pudełkowe lub darmowe narzędzia SEO na stronie agencji marketingowej (np. do badania liczby wyszukiwań słów kluczowych, znaczników schema.org, czy backlinków domeny). 

Po drugie – portale informacyjne muszą wykorzystać ruch o większym zaangażowaniu do monetyzacji w inny sposób niż do tej pory. Skoro ruch organiczny jest mniejszy, ale bardziej zaangażowany, można rozważyć takie metody jak:

  • wdrożenie paywalla o dobrze skalkulowanej cenie,
  • subskrypcje premium z dodatkowymi korzyściami,
  • kampanie partnerskie i sponsorowane treści zgodne z zainteresowaniami odbiorców,
  • afiliacje – rekomendacje produktów lub usług dopasowanych do grupy odbiorców,
  • płatny dostęp do treści early-access.

 

Podsumowanie:

  • Google AI Overview to funkcja wyszukiwarki, która generuje zwięzłe odpowiedzi na podstawie modelu LLM i wielu zweryfikowanych źródeł.
  • System działa selektywnie, uruchamiając się tylko wtedy, gdy możliwe jest wygenerowanie pomocnej i bezpiecznej odpowiedzi.
  • Proces tworzenia odpowiedzi opiera się na syntezie treści z wielu dokumentów, weryfikacji każdego fragmentu i przypisaniu źródeł.
  • Obecność AI Overviews powoduje spadek CTR w wynikach organicznych – nawet o 30–40% – szczególnie dla fraz informacyjnych, co uderza w serwisy bazujące na ruchu z wyszukiwarki.
  • Nowe realia SEO wymagają tworzenia treści gotowych do cytowania przez AI, przestawienia się na metody monetyzacji oparte na zaangażowaniu i dostosowania KPI do systemów opartych na LLM.

 

Źródła:

https://search.google/pdf/google-about-AI-overviews-AI-Mode.pdf 

https://searchengineland.com/how-ai-mode-ai-overviews-work-patents-456346 

 

Autor artykułu

Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.